درمان اختلال خواب در کودکان | آیا کم خوابی کودک نشانگر اختلال خواب است؟| بهترین روانپزشک کودک به این سوالات پاسخ میدهد

درمان اختلال خواب در کودکان

درمان اختلال خواب در کودکان

درمان اختلال خواب در کودکان

برخی مواقع ممکن است کودک شما مشکلات کوچکی برای خوابیدن داشته باشد اما در صورتی که به زحمت به خواب می رود و مشکلات زیادی در این باره دارد ، ممکن است علامت اختلال خواب باشد

درمان اختلال خواب در کودکان
درمان اختلال خواب در کودکان

هر کدام از سناریوهای زیر می تواند نشانه ی اختلال خواب احتمالی باشد:

کودک شما روی تخت دراز می کشد اما مرتب درخواست خواندن یک کتاب دیگر، موسیقی، نوشیدنی یا رفتن به دستشویی می کند و این امور ساعت ها به طول می انجامد

کودک شما فقط حدود 90 دقیقه به خواب می رود، حتی شب ها

کودک شما از خارش پا در شب شکایت می کند

کودک شما با صدای بلند خروپف می کند

در ادامه به شیوه ی تشخیص این علائم می پردازیم و به شما خواهیم گفت که چه زمان باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید :

کلینیک خواب کودکان

در صورتی که به دنبال مکانی برای درمان اختلال خواب در کودک خود می گردید، ما به شما مرکز کودک جایروس را معرفی می کنیم. در این مرکز ، فوق تخصصان خواب و روانشناسان خبره و ماهری حضور دارند که تلاش خواهند کرد بهترین خدمات ممکن را به کودک شما ارائه کنند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

اختلال خواب در کودک دو ساله

نوزادان تا 3 ماه

برای رشد و بلوغ کودک، خوابیدن مسئله ای ضروری و واجب است.اما غذا خوردن و تعامل با پرستاران و پزشکان کودک نیز امری ضروری به حساب می آید. به همین خاطر است که نوزادان برای غذا خوردن از خواب بیدار می شوند، به صورت شما نگاه می کنند و بازی های کوچکی دارند و سپس دوباره به خواب می روند.

درمان اختلال خواب در کودکان
درمان اختلال خواب در کودکان

نوزادان 3 الی 12 ماه

تا سن 6 ماهگی، نوزادان بسیاری هستند که در شب خواب راحتی خواهند داشت و ترجیح می دهند که زمان های طولانی تری را در طول روز بیدار بمانند.هرچه نوزادان به یک سالگی خود نزدیک تر می شوند ، خواب آن ها در طول شب کامل تر شده و تنها یک الی دو بار در طول روز چرت می زنند.

پس از یک سالگی

تا این زمان ، نوزادان یک دفعه در طول روز ( اما طولانی تر) می خوابند و هرچه به سنین پیش دبستانی نزدیک تر می شوند ، میزان خواب آن ها در طول روز کمتر می شود.

علت اختلالات خواب در کودکان

بدن و مغز یک کودک در هر مرحله ای از روند رشد خود ، دچار تغییر می شود و همین مسئله ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در زمینه ی خوابیدن و خواب ماندن در آن ها می شود.

ممکن است کودک شما دچار ” اضطراب جدایی” شده و بخوابد شب هنگام در آغوش شما بخوابد.ممکن است کودک شما به تازگی کلمات جدیدی را یاد گرفته باشد و تا دیروقت در تخت خواب خود این کلمات را تکرار کند.حتی تمایل به کشیدن دست ها و پاها می تواند آن ها را بیدار نگه دارد.

دیگر اختلالات خواب می تواند ناشی از یک روز هیجان انگیز و یا خسته کننده باشد که موجب کند شدن روند خواب کودک گردد.

غذاهایی خاص یا مصرف کافئین نیز می تواند موجب این مسئله شود که کودک شما به زحمت خوابیده یا خواب بماند.

علاوه بر این تغییرات اساسی در محیط زندگی یا اتفاقات پیرامونی نیز می تواند موجب اختلال خواب در کودک شود.

برخی از اختلالات خواب نیز ناشی از بیماری؛ آلرژی یا عارضه هایی مانند آپنه خواب؛وحشت شبانه؛ راه رفتن در خواب یا سندروم پای بی قرار باشد.

علائم اختلالات خواب در کودکان

اگر تولد کودکتان نزدیک است و او نمی تواند صحبت کردن در این باره را متوقف کند ، نشانه ی خوبی است که انتظار او بیش از آن چیزی است که می تواند تحمل کند.

علاوه بر این ، بازی کردن بیش از حد در طول روز می تواند موجب شود که کودک شما سخت تر به خواب رفته و خواب باقی بماند.این مشکلات، موقتی هستند و نیازی به نگرانی راجع به آن ها نیست.

 

اما در صورتی که کودک شما در طول شب از خواب بیدار شود و تمایل نداشته باشد که به تخت خود بازگردد تا هنگامی که او در آغوش گرفته و بازی کنید ، شاید نشانگر این باشد که کودکتان به خوبی یاد نگرفته است که چگونه خود را به هنگام خواب شبانه آرام کند.

آرام کردن خود به این معنی است که کودک یاد گرفته چگونه می تواند به تنهایی موجب آرامش خود شود بدون این که برای انجام این کار به شخص دیگری احتیاج داشته باشد.

مهارت آرام کردن خود ، مسئله ی سخت و پیچیده ای است و نمی توان از کودک انتظار داشت که خود به تنهایی آن را یاد بگیرد.

آپنه خواب

آپنه خواب ، عارضه ای ترسناک است چرا که کودکتان غالب مواقع به هنگام خواب به مدت 10 ثانیه یا حتی بیشتر، تنفس خود را قطع می کند.در بیشتر موارد، کودک به هیچ وجه نمی داند که چه اتفاقی در حال افتادن است

درمان اختلال خواب در کودکان
درمان اختلال خواب در کودکان

علاوه بر این باید به نکات زیر نیز توجه داشته باشید :

کودک شما با صدای بلند خروپف می کند؟

آیا کودکتان با دهان باز می خوابد ؟

آیا در طول روز بیش از حد می خوابد ؟

اگر متوجه این مشکلات در کودک خود شده اید ، بهتر است هرچه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات رفتاری و یادگیری و حتی مشکلات قلبی شود.به همین خاطر باید آن را جدی گرفته و به دنبال درمان آن بود.

سندروم پای بی قرار

تصور می شد که سندروم پای بی قرار ، مشکلی است که تنها در بزرگسالان بروز پیدا می کند اما تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی مواقع این مشکل از دوره کودکی خود را نشان می دهد.

ممکن است کودک شما از وول خوردن پا یا احساس نشستن یک مگس روی پاهایش شکایت کند و به همین خاطر شب هنگام ، بارها روی تخت خود تکان می خورد تا اندکی آرام شود.

بیشتر بچه ها اصلا متوجه نمی شوند که ناراحت هستند و تنها به خاطر این سندروم، خواب شبانه ی کم و ضعیفی خواهند داشت

روش های زیادی برای درمان سندروم پای بی قرار وجود دارد اما متاسفانه بیشتر آن ها روی کودکان آزمایش و امتحان نشده اند.

اختلال وحشت خواب در کودکان

وحشت شبانه چیزی بیش از یک کابوس ساده است و می تواند تمام اعضای خانواده را بترساند.

این عارضه در کودکان شایع تر است و موجب این می شود که شخص ناگهان از خواب پریده و به شدت وحشت زده و ترسیده باشد و غالب مواقع شروع به گریه کردن ، جیغ زدن و گاهی مواقع راه رفتن در خواب می کند.معمولا این دسته از کودکان به طور کامل بیدار نیستند و حتی روز بعد این مسئله را به یاد نمی آورند.

بیشتر مواقع این وحشت شبانه ؛90 دقیقه بعد از به خواب رفتن کودک رخ می دهد. درمان مشخص و کاملی برای وحشت شبانه وجود ندارد اما شما می توانید با مراجعه به یک روانپزشک یا روانشناس کودک، این گونه مشکلات را تا جای ممکن کاهش داده و علت اصلی این عارضه را درک کنید.

درمان اختلال خواب در کودکان
درمان اختلال خواب در کودکان

بیشتر مواقع وحشت شبانه ، به علت وجود اختلالات دیگر مانند اختلال اضطرابی یا افسردگی در کودکان بروز پیدا می کند.

به همین خاطر یک روانشناس کودک می تواند به خوبی علت های اصلی این اضطراب و افسردگی را در کودک تشخیص داده و اقدام به درمان آن ها کند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.