درمان اختلال دو قطبی در کودکان | مرکز روانشناسی کودک در تهران

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

حتما شما هم تا به حال درباره بیماری دو قطبی چیزهایی شنیده اید. این روزها هر شخصی که اندکی روحیه ی حساس و زودرنجی دارد ، فورا احساس می کند که مبتلا به بیماری دو قطبی شده است و این مسئله را در همه جا عنوان می کند. اما باید بدانید که این مسئله نه تنها شوخی نیست بلکه بسیار جدی و خطرناک است و حتی کودکان نیز از این بیماری در امان نیستند. به همین علت در صورتی که درباره ی بیماری دو قطبی کودک خود نگران هستید ، توصیه می کنیم که مطلب زیر را از دست ندهید و در صورتی که تشخیص داده شد که فرزند شما به اختلال دو قطبی مبتلاست ، فورا به فکر درمان آن باشید.

بهترین مرکز روانشناسی کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری پزشکان و متخصصین مغز و اعصاب جایروس ، تلاش دارد که بهترین خدمات ممکن را به کودک شما ارائه کند . شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
درمان اختلال دو قطبی در کودکان
درمان اختلال دو قطبی در کودکان

تست روانشناسی دو قطبی در کودکان

والدین بسیاری وجود دارند که می خواهند بدانند آیا فرزندشان مبتلا به اختلال دو قطبی است یا خیر. با پاسخ به سوالات زیر می توانید به راحتی این مسئله را بررسی کنید. اما باید توجه داشته باشید که این تست ها گرچه ممکن است نشان دهنده ی بروز اختلال دوقطبی باشند اما دلیل محکم و قانع کننده ای نخواهند بود و برای تشخیص بهتر لازم و ضروری است که کودک خود را پیش یک روانپزشک متخصص کودکان ببرید.

سوالات :

 

آیا فرزند شما به طرز ناجوری ، زمان هایی به شدت غیر متمرکز و حواس پرت می شود و انرژی نا محدودی دارد که حتی برای خودش هم غیر قابل کنترل است ؟

آیا حال و روحیه ی فرزند شما به سرعت از حالت خوشحال به ناراحت تغییر می کند ؟ انگار که کلید روشن و خاموش چراغی را زده باشید؟

آیا فرزند شما به قدری ماهرانه دروغ می گوید که از دست عواقب کارهایش فرار کند و وضعیت های به وجود آمده را به نحوی بازی دهد ؟

وقتی که تلاش می کنید قوانینی را برای فرزند خود تعیین کنید ( مثل خاموش کردن دستگاه بازی یا ملحق شدن به میز شام ) ، آیا کودکتان به شکل اغراق شده یا خشونت آمیزی به درخواست شما واکنش نشان می دهد ؟

آیا برخی مواقع کودک شما بسیار باهوش است ( به عنوان مثال ،مانند بزرگتر ها رفتار می کند و تقریبا شیوه ی رفتار و حرف زدن وی بالغانه است ) اما در مواقع دیگر به شدت بچه گانه رفتار می کند و کارهای خطرناکی برای جلب توجه شما انجام می دهد ؟

درمان اختلال دو قطبی در کودکان
درمان اختلال دو قطبی در کودکان

پس از این که به تمام سوالات خود پاسخ دادید؛ آن ها را بررسی کنید ، در صورتی که بیشتر پاسخ ها آری است ، می توانید هر چه سریع تر به یک مرکز مشاوره روانشناسی کودک مراجعه کنید.

علائم اختلال دو قطبی در کودکان

در ادامه تصمیم داریم به برخی علائم رایج اختلال دو قطبی در کودکان اشاره ای داشته باشیم

  • نوسانات شدید روحی که با حالت عادی نوسان رفتاری بسیار متفاوت است
  • رفتارهای بیش فعالانه ، هوسبازانه ، تهاجمی و نا مناسب
  • رفتارهای سرخودانه و خطرناک که خارج از شخصیت عادی یک کودک است

  • اینسومنیا یا کاهش شدید نیاز به خواب ( گویی کودک شما هرگز تمایلی نسبت به خوابیدن ندارد )
  • روحیه ی حساس و افسرده در بیشتر مواقع روز ( در مواقعی که حمله افسردگی رخ می دهد این مسئله تقریبا هر روزه تکرار می شود )
  • افکار خودکشی و آسیب زدن به خود در کودکان و نوجوانانی که سن بالاتری دارند

علت بیماری دو قطبی

هیچ کس به شکل دقیق نمی داند که چرا اختلال دو قطبی شکل می گیرد. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که چندین فاکتور بیولوژیکی و تجربه های سخت زندگی در بروز این اختلال در کودکان ، موثر هستند

درمان اختلال دو قطبی در کودکان
درمان اختلال دو قطبی در کودکان

آیا بیماری دو قطبی ارثی است

  • فاکتورهای ژنتیکی : تحقیقات نشان داده است که عامل ژنتیک تقریبا تا 50 درصد احتمال بروز اختلال دو قطبی را افزایش می دهد.

گرچه باید در نظر داشته باشید که تنها 6 درصد کودکانی که یکی از والدین آن ها به اختلال دو قطبی مبتلا بوده اند ، به این عارضه دچار شده اند.تنها توصیه ای که می توان به این گونه افراد داشت این است که به هنگام ابتلا به این اختلال ، بچه دار نشوند و پیش از هر چیزی به فکر درمان این عارضه باشند.

  • فاکتورهای محیطی : می دانیم که عامل های خاصی وجود دارند که احتمال بروز افسردگی در کودکان را افزایش می دهند و همین عوامل ممکن است در نهایت به بروز اختلال دو قطبی نیز منتهی شوند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است :

    • فقر
    • قرار گرفتن در محیط های استرس زا مانند :
      • والدینی که به لحاظ ذهنی بیمارند و یا از مواد مخدر استفاده می کنند.
      • والدین خشن یا سوءاستفاده گر
      • خشونت یا دیگر آسیب های روحی
    • مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل
    • سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی
  • فاکتور فعل و انفعالات شیمیایی مغز : گرچه نمی دانیم که مکانیزم دقیق این اختلال چیست اما به خوبی می دانیم که ژنتیک و محیط  دو فاکتوری هستند که بر روی فعل و انفعالات شیمیایی مغز اثر می گذارند.

    درمان اختلال دو قطبی در کودکان
    درمان اختلال دو قطبی در کودکان

مغز نوعی افعال شیمیایی خاصی دارد که پیغام ها را انتقال داده و فعالیت های مغز را کنترل می کند ( از جمله احساسات)

اعتقاد پزشکان و محققین بر این است که دو ماده ترشح شده در مغز به نام سروتونین و دوپامین ، نقش بسیار مهمی در بروز اختلال دو قطبی ایفا می کنند. به همین خاطر عموما داروهایی که روانپزشکان برای کودک شما تجویز می کنند ، این فعل و انفعالات شیمیایی و ترشح این مواد را هدف قرار می دهند

انتظارها بر این است که مغز کودکانی که به اختلال دو قطبی دچار هستند به شیوه ی متفاوتی نسبت به دیگر کودکان رشد می کند.در حال حاضر امیدواریم که متدهای درمانی کنونی ( از جمله دارو درمانی و روانشناسی) بتوانند تا حدی تعادل شیمیایی مغز را به مرور زمان بازگردانند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.