اگر در آستانه جدایی هستید این مطلب را از دست ندهید| طلاق| طلاق و کودکان

تصمیم گرفتم درباره طلاق کار دشواری است و صحبت کردن با کودکان در این خصوص از میزان دشواری آن نمی کاهد. صحبت کردن درباره جدایی و طلاق با کودکان حق آنها است و باید با آنها صحبت کنید و بدون شک با یک فرآیند بسیار دشوار مواجه خواهید شد.

چگونه درباره طلاق با کودکان خود حرف بزنیم؟

تاثیرات طلاق بر کودکان

تصمیم گرفتم درباره طلاق کار دشواری است و صحبت کردن با کودکان در این خصوص از میزان دشواری آن نمی کاهد. صحبت کردن درباره جدایی و طلاق با کودکان حق آنها است و باید با آنها صحبت کنید و بدون شک با یک فرآیند بسیار دشوار مواجه خواهید شد. نحوه شروع صحبت کردن با کودک و چیزهایی که به او می گوید تاثیرات بسیار مهمی را بر کودک در خصوص طلاق خواهد گذشت و دیدگاه متفاوتی را در خصوص تغییرات حاصل از آن در کودک به وجود خواهد آورد.

هنگامی که زن و شوهر تصمیم به جدایی و طلاق می ‌گیرند صحبت کردن با یکدیگر و وقت گذراندن با هم برای صحبت درباره طلاق به یک چالش بزرگ تبدیل می ‌شود اما هر دوی آنها باید بدانند که حمایت کردن از کودک از همه چیز مهمتر است. بهتر است قبل از آنکه تصمیم بگیرید با فرزند خود در خصوص طلاق صحبت کنید فهرستی از نکات مهمی که باید به او بگوید را یادداشت کنید و با همسرتان هماهنگ باشید تا بتوانید پاسخ های یکسانی را به سوالات فرزند خود بدهید. از بحث و مجادله در مقابل کودک خودداری کنید تا باعث ترس او نشوید. در صورتی که واقعا زن و شوهر توانایی تحمل یکدیگر را در یک مکان نداشته باشند باید با هم در خصوص همه مواردی که فرزندشان باید بداند صحبت کنند و از هر گونه بی احترامی به یکدیگر جلوی چشمان کودک خودداری کنند.

کجا و چه موقع باید با کودک صحبت کرد؟

طلاق

درباره اینکه چه موقع و کجا با کودک خود صحبت کنید فکر کنید و همه نکات مهم و کلیدی را پوشش دهید. هنگامی که با کودک خود را صحبت می کنید فرصت کافی برای سوال پرسیدن را به او بدهید و تغییراتی که قرار است پس از طلاق در زندگی او به وجود بیاید را توضیح دهید. از پنهان کاری یا گزافه گویی و اغراق خودداری کنید و فضایی را برای گفت و گو انتخاب کنید که هیچ عاملی برای اختلال در صحبت کردن شما وجود نداشته باشد.

حدود دو تا سه هفته قبل از آن که از همسرتان جدا شوید با کودک خود صحبت کنید و او را آماده کنید. کلمه جدایی و طلاق سوالات متعددی را به ذهن کودک می آورد پس زمانی را برای گفت و گو انتخاب کنید که کاملاً استراحت کردید و آمادگی جسمی و ذهنی کافی را برای پاسخ به سوالات او دارید.

درباره طلاق با چه کسانی صحبت کنیم؟

تاثیرات طلاق بر کودکان

شما می توانید با هر کسی که دوست دارید درباره تصمیم خود صحبت کنید. در ابتدا به فرزند بزرگتر خود اطلاع دهید و با او در خصوص آنچه که قرار است رخ دهد صحبت کنید. پس از آن که فرزند شما توانست با تصمیمی که گرفته اید کنار بیاید می توانید با سایر اعضای خانواده خود در این رابطه حرف بزنید.

درباره چه چیزی باید صحبت کنید؟

پس از آنکه تصمیم گرفتید با خانواده ها درباره طلاق صحبت کنید جایی برای گفتن جملاتی از قبیل چرا می خواهید طلاق بگیرید، به طلاق فکر نکنید و یا حتی سرزنش کردن زن و شوهر وجود ندارد. قبل از آنکه با خانواده ‌ها حرف بزنید جملات خود را آماده کنید و واضح صحبت کنید به عنوان مثال بگویید: ما به این نتیجه رسیده ایم که دیگر نمی توانیم با یکدیگر زندگی کنیم. تصمیم گیری برای طلاق کار دشواری بود اما یک تصمیم مهم است. هر دوی ما همه شما را دوست داریم اما تصمیمی که برای جدایی گرفته ایم قطعی است و نمی ‌توانید تصمیم ما را عوض کنید. تاکید کنید که طلاق تقصیر طرف مقابل نیست و شما هنوز یک خانواده هستید اما با خانواده های معمولی تفاوت دارید. به کودک خود اطمینان بدهید که هر دوی شما را ملاقات خواهد کرد و شما هنوز هم مانند گذشته فرزند خود را دوست دارید و به او عشق می ورزید.

چگونه با عدم اطمینان کنار بیاییم؟

طلاق

ممکن است کودک شما سوالات بسیار زیادی داشته باشد که پاسخ دادن به آنها برای شما به عنوان پدر و مادر دشوار باشد. سوالاتی که کودک از شما می پرسد عبارت است: از قرار است کجا زندگی کنم؟ هر چند وقت یک بار می ‌توانم به منزل شما بیایم؟ تکلیف مدرسه ام چه می شود؟ در این شرایط به کودک خود بگویید که پاسخ دقیق این سوالات را نمی دانید اما با اطمینان به او بگویید که همیشه در کنارش خواهید بود و از فرزند خود حمایت می کنید.

به احساسات کودک خود بها بدهید

از گفتن جملاتی مانند گریه نکن، خیلی زود با هم خوب می شویم یا نگران نباش پرهیز کنید. در عوض به کودک خود بگویید: می دانم که جدایی ما واقعاً ترسناک به نظر می آید، می دانم از این که نمی توانیم با هم زیر یک سقف زندگی کنیم ناراحت هستی. با کودک خود هم دردی کنید و او را درک کنید. اگر کودک شما از شنیدن خبر طلاق تان شوکه یا ناراحت نشده است تعجب نکنید چرا که کمی طول می کشد تا فرزند شما بتواند شرایط ایجاد شده را درک کند. کودک شما تغییرات حاصل از طلاق را به شیوه خود درک می ‌کند به عنوان مثال ممکن است یک روز ناراحت باشد چون شما با هم زندگی نمی کنید اما روز بعد خوشحال و هیجان زده باشد چون قرار است دو اتاق خواب متفاوت داشته باشد.

در صورت لزوم از روانشناس کمک بگیرید

طلاق

بدون شک طلاق می تواند تاثیرات منفی بر کودکان بگذارد. به عنوان مثال کودکانی که در سن پیش دبستانی قرار دارند و علائمی از قبیل اضطراب و افسردگی و اختلالات خواب را از خود نشان می ‌دهند و حتی بعضی از آنها شب ها کابوس می بینند. کودکانی که در سن ابتدایی قرار دارند دچار ترس، عصبانیت و اختلالات رفتاری می ‌شوند و عملکرد آموزشی آنها شدیدا افت پیدا خواهد کرد. نوجوانان رفتارهایی از قبیل پرخاشگری را از خود نشان می دهند و به استعمال مواد مخدر می ‌پردازند و برخی از آنها رفتارهای جنسی نامناسب و نامتعارف را شروع خواهند کرد.

در هر شرایطی و در هر سنی که فرزند شما قرار دارد طلاق و جدایی برای او دشوار خواهد بود. برخی از کودکان می ‌توانند پس از مدتی با تغییرات حاصل از طلاق و جدایی پدر و مادر کنار بیایند و این واقعیت را قبول کنند اما برخی دیگر از کودکان حتی پس از گذشت چند سال نمی توانند با این پدیده کنار بیایند. اگر فرزند شما نتوانسته است با تغییرات حاصل از طلاق کنار بیاید باید به روانشناس مراجعه کنید و از او درخواست کمک کنید. متخصصین توانمند ما می توانند در این راستا به شما کمک کنند و راهکارهایی کاربردی را به شما و فرزندتان ارائه کنند. به خاطر داشته باشید که خانواده درمانی پس از طلاق کاملاً ضروری است پس از این مرحله مهم غافل نشوید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.