آیا فرزند شما مدام از موبایل استفاده میکند| اعتیاد نوجوانان به گوشی| چند نکته راهگشا

همه ما به خوبی می ‌دانیم که کودکان و نوجوانان ارتباطات پیچیده و تنگاتنگی با فناوری دارند و چه در سر کلاس و چه در منزل با آن سر و کار دارند. آنها زندگی اجتماعی خود را از طریق اپ های مختلف و پلتفرم های رسانه اجتماعی مدیریت می کنند و از فناوری برای سازمان دهی تعداد زیادی از فعالیت های خود استفاده می کنند. امروز نوجوانان با فشار بسیار زیادی مواجه هستند گاهی اوقات استفاده از موبایل با فعالیت‌ های تفریحی آنها گره خورده است و به آنها برای کاهش استرس کمک می کند. اما گاهی اوقات…

آیا فرزند شما مدام از گوشی موبایل استفاده می کند؟

اعتیاد نوجوانان به گوشی

همه ما به خوبی می ‌دانیم که کودکان و نوجوانان ارتباطات پیچیده و تنگاتنگی با فناوری دارند و چه در سر کلاس و چه در منزل با آن سر و کار دارند. آنها زندگی اجتماعی خود را از طریق اپ های مختلف و پلتفرم های رسانه اجتماعی مدیریت می کنند و از فناوری برای سازمان دهی تعداد زیادی از فعالیت های خود استفاده می کنند. امروز نوجوانان با فشار بسیار زیادی مواجه هستند گاهی اوقات استفاده از موبایل با فعالیت‌ های تفریحی آنها گره خورده است و به آنها برای کاهش استرس کمک می کند. اما گاهی اوقات از آن برای ادامه دادن زندگی پر مشغله شان استفاده می کنند. به طور کلی تشخیص اینکه استفاده از فناوری توسط کودکان و نوجوانان باعث استرس آنها نمی شود یک راه حل ساده نیست و هیچ راه قطعی برای برطرف کردن فعالیت‌ های استرس آور فناوری وجود ندارد. اعتیاد کودکان و نوجوانان به گوشی مسئله ناشناخته ای نیست و تقریباً همه پدر و مادرها با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند و همیشه این سوال در ذهن آنها مطرح می شود که چگونه باید به رفع این مشکل کمک کنند چرا که کودک و نوجوان آنها به طور مداوم با گوشی سر و کار دارد و به ندرت آن را روی زمین می گذارد.

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که با فرزند خود صحبت کنید اما او از گوشی و یا تبلت خود چشم بر نمی دارد و به صحبت های شما نیز توجه چندانی ندارد. این مسئله اغلب باعث آزار پدر و مادر می شود و به دنبال یک راه حل برای رفع اعتیاد نوجوان خود می ‌پردازند.

داده های آماری درباره اعتیاد نوجوانان به گوشی موبایل

اعتیاد نوجوانان به گوشی

آنچه که از صحبت های پدر و مادرها به دست آمده است این است که آنها به شدت از اعتیاد نوجوانان به گوشی نگران هستند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد ۵۰ درصد از نوجوانان احساس می ‌کردند که به موبایل خود اعتیاد دارند و ۵۹ درصد از پدر و مادرها معتقد بودند که فرزند آنها به موبایل و تبلت خود اعتیاد پیدا کرده است.

این تحقیق همچنین نشان داد که ۷۲ درصد از نوجوانان و ۴۸ درصد از پدر و مادرها عقیده دارند که فوراً به پیام هایی که در قالب اس ام اس در شبکه های اجتماعی دریافت می کنند پاسخ بدهند. واقعیت این است که ۶۹ درصد از پدر و مادرها و ۷۸ درصد از نوجوانان حداقل هر یک ساعت یک بار گوشی خود را چک می کنند.

تشخیص علائم و نشانه های اعتیاد نوجوانان به گوشی

اعتیاد نوجوانان به گوشی

در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ تهیه شد محققان اعلام کرد که استفاده مشکل ساز از گوشی فقط به صورت اعتیاد تعریف نمی ‌شود بلکه می ‌تواند شامل اختلالات رفتاری نیز باشد که با توجه به این مطلب برخی از علائم و نشانه های اعتیاد نوجوانان به گوشی به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از گوشی و شروع به نوشتن پیام در شرایط ممنوعه و حساس
  • اختلاف با پدر و مادر و سایر اعضای خانواده به علت استفاده بیش از حد از موبایل و توجه نکردن به آنها در هنگام صحبت کردن
  • تاثیرات منفی استفاده از موبایل بر روی عملکرد فرد در محیط منزل مدرسه محیط اجتماع و در مسائل عاطفی
  • تداوم استفاده از موبایل علیرغم آثار منفی آن
  • چک کردن مداوم گوشی حداقل یک بار در ساعت

اعتیاد نوجوانان به گوشی

  • بی خوابی یا اختلالات خواب به علت چک کردن گوشی در طول شب
  • نیاز فوری در خصوص وصل شدن به اینترنت
  • ضروری دانستن پاسخ به پیام ها به صورت فوری
  • عصبی شدن و احساس اضطراب در صورت دسترسی نداشتن به موبایل
  • احساس بی قراری در صورت عدم استفاده از موبایل

غلبه بر اعتیاد نوجوانان به گوشی موبایل

علیرغم نکات منفی که در خصوص استفاده از موبایل به ذهن شما رسیده است باید بگوییم که گوشی های موبایل می ‌توانند برای نوجوانان با مزایایی نیز همراه شوند. آنها می توانند از طریق گوشی موبایل خود با دوستان شان ارتباط برقرار کنند و از آنها در خصوص تکالیف مدرسه کمک بگیرند. اگرچه تعداد زیادی از نوجوانان به گوشی اعتیاد دارند هنوز عده زیادی از آنها به صورت سالم از این ابزار استفاده می ‌کنند. باید به نوجوانان یاد داد که آنها کنترل موبایل خود را در دست بگیرند نه اینکه موبایل به طور کامل آنها را تحت کنترل خود در بیاورد. برای این کار توجه کردن به نکات زیر می تواند به شما و فرزندتان کمک کند:

  • به طور واضح درباره مزایا و معایب استفاده از موبایل صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که سخنرانی کردن در این باره نتیجه مثبتی را ارائه نمی دهد. در عوض سعی کنید از فرزند خود درباره مزایا و معایب استفاده از موبایل سوال بپرسید و نظر او را درباره تأثیرات آن بر جسم، عواطف و عملکرد آموزشی جویا شوید و از او بپرسید که استفاده از موبایل چه مزایای قابل توجهی را برای ما دارد.
  • برنامه ریزی کنید و درباره محدودیت های سالم استفاده از موبایل صحبت کنید به عنوان مثال در هنگام غذا خوردن یا دورهمی خانواده فرزند شما از گوشی موبایل خود استفاده نکند.

اعتیاد نوجوانان به گوشی

  • از زوم کردن روی فرزند خود اجتناب کنید زیرا نوجوانان هنگامی که احساس کنند به آنها توجه می ‌کنید جای خود را عوض می ‌کنند تا بتوانند راحت‌ تر از موبایل خود استفاده کنند.
  • بهترین کار این است که یک برنامه زمانی مشخص را برای آنها تعیین کنید تا از گوشی خود استفاده کنند.
  • هنگامی که فرزند شما قصد دارد بخوابد از او بخواهید گوشی اش را با خود به اتاق خواب نبرد تا بتواند زودتر بخوابد. زیرا نوجوانان ساعات زیادی را در رختخواب خود به استفاده از موبایل می خوابند و در نتیجه دچار بی خوابی خواهند شد و ممکن است حتی کاهش بینایی به علت استفاده از گوشی قبل از خواب را تجربه کنند پس کاملا دقت کنید.
  • به فرزند خود هشدار دهید که نباید هر ساعت و هر لحظه گوشی را در دستش بگیرد و باید برای اطرافیانش احترام قائل شود زیرا استفاده از آن در مهمانی یا مناسبات اجتماعی تاثیرات منفی بر روابط و خواهد گذاشت.
  • البته نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که خود شما به عنوان پدر و مادر این نوجوانان باید مراقب زمان استفاده از موبایل باشید چرا که فردا از آن ابتدا به شما نگاه می کند. به این ترتیب اگر شما خیلی از موبایل تان استفاده می کنید در تعیین برنامه برای نوجوان خود موفق نخواهید شد.

با نوجوانی که به موبایل اعتیاد دارد چه کنیم؟

اعتیاد نوجوانان به گوشی

اگر پدر و مادر به اعتیاد نوجوانان به گوشی مشکوک شده باشند یا آنکه استفاده از موبایل تاثیرات منفی بر عملکرد فرزند آنها گذاشته باشد وقت آن رسیده است که به فکر چاره باشند و درخواست کمک کنند. مراجعه به مشاور می تواند بسیار کارگشا باشند و مشاور می تواند به فرزند شما کمک کند به تغییر رفتارها و تفکرات نادرست خود بپردازد و آنها را به رفتارهای مثبت و سالم تبدیل کند.

او از فرزند شما می ‌خواهد برنامه ریزی داشته باشند و سعی کند در طول روز به ورزش کردن بپردازد تا کمی از فضای استفاده از موبایل فاصله بگیرد . شما نیز سعی کنید همراه و هم دل با فرزند خود باشید و او را حمایت کنید تا بتواند به تدریج یک روش سالم را در پیش بگیرد و اعتیاد او به گوشی موبایل یا تبلت از بین برود.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.