سو استفاده از کودکان| کودک آزاری| روانشناسی کودک

اگر نگاهی به اخبار سراسر دنیا داشته باشید می توانید این گونه نتیجه ‌گیری کنید که در تمام دنیا احتمال سوء استفاده از کودکان وجود دارد و ممکن است در محیط منزل، در جمع خانواده و یا در محیط اطراف خانه از کودکان سو استفاده شود.

چگونه پدر و مادر ها می توانند از سو استفاده از کودکان پیشگیری کنند؟

سو استفاده از کودکان

اگر نگاهی به اخبار سراسر دنیا داشته باشید می توانید این گونه نتیجه ‌گیری کنید که در تمام دنیا احتمال سو استفاده از کودکان وجود دارد و ممکن است در محیط منزل، در جمع خانواده و یا در محیط اطراف خانه از کودکان سو استفاده شود. تحقیقاتی که در خصوص سو استفاده از کودکان انجام شده است اطلاعاتی را در خصوص علل بروز این مسئله مشخص نموده است. ارتباط نادرست و نامناسب پدر و مادر، فشار مالی ناشی از بیکاری یا از دست دادن شغل، فشار حاصل از بی خانمان شدن، مصرف الکل یا مواد مخدر یا سابقه افسردگی از جمله تعدادی از دلایل استفاده از کودکان هستند. هنگامی که چنین مواردی رخ می ‌دهد پدر و مادر خشم خود را متوجه کودک شان خواهند کرد و به این ترتیب کودکان قربانی سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

همه ما به خوبی می دانیم که سو استفاده از کودکان چه تاثیرات وحشتناک روانی و جسمانی را بر زندگی کودکان خواهد گذاشت. حتی گاهی اوقات پدر و مادرهایی که عاشق هم هستند کنترل خود را از دست می دهند و باعث می ‌شوند کودک آنها مورد سو استفاده قرار بگیرد. بدون شک ما به عنوان پدر و مادر دوست نداریم که کنترل خود را از دست بدهیم و همه تلاش ما این است که از سو استفاده از کودک خود جلوگیری کنیم. در این مقاله قصد داریم به چند نکته مهم اشاره کنیم که می تواند به پدر و مادرها برای جلوگیری از سو استفاده از کودکان کمک کند.

الگوی خوبی برای فرزند خود باشید

 

پدر و مادر اولین افرادی هستند که کودک با آنها ارتباط دارد و شروع به الگو برداری می کند. کودکان هر چیزی که از پدر و مادر خود ببینند را یاد می گیرند به این ترتیب ما به عنوان پدر و مادر وظیفه داریم که الگوی خوبی برای فرزند خود باشیم و سعی کنیم کودکان مان با رفتارهای صحیح آشنا شوند.

اطمینان حاصل کنید که در حضور کودکان خود کار نادرستی را انجام نمی دهید چرا که کودکان فورا شروع به تقلید کردن از رفتارهای شما خواهند کرد. اگر تا الان به این مسئله توجه نکرده اید بهتر از هرچه زودتر به فکر تغییر باشید و از سو استفاده از کودکان پیشگیری کنید.

کودکان خود را درک کنید

سو استفاده از کودکان

درک کردن کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا کودکان در سنین مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود نشان می دهند و شما باید با نحوه رفتار کردن با آنها در سنین مختلف آشنا باشید. هنگامی که شما اطلاعات لازم و کافی را در خصوص رفتارهای کودک خود داشته باشید و بتوانید خلق و خوی او را بشناسید و با آنچه که به آنها علاقه دارد آشنا شوید بدون شک ارتباط بهتری بین شما و کودک تان شروع به شکل گیری خواهد کرد.

همیشه در برخورد با کودک خود مهربان و منطقی باشید و انتظارات واقعی از او داشته باشید. به خاطر داشته باشید که کودکان در سنین مختلف توانایی های متفاوتی دارند و نباید انتظارات شما از آنها غیر قابل باور باشد. انتظارات غیر واقعی پدر یا مادر می تواند باعث بروز سو استفاده از کودکان شود.

سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید

انتخاب یک سبک زندگی سالم می ‌تواند تأثیرات مثبتی را بر زندگی کودک شما بگذارد. شما به عنوان پدر و مادر باید سعی کنید عادات سالم از قبیل عادت سالم غذا خوردن را به کودک تان یاد بدهید. به الگوی خواب، غذا خوردن و سایر عادات کودک خود توجه کنید و سعی کنید در صورت مشاهده هرگونه رفتار نامناسبی به کودک خود برای برطرف شدن مشکلش کمک کنید و هرگز به سادگی از کنار این مسائل رد نشوید.

به صحبت کردن خود دقت کنید

صحبت کردن با کودکان

پدر و مادر باید همیشه به کلماتی که در هنگام صحبت با کودک خود مورد استفاده قرار می دهند دقت کنند چرا که نحوه صحبت کردن با کودک تاثیرات مستقیمی را بر او خواهد گذاشت. استفاده از کلمات نامناسب یا صحبت کردن با حالت پرخاشگری علاوه بر آنکه می ‌تواند باعث ترساندن کودک شود تاثیرات منفی بر ذهن او خواهد گذاشت. معمولا پدر و مادرها بر سر کودکان خود فریاد می ‌کشند بدون آنکه بدانند این کار چه جراحات سنگینی را بر روان آنها وارد می ‌کند. به این ترتیب شما باید همیشه سعی کنید بر خشم و عصبانیت خود کنترل داشته باشید و در خصوص کلماتی که به کار می ‌برید احتیاط کنید. سو استفاده کلامی نیز می تواند به کودکان آسیب برساند.

بر عملکرد خود کنترل داشته باشید

سو استفاده از کودکان
تا این قسمت از مقاله به شما توصیه کرده ایم که بر کلام و گفتار خود کنترل داشته باشید اکنون می ‌خواهیم به شما بگوییم که مراقب عملکرد و رفتار خود نیز باشید. گاهی اوقات ممکن است پدر یا مادر کنترل خود را از دست بدهند و کودک شان را تنبیه کنند که این مسئله گاهی اوقات به صورت عمدی و گاهی اوقات غیر عمد رخ می دهد.

به خاطر داشته باشید که تحت هر شرایطی حق نداری روی کودک خود دست بلند کنید و باید از تنبیه فیزیکی کودک خودداری کنید زیرا کودکان به شدت حساس و آسیب پذیر هستند. به جای آن که از تنبیه بدنی استفاده کنید سعی کنید به آنها با عشق و محبت برخورد نماید تا از سو استفاده از کودکان پیشگیری گردد.

از تفریح کردن لذت ببرید

نقش پدر و مادر نقش بسیار دشواری است و گاهی اوقات طاقت فرسا خواهد بود که فشارهای حاصل از زندگی روزمره می تواند باعث خستگی و استرس بیشتر در آنها شود. به شما پیشنهاد می کنیم که گاهی اوقات با خانواده خود برای گردش و تفریح بیرون بروید تا هم شما از استرس یک روز پرمشغله را شوید و هم کودکان شما امکان بازی و خوش گذرانی را داشته باشند.

از استعمال مواد مخدر یا الکل خودداری کنید

از استعمال مواد مخدر یا الکل در محیط منزل و جلوی چشم کودکان به شدت خودداری کنید اگر به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارید بهتر است هر چه زودتر برای رفع مشکل خود اقدام کنید. هرگز اقتدار و شخصیت خود را با مصرف مواد مخدر یا الکل در منزل و جلوی چشم کودکان خراب نکنید و همیشه به خاطر داشته باشید که شما باید یک الگوی مثبت برای کودک خود باشید پس تصوری که کودک تان از شما دارد را خراب نکنید.

نظم محیط منزل را حفظ کنید

سو استفاده از کودکان

گاهی اوقات بین همسران تنش و درگیری پیش می آید و ممکن است این مسئله به سو استفاده فیزیکی یا کلامی در منزل ختم شود. در چنین حالتی شاید پدر و مادر متوجه نشوند که عملکرد و کلمات آنها چه تاثیرات بد و نامطلوبی را بر کودک شان خواهد گذاشت. به خاطر داشته باشید که باید در هر حالتی نظم منزل را حفظ کنید و از بی احترامی به یکدیگر در حضور کودکان به شدت خودداری کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.