با کودکی که اشتها ندارد چه کنیم|علت بی اشتهایی کودک|درمان بی اشتهایی کودک

اگر کودک و نوجوان شما علائم و نشانه های اختلال خوردن از قبیل بی اشتهایی و پر خوری را از خود نشان داده و به شدت شما را نگران کرده است مدام این سوال در ذهن تان نقش می بندد که الان چه کاری باید انجام دهم؟ در گذشته پدر و مادرها فکر می ‌کردند که اگر در اختلال خوردن کودک خود دخالت داشته باشند وضعیت را بدتر خواهد کرد

چند نکته مهم برای افرادی که تصور می کنند کودک شان دچار اختلال خوردن است.

اختلال غذا خوردن در کودکان

اگر کودک و نوجوان شما علائم و نشانه های اختلال خوردن از قبیل بی اشتهایی و پر خوری را از خود نشان داده و به شدت شما را نگران کرده است مدام این سوال در ذهن تان نقش می بندد که الان چه کاری باید انجام دهم؟ در گذشته پدر و مادرها فکر می ‌کردند که اگر در اختلال خوردن کودک خود دخالت داشته باشند وضعیت را بدتر خواهد کرد اما اکنون پزشکان به طور قاطع می گویند که این مسئله صحت ندارد و پدر و مادر کودک بهترین و مهمترین دوست او در فرایند درمان هستند و حضور فعالانه آنها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اختلال خوردن می ‌تواند یک بحران پزشکی باشد و در برخی موارد حاد باعث مرگ فرد شود.

خوشبختانه می ‌توان با مداخله به موقع و مراجعه به پزشک شانس بهبود کامل کودک خود را افزایش داد. اگر شما که در حال خواندن این مقاله هستید با کودکی که دچار اختلال خوردن شده است مواجه هستید به نکات زیر توجه نمایید.

به غریزه پدر و مادری خود اعتماد کنید

معمولاً اکثر افرادی که دچار اختلال خوردن هستند از این مسئله آگاهی ندارند و هنگامی که به طور مستقیم از آنها سوال پرسیده می شوند اختلال خوردن خود را انکار می نمایند به همین دلیل پدر و مادر نباید فقط به پاسخ کودک خود اکتفا کنند بلکه باید کودک خود را به طور کامل تحت نظر بگیرند و البته با علائم و نشانه های هشدار دهنده بالقوه اختلال خوردن آشنا باشند.

خودتان را سرزنش نکنید

اکثر پدر و مادرها هنگامی که متوجه می شوند کودک آنها دچار اختلال خوردن شده است خود را سرزنش می کنند اما واقعیت این است که پدر و مادر هیچ نقشی در این اختلال ندارد. زمانی که شما به شناسایی عواملی که باعث بروز اختلال خوردن شده است اختصاص می ‌دهید همان زمان طلایی است که در حال تلف شدن است به جای این کار، انرژی خود راه برای بهبود حال کودک متمرکز کنید.

به جمع آوری اطلاعات بپردازید

جمع آوری اطلاعات در خصوص سلامت ذهن و روان می تواند برای کمک به کودک تان سودمند باشد. درباره اختلالات خوردن مطالعه کنید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید و انواع اختلال خوردن را به طور دقیق بشناسید.

به پزشک مراجعه کنید

مراجعه به پزشک

از متخصص کودک تان وقت بگیرید و به خاطر داشته باشید که اکثر متخصصین اطفال آموزش کمی در زمینه اختلال خوردن دیده اند به این ترتیب شما باید اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده اید را با پزشک در میان بگذارید و آزمایشاتی که قبلاً کودک تان انجام داده است را به همراه خود داشته باشید. فهرستی از سوالاتی که باید از پزشک بپرسید را تهیه کنید و حتما در هنگام مراجعه به مطب یادداشت برداری کنید. کارت مخصوص رشد کودک را به همراه خود به مطب ببرید. در مواردی که کودک بخش قابل توجهی از وزن خود را از دست داده است باید به طور دقیق تحت نظر پزشک باشد و در فواصل زمانی خواسته شده او را نزد پزشک ببرید.

در خصوص روش های درمانی موجود تحقیق کنید

در صورت لزوم پزشک شما را به متخصص اختلالات خوردن ارجاع می دهد. با این حال خود شما نیز در خصوص روش های درمانی منتقل کنید و در صورتی که هرگونه اطلاعات تازه ای را به دست آوردید آن را با پزشک کودک خود در میان بگذارید. درمان اختلال خوردن شامل خانواده درمانی نیز می باشد که خانواده ها نیز در برنامه درمان کودک یا نوجوانی که دچار اختلال خوردن است شرکت داده می شوند تا بتوانند در روند درمان به کودک کمک کنند و از او حمایت نمایند.

به دنبال حامی برای خودتان باشید

مراقبت کردن از کودکی که دچار اختلال خوردن است می ‌تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود و حتی پدر و مادر را با یک تجربه ناراحت کننده مواجه کند. پدر و مادر کودکانی که دچار اختلال خوردن هستند می توانند با حمایت از یکدیگر کمک زیادی به بهبود حال هم نمایند. به طور کلی نقش خانواده و دوستان در این روند انکار نشدنی است. پس از آن که اختلال خوردن در کودک و نوجوان تشخیص داده شد پزشک به ارائه یک راه حل درمانی برای رفع مشکل و خواهد پرداخت.

هدف از درمان اختلال خوردن در کودکان و نوجوانان چیست؟

اختلال غذا خوردن در کودکان
درمان کودکان مبتلا به اختلال خوردن اهمیت بسیار زیادی دارد. اهداف حاصل از درمان این کودکان به شرح زیر می باشد:

  • بتوان مشکل وزن را در آنها برطرف کرد.
  • وضعیت تغذیه آنها را بهبود بخشید.
  • از بروز عوارض حاصل از اختلال خوردن اجتناب کرد.
  • سطح سلامت آنها را پایدار کرد.
  • به رفع اختلال خوردن یا رفتارهای حاصل از این اختلال پرداخت.
  • ظاهر بدن آنها را بهتر کرد.
  • الگوی غذا خوردن آنها را اصلاح نمود.
  • سطح سلامت شان را ارتقا داد.
  • سطح حضور آنها را در جامعه افزایش داد.

روش های موجود برای درمان کودکان مبتلا به اختلال خوردن

اختلال خوردن در کودکان
روش هایی که برای درمان کودکانی که به اختلال خوردن مبتلا هستند به کار می رود به شرح زیر می باشد:

تغذیه درمانی

یکی از وظایف اولیه پزشک در درمان کودکان مبتلا به اختلال خوردن بهبود وزن کودک و سطح سلامت او و طبیعی سازی مواد غذایی مصرفی و رفتارهای او می باشد. متخصص تغذیه در این روند نقش مهمی را ایفا می کند و به ارزیابی وضعیت تغذیه کودک سطح سلامت او و غذاهای مورد علاقه اش می پردازد. سپس یک برنامه درمانی غذایی را برای کودک طراحی می ‌کند که شامل همه نیازهای ضروری تغذیه ای او است تا بدن کودک همه مواد مورد نیاز را دریافت کند.

درمان پزشکی

مراجعه به پزشک
درمان پزشکی در بیماران مبتلا به اختلال خوردن به خوبی توسط پزشکی که در زمینه درمان اختلالات خوردن تخصص دارد محقق می شود و می تواند به خوبی به کنترل عادات غذا خوردن در کودک بپردازد. پزشک برای شروع فرآیند درمان به بررسی مواردی از قبیل ارزیابی علائم حیاتی کودک می ‌پردازد، درخواست انجام تست های آزمایشگاهی را می دهد و وزن کودک را بررسی می ‌کند، عملکرد قلب و تراکم استخوان کودک را ارزیابی می نماید و به کنترل علائم فیزیکی کودک از قبیل مشکلات قلبی و مشکلات دستگاه گوارش خواهد پرداخت.

درمان روانشناختی

درمان شناختی رفتاری بهترین روش موجود برای درمان اختلال خوردن در کودکان و نوجوانان است. تحقیقات نشان داده است که بهترین و موثرترین روش برای درمان بیماران مبتلا به پر خوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و سایر اختلالات تغذیه ای محسوب می شود. این روش درمانی در ابتدا به بررسی علائم و نشانه های کودک و تغییرات رفتاری او خواهد پرداخت. عواملی که در درمان شناختی نقش دارند به شرح زیر می باشند:

    • خود مراقبتی از قبیل یادداشت کردن غذاهایی که در طول روز مصرف می شود.
    • برنامه ریزی غذایی
    • غذا خوردن به طور منظم
    • پرهیز از رفتارهای خطرناک از قبیل رژیم گرفتن یا رفتارهای دیگر
    • به چالش کشیدن قوانین مربوط به غذا خوردن
    • تلاش برای خوردن مجدد غذاهایی که کودک تمایلی به مصرف آنها ندارد

 

خانواده درمانی

اگرچه درمان روانشناختی به عنوان بهترین روش برای درمان افراد مبتلا به اختلال خوردن در نظر گرفته می شود آنچه که اهمیت بسیار زیادی در درمان اختلال خوردن دارد خانواده درمانی است. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است نشان داده که درمان خانواده محور یک روش عالی برای رفع این اختلال محسوب می شود. این روش درمانی به صورت جلسات هفتگی توسط روانشناس کودک برگزار می شود و پدر و مادر کودک اطلاعات لازم را برای ایفای نقش مهم خود در این روند به دست می آورند.

دارو درمانی

دارو
در برخی موارد کودک و نوجوانی که دچار اختلال خوردن است به مصرف دارو نیاز دارد تا بتواند بر مشکل خود غلبه کند اما در تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است هیچ دارویی نتوانسته به طور موفقیت آمیز به بهبود این کودکان کمک کند. مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی می ‌تواند به کاهش اختلال غذا خوردن عصبی کمک کند زیرا سطح استرس کودک را کاهش می دهد. در صورتی که علائمی از قبیل اضطراب در کودک مشاهده شود پزشک در ابتدا به درمان این مشکل می پردازد تا بتواند نقش آن در اختلال خوردن را تشخیص دهد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.