تغییرات رفتاری کودک را ندیده نگیرید| تغییر کردن رفتار کودک| بهترین روانشناس تهران

تعداد زیادی از رفتارهای کودکان وجود دارد که نباید پدر و مادرها آنها را نادیده بگیرند زیرا می توانند نشان دهنده یک مشکل جدی در کودک باشند. اکثر پدر و مادرها رفتارهای کودک شان خود را زیر نظر می ‌گیرد و حتی ممکن است کتاب‌ ها و مجلات زیادی را مطالعه کنند تا با بهترین روش های جدید فرزند پروری آشنا شوند و بتوانند هرگونه مشکل احتمالی را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

اگر کودک شما این علائم را دارد آنها را نادیده نگیرید

اختلال سازگاری در کودکان
تعداد زیادی از رفتارهای کودکان وجود دارد که نباید پدر و مادرها آنها را نادیده بگیرند زیرا می توانند نشان دهنده یک مشکل جدی در کودک باشند. اکثر پدر و مادرها رفتارهای کودک شان خود را زیر نظر می ‌گیرد و حتی ممکن است کتاب‌ ها و مجلات زیادی را مطالعه کنند تا با بهترین روش های جدید فرزند پروری آشنا شوند و بتوانند هرگونه مشکل احتمالی را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

اکثر روانشناسان عقیده دارند که وقتی مراقبت از کودک در سطوح عالی انجام شود دلیل چندانی برای پیش بینی نتایج منفی در عملکرد کودک وجود ندارد. در حقیقت شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد مراقبت صحیح از کودک می تواند تاثیرات بسیار زیادی را در رشد شناختی او داشته باشد با این حال همه پدر و مادرها باید از نزدیک بر رفتارهای کودک خود تسلط داشته باشند و از او غافل نشوند. اوایل کودکی دوران رشد و نمو سریع کودک است به همین دلیل مراقبت صحیح و حمایت از کودک در این دوران اهمیت بسیار زیادی دارد.

تغییرات رفتاری که باید در کودکان شناسایی شود

در بخش زیر به فهرستی از علائم و نشانه های رفتاری هشداردهنده اشاره می کنیم که باید همه پدر و مادرها به آن توجه کنند. اگر کودک شما به صورت ناگهانی دچار تغییرات رفتاری شده است وقت آن رسیده که برای تشخیص علت این تغییرات قدم بردارید.

کودک به شدت وابسته شده است

اضطراب جدایی در کودکان
اگرچه همه کودکان به حمایت پدر و مادر نیاز دارند در صورتی که کودک بیش از حد به یکی از والدین خود بچسبد می تواند یک علامت مهم باشد. اگر شما متوجه یک تغییر ناگهانی در رفتار کودک تان شده اید سعی کنید به این مسئله دقت کنید که کودک شما در چه شرایطی و در چه زمانی این رفتار را از خود نشان می دهد. اگر کودک شما به مهد کودک می ‌رود آیا این تغییر رفتار پس از رفتن به مهد کودک به وجود آمده است یا خیر. اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید سعی کنید بفهمید که چرا کودک به توجه بیشتر از جانب شما نیاز دارد. تا حدودی اضطراب جدایی از پدر و مادر طبیعی است اما در صورتی که کودک در مهد کودک توجه و مراقبت لازم را دریافت نکند سعی می کند این کمبود را از طریق شما جبران کند و به این ترتیب بیشتر به شما می چسبد و تحت هیچ شرایطی از شما جدا نمی شود.

کودک شما وقتی که به مهد کودک می رود گریه می کند

اضطراب جدایی در کودکان
کاملا طبیعی است که کودکان ترجیح می دهند روز خود را با پدر و مادرشان سپری کنند اما گریه شدید کودک در هنگام دیدن مربی کودک یا پرستار می تواند یک علامت هشدار دهنده جدی باشد. از خودتان بپرسید که آیا کودک تان همیشه در هنگام جدا شدن از شما گریه می کند یا فقط هنگامی که به مهد کودک می رود یا پرستار خود را می بیند شروع به گریه کردن می نماید. اگر کودک فقط هنگام رفتن به مهد کودک گریه می کند وقت آن رسیده که به ارزیابی محیطی که قرار است کودک شما در آنجا روزش را سپری کند بپردازید.

بدن کودک شما اکثر اوقات زخمی و کبود است

تا حدودی خراشیدگی و کبودی پوست بدن کودکان عادی است و یک بخش طبیعی از دوران کودکی محسوب می شود. اکثر کودکان در هنگام بازی کردن به وسایل مختلف برخورد می کنند یا آنکه زمین می خورند و به همین دلیل بدن آنها در اکثر مواقع زخمی است اما در صورتی که بدن کودک شما در اکثر اوقات کبود و زخمی است حتما علت آن را پیدا کنید. زیرا می تواند یک علامت هشدار دهنده ناشی از سوء استفاده فیزیکی باشد هرگز به راحتی از کنار این مسئله رد نشوید.

کودک شما با مربی یا پرستار خود به راحتی ارتباط برقرار نمی کند

به طور کلی باید کودک شما پس از مدتی از رفتن به مهد کودک یا دیدن پرستار خوشحال باشد و بتواند همه احساسات، نظرات و تفکراتش را با شما و او در میان بگذارد. اما اگر کودک شما هنوز به این مرحله نرسیده است هوشیار باشید زیرا ممکن است حمایت عاطفی لازم را از جانب مربی مهد پرستارش دریافت نکند.

کودک شما کم توجه یا سرکش شده است

اختلالات رفتاری کودک
به طور کلی برخی از کودکان در دوره های مختلفی از زندگی خود سرکش می شوند و به حرف پدر و مادر خود گوش نمی دهند اما در صورتی که کودک شما به صورت ناگهانی سرکش شده یا از میزان توجه او کاسته شده است و دیگر تکالیفش را انجام نمی دهد ممکن است دچار مشکل شده باشد. به منظور حفظ پایداری و پیوستگی رفتاری کودک باید الگوی رفتاری او را با پرستارش مطرح کنید تا کودک با نظم و رفتار اجتماعی مناسب آشنا شود و رشد شخصیتی مناسبی داشته باشد.

کودک شما تغییرات رفتاری قابل توجهی را از خود نشان داده است

تغییرات ناگهانی در رفتار و عملکرد کودک مهمترین علامت هشدار محسوب می شود که ممکن است در منزل، در هنگام خواب یا در میان دوستانش دیده شود. حتی برخی از کودکان به آزار و اذیت حیوانات می ‌پردازند یا آن که به طور مداوم با دوستان خود دعوا می کنند و به آنها آسیب می رساند. ممکن است کودکی که قبلا رفتار خوبی داشته به طور ناگهانی خشمگین و پرخاشگر شود و رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهد. اگر شما متوجه تغییر در الگوی خواب یا عملکرد و رفتار کودک خود شده اید حتما علت آن را پیدا کنید و تحت هیچ شرایطی از کنار این مسئله رد نشوید و در صورت لزوم از متخصص کمک بگیرید.

 

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.