ارتباط موثر با کودکان| چگونه با کودکان خود ارتباط خوبی برقرار کنیم| ارتباط با کودک

همه ما به خوبی می ‌دانیم که ارتباط بین کودک و پدر و مادر مهم ترین ارتباطی است که فرد در طول زندگی با آن مواجه می شود. از آنجایی که اولین ارتباط کودک با پدر و مادرش برقرار می ‌شود باید به این ارتباط اهمیت زیادی دارد. ارتباط موثر با کودک بر بهبود اعتماد به نفس کودک و استقلال و بهبود مهارت های تصمیم گیری او در آینده تاثیرات مثبتی را خواهد گذاشت

نکاتی در خصوص برقراری ارتباط موثر با کودک

ارتباط موثر با کودکان

همه ما به خوبی می ‌دانیم که ارتباط بین کودک و پدر و مادر مهم ترین ارتباطی است که فرد در طول زندگی با آن مواجه می شود. از آنجایی که اولین ارتباط کودک با پدر و مادرش برقرار می ‌شود باید به این ارتباط اهمیت زیادی دارد. ارتباط موثر با کودک بر بهبود اعتماد به نفس کودک و استقلال و بهبود مهارت های تصمیم گیری او در آینده تاثیرات مثبتی را خواهد گذاشت. پدر و مادر باید سعی کنند ارتباط بین خود و فرزندشان را تقویت کنند و با مهارت های فرزند پروری آشنا شوند. در بخش زیر به نکاتی در خصوص برقراری ارتباط موثر با کودکان اشاره می کنیم که می تواند برای شما سودمند باشد.

متناسب با سن کودک خود عمل کنید

اگر قصد دارید به برقراری ارتباط موثر با کودک خود بپردازید باید عملکرد شما با سن او مطابقت داشته باشد. اگر آموزش هایی که شما به کودک تان می دهید در قالب بازی ارائه شود بدون شک تاثیرات بهتر و بیشتری خواهد داشت و کودک ارتباط عمیق تری را با شما برقرار خواهد کرد. اگر شما یک کودک سه ساله دارید می توانید با او روی زمین بنشینید و شروع به خانه سازی کنید و اگر فرزند شما نوجوان است با او به انجام بازی‌ های ویدیویی بپردازید و از صحبت کردن با فرزند خود در هنگام بازی کردن غافل نشوید.

بر اهمیت زمان مخصوص خانواده تأکید کنید

ارتباط موثر با کودکان

به کودک خود نشان دهید زمانی را که برای خانواده در نظر گرفته اید مهم بداند زیرا جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم یک فرآیند بسیار حیاتی است. سعی کنید اکثر اوقات با هم غذا بخورید و لحظات تلخ و شیرین را با هم تقسیم کنید و روزهای تعطیل با هم به گردش بروید یا به تماشای فیلم بنشینید حتی می ‌توانید به یاد دوران کودکی خود با بچه ها هم بازی شوید و فوتبال یا والیبال بازی کنید. به خاطر داشته باشید که بازی کردن با کودکان اهمیت زیادی دارد و آنها همیشه از بازی با بزرگترها و بخصوص پدر و مادر استقبال خواهند کرد.

برای کودکان خود وقت بگذارید

همان گونه که در قسمت بالا اشاره کردیم وقت گذراندن با اعضای خانواده یک نکته بسیار مهم است اما شما باید به صورت مجزا برای کودک خود نیز وقت بگذارید و یک زمان خاص را فقط به او اختصاص بدهید. اهمیت دادن به کودکان و اولویت قرار دادن آنها به شما برای ایجاد ارتباط موثر با کودک کمک خواهد کرد و باعث می شود شما بتوانید به شناسایی نقاط قوت و استعدادهای کودک تان بپردازید. سعی کنید فعالیت های مورد علاقه کودک خود را بشناسید و بر آنها تمرکز کنید.

از وضعیت آموزشی فرزند خود غافل نشوید

ارتباط موثر با کودکان

اگر قصد دارید به برقراری ارتباط موثر با کودک خود بپردازید باید در زندگی او حضور فعالی داشته باشید. بدون شک پدر و مادرهایی که فقط برای گفتن صبح بخیر یا شب بخیر همدیگر را می بینند نمی توانند ارتباط خوبی را با فرزند خود برقرار کنند. پرمشغله بودن شما کاملاً قابل درک است اما باید بدانید که کودکان اولین اولویت شما هستند که نباید از آنها غافل شوید چرا که فرآیند یادگیری و کسب مهارت های لازم برای زندگی را از طریق شما به دست می آورند. هر چند وقت یک بار به بررسی عملکرد آموزشی کودک خود بپردازید و اطلاعات خود را در خصوص فعالیت‌ های آموزشی کودک تان به روز کنید. گاهی اوقات کنار کودک خود بنشینید و به او برای انجام تکالیف مدرسه اش کمک کنید.

قابل اعتماد باشید

کودکان نیاز دارند که به شما به عنوان افراد قابل اعتماد نگاه کنند زیرا قابل اعتماد بودن پدر و مادر به معنای افزایش اعتماد به نفس کودک است و کودک متوجه می ‌شود که می ‌تواند در هر شرایطی به پدر و مادرش تکیه کند. هنگامی که به کودک خود قول چیزی یا کاری را می دهید به قول تان عمل کنید. اعتماد به معنای احترام گذاشتن به حریم خصوصی و نیازهای کودک است و به این ترتیب از بازگو کردن نکاتی که کودک تان برای شما توصیه می کند خودداری کنید. اعتماد ضرورتاً به این معنا نیست هر چیزی که کودک تان می گوید را باور کنید بلکه به این معنا است که آنها یاد بگیرند تحت هر شرایطی راستگو باشند چون شما به آنها اعتماد دارید.

به کودک خود گوش بدهید

صحبت کردن با کودکان

پدر و مادرها وظیفه دارند علیرغم مشغله زیادی که در طول روز دارند به کودک خود توجه کنند و هنگامی که کودک شان قصد دارد با آنها صحبت کنند به دور از هرگونه عاملی برای ایجاد حواس پرتی به او توجه نمایند. در این شرایط باید گوشی موبایل خود را خاموش کنید و اگر مشغول تماشای تلویزیون هستید تلویزیون را نیز خاموش کنید تا بتوانید به طور کامل هر چیزی که کودک تان می گوید را درک کنید. حتی اگر فرزند شما برای بار چندم به توضیح یک مسئله می پردازد یا اتفاقاتی که در مدرسه افتاده است را توضیح می ‌دهد به او توجه کامل داشته باشید.

هنگامی که شما به فرزند خود گوش می دهید ارتباط موثر با کودک شکل خواهد گرفت و کودک متوجه می ‌شود برای شما اهمیت دارد. به خوبی به کودک خود گوش بدهید و سعی کنید همه کلمات او را درک کنید و بفهمید. به طور مستقیم به کودک خود نگاه کنید و تماس چشمی را به او برقرار نمایید و به دور از هرگونه قضاوتی اجازه بدهید صحبت های کودک شما به اتمام برسد. پس از آنکه صحبت کردن کودک شما به اتمام رسید به طور خلاصه مواردی که شنیده اید را بیان کنید تا کودک بداند به او توجه داشته اید.

از کودک خود بخواهید به شما کمک کند

گاهی اوقات از کودک خود بخواهید برای انجام امور منزل یا کارهای دیگری از قبیل شستن ماشین به شما کمک کند. از هنر گفت و گو با کودک در هنگام انجام کارهای خود غافل نشوید به عنوان مثال اگر قصد پختن یک عدد کیک را دارید می توانید از او بپرسید دوست دارد کیکی که می پزید چه طعمی داشته باشد یا از او بخواهید وسایل مورد نیاز را برای شما بیاورد. هنگامی که کودک احساس کند ارتباط او با شما قوی و محکم است و حمایت لازم را از جانب شما دریافت می ‌کند آمادگی لازم را برای ورود به دنیای چالش برانگیز مدرن پیدا خواهد کرد. این فرایند از طریق آموزش تدریجی رخ می دهد و کودک به تدریج مهارت های مورد نیاز خود را به دست خواهد آورد. از هر فرصتی برای آموزش به کودک خود استفاده کنید تا کودک بداند در شرایط مختلف چه تصمیماتی بگیرد و چه عکس العملی را از خود نشان دهد. از کودک خود انتظارات غیر واقعی نداشته باشید زیرا هر کودکی در هر سنی توانایی های متفاوتی دارد و اگر شما بیش از توانایی های کودک تان از او انتظار داشته باشید بدون شک او را سرخورده خواهید کرد و کودک اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد و شما نمی توانید به برقراری ارتباط موثر با کودک خود بپردازید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.