با کودکی که غذا نمیخورد چه کنیم؟| اختلال غذا خوردن در کودکان| درمان اختلال غذا خوردن

هنگامی که از اختلالات غذا خوردن صحبت می ‌شود اکثر ما به فکر نوجوانان و جوانان می افتیم اما واقعیت این است که این اختلال می ‌تواند کودکان زیر سن ۱۲ سال را نیز درگیر کند. در سال‌ های اخیر رشد اختلال غذا خوردن

اختلالات غذا خوردن در کودکان چیست؟

اختلال غذا خوردن در کودکان
هنگامی که از اختلالات غذا خوردن صحبت می ‌شود اکثر ما به فکر نوجوانان و جوانان می افتیم اما واقعیت این است که این اختلال می ‌تواند کودکان زیر سن ۱۲ سال را نیز درگیر کند. در سال‌ های اخیر رشد اختلال غذا خوردن در میان دختران و پسران زیر سن ۱۲ سال افزایش قابل توجهی یافته است به همین دلیل شناسایی علائم و نشانه های اولیه این اختلال برای پدر و مادرها اهمیت بسیار زیادی دارد.

رشد جسمانی در دوران کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد و اختلال در غذا خوردن می ‌تواند باعث آسیب رساندن به بدن کودک شود و رشد او را مختل کند. اگر کودک شما نیز تمایلی به غذا خوردن ندارد و این مسئله شما را نگران کرده است خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

علل و فاکتورهای خطر در بروز اختلال غذا خوردن شامل چه مواردی است؟

اختلال خوردن در کودکان
متخصصان هنوز به درستی علت بروز اختلال غذا خوردن را نمی ‌دانند اما در خصوص عواملی که ریسک بروز این اختلال را افزایش می ‌دهد به نتایجی دست پیدا کرده اند. اختلال غذا خوردن می ‌تواند یک مسئله ارثی باشد و در صورتی که در خانواده شما چنین مشکلی وجود داشته باشد ممکن است کودک تان نیز دچار این اختلال شده باشد. وجود یک فرد که دچار اختلال غذا خوردن است باعث می شود که سایر کودکان خانواده نیز حدود ۷ تا ۱۲ برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز این مشکل قرار بگیرند.

کودکانی که دچار یک نوع بیماری مزمن هستند بیشتر از سایرین دچار این مشکل خواهند شد و کودکانی که دچار برخی از اختلالات از قبیل افسردگی، اختلال اضطراب یا سایر بیماری‌ های ذهنی هستند نیز در معرض بروز اختلال غذاخوردن قرار خواهند گرفت.

اختلالات شایع غذا خوردن در میان کودکان شامل چه مواردی است؟

اختلال غذا خوردن در میان کودکان بسیار شایع است و انواع مختلفی دارد که در بخش زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • اختلال مصرف غذای دوری جو/ محدود کننده یک اختلال شایع است که در کودکان دیده می ‌شود این گروه از کودکان و تمایل به غذا خوردن ندارند یا نسبت به برخی از غذاهای خاص ابراز بیزاری می کنند. حتی ممکن است برخی از کودکان با دیدن یک غذای خاص و درخواست پدر و مادر برای خوردن آن داد بزنند یا گریه کنند. برخی از کودکان به علت خوردن یک غذای خاص در گذشته بیمار شده اند یا آنکه حالت تهوع را تجربه کرده اند و به همین دلیل از خوردن آن غذا خودداری می کنند زیرا از تکرار آنچه که در گذشته تجربه کرده اند می ترسند. این محدودیت‌ ها و دوری کردن از برخی غذاها می ‌تواند باعث کاهش وزن و بروز مشکلات تغذیه ای در میان کودکان شود.

اختلال غذا خوردن در کودکان

  • سندروم پیکا اختلالی است که کودک ممکن است به طور دائم به خوردن مواد غیر غذایی یا ترکیبات فاقد ارزش غذایی روی بیاورد. این سندروم با رفتارهای غیر متعارف برای خوردن مواد خوراکی همراه است و ممکن است کودک به خوردن موادی از قبیل خاک، صابون، گچ، شن و ماسه، یخ و مو روی بیاورد. خوردن این مواد باعث می ‌شود که سلامت کودک به خطر بیافتد و مریض شود.
  • پر خوری عصبی نیز یکی دیگر از اختلالات غذا خوردن است که کودک تمایل بسیار زیادی به خوردن مواد غذایی دارد. اکثر این کودکان دچار اضافه وزن هستند و هنگامی که مواد غذایی را می ‌بینند کنترل خود را برای خوردن از دست می ‌دهند و اگر پدر و مادر آنها غذا را از جلوی دستشان بردارد شروع به گریه کردن می کنند. شیوع این اختلال در میان دختران و پسران برابر است.
  • بی اشتهایی عصبی اغلب به طور یکسان دختران و پسران را درگیر می کند. کودکانی که دچار اختلال هستند تصور می ‌کنند که اضافه وزن دارند حال آنکه از نظر دیگران بسیار لاغر هستند. این کودکان همواره در خصوص مواد غذایی مصرفی و نحوه کنترل وزن خود نگران هستند. این بی اشتهایی می تواند به بدن و سلامت آنها آسیب جدی وارد کند به همین دلیل باید فوراً تحت درمان قرار بگیرند.

 

علائم اولیه اختلال غذا خوردن شامل چه مواردی است؟

اختلال خوردن در کودکان
تشخیص زود هنگام و پیشگیری از اختلال غذا خوردن و درمان آن در کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب علائم این اختلال خفیف هستند و کودک شما هیچ گونه تمرکزی بر روی وزن یا تصویر بدن خود ندارد اما شما به عنوان پدر و مادر چنین کودکی باید هوشیار باشید و به فکر چاره برای رفع مشکل کودک خود باشید. برخی از علائم هشدار دهنده ی اولیه اختلال غذا خوردن به شرح زیر می باشد:

    • ترس از دل درد
    • بیزاری از خوردن برخی غذاها یا طعم ها
    • نگرانی بیش از حد در خصوص ظاهر بدن
    • بد خلاقی
    • بیرون روی شدید
    • گریه کردن در هنگام درخواست پدر و مادر برای غذا خوردن

 

برخی از علائم و نشانه هایی که نشان دهنده اختلال شدید غذا خوردن در میان کودکان است به شرح زیر می باشد:

    • امتناع از غذا خوردن
    • کاهش میزان حجم غذای مصرفی
    • کاهش شدید وزن
    • رشد ناکافی کودک
    • ریزش مو
    • تاخیر در بلوغ
    • یبوست یا مشکلات مربوط به دستگاه گوارش
    • اختلالات خلق و خو
    • رشد موهای نازک روی بدن کودک

 

چه روش هایی برای درمان اختلال غذا خوردن در کودکان وجود دارد؟

اختلال غذا خوردن در کودکان
روش های مختلفی برای درمان اختلال غذا خوردن در کودکان وجود دارد. بهبود وزن کودک یک مسئله بسیار مهم است که باید هرچه زودتر به آن توجه شود به این ترتیب باید پزشک وضعیت جسمانی کودک و سلامت تغذیه ای او را بررسی نماید. از آنجایی که پدر و مادر کودک و پرستار او نقش بسیار مهمی را در زندگی کودک ایفا می کنند به این ترتیب همکاری خانواده و پرستار در برنامه درمان کودک اهمیت بسیار زیادی دارد.

اغلب پدر و مادرها خود را به خاطر اختلال غذاخوردن فرزندشان سرزنش می کنند به همین دلیل بهبود سطح اعتماد به نفس پدر و مادر در کسب نتایج مطلوب حاصل از درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است برخی از کودکان به مداخلات رفتار درمانی نیز نیاز داشته باشند تا مجدداً بتوانند ارتباط سالمی را با خوردن مواد غذایی به دست بیاورند.

 

اگر شما پدر و مادر کودکی هستید که دچار اختلال غذا خوردن شده است باید هرچه زودتر کودک خود را نزد متخصص اطفال یا متخصص تغذیه یا متخصص سلامت روان ببرید تا به شما و کودک تان کمک کند.

 

پس از آن که پزشک توانست وجود مشکل کودک تان را تشخیص دهد یک برنامه درمانی جامع را برای او طراحی می ‌کند. پیروی کردن از دستورات پزشک و مراجعه به مطب او در فواصل زمانی ایجاد شده و ایجاد یک ارتباط سالم بین کودک و مواد غذایی سودمند می ‌تواند مزایای زیادی را برای شما و کودک تان به دنبال داشته باشد. دنبال کردن برنامه درمانی می تواند وزن کودک را بهبود ببخشد و به او برای غلبه بر مشکل غذا خوردن کمک کند. به طور کلی رفع مشکل کودک باعث می ‌شود که استرس و اضطراب پدر و مادر نیز از بین بروند و آنها بتوانند نقش خود را در طرح درمان کودک به خوبی ایفا کنند.

اگر کودک شما نیز علائم و نشانه ها هشدار دهنده بالا را دارد و بی اشتهایی یا پر خوری او شما را عصبی و ناراحت کرده است بهتر است هر چه زودتر به فکر چاره باشید و برای رفع مشکل کودک خود به پزشک مراجعه کنید و تحت هیچ شرایطی اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.