تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان| اعتیاد والدین| عواقب اعتیاد والدین

هنگامی که یکی از اعضای خانواده در دام اعتیاد گرفتار می شود سایر افراد حاضر در خانواده نیز با مشکلات حاصل از اعتیاد دست و پنجه نرم می ‌کنند. کودکان نیز از این قاعده جدا نیستند و تاثیرات اعتیاد پدر و مادر و کودکان یک مسئله غیرقابل انکار است

تاثیر اعتیاد پدر و مادر بر کودکان

اعتیاد پدر و مادر

اعتیاد یک بلای خانمان سوز است که تعداد زیادی از خانواده ‌ها را درگیر کرده و آن‌ها را با چالش‌ های متعددی مواجه نموده است. هنگامی که یکی از اعضای خانواده در دام اعتیاد گرفتار می شود سایر افراد حاضر در خانواده نیز با مشکلات حاصل از اعتیاد دست و پنجه نرم می ‌کنند. کودکان نیز از این قاعده جدا نیستند و تاثیرات اعتیاد پدر و مادر و کودکان یک مسئله غیرقابل انکار است چرا که علاوه بر آسیب های جسمانی احتمالی که به علت غفلت پدر و مادر بر کودک وارد می شود بدون شک احتمال بروز آسیب های روانی نیز وجود دارد.

اگر شما یا همسرتان به مصرف مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارید به احتمال زیاد خوب می ‌دانید که تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان تا چه اندازه شدید و گسترده است و در واقع تاثیرات اعتیاد بر مغز بسیار شدید است. در تحقیقی که در خصوص تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که بیش از ۳/۸ میلیون کودک زیر سن ۱۸ سال در خانواده‌ هایی زندگی می ‌کنند که حداقل یکی از والدین آنها به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارد و اعتیاد پدر و مادر علاوه بر آنکه به شدت بر زندگی فعلی کودک تأثیرات منفی گذاشته است سلامت عاطفی آنها را نیز تهدید می ‌کند. اما مسئله مهمتر این است که اعتیاد پدر و مادر بر رشد، سلامت ذهن کودک را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

اگر شما یکی از اعضای خانواده شما به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارد وقت آن رسیده است که با تاثیرات اعتیاد بر کودکان خود آشنا شوید و بدانید که چه ظلمی را در حق کودکان خود می کنید. این کار باعث می شود بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید و برای درمان اعتیاد و بهبود سلامت روانی کودکان خود قدم بردارید. اعتیاد علاوه بر فرد معتاد به همه اعضای خانواده آسیب می رساند. کودکانی که از لحاظ عاطفی فیزیکی و حمایت اجتماعی به پدر و مادر خود وابستگی دارند بیشتر از سایرین صدمه خواهند دید.

تاثیرات عاطفی اعتیاد پدر و مادر بر کودکان

پدر و مادرهایی که اعتیاد دارند وارد مرحله ای می شوند که توجه کمی به کودکان خود می کنند حتی برخی از آنها دچار توهم می ‌شوند و دنیای واقعی را به آن صورت که هست نمی بینند و به تدریج به مرحله ای می رسد که هیچ چیزی به غیر از مصرف مواد مخدر یا الکل برای آنها مهم نیست. این مسئله تاثیرات منفی و شدیدتری را بر کودکان خواهد گذاشت زیرا آنها بیشتر از هر فردی به پدر و مادر خود وابستگی دارند. این گروه از پدر و مادرها پس از مدتی از خانواده و فرزندان خود دلسرد می ‌شوند و آنها را به طور کامل کنار می گذارند و به همین دلیل تعداد بسیار زیادی است کودکان ضربه های عاطفی شدیدی می خورند و فرایند رشد آنها مختل می شود. در چنین شرایطی کودکان نیز از جامعه کناره گیری می کنند و نمی توانند درباره احساسات و عواطف خود صحبت کنند و اغلب دچار استرس بسیار زیادی می شوند.

اعتیاد پدر و مادر باعث می شود که ریسک بروز اختلالات احتمالی در کودکان افزایش پیدا کند. مشکلاتی از قبیل افسردگی کودک، اختلالات آموزشی و مشکلات رفتاری از جمله مسائل حاصل از تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان است. بهتر است بدانید که این مسائل به ناتوانی کودک در بیان عواطفش ارتباط دارد.

تاثیرات روانی اعتیاد پدر و مادر بر کودکان

اعتیاد پدر و مادر

کودکان به شدت تحت تاثیر تغییر روابط فردی با پدر و مادر خود قرار می گیرند. معمولا پدر و مادری که اعتیاد دارند نسبت به کودکان خود سختگیرتر می ‌شوند و ریسک بروز سوء استفاده عاطفی و فیزیکی از کودکان افزایش پیدا خواهد کرد. تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان باعث می ‌شود که شرایط بسیار دشوار برای کودک به وجود بیاید تا جایی که کودک مجبور شود به تنهایی از خود مراقبت کنند و نقش های جدیدی را در خانواده قبول کند. حتی برخی از کودکان در دوران بسیار مهم رشد خود دچار تروما و استرس خواهند شد. این مسائل همچنان ادامه پیدا می ‌کند و منجر به بروز تغییرات اساسی در مغز و رشد آن می ‌شود و در نتیجه کودک دچار اختلالات و آسیب‌ های روانی دائمی خواهد شد. اگر چه تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان و نتایج حاصل از آن در کودکان مختلف به اشکال متفاوت خود را نشان می دهد آسیب های روانی حاصل از اعتیاد می تواند باعث بروز افسردگی، اضطراب، مشکلات رفتاری در جامعه، رفتارهای پرخطر و حتی اعتیاد کودکان شود.

تغییر نقش ها در خانواده

اعتیاد پدر و مادر باعث تغییر نقش اعضای خانواده می شود و در نتیجه تغییرات مهمی در پویایی خانواده ایجاد می ‌گردد که ممکن است متوسط یا شدید باشد. به عنوان مثال یکی از تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان این است که آنها توجه کمی به کودکان خود می کنند و در مواردی که پدر یا مادر اعتیاد دارند یکی از آنها مجبور می ‌شود همه وظایف طرف مقابل را بر عهده بگیرد و در نتیجه مسئولیت و استرس او بیشتر می شود و وقت کمی را برای کودکان خود صرف خواهد کرد در نتیجه کودکان به لحاظ عاطفی حمایت نمی شوند و در موقعیت هایی که به راهنمایی خانواده نیاز دارند از حمایت آنها برخوردار نخواهند بود. همه این موارد باعث می شود که کودک در مدرسه دچار افت تحصیلی شود و با سایر کودکان مدام دعوا کند و حتی مرتکب کارهای جنایت آمیز شود.

اعتیاد پدر و مادر

در مواردی که هم پدر و هم مادر اعتیاد دارند نقش های خانواده دچار آسیب دیدگی بیشتری خواهد شد و کودکان مجبور می شود مسئولیت خودشان را به عهده بگیرند و حتی گاهی اوقات باید از پدر و مادر خود نیز مراقبت کند و به انجام امور منزل از قبیل نظافت و آشپزی بپردازند یا از برادر و خواهر کوچکترشان نیز مراقبت کنند. این فرآیند باعث می شود که کودک زودتر از حالت عادی بزرگ شود و سلامت ذهن و روان او دچار اختلال گردد.

افزایش احتمال معتاد شدن کودک در آینده

کودکانی که در کنار پدر و مادر معتاد بزرگ می شوند بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند. این مسئله عامل مهمی است که آنها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد و در نتیجه ریسک بروز اعتیاد در دوران نوجوانی و بزرگسالی افزایش خواهد یافت. در تماس بودن با مواد مخدر یک فاکتور مهم در اعتیاد محسوب می شود و از آنجایی که این گروه از کودکان در کنار پدر و مادر معتاد بزرگ می شوند و مصرف آن توسط پدر و مادر خود را می بینند و با نحوه مصرف آن آشنایی پیدا می کنند بیشتر به سمت مصرف الکل یا مواد مخدر خواهند رفت. مشاهده مکرر مصرف مواد مخدر توسط پدر و مادر باعث می شود که مواد مخدر برای کودک قابل قبول باشد و برای مصرف آن وسوسه شود.

درخواست کمک و درمان اعتیاد

اعتیاد پدر و مادر

تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان کاملاً قابل درک است و مورد تایید همه پزشکان و محققان می باشد. پدر و مادری که اعتیاد دارند به شدت به فرزند خود آسیب می رسانند اما می توانند با درخواست کمک از متخصصان این حوزه به فکر راه نجات برای خود و خانواده باشند. یک برنامه توانبخشی مناسب باید شامل دارو درمانی، رفتار درمانی، گروه درمانی و مشاوره خانواده باشد تا فرد معتاد بداند چگونه بدون مواد مخدر زندگی سالم و بهتری داشته باشد. امروزه در برنامه ترک اعتیاد خانواده درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد و تا برای افرادی که تک والد هستند امکان مراقبت از کودکان در دوران ترک پدر یا مادر وجود دارد. خانواده درمانی به فرد معتاد و خانواده او کمک می کند بتوانند با مشکلات حاصل از اعتیاد کنار بیایند و بر عوارض و آثار منفی اعتیاد بر خانواده غلبه کنند و تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان را به تدریج از بین ببرند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.