حس رئیس بودن در کودکان با استعداد| چرا بعضی از کودکان دوست دارند رئیس باشند؟| روانشناسی کودک

حس رئیس بودن در کودکان با استعداد مسئله ‌ای است که گاهی اوقات باعث می شود سایر کودکان آنها را دوست نداشته باشند زیرا احساس می کنند باید زیر دست یک رئیس بازی به بازی کردن بپردازند و این مسئله باعث ایجاد اصطکاک بین آنها خواهد شد.

چرا بعضی از کودکان با استعداد دوست دارند رئیس باشند؟

حس رئیس بودن در کودکان با استعداد
با استعداد بودن کودکان مسئله ای است که به سرعت توسط پدر و مادرها و معلم های آنها تشخیص داده می شود. این کودکان توانمندی بسیار بالایی دارند و از آن انجام دادن کارهای چالش برانگیز لذت می ‌برند حتی هنگامی که معلم در حال توضیح دادن یک مسئله دشوار است و اکثر کودکانی که استعداد متوسط دارند کلافه به نظر می رسند می توان برق لذت را در چشم کودکان با استعداد دید. حس رئیس بودن در کودکان با استعداد مسئله ‌ای است که گاهی اوقات باعث می شود سایر کودکان آنها را دوست نداشته باشند زیرا احساس می کنند باید زیر دست یک رئیس بازی به بازی کردن بپردازند و این مسئله باعث ایجاد اصطکاک بین آنها خواهد شد.

هیچ کودکی کامل نیست و اکثر پدر و مادرها می دانند که کودک آنها نیز از این قاعده جدا نیست. یکی از موارد مهمی که در خصوص کودکان با استعداد وجود دارد این است که دوست دارند همه جا و در هر شرایطی آنها رئیس باشند که این مسئله اغلب باعث حیرت پدر و مادر می شود. روحیه رئیس بودن در میان پسران شایع تر از دختران است علت این امر آن است که چنین رفتاری در پسران تحت عنوان رهبر یک گروه بودن تلقی می شود و یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود. پسر بچه هایی که سعی می کنند به سازمان دهی و هدایت رفتار سایرین بپردازند مهارت های رهبری در آنها بسیار بالا است و اغلب از طرف دوستان خود برای چنین موردی مورد تشویق قرار می گیرند اما دختر بچه هایی که چنین کاری را انجام می دهند مورد تشویق و حمایت دوستان خود قرار نخواهند گرفت و معمولاً به آنها رئیس زورکی گفته می ‌شود و دوستان شان از بازی کردن با آنها خودداری می کنند. دختر بچه ها عقیده دارند که بازی کردن در کنار یکدیگر بسیار مهمتر است هدایت گروه و رئیس بودن است.

علت قوی بودن حس رییس بودن در کودکان با استعداد چیست؟

حس رئیس بودن در کودکان با استعداد

برخی از کودکان با استعداد نیاز به سازمان دهی هر چیزی اعم از افراد ، کارها و فعالیت مختلف دارند زیرا آنها نسبت به کودکان هم سن خود که با استعداد نیستند به لحاظ شناختی بهتر هستند و به همین دلیل درک و شناخت آنها از سازمان دهی گروهی بیشتر است. آنها به خوبی می دانند که هر کسی باید چه کاری را انجام دهد. کودکان با استعداد صبر نمی کنند که هر کسی هر کاری که دوست دارد انجام بدهد، حتی اگر این کار بازی کردن باشد، بلکه مسئولیت قبول می کنند و شروع به سازمان دهی امور می نمایند. اکثر قوانینی که توسط کودکان و برای آنها طراحی شده است قوانین ساده ای هستند حال آنکه کودکان با استعداد به چالش بیشتری نیاز دارند و در نتیجه تلاش می ‌کنند قوانین پیچیده ای را برای بازی به وجود بیاورند و از سایر کودکان می خواهد از آنها پیروی کنند.

معمولا اکثر کودکان دوست ندارند از قوانین طراحی شده توسط کودکان با استعداد پیروی کنند و احساس می کنند که باز هم حس رئیس بودن در کودکان با استعداد باعث شده است نتوانند از بازی کردن لذت ببرند. هنگامی که کودکان با استعداد با یکدیگر بازی می ‌کنند هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد زیرا همه آنها سعی می کنند قوانینی پیچیده ای را اتخاذ کنند و از آنها پیروی نمایند و گاهی اوقات یک بازی جدید و جالب را با قوانین جدید طراحی می ‌کنند که انجام دادن آنها باعث ایجاد لذت در این کودکان خواهد شد. حس رئیس بودن در کودکان با استعداد مسئله مهمی است که به دفعات مکرر به ذهن دیگران خطور می کند و بدون شک یک کودک با استعداد فقط می خواهد که کنترل یک موقعیت را در دست داشته باشد که این مسئله در همه افراد دیده می شود.

با حس رئیس بودن در کودکان با استعداد چه باید کرد؟

حس رئیس بودن در کودکان با استعداد

  • با کودک خود صحبت کنید و به او بگویید که سایر کودکان نیز دوست دارند در به وجود آوردن قوانین بازی و سازمان دهی آن نقش داشته باشند و باید همه کودکان فرصت این کار را داشته باشند. البته این کار کمی دشوار است زیرا معمولا کودکانی که استعداد معمولی دارند نمی ‌توانند مانند کودکان با استعداد قوانین پیچیده ای درست کنند و حتی ممکن است قوانینی که می سازند پشتوانه منطقی نداشته باشد.
    به کودک خود بگویید اگر هیچ فرصتی برای هدایت بازی یا طراحی قوانین در اختیار سایر کودکان قرار نگیرد احساس بدی در آنها به وجود می آید و احساسات شان جریحه ‌دار خواهد شد.
  • اکثر کودکان و بزرگسالان می دانند که رهبری یک گروه فقط به معنای کنترل گروه نیست بلکه به معنای فرصت دادن به دیگران برای نشان دادن و توسعه مهارت ها و توانمندی های شان است.
  • با کودک خود درباره مهارت های یک رهبر خوب صحبت کنید و تلاش نمایید تفاوت بین رهبری و کنترل گروه را برای او توضیح بدهید تا متوجه شود که رفتارهای رئیس مابانه تاثیر بدی بر دیگران خواهد گذاشت.

چه اقداماتی را نباید در خصوص حس رئیس بودن در کودکان با استعداد انجام داد؟

صحبت کردن با کودکان

هرگز به کودک خود نگویید که به خاطر حس رئیس بودنش هیچ کس دوست ندارد با او بازی کند زیرا در چنین حالتی شما پیام اشتباهی را به کودک تان ارسال می کنید و کودک احساس می کند که مشکل در خود او وجود دارد یا آنکه احساس می کند شما بیشتر از آنکه به او اهمیت بدهید به سایر کودکان توجه می کنید. از کنار ناامیدی کودک خود به سادگی رد نشوید زیرا معمولا از دست دادن ریاست یک گروه برای کودکان با استعداد بسیار دشوار است.

هنگامی که کودک شما چنین احساسی را بیان می کند به او گوش بدهید و اجازه بدهید بفهمد که او را درک می کنید. انتظار نداشته باشید که کودک با استعداد شما یک روزه به یک رهبر عالی تبدیل شود زیرا درک این موضوع به لحاظ عاطفی برای او دشوار است و ممکن است به راحتی با این مسئله کنار نیاید و دچار مشکلات مختلف حاصل از کنار گذاشته شدن از رهبری گروه شود. هر گاه احساس کردید نمی توانید پاسخگوی نیازهای کودک خود باشید یا آنکه او را به درستی راهنمایی کنید می توانید از یک روانشناس با تجربه که در زمینه کار با کودک تخصص دارد کمک بگیرید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.