اگر فرزند شما به خودکشی فکر میکند کلیک کنید| پیشگیری از خودکشی در نوجوانان| نکات کلیدی برای والدین

خودکشی در نوجوانان مسئله ‌ای است که باید اهمیت زیادی به آن داده شود و پدر و مادرها باید سعی کنند با شناخت بیشتر از فرزند خود و کسب اطلاعات بیشتر با راه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان آشنا شوند. اگر شما در این خصوص وقت بگذارید و به مطالعه درباره راه‌ های موثر برای پیشگیری از بروز این تراژدی بپردازید بدون شک می توانید کمک های زیادی را به فرزند خود به کنید.

برای پیشگیری از خودکشی در نوجوانان چه باید کرد؟

هنگامی که کودکان به تدریج بزرگ می ‌شوند و وارد دوران نوجوانی می شوند پدر و مادرهایدشان را با چالش‌ های جدیدی مواجه می کنند چرا که آنها نمی دانند فرزندان شان به چه چیزهایی فکر می کنند و چه احساسی دارند. معمولاً اکثر پدر و مادرها با این سوال مواجه می ‌شوند که چه موقع افت و خیزهای دوران نوجوانی نگران کننده است؟ خودکشی در نوجوانان مسئله ‌ای است که باید اهمیت زیادی به آن داده شود و پدر و مادرها باید سعی کنند با شناخت بیشتر از فرزند خود و کسب اطلاعات بیشتر با راه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان آشنا شوند.

اگر شما در این خصوص وقت بگذارید و به مطالعه درباره راه‌ های موثر برای پیشگیری از بروز این تراژدی بپردازید بدون شک می توانید کمک های زیادی را به فرزند خود به کنید. هر چه اطلاعات تان در خصوص پیشگیری از خودکشی در نوجوانان بیشتر باشد توانایی شما برای کمک به فرزندتان افزایش خواهد یافت. در این مقاله قصد داریم به چند نکته مهم در ارتباط با پیشگیری از خودکشی در نوجوانان اشاره کنیم.

از پیشرفت افسردگی یا اضطراب کودک خود پیشگیری کنید

خودکشی در کودکان و نوجوانان

گاهی اوقات کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف دچار ناراحتی می شوند که این موضوع می ‌تواند به دعوا کردن با دوستان شان ارتباط داشته باشد یا آن که در مدرسه نمره پایینی را کسب کرده باشند اما در صورتی که احساس نارضایتی تا چند هفته ادامه پیدا کند به معنای علامت هشدار است و نباید آن را نادیده بگیرید. واقعیت این است که از هر ۱۰ نوجوانی که مرتکب خودکشی می شود نه نفر از آنها دچار مشکلات مربوط به سلامت ذهن و اختلالاتی از قبیل افسردگی یا اضطراب هستند. نوجوانان افسرده معمولاً به تنهایی و در خلوت خود گریه می کنند و اجازه نمی دهند کسی متوجه گریه کردن آنها شود.

تعداد زیادی از آنها هرگز درباره احساسات خود با پدر و مادرشان صحبت نمی کنند و این مسئله در میان پسران شایع تر از دختران است. اگر احساس می کنید کودک تان افسرده یا مضطرب است باید هر چه زودتر او را نظر روانشناس ببرید تا مورد بررسی و درمان به موقع قرار بگیرد.

به کودک خود گوش بدهید

تعداد زیادی از نوجوانانی که به خودکشی فکر می کنند رفتارها و کارهای عجیبی را انجام می ‌دهند. در تحقیقی که در خصوص پیشگیری از خودکشی در نوجوانان انجام شده است محققان متوجه شده‌ اند یک مسئله مهمی که در همه خانواده هایی که فرزندان آنها خودکشی کرده ‌اند وجود دارد این است که متاسفانه ارتباط بین پدر و مادر با فرزند بسیار ضعیف است. برای کودک خود وقت بگذارید و به صحبت های او گوش بدهید. حتی اگر احساس می کنید مدتی از فرزند شما گوشه گیر شده و کمتر حرف می زند سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید و او را به حرف بیاورید و تلاش کنید ارتباط بین شما دوستانه باشد تا بداند همیشه کنار او خواهید بود و حمایتش خواهید کرد.

از کنار جملاتی که نشان دهنده خودکشی است به راحتی رد نشوید

خودکشی در کودکان و نوجوانان

هرگونه جمله کلامی یا نوشتاری مبنی بر تصمیم به خودکشی و تمایل به مردن باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و هرگز به سادگی از کنار چنین جملاتی رد نشوید. به طور کلی نوجوانانی که اقدام به خودکشی می ‌کنند به طور مکرر به پدر و مادر خود می گویند که دوست دارند بمیرند. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است نشان داده که بیان چنین جملاتی از زبان نوجوانان به این معنا است که آنها به اصطلاح با زبان بی زبانی از پدر و مادرشان درخواست کمک می کنند.

خودکشی در کودکان و نوجوانان

هنگامی که نوجوان شما چنین جملاتی را بیان می کند سعی کنید از شوکه شدن یا مسخره کردن او خودداری کنید در عوض تلاش کنید به دور از هرگونه قضاوتی به فرزند خود گوش بدهید تا بدانید او واقعاً چه می گوید. در حقیقت منظور از بیان این جملات این است که “من به عشق و توجه شما نیاز دارم چون درد و ناراحتی عمیقی دارم و به تنهایی از پس آن بر نمی آیم.” معمولا به دردسر افتادن فرزندان برای پدر و مادر بسیار دشوار است به همین دلیل باید هر چه زودتر با فرزند خود به گفتگو بنشینید و سعی کنید او را کاملا درک کنید. این مسئله در پیشگیری از خودکشی در نوجوانان و کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. اما اگر رفتارهای فرزند شما باعث نگرانی تان شده است تردید را کنار بگذارید و به روانشناس مراجعه کنید تا فرزند شما را ارزیابی کند و با اطمینان به شما بگوید که آیا در معرض خطر خودکشی قرار دارد یا خیر و اقدامات لازم را برای کمک به او پیشنهاد دهد.

احساسات خود را با او در میان بگذارید

خودکشی در کودکان و نوجوانان

هنگامی که فرزند شما در حال صحبت کردن در خصوص احساسات و عواطف خود است سعی کنید شما نیز درباره احساسات خود صحبت کنید تا متوجه شود که تنها نیست و همه افراد گاهی اوقات دچار افسردگی و ناراحتی می شوند و پدر و مادر او از این قاعده جدا نیستند. به او اطمینان خاطر بدهید که این دوران نیز می گذرد و دائمی نیست و شما در کنار او خواهید بود و او را از حمایت‌ های تان محروم نخواهید کرد. همدلی پدر و مادر نقش مهمی در پیشگیری از خودکشی در نوجوانان ایفا می کند.

با فرزند خود ورزش کنید

معمولا نوجوانانی که به خودکشی فکر می کنند و افسرده هستند از جمع کناره گیری می کنند که در چنین شرایطی باید آنها را تشویق کرد تا مجدداً وارد جمع دوستان شان شوند. از فرزند خود بخواهید با شما به پیاده روی بیاید و در کنار یکدیگر قدم بزنید و از او بخواهید درباره روزی که پشت سر گذاشته است صحبت کند. فوتبال بازی کردن یکی از تفریحات مورد علاقه نوجوانان است. اوقاتی را به انجام این تفریح مفرح اختصاص دهید و با فرزند خود بازی کنید. انجام دادن چنین کارهایی می تواند به کاهش علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان کمک کند و حال آنها را بهتر نماید.

به خاطر داشته باشید که فعالیت های ورزشی در خارج از منزل باعث می شود که مغز به تولید اندروفین بپردازد. این ماده در بهبود خلق و خو و تسکین درد نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین سطح هورمون کورتیزون را در خون پایین می آورد که این هورمون در بروز افسردگی نقش دارد. ورزش کردن باعث می شود که افراد از فکر کردن به مشکلات خود غافل شوند و حال بهتری داشته باشند پس هرگز از جادوی ورزش کردن در فرزند خود غافل نشوید. فرزندان شما ثمره زندگی تان هستند لبخند و سلامت ذهن و روان آنها تنها چیزی است که می تواند خستگی یک زندگی پر مشغله را به رضایت مندی از آن تبدیل کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.