معجزه ارتباط با حیوانات در کودکان مبتلا به اوتیسم| درمان اوتیسم| اوتیسم

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم یک اختلال ذهنی است که فرد مبتلا در زمینه مهارت های اجتماعی، مهارت های کلامی و غیر کلامی به مشکل بر می ‌خورد و به طور مکرر و انجام رفتارهای تکراری می ‌پردازد. از آنجایی که اوتیسم یک اختلال با طیف گسترده است افراد مبتلا به توانایی‌ ها و چالش های منحصر به فردی دارند.

معجزه ارتباط با حیوانات در کودکان مبتلا به اوتیسم

درمان اوتیسم

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم یک اختلال ذهنی است که فرد مبتلا در زمینه مهارت های اجتماعی، مهارت های کلامی و غیر کلامی به مشکل بر می ‌خورد و به طور مکرر و انجام رفتارهای تکراری می ‌پردازد. از آنجایی که اوتیسم یک اختلال با طیف گسترده است افراد مبتلا به توانایی‌ ها و چالش های منحصر به فردی دارند. نحوه فکر کردن، یادگیری و حل مسئله در کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند متغیر باشد به نحوی که برخی از آنها مهارت های بالایی دارند حال آنکه برخی دیگر با چالش‌ های جدی مواجه هستند.

تعدادی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم برای انجام فعالیت‌ های روزمره خود به کمک و حمایت خانواده نیاز دارند این در حالی است که برخی دیگر می توانند به صورت مستقل به زندگی خود بپردازند. عوامل متعددی در بروز این اختلال نقش دارند که اغلب با عواملی از قبیل اختلالات گوارشی، تشنج، اضطراب، افسردگی و اختلال توجه همراه می ‌شوند. علائم اختلال طیف اوتیسم در سن دو یا سه سالگی خود را نشان می دهد اما امکان تشخیص آن در سن ۱۸ ماهگی وجود دارد.

متأسفانه همه ما به خوبی می دانیم که هیچ راهی برای درمان اوتیسم وجود ندارد اما روش های متعددی ارائه شده است که می توانند به بهبود علائم حاصل از این اختلال کمک کنند. اگرچه برخی از این روش های درمانی ریسک محسوب می شوند یا هزینه زیادی را بر خانواده تحمیل می ‌کنند استفاده از حیوانات در برنامه درمان کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ گونه ریسکی ندارد و یک روش بدون هزینه یا کم هزینه است.

درمان اوتیسم

همان گونه که می دانید کودکان مبتلا به اوتیسم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و تنهایی را ترجیح می دهند اما می ‌توانند با حیوانات ارتباط برقرار کنند. هنگامی که آنها با حیوانات دوست می شوند به جمع میلیون‌ ها انسانی می پیوندند که در سراسر جهان با حیوانات ارتباط دارند و آنها را دوست دارند. این مسئله در تعداد زیادی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با مزایای عالی همراه است چرا که می توانند با افرادی دوست شوند که از حیوانات نگهداری می ‌کنند و آنها را دوست دارند این مسئله می ‌تواند زندگی کودک را عوض کند.

تحقیقاتی که در سراسر جهان بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم و ارتباط با حیوانات انجام شده است تقریبا با نتایج مثبتی همراه است. اگرچه استفاده از حیوانات خانگی یا درمان به کمک این حیوانات باعث درمان اختلال اوتیسم نمی ‌شود به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می ‌کند با اضطراب خود کنار بیایند و آن را کنترل کنند و ارتباط کامل تری با سایر افراد داشته باشند و مهارت های ارتباطی در آنها به وجود بیاید. یکی از تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است نشان داده هنگامی که کودکان مبتلا به اوتیسم با حیوانات ارتباط برقرار می کنند بیشتر لبخند می زنند.

از چه نوع حیواناتی می توان برای درمان علائم اوتیسم بهره گرفت؟

درمان اوتیسم

همه حیوانات می ‌توانند حمایت عاطفی، فیزیکی یا اجتماعی ارائه دهند با این حال پستانداران در مقایسه با سایر حیوانات از قبیل پرندگان می تواند تاثیرات بهتری را بر کودک مبتلا به اوتیسم بگذارند. ماهی می تواند آرامش بخش باشد اما نمی تواند به ایجاد ارتباط در کودک و تقویت مهارت های خود بپردازد. انتخاب نوع حیوانات اهمیت چندانی ندارد اما به طور کلی حیوانات می توانند به ۵ روش به افراد مبتلا به اوتیسم در هر سنی کمک کنند.

حیوانات خدمات دهنده

این گروه از حیوانات شامل انواع سگ است و برخی از گونه ‌های خاص آن برای خدمات دهی آموزش می بینند. این گروه از حیوانات با کودکان مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار می ‌کنند و به آنها برای هدایت در فضای فیزیکی کمک می کنند، از برقراری ارتباطات منفی جلوگیری می ‌کنند و عواطف آنها را آرام می کنند. از آنجایی که این حیوانات آموزش های خاصی دیده اند و کاملا حرفه ای هستند گران می باشند اما ارزش خریدن را دارد.

حیوانات درمان گر

درمان اوتیسم

این گروه از حیوانات می تواند شامل انواع سگ و گربه، طوطی، اسب و سایر حیواناتی باشد که به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می ‌کنند مهارت‌ های اجتماعی در آنها تقویت شود تا بتوانند عواطف خود را کنترل کنند. این حیوانات مهارت بازی کردن در این کودکان را تقویت می کند. از این گروه حیوانات برای ایجاد ارتباطات اجتماعی مثبت در کودکان مبتلا به اوتیسم با کودکان معمولی استفاده می شود.

حیوانات حمایت کننده عاطفی

حیوانات خانگی معمولا در این گروه قرار می گیرند و عمدتاً به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می ‌کند به کنترل شرایط استرس آور از قبیل مسافرت، رفتن به مدرسه یا برنامه های درمانی بپردازند و بتوانند بر شرایط خود غلبه کنند.

حیوانات خانگی

درمان اوتیسم

در اکثر افرادی که دچار اختلال طیف اوتیسم هستند حیوانات خانگی می توانند یک ارتباط اجتماعی بی نظیر را برای فرد به وجود بیاورند که این کار از هیچ طریق دیگری ممکن نیست. محققان ادعا می کنند که حیوانات خانگی می ‌تواند به تقویت رفتارهای اجتماعی از قبیل ارتباطات مشترک و پاسخ دادن به لبخند دیگران کمک کنند و به این ترتیب می ‌توان گفت که حضور یک حیوان خانگی در کنار کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بسیار سودمند است. درمان اوتیسم توسط حیوانات خانگی به یک روش تائید شده تبدیل شده است.

درمان با اسب

اگرچه اسب درمانی یکی از روش های درمان با حیوانات است بنا به دلایلی یک روش کاملا منحصر به فرد محسوب می شود. اسب درمانی در مقایسه با سایر روش های درمان با حیوانات به طرز گسترده‌ ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیده اند که می تواند علاوه بر حمایت فیزیکی از کودک به بهبود مهارت‌ های اجتماعی و عاطفی در او کمک کند. به علاوه در صورتی که کودک یاد بگیرد به یک دونده ماهر با از تبدیل شود می تواند از مزایای فیزیکی و اجتماعی آن در آینده بهره‌ مند شود.

درمان اوتیسم

هنگامی که کودک یا فرد مبتلا به اوتیسم روی اسب می نشیند و اسب سواری می کند قدرت جسمانی و عضلات رو بیشتر می شود که این مسئله در اکثر افراد مبتلا به اوتیسم که حجم عضلات آنها کم است بسیار سودمند خواهد بود. هدایت کردن یک اسب و برقراری ارتباط با او می ‌تواند به ایجاد مهارت های اجتماعی کودک کمک کند. بهبود مهارت های کودک باعث می شود بتواند بر اساس علایق خود به سوار کاری به عنوان یک ورزش نگاه کند.

جالب است بدانید که درمان کودکان مبتلا به اوتیسم با اسب باعث می ‌شود که تاثیرات مثبتی بر استفاده از واژگان زبانی و تکلم در آنها ایجاد شود. در تحقیقی که در این خصوص انجام شده است محققان متوجه شدند که مهارت‌ های شناختی و اجتماعی کودک بهبود یافته است و کودک کلمات جدید بیشتری را یاد گرفته و از میزان رفتارهای تحریک پذیر او کاسته شده است.

درمان با دلفین ها

باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر یک نوع دیگر از درمان با حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیده اند که ارتباط با دلفین ها نیز می تواند با نتایج مثبتی همراه شود. اگر چه کودکان مبتلا به اوتیسم از ارتباط با دلفین های تجربه مثبت را به دست می آورند متاسفانه این تجربه به شدت باعث استرس دلفین ها می شود که این امر باعث ایجاد نتایج منفی برای کودک مبتلا به اوتیسم و دلفین ها خواهد شد. علاوه بر این ارتباط با دلفین ها یک روش پر هزینه است و برقراری ارتباط با حیوانی که در دریا زندگی می کند دشوار است.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.