درمان اختلال گفتاری در کودکان | درمان تاخیر در گفتار |بهترین گفتار درمانگر تهران

درمان اختلال گفتاری در کودکان

درمان اختلال گفتاری در کودکان

درمان اختلال گفتاری در کودکان

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در دوره ی رشد کودک به وجود می اید مسئله ی گفتار و شیوه ی تکلم کودک خواهد بود.

درمان اختلال گفتاری در کودکان
درمان اختلال گفتاری در کودکان

خیلی از والدین انتظار دارند که کودک آن ها به محض ورود به سن 2 سالگی، تمام مهارت های کلامی را به خوبی یاد گرفته باشد و بتواند مانند فردی عادی با دیگران ارتباط برقرار کنند. اما متاسفانه چنین مسئله ای از اساس اشتباه است و به هیچ وجه نباید کودک را در فشار گذاشت تا هر چه سریع تر واژه های جدید یاد بگیرد چرا که ممکن است این مسئله در نهایت تبدیل به مشکلات پیچیده تری از قبیل مشکلات گفتاری و تکلم شود.
مانند دیگر مهارت ها و توانایی ها، کودکان ممکن است در سنین مختلفی مهارت سخن گفتن و گفتار را یاد بگیرند.

بیشتر بچه ها تا قبل از سن 1 سالگی می توانند به خوبی واژه هایی مانند ” ماما” و “دادا” را بگویند و بیشتر کودکان نیز تا قبل از سن 18 ماهگی می توانند به خوبی 20 کلمه را تلفظ کنند.اما چه اتفاقی می افتد اگر کودک شما تا سن 2 سالگی هیچ حرفی نزند و به زحمت دو تا کلمه را سرهم می کند ؟!

درمان اختلال گفتاری در کودکان
درمان اختلال گفتاری در کودکان

دانستن این که چه چیزی در دوره ی رشد کودک، عادی تلقی می شود و چه چیزی غیر عادی
می تواند به والدین کمک کند تا متوجه باشند برای چه چیزی باید نگران بود و چه چیزی مسئله ای ساده و عادی است!!
فرق میان کفتار و زبان چیست ؟
گفتار بیان کلامی زبان به حساب می آید و شامل هجابندی می شود ( شیوه ای که صداها و کلمات شکل گرفته اند)
زبان، کل سیستم داد و سند اطلاعات از طریق یک نظام معنایی می باشد.زبان به معنای درک و درک شدن از طریق ارتباط کلامی، غیر کلامی و نوشتار است.

کودکی که مشکل تاخیر در زبان دارد ممکن است کلمات را به درستی تلفظ کند اما تنهاد قادر است که دو تا کلمه را روی هم بگذارد.
کودکی که مشکل تاخیر در گفتار دارد می تواند به خوبی از کلمات و عبارات برای بیان ایده های خود استفاده کند اما به سختی می توان فحوای کلام آن ها را متوجه شد
چه زمانی کودکان می توانند مهارت های کلامی و زبانی را یاد بگیرند؟

درمان اختلال گفتاری در کودکان
درمان اختلال گفتاری در کودکان

مرحله ی رشد مهارت کلامی و زبانی برای تمام کودکان یکسان است.اما سن مربوط به یادگیری این مهارت ها می توانند بسیار متفاوت باشد.

در طول روتین عادی چک آپ کودک ،پزشک مربوطه بررسی خواهد کرد که در سنین زیر به رشد کافی رسیده است یا خیر :

درمان اختلالات تلفظی

قبل از 12 ماهگی
در اولین سال تولد، کودک باید بتواند از کلمات برای ارتباط با محیط خود استفاده کند.اصوات بدون معنی اولین مرحله از رشد مهارت های کلامی هستند.
در حوالی سن 9 ماهگی، کودکان شروع به چسباندن صداها به یکدیگر می کنند و از لحن های مختلف کلامی استفاده می کنند و به این ترتیب کلماتی مانند ” ماما” و “دادا” را خواهند گرفت(بدون این که واقعا بدانند این کلمات چه معنایی دارند)
قبل از سن 12 ماهگی هم چنین کودک باید بتواند به صداها واکنش نشان دهد و اسامی چیزهای عادی را تشخیص دهد (بطری، دست و…)
کودکانی که به دقت خیره می شوند اما هیچ گونه واکنشی نسبت به صداها ندارند ممکن است دچار ناشنوایی شده باشند.

درمان اختلال گفتاری در کودکان
درمان اختلال گفتاری در کودکان

سن 12 الی 15 ماهگی
در این سن کودکان باید بتوانند که محدوده ی وسیعی از صداها را برای اصوات بدون معنی خود به کار ببرند و هم چنین باید بتوانند که صداها و کلماتی که می شنوند را تقلید کنند و غالب مواقع یک الی دو کلمه را بگویند( به جز “ماما ” و “دادا”)
علاوه بر این پس از مدتی می توانند دستورات تک مرحله ای را نیز انجام دهند ( به عنوان مثال : لطفا اون اسباب بازی رو به من بده)

از 18 الی 24 ماهگی
بیشتر نوزادان( نه همه ی آن ها) تا سن 18 ماهگی می توانند 20 کلمه بگویند اما وقتی که به سن دو سالگی رسیدند میزان این کلمات به عدد 50 خواهد رسید!
در سن 2 سالگی کودکان تلاش می کنند که برای ساخت عبارت های کوچک، دو کلمه را به هم وصل کنند.
یک کودک 2 ساله باید بتواند که اشیاء عادی را از هم تشخیص بدهد ( هم به شخصه و هم در تصاویر) هم چنین وقتی که از او سوال می شود باید بتواند که به چشم ، گوش ها و بینی اشاره کند و دستورات دو مرحلی را اجرا کنند( به عنوان مثال : لطفا این اسباب بازی را بردار و به بده)
برای کودکان 2 الی 3 ساله
در این سنین معمولا والدین می توانند تغییرات بسیار بزرگی را در شیوه ی حرف زدن کودک خود ببینند.
به لحاظ گرامری کودکان تا این سن می توانند کلمات بسیار زیادی را به کار ببرند و باید بتوانند دو الی 3 کلمه را با هم ترکیب کند تا جمله سازی انجام دهد.

بهترین گفتار درمانگر تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری پزشکان و متخصصین مغز و اعصاب افتخار دارد تا کلیه خدمات گفتار درمانی را به کودک شما ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

درمان اختلالات تلفظی

همان گونه که در بالا به آن اشاره کردیم ، مسئله گفتار و زبان دو مقوله ی جدا گانه هستند و بسیاری از والدین بیش از این که نگران یادگیری زبان باشند، برای این نگرانند که مهارت های کلامی کودکشان رشد نکرده است.

اما بهتر است در نظر داشته باشید که این دو مسئله گرچه با هم تفاوت دارند اما در واقع به نوعی مکمل یکدیگر در نظر گرفته می شوند.

کودکی که بر طبق الگویی که در بالا ذکر کردیم مهارت های کلامی را یاد نگیرد، لزوما دچار اختلال گفتاری نیست اما این مسئله می تواند نشانگر خطرات دیگری باشد که به مراقبت ها و توجه های تخصصی نیاز دارد.

درمان اختلال گفتاری در کودکان
درمان اختلال گفتاری در کودکان

تلفظ اشتباه حروف در کودکان

این مسئله بدان بستگی دارد که کودک شما چند ساله باشد. در صورتی که بر طبق الگوی بالا، باید بتواند که کلمات را بدون اشتباه و درست بیان کند، شاید تلفظ اشتباه حروف یکی از نشانه های اختلال گفتاری باشد اما در صورتی که او را بیش از حد تحت فشار بگذارید ممکن است این مسئله در نهایت به لکنت زبان در کودک تبدیل شود.

چرا که همان گونه که احتمالا خودتان نیز می دانید ، مسئله ی لکنت زبان، علاوه بر این مشکلی فیزیکی است، با معضلات روحی تشدید پیدا می کند و بیشتر مواقع بر جنبه های مختلف زندگی نیز اثر گذار خواهد بود.

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.