ترس از فضای بسته در کودکان| ترس از آسانسور| جدیدترین روش درمان تنگنا هراسی

تعداد زیادی از کودکان از اینکه در فضای بسته قرار بگیرد دچار ترس یا نگرانی شدید می ‌شوند و ورود به اماکنی که راه بیرون آمدن از آنها دشوار از باعث وحشت شان خواهد شد. برخی از این کودکان هنگامی که مجبور می ‌شوند…

ترس از فضای بسته در کودکان

تعداد زیادی از کودکان از اینکه در فضای بسته قرار بگیرد دچار ترس یا نگرانی شدید می ‌شوند و ورود به اماکنی که راه بیرون آمدن از آنها دشوار از باعث وحشت شان خواهد شد. برخی از این کودکان هنگامی که مجبور می ‌شوند در یک ردیف در کنار سایر به ایستند دچار حملات پانیک می ‌شوند و به احتمال زیاد ضربان قلب آنها بالا می رود. به این نوع ترس، آگورافوبیا یا ترس از فضای بسته در کودکان گفته می شود.

ترس از فضای بسته در کودکان باعث می شود که زندگی آنها مختل شود و از رفتن به فضای بسته به شدت خودداری کنند. این امر باعث می شود که آنها دچار تنهایی شدید شوند و نتوانند از دوران کودکی خود لذت ببرند. هنوز علت اصلی بروز ترس از فضای بسته در کودکان مشخص نشده است اما گاهی اوقات کودکان از اماکنی که قبلا در آنجا دچار حملات پانیک شده ‌اند می ترسند و سعی می کنند از حضور در اماکن خودداری نمایند.

ترس از فضای بسته در کودکان

ترس از آسانسور یکی دیگر از ترس های شایع دوران کودکی است و کودک از گیر افتادن در آسانسور و نداشتن هیچ گونه راه فراری به شدت وحشت می کند. این کودکان در ساختمان های چند طبقه به جای آسانسور از پله ها استفاده می کنند و تحت هیچ شرایطی وارد آسانسور نمی ‌شوند.

علائم و نشانه های ترس از فضای بسته در کودکان

برای اینکه بتوان گفت که یک کودک از فضای بسته می ترسد باید حداقل در یک یا چند مورد از اماکن زیر دچار ترس و اضطراب شدید شود:

  • وسایل حمل و نقل عمومی
  • فضای باز و فضای بسته
  • حضور در جمع شلوغ
  • حضور در خارج از منزل

برخی از کودکان از فضای باز مانند پارک، پل و مواردی از این قبیل می ‌ترسند و برخی دیگر از فضای بسته مانند سوپر مارکت، هواپیما یا تئاتر و وحشت دارند. برخی از آنها از تنها شدن می ترسند و برخی دیگر از اینکه کنترل خود را در جامعه از دست بدهند وحشت می ‌کنند و برای رفتن به یک محیط دیگر به شدت به دیگران متکی خواهند بود به همین دلیل ترجیح می ‌دهند مدت زیادی را در منزل بگذرانند.

ترس از فضای بسته در کودکان

در اکثر موارد حاد ترس از فضای بسته در کودکان باعث می شود که چندین سال از منزل خارج نشوند. عدم حضور در این اماکن باعث می شود که ترس آنها شدید شود و هنگامی که مجبور باشند وارد چنین محیط هایی شوند اضطراب شدید و علائمی از قبیل عرق کردن و بالا رفتن ضربان قلب، اختلال در تنفس، تهوع، سرگیجه، درد قفسه سینه و لرزش را تجربه خواهند کرد.

 

ترس از فضای بسته در کودکان باعث بروز اختلال در زندگی روزمره او در منزل و مدرسه می شود و در صورتی که این اختلال درمان نشود احساس تنهایی و انزوا می تواند باعث بروز افسردگی در کودکان و مصرف مواد مخدر توسط او شود.

 

درمان ترس از فضای بسته در کودکان

معمولاً برای درمان ترس از فضای بسته در کودکان از مشاوره درمانی، مصرف دارو یا ترکیبی از آنها استفاده می شود. مصرف داروهای ضد افسردگی از قبیل داروهای بازدارنده باز جذب سروتونین می تواند به این کودکان برای کاهش شدت علائم اضطراب کمک کند. معمولا از رفتار درمانی شناختی برای کمک به کودکی که از حضور در فضای بسته یا باز امتناع می کند استفاده می شود.

ترس از فضای بسته در کودکان

روانشناس به کودک کمک می کند به تدریج با ترس از حضور در این فضاها کنار بیاید و بر ترس خود غلبه کند تا بتواند نحوه کنترل اضطرابش را یاد بگیرد. برای درمان ترس از فضای بسته در کودکان می توان از حمایت دوستان او نیز بهره گرفت. هنگامی که آنها با مشکل دوست خود آشنا شوند می ‌تواند او را از انزوا خارج کنند و به او برای رویارویی با ترس از فضای بسته یا باز کمک نمایند.

ترس از فضای باز در کودکان کاملاً قابل درمان است. در وهله اول پیشگیری از بروز ترس از فضای بسته در کودکان بهترین اقدام محسوب می شود. حدود ۶ میلیون آمریکایی هر ساله دچار اختلال پانیک می شوند و یک سوم از آنها دچار آگروفوبیا خواهند شد. اگر کودک شما دچار حملات پانیک است یا از حضور در فضای بسته یا باز به شدت می ترسد و همه تلاشش را می کند تا از حضور در این اماکن خودداری کند تردید را کنار بگذارید و از بدتر شدن این اختلال پیشگیری نمایید و هر چه زودتر کودک خود را نزد روانشناس ببرید تا برنامه درمان او را شروع کند.

استفاده از واقعیت مجازی در درمان ترس از فضای بسته در کودکان

واقعیت مجازی یکی از جدید ترین روش هایی است که برای درمان ترس از فضای بسته در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش کودک با استفاده از یک عینک سه بعدی وارد فضای شبیه سازی شده می شود.

این فضا آنقدر واقعی به نظر می رسد که کودک به طور کامل از جهان حقیقی فاصله می گیرد و خود را در دنیای مجازی، حقیقی تصور می کند. پزشک به او کمک می کند بتواند به تدریج با ترس از فضای بسته کنار بیاید. از آنجایی که در فضای مجازی هیچ کس به جز خود کودک حضور ندارد می تواند بدون هیچ گونه اضطرابی از دیده شدن توسط دیگران بر ترس خود غلبه کند.

نقش پدر و مادر در درمان ترس از فضای بسته در کودکان

ترس از فضای بسته در کودکان

یکی از کارهایی که شما می توانید برای کمک به کودک خود انجام دهید این است که به او کمک کنید یاد بگیرد افکار غیر منطقی خود را از برخی محیط های خاص کنار بگذارد و از احساس عدم امنیت در اماکن خلاص شود. پیروی کردن از همه نکاتی که روانشناس گفته است به فرزند شما کمک می کند می تواند بر ترس و نگرانی خود غلبه کند. در طول دوران درمان با فرزند خود همراه و همدل باشید تا بتوانید به خوبی از او حمایت کنید.

میلیون ها نفر در سراسر جهان دچار انواع خاصی از فوبیا هستند و شما می توانید از تجربیات آنها در این خصوص کمک بگیرید. گفتگوی حضوری یا گفتگو از طریق اینترنت می تواند به شما کمک کند با نحوه برخورد صحیح با مشکل کودک خود آشنا شوید. به کودک خود بگویید که نباید ترس از فضای بسته و گیر افتادن در این مکان ها باعث خجالت شود و به او کمک کنید تا بتواند برنامه درمان خود را ادامه دهد و به توصیه های روان پزشکش عمل کند.

ترس از فضای بسته کاملاً قابل درمان است و در صورتی که بخواهد از این اماکن فرار کنند فقط باعث بدتر شدن شرایط خودش می شود و ترس او افزایش پیدا می ‌کند به نحوی که نمی ‌تواند به انجام فعالیت ‌های روزمره خود بپردازد. به او کمک کنید که همین امروز اولین اقدام را برای غلبه بر ترس شدیدش بردارد و سعی کنند با شرایطی که باعث اضطراب او می شود مواجه گردد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.