نکات مهم در خصوص ترس از پرواز در کودکان (بخش اول)|علت ترس از پرواز در کودک| درمان ترس از پرواز

ترس از پرواز در کودک مسئله ‌ای است که در تمام سنین دوران کودکی دیده می ‌شود که پرداختن به آن می تواند برای پدر و مادر ها کار بسیار دشواری باشد. خوشبختانه امروزه می ‌توان به کمک فناوری های جدید و بدون نیاز به مصرف دارو به درمان ترس از پرواز در کودکان پرداخت. واقعیت مجازی یکی از

چگونه ترس از پرواز در کودک را از بین ببریم؟

تعطیلات فرصت خوبی برای دور هم جمع شدن خانواده و گشت و گذار است و اعضای خانواده می تواند اوقات خوشی را کنار هم سپری کنند تا از تنش و استرس زندگی روزمره به دور باشند و به تمدد اعصاب بپردازند. برخی از خانواده ها ترجیح می دهند که با وسیله شخصی به مسافرت بروند و برخی دیگر مسافرت با قطار را ترجیح می دهند. در این میان برخی دیگر از خانواده ‌ها پرواز با هواپیما را لذت بخش می دانند. بدون شک از دیرباز تاکنون پرواز آرزوی دیرینه انسان بوده و همیشه هیجان انگیز به نظر رسیده است اما در این میان برخی از کودکان به شدت از پرواز وحشت دارند و سعی می کنند با بهانه ‌های مختلف از همراهی با خانواده برای یک سفر لذت بخش با هواپیما خودداری کنند. ترس از پرواز در کودک مسئله ‌ای است که در تمام سنین دوران کودکی دیده می ‌شود که پرداختن به آن می تواند برای پدر و مادر ها کار بسیار دشواری باشد. خوشبختانه امروزه می ‌توان به کمک فناوری های جدید و بدون نیاز به مصرف دارو به درمان ترس از پرواز در کودکان پرداخت.

ترس از پرواز در کودکان

واقعیت مجازی یکی از روش ‌های جالبی است که در درمان ترس از پرواز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در واقعیت مجازی فرد وارد دنیای مجازی می شود و در شرایطی شبیه کابین هواپیما قرار می گیرد و به تدریج به کمک پزشک بر ترس خود غلبه می کند. اگر شما نیز کودکی دارید که به شدت از پرواز می ترسد با ما همراه باشید تا به شما بگویید چگونه می توانید به او کمک کنید.

از کودک خود درباره ترس از پرواز سوال بپرسید

صحبت کردن با کودک درباره ترس هایی که دارد باعث بدتر شدن آن نمی ‌شود و در واقع صحبت کردن اولین قدم برای غلبه بر اضطراب کودک است. هنگامی که با کودک خود صحبت می ‌کنید و از او سوال می پرسید مراقب باشید که این فرآیند حالت بازپرسی نداشته باشد. کاملاً راحت سوال بپرسید و سعی کنید علت ترس از پرواز در کودک خود را پیدا کنید. گاهی اوقات ترس کودک از پرواز به ناقص بودن اطلاعات خود در خصوص هواپیما و نحوه حرکت کردن این جسم سنگین در هوا ارتباط دارد.

ترس از پرواز در کودکان

برخی از کودکان ترس از فضای بسته را دارند و از این که در چنین حالتی گیر بیفتند به شدت می ترسند. گاهی اوقات افرادی که تجربه بدی از مسافرت با هواپیما را داشته اند داستانی را در جمع تعریف می کنند و این مسئله در ذهن کودک باقی می ماند و باعث ترس او از پرواز خواهد شد. تصور کنید که این کودک با چنین ترسی مواجه شده است و چند روز بعد در اخبار تصاویری از سقوط هواپیما یا هواپیما ربایی را می بیند! بدون شک در چنین حالتی او به هیچ عنوان به پرواز تن نخواهد داد.

سعی کنید علت ترس از پرواز در کودک را بشناسید

شناخت علت ترس از پرواز در کودک اولین اقدامی است که باید انجام دهید. با فرزند خود به گفت ‌و گو بنشینید. به عنوان مثال می توانید به فرزند خود بگویید ‘اولین باری که سوار هواپیما شدم از اینکه هواپیما سقوط کنه ترسیده بودم! نظر تو چیه؟ تو چی می کنی؟’ هنگامی که شما چنین جملاتی را بیان می کنید زمینه صحبت کردن فرزند خود درباره ترس از پرواز را فراهم می کند. بر اساس اطلاعات قبلی خود جلو بروید. اگر فرزند شما از حضور در جمع ناراحت می شود بر روی این مسئله مانور بدهید و از او بپرسید آیا چیزی در این رابطه او را اذیت می کند؟ سپس از او بپرسید که آیا فکر می ‌کند ممکن است چیزی در هواپیما باعث آزردگی او شود؟ سعی کنید با کودک تان گفت ‌و گوی دوستانه ای داشته باشید و از او بخواهید نظرش را درباره مسافرت با هواپیما بیان کند. هرچه اطلاعات شما درباره کودک تان بیشتر باشد و ترس های او را بهتر بشناسید می توانید به او برای غلبه بر ترس از کمک کنید.

درباره نحوه حرکت کردن هواپیما با او صحبت کنید

ترس از پرواز در کودکان

اطلاعات خود را درباره نحوه حرکت کردن هواپیما افزایش دهید و خوب مطالعه کنید. سپس سعی کنید به کمک یک هواپیمای اسباب بازی نحوه پرواز هواپیما را در آسمان برای کودک خود توضیح دهید. می توانید کتاب هایی که درباره هواپیما و پرواز نوشته شده است را خریداری کنید و آنها را در اختیار کودک خود بگذارید یا آنکه از فیلمهای کارتونی که درباره تجربه پرواز توسط کودکان استفاده کنید. با کودک خود همگام شوید و همه چیز را با زبان کودکانه برای او توضیح دهید. می توانید به فرودگاه بروید و هواپیماهایی که در محوطه قرار دارند را به فرزند خود نشان بدهید تا بتواند نحوه بلند شدن و نشستن آنها را مشاهده کند.

درباره ایمنی هواپیما با فرزند خود صحبت کنید

به کودک خود بگویید که افراد زیادی برای حفظ ایمنی هواپیما و امنیت جان مسافران تلاش می کند و در صورتی که از امنیت کامل هواپیما مطمئن شده باشند اجازه پرواز آن را می دهند. ممکن است اقدامات امنیتی که در فرودگاه اعمال می شود برای کودکان اضطراب آور باشد در چنین حالتی به فرزند خود بگویید که همه این کارها برای حفظ امنیت بیشتر در هواپیما انجام می ‌شود و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. دانش و جمع آوری اطلاعات دشمن ترس و اضطراب در کودکان است. اطلاعاتی که شما در خصوص نحوه پرواز هواپیما، فرایند پرواز و افرادی که در این پروسه نقش دارند در اختیار فرزند خود قرار می ‌دهید به او برای کاهش میزان اضطراب از پرواز کمک خواهد کرد. هنگامی که شما به تدریج و به صورت مرحله به مرحله اطلاعات ضروری را در اختیار کودک خود قرار می دهید به او فرصت می دهید که همه چیز را حلاجی و هضم کند.

فردی را تصور کنید که از زنبور وحشت دارد. در چنین حالتی باید ابتدا با او درباره زنبور ها صحبت کرد سپس عکس های آنها را به او نشان داد و در مرحله بعدی باید از فاصله دور زنبور را به او نشان بدهید تا ذهن او برای پذیرش این موجود آماده شود. دقیقاً همین مسئله در مورد کودکانی که از پرواز با هواپیما و وحشت دارند صدق می کند. باید هر چه زودتر دست به کار شوید و همه توان خود را به کار بگیرید تا به فرزند خود کمک کنید. این موارد را به دقیقه آخر موکول نکنید و مرحله به مرحله پیش بروید تا کودک با همه چیز کنار بیاید. از بین بردن ترس از پرواز در کودک ارزش دارد که چندین بار با او همه مراحل بالا را مرور کنید و حتی چندین مرتبه به فرودگاه بروید و هواپیماها را به او نشان بدهید تا به تدریج کودک بر ترس خود غلبه کند و ذهن او برای پرواز با هواپیما آماده شود.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.