ترس از عنکبوت در کودکان| علت ترس از عنکبوت در کودکان چیست؟| جدیدترین روش درمان ترس از عنکبوت

از هر ۱۰۰ نفر که در آمریکا زندگی می کنند پنج نفر از آنها دچار یک یا چند نوع فوبیا هستند و ریسک بروز این اختلال در میان زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران است. ترس از عنکبوت در کودکان یکی از شایع ترین انواع فوبیا است که باعث وحشت آنها می شود و معمولا کودک با دیدن عنکبوت شروع به جیغ زدن و دور شدن از آن محیط می کند. اگر کودک شما…

ترس از عنکبوت در کودکان

از هر ۱۰۰ نفر که در آمریکا زندگی می کنند پنج نفر از آنها دچار یک یا چند نوع فوبیا هستند و ریسک بروز اختلال فوبیا در میان زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران است. ترس از عنکبوت در کودکان یکی از شایع ترین انواع فوبیا است که باعث وحشت آنها می شود و معمولا کودک با دیدن عنکبوت شروع به جیغ زدن و دور شدن از آن محیط می کند. اگر کودک شما دچار ترس از عنکبوت است با ما همراه باشید تا علت و نحوه درمان آن را برای شما توضیح دهیم.

تعریف ترس از عنکبوت در کودکان

ترس از عنکبوت در کودکان

آراکنوفوبیا یک کلمه یونانی و به معنی ترس از عنکبوت است. ترس از عنکبوت در کودکان یا هر موجود هشت ‌پای دیگر از قبیل عقرب می تواند این تفکر را در آنها به وجود بیاید که این موجودات باعث بروز بیماری و عفونت می شوند. انواع مختلفی از عنکبوت در سراسر جهان وجود دارد که سمی هستند و گاز می گیرند و در فیلم‌ های مختلف این مسئله نشان داده شده است و ممکن است کودکان آن ها را دیده باشند به همین دلیل از عنکبوت می ترسند و سعی می کنند از آن دوری کنند. برخی از کودکان آنقدر از عنکبوت ها می ترسند که ممکن است با دیدن آنها جیغ بزنند و به سمت منزل فرار کنند. ترس از عنکبوت در برخی موارد در کودکان آن قدر شدید است که به آنها اجازه نمی ‌دهد در فعالیت هایی که قرار است شرکت داشته باشند حضور پیدا کنند و این مسئله باعث مختل شدن زندگی آنها خواهد شد.

علل ترس از عنکبوت در کودکان

ترس از عنکبوت در کودکان می ‌تواند همانند سایر انواع فوبیا به علت مشاهده واکنش سایر افراد خانواده به عنکبوت به وجود آمده باشد. اگر یکی از اعضای خانواده از عنکبوت بترسد و با دیدن آن شروع به زدن کند و به سوی اتاق خود بدود سایر کودکان نیز چنین ترسی را یاد می ‌گیرند و با دیدن عنکبوت شروع به داد زدن می کنند. جالب است بدانید که در برخی از نقاط آفریقا مردم از عنکبوت های بزرگ می ترسند اما در جنوب آفریقا مردم عنکبوت ها را می خورند و از آنها ترسی ندارند. اگر کودک شما تجربه بدی از عنکبوت داشته باشد و به عنوان مثال عنکبوت او را گاز گرفته باشد به احتمال قوی دچار ترس از عنکبوت خواهد شد.

علائم و نشانه های ترس از عنکبوت در کودکان

علت ترس از عنکبوت در کودکان

علائم و نشانه های ترس از عنکبوت در کودکان می ‌تواند خود را در دوران کودکی یا نوجوانی نشان دهد و گاهی اوقات این علائم در دوران بزرگسالی دیده می شوند. برخی از علائم شایع ترس از عنکبوت در کودکان به شرح زیر می باشد:

  • لرزش بدن و عرق کردن شدید
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • احساس گرما یا سرمای شدید
  • درد قفسه سینه
  • احساس خفگی
  • حالت تهوع و استفراغ و سایر مشکلات مربوط به دستگاه گوارش

درمان ترس از عنکبوت در کودکان

ترس از عنکبوت در کودکان

معمولا برای درمان ترس از عنکبوت در کودکان از مشاوره درمانی و دارو درمانی استفاده می شود. استفاده از تکنیک های ریلکسیشن از قبیل مدیتیشن نیز می تواند در درمان ترس از عنکبوت در کودکان مفید باشد. روانشناسان برای درمان این نوع فوبیا از رفتار درمانی شناختی و قراردادن کودک در ارتباط با عنکبوت استفاده می ‌کنند. روانشناسان در رفتار درمانی شناختی تلاش می کنند که تفکرات منفی آموخته شده در کودک که به ترس غیر منطقی از عنکبوت ارتباط دارد را با تفکرات منطقی و مثبت جایگزین کنند.

ممکن است پزشک ترجیح بدهد از روش مرکزیت زدایی سیستمیک برای درمان ترس از عنکبوت در افراد مراجعه کننده استفاده کند. این فرایند روش یادگیری مهارت های ریلکسیشن نام دارد. سپس کودک با ترس های خود مواجه می شود و در نهایت به مرحله ای می رسد که هیچ ترسی از عنکبوت ندارد. در این روش کودک یاد می گیرد که نحوه نگرش خود را به عنکبوت ها تغییر دهد به نحوی که دیگر به آنها به عنوان یک موجود خطرناک و ترسناک نگاه نکند. در نهایت کودک به جایی می رسد که می تواند واکنش های فیزیکی خود را ناشی از دیدن عنکبوت تغییر دهد. در برخی موارد پزشک به تجویز داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی می پردازد تا علائم جسمانی کودک را کنترل کند.

در برخی دیگر از افرادی که دچار ترس از عنکبوت هستند از یک فناوری نوآورانه که واقعیت مجازی درمانی نام دارد استفاده می ‌شود. در این روش از یک فضای مجازی سه بعدی استفاده می ‌شود و فرد به کمک عینک های واقعیت مجازی وارد یک فضای شبیه سازی شده می شود و با عنکبوت هایی که در دنیای مجازی قرار دارند ارتباط برقرار می ‌کند. استفاده از واقعیت مجازی برای درمان ترس از عنکبوت در کودکان یکی از جدید ترین روش های موجود است که میزان اثر گذاری بسیار بالایی دارد. امروز پزشکان از این فناوری جدید برای درمان انواع فوبیا از قبیل ترس از سگ، ترس از مار، ترس از ارتفاع، ترس از پرواز، ترس از دلقک ها و مواردی از این قبیل استفاده می کنند

غلبه بر ترس از عنکبوت در کودکان

غلبه بر ترس از عنکبوت
مطالب مختلفی را درباره عنکبوت برای کودک خود بخوانید تا بداند که عنکبوت ها به ندرت و فقط در شرایطی که مورد آزار و اذیت یا تهدید قرار بگیرند گاز خواهد گرفت. در برخی موارد نیش عنکبوت می تواند باعث بروز واکنش آلرژیک در کودکان شود که اگر کودک شما قبلا چنین تجربه ای را داشته است به احتمال زیاد ترس او به همین مسئله ارتباط دارد. به کودک خود توضیح بدهید که این موجودات فقط برای دفاع از خود و فقط در مواردی که بین پوست و یک شی دیگر گیر بیافتند گاز می گیرند و از ۶۳ هزار گونه عنکبوتی که در سراسر جهان وجود دارد فقط دو درصد از آنها خطرناک هستند و اگر فرزند شما آنها را اذیت نکند عنکبوت ها او را گاز نخواهد گرفت.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.