آیا فرزند شما هم اضطراب امتحان دادن دارد؟| ترس از امتحان دادن در نوحوانان| راهکارهایی برای غلبه بر اضطراب امتحان

گاهی اوقات ترس از امتحان دادن در نوجوانان باعث می شود که آنها با علائمی از قبیل سردرد، حالت تهوع، عرق کردن، اختلال در فکر کردن، ترس و یا حتی در موارد شدیدتر دچار حملات پانیک شوند. ترس از امتحان دادن در نوجوانان اغلب به فشاری که از پدر و مادر به فرد وارد می ‌شود، رقابت بین دانش آموزان و مواردی از این قبیل ارتباط دارد.

ترس از امتحان دادن در نوجوانان

امتحان دادن و شب قبل از آن می تواند برای تعداد زیادی از افراد اضطراب آور باشد حتی خود شما نیز ممکن است در دوران نوجوانی اضطراب از امتحان داشتن را تجربه کرده و دوران دشواری را سپری کرده باشید. گاهی اوقات ترس از امتحان دادن در نوجوانان باعث می شود که آنها با علائمی از قبیل سردرد، حالت تهوع، عرق کردن، اختلال در فکر کردن، ترس و یا حتی در موارد شدیدتر دچار حملات پانیک شوند. ترس از امتحان دادن در نوجوانان اغلب به فشاری که از پدر و مادر به فرد وارد می ‌شود، رقابت بین دانش آموزان و مواردی از این قبیل ارتباط دارد. در صورتی که فرزند شما برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشد و به اندازه کافی برای امتحان آماده شده باشد و سوالات خود را از معلمش پرسیده باشد می تواند بر اضطراب حاصل از امتحان دادن غلبه کند. نکات زیر می تواند به بهبود ترس از امتحان دادن در نوجوانان کمک نماید.

داشتن برنامه ریزی دقیق

برنامه ریزی برای امتحان

از فرزند خود بخواهید که برنامه ‌ریزی دقیقی داشته باشد و به مطالعه کامل همه مواردی که قرار است از آنها امتحان به عمل بیاید بپردازد. این کار باعث می شود که فرزند شما آمادگی مناسبی را برای امتحانات خود داشته باشد و بتواند بر اضطراب خود غلبه کند. برای این کار شما می توانید زمانی را به فرزند خود اختصاص دهید و به او کمک کنید تا یک برنامه ریزی منظم برای انجام امور تحصیلی خود تنظیم کند. از فرزند خود بخواهید هر قسمتی از مطالب درسی که برایش دشوار است را از شما یا معلمش بپرسد تا همه اشکالاتش برطرف شود. اطلاعات خود را درباره روش های موثر برای یادگیری بهتر و افزایش راندمان آموزشی افزایش دهید و آن‌ها را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

یادداشت برداری کردن و تکنیک های پاسخ دادن به سوالات

از فرزند خود بخواهید هر بار که به مطالعه مطالب جدید می پردازد یادداشت برداری کند تا بتواند در صورت لزوم فورا به مطالب و نکات مهم هر بخش دسترسی پیدا کند. پس از مطالعه کامل مطالب درسی و یاد گرفتن آن‌ها نوبت به یادگیری مهارت های پاسخ دادن به سوالات امتحانی می رسد که فرزند شما می تواند در این خصوص از معلمش کمک بگیرد. برخی از نکات مهم برای بهبود مهارت های پاسخ به سوالات امتحانی به شرح زیر می باشند:

  • فرزند شما باید هر سوال را با دقت کافی بخوانند و پاسخ آن را در ذهنش مرور کند.
  • در صورتی که نتوانست پاسخ یک سوال را به خاطر بیاورد بهتر است به سراغ سوالات بعدی برود.
  • ابتدا از سوالات آسان شروع کند سپس به تدریج به سوالات سخت تر بپردازد.

استراحت کردن در فواصل بین ساعات مطالعه

استراحت کردن در هنگام مطالعه

فرزند شما باید پس از مدتی که به مطالعه مطالب درسی از پرداخت کمی استراحت کند و در اطراف قدم بزند. استراحت کردن باعث می شود که ذهن نیز استراحت داشته باشد و بتواند مجدداً برای یادگیری مطالب بعدی آماده شودـ به عنوان مثال فرزند شما می ‌تواند ۵۰ دقیقه مطالعه کند و سپس ۱۰ دقیقه را به استراحت کردن اختصاص دهد. اما در صورتی که ۵۰ دقیقه مطالعه برای او دشوار بود می ‌تواند ۳۰ دقیقه درس بخواند و ۵ دقیقه را به استراحت کردن بپردازد.

تحقیقاتی که در دانشگاه الی نویز انجام شده است نشان داده که ریلکسیشن و تمرینات مخصوص تنفس می تواند به کاهش ترس از امتحان دادن در نوجوانان کمک کند. به فرزند خود کمک کنید به انجام تمرینات مخصوص آرام سازی ذهن در منزل بپردازد تا بتواند ترس خود از امتحان دادن را از بین ببرد. نفس عمیق کشیدن یکی از روش های بسیار خوبی است که می ‌تواند به کنترل اضطراب و استرس کمک کند برای این کار باید فرزند شما طوری نفس عمیق بکشد که حرکات شکم خود را احساس کند.

اجتناب از مطالعه کردن در دقیقه نود

اجتناب از مطالعه در دقیقه ۹۰

برخی از دانش ‌آموزان عادت دارند که مطالعه کردن برای امتحان را به دقایق آخر موکول می ‌کنند که این کار فقط باعث افزایش میزان اضطراب آنها می شود و تاثیرات نامطلوبی را بر عملکرد آموزشی شان می گذارد و حتی تعدادی از این افراد دچار اختلالات خواب می شوند. به کودک خود یادآوری کنید که مطالعه کردن در زمان مناسب اولین اولویت آنها محسوب می ‌شود و باید برای این کار برنامه ریزی کنند و اگر احساس می کنند که به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارند زمان خود را به نحوی تنظیم کنند که کار به دقیقه ۹۰ نرسد.

خواب کافی و تغذیه مناسب شب قبل از امتحان

عملکرد مناسب فرزند شما در جلسه امتحان به خواب کافی در شب قبل از امتحان بستگی دارد. استراحت کافی به آنها کمک می کند روز امتحان عملکرد بهتری داشته باشند. نوجوانان باید شب قبل از امتحان ۸ ساعت خواب راحت داشته باشند تا بدن و مغز آنها استراحت کند. تغذیه مناسب در حفظ سلامت بدن و اهمیت بسیار زیادی دارد و این مسئله در خصوص روز امتحان نیز صدق می کند. سعی کنید روزی که فرزند شما امتحان دارد تغذیه مناسبی داشته باشد و انواع میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غلات کامل را در رژیم غذایی او بگنجانید. مصرف یک صبحانه سالم می تواند به بهبود عملکرد نوجوانان در جلسه امتحان کمک بسیار زیادی نماید. از فرزند خود بخواهید از مصرف نوشیدنی های شیرین و انرژی زا خودداری کند زیرا مصرف نوشیدنی‌ های حاوی کافئین باعث افزایش سطح اضطراب و استرس در آنها می شود. در عوض آنها را تشویق کنید آب بخورند تا تشنگی شان برطرف گردد.

تکنیک های ریلکسیشن در طول امتحان

ترس از امتحان دادن در نوجوانان

ترس از امتحان دادن در نوجوانان یک پدیده شایع است و گاهی اوقات آنقدر شدید می ‌شود که باعث خراب شدن عملکرد فرد خواهد شد. در چنین حالتی استفاده از تکنیک های مخصوص ریلکسیشن می تواند به کاهش اضطراب فرد کمک نماید. به عنوان مثال فرزند شما می تواند از تکنیک نفس عمیق کشیدن استفاده کند و چند بار این کار را تکرار نماید. اگر ترس از امتحان دادن در نوجوانان آنقدر شدید باشد که آنها را با حملات عصبی مواجه کرده باشد باید از متخصص سلامت ذهن و روان شناس کودک کمک گرفت و مهارت‌ های لازم را برای کنار آمدن با ترس از امتحان دادن در نوجوانان را به شما و فرزندتان آموزش دهد. البته گاهی اوقات اختلالات یادگیری در بروز ترس از امتحان دادن در نوجوانان نقش دارد و باعث افت عملکرد فرد می شود که در چنین حالتی ابتدا باید به درمان این مشکل پرداخت و با راه ‌های بهبود این وضعیت آشنا شد. مراجعه به یک روانشناس با تجربه می تواند کمک بسیار زیادی به شما و فرزندتان نماید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.