درمان بی ادبی کودکان | علت بروز رفتارهای بی ادبانه در کودکان | مرکز مشاوره کودک در تهران

درمان بی ادبی کودکان

درمان بی ادبی کودکان

درمان بی ادبی کودکان

کودکی یکی از زیباترین دوره های زندگی بشر به حساب می آید و همواره به شیرینی از کودکان یاد می شود.اما آیا تا به حال با کودک بی ادب و گستاخ برخورد کرده اید ؟ آیا خودتان فرزندی دارید که در برابر خواسته های شما بی ادبی کرده و با گستاخی نسبت به آن ها بی اعتنایی می کند؟

آیا کودکتان در مهمانی های خانوادگی با بزرگتران و افراد فامیل به گونه ای برخورد می کند که باعث خجالت و شرمندگی شما می شود ؟

درمان بی ادبی کودکان
درمان بی ادبی کودکان

تمام این مسائل در برخی از کودکان کاملا رایج است. کودک بی ادب و فحاش ، یکی از بزرگ ترین کابوس های هر والدینی است و می تواند وظایف تربیت آن ها را سخت تر و پیچیده تر کند.

خب در ادامه تصمیم داریم به برخی متدها و روش های رایج درمان بی ادبی کودکان بپردازیم و بگوییم به عنوان والدین چه وظیفه ای در قبال این کودکان دارید و شیوه ی صحیح برخورد با آن ها چیست!! با ما همراه باشید

بهترین مرکز مشاوره کودک

مرکز مشاوره کودک جایروس افتخار دارد که با همکاری متخصصین و پزشکان مغز و اعصاب جایروس؛ بهترین خدمات روانشناسی و روانپزشکی را به کودک شما ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

علت بی ادبی کودکان

علت بی ادبی کودکان ممکن است هر چیزی باشد ، اما برخی از مهم ترین دلایل این رفتار می تواند شامل موارد زیر باشد :

تغییرات هورمونی کودک یا نوجوان

افسردگی و اختلالات اضطرابی

تروما یا آسیب های روحی در گذشته

سوءاستفاده از کودک

تربیت ناصحیح والدین

داشتن والدین یا اطرافیانی که خود نیز به این مشکل دچار هستند

درمان بی ادبی کودکان
درمان بی ادبی کودکان

بی ادبی و گستاخی در کودکان

رفتارهای توجه طلبانه او را نادیده بگیرید

ممکن است دچار سوءتفاهم شوید که منظور ما این است که او را به حال خود را رها کنید. اما در واقع می خواهیم بگوییم که بی اعتنایی به رفتارهای مهرطلبانه کودک می تواند یکی از موثرترین عواقب ممکن برای وی باشد

بی اعتنایی به این معنی است که اجازه دهید کودکتان هرکاری که می خواهد انجام دهد بلکه باید به گونه ای رفتار کنید که کودک با انجام ندادن وظایف خود به شما بی احترامی نکند.

اگر به کودک خود گفتید که اتاقش را تمیز کند و او به جای پاسخ درست ، فقط چشم های خود را چرخاند ، وقت خود را با داد و دعوا راجع به رفتار زشت او تلف نکنید.هر دقیقه ای که صرف مجادله با کودک کنید ، 60 ثانیه زمان اضافه برای کودک خواهد بود که از زیر کار در برود.

به جای این کار بهتر است به او هشدار دهید که اگر اتاقش را تمیز نکند ، چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر این رفتار ” چشم چرخاندن ” کودک تبدیل به یک مشکل رایج شد ، حل آن را به موقع دیگری که هر دو آرام هستید ، موکول کنید و چیزی شبیه به این بگویید :” دیروز وقتی که بهت گفتم اتاقتو تمیز کن ، چشماتو چرخوندی !!می دونستی وقتی که عصبانی میشی این کارو انجام میدی؟”

هم چنین راجع به عواقب رفتارهای بی ادبانه با او صحبت کنید .می توانید بپرسید که :“فکر می کنی وقتی که دوستت چیزی میگه که خوشت نمیاد، چشمات رو می چرخونی؟”

با آن ها صحبت کنید و بگویید که وقتی در قبال بقیه ، رفتارهای بی ادبانه از خود نشان می دهند ، افراد چه احساسی خواهند داشت!!

درمان بی ادبی کودکان
درمان بی ادبی کودکان

هشدار مشخصی داشته باشید

می توانید از این جمله استفاده کنید :” اگر فلان کار را انجام دهید ، فلان اتفاق خواهد افتاد” .این گونه به کودک خود هشدار خواهید داد که اگر رفتار خود را تغییر ندهد ، چه می شود !!مثلا بگویید :

” اگر مرتب به هنگام تماس های تلفنی من ، مزاحمت ایجاد کنی، آن وقت مجبور می شوی که به اتاقت بری”

این مسئله می تواند به کودک شما فرصتی دهد تا رفتار خود را عوض کند.فقط مطمئن شوید که کاملا از عهده  ی اجرای هشدار خود بر می آیید

از تکرار کردن هشدار خود خودداری کنید.چرا که در این صورت به کودک خود خواهید آموخت که اصلا به حرف های شما گوش ندهد

عواقب منفی آماده کنید

بیشتر رفتارهای بی ادبانه ، باید فورا با عواقب منفی پاسخ داده شوند.به هنگام تعیین مجازات ، سن کودک و هم چنین شدت رفتار بد او را در نظر بگیرید و سپس دست به اقدام بزنید.

وقفه دادن و زمان استراحت می تواند یک مجازات بسیار مناسب برای کودک خردسال شما باشد.به عنوان مثال اگر کودک 6 ساله تان وقتی که عصبانی است ، در صورت شما جیغ می کشد ، می توانید او را به اتاقش بفرستید و بگویید تا فلان ساعت از آن جا خارج نشود

درمان بی ادبی کودکان
درمان بی ادبی کودکان

با نوجوان بی ادب چگونه رفتار کنیم

عواقب منطقی می تواند راه بسیار موثر و مفیدی برای بی ادبی نوجوانان و کودکان بزرگ تر باشد.اگر به نوجوان خود گفتید که اجازه ندارد که از منزل خارج شود و علیرغم آن باز هم از درب خانه بیرون زد ، یا این که اسامی مسخره بر شما گذاشت ، موثرترین اقدام شما باید این باشد که افتخار این کار را از او بگیرید.

به عنوان مثال می توانید کلیه وسایل الکترونیکی او را به مدت 24 ساعت ضبط کنید و یا این که اجازه ندهید تا دو روز از منزل خارج شود.

درمان بی ادبی کودکان
درمان بی ادبی کودکان

تلافی کنید

اگر کودک یا نوجوان شما ، رفتارهای بی ادبانه ای دارد ، می تواند برای جلوگیری از بروز مجدد این رفتارها ، از شیوه ی تلافی و جبران استفاده کنید.تلافی که می گوییم منظورمان این نیست که شما هم نسبت به کودک رفتارهای بی ادبانه داشته باشید. بلکه اگر کودکتان نسبت به شخص دیگری رفتارهای بی ادبانه نشان داد ، می توانید برای آن شخص کاری مهربانانه انجام دهید تا اندکی از میزان آسیب وی کم شود.

اگر کودکتان ، برادر خود را می زند ، او را مجبور کنید که یک روز کامل تمیزکاری های برادرش را انجام دهد.یا در صورتی که نوجوان شما از سر خشم ، چیزی را شکست، او را مجبور کنید که درستش کند یا این که پول آن را پرداخت نماید.

به کودک خود یاد دهید که گفتن “ببخشید” همیشه کارها را درست نمی کند. تلافی و جبران باعث می شود که کودک مسئولیت رفتارهای بی ادبانه ی خود را بپذیرد و علاوه بر آن بر ترمیم رابطه اش با دیگران نیز کار کند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.