فریاد زدن بر سر کودکان| تربیت کودک بدون فریاد زدن| روانشناسی کودک

همه پدر و مادر ها گاهی اوقات کنترل خود را از دست می دهند و بر سر کودکان خود فریاد می کشند. از سوی دیگر فریاد زدن بر سر کودکان فرآیندی است که معمولا کودکان در بروز آن نقش دارند و با انجام دادن برخی کارها باعث می شوند که پدر و مادر آنها کنترل خود را از دست بدهند و بر سرشان فریاد بکشند. اگر فریاد کشیدن بر سر کودک به طور مداوم در منزل رخ بدهد باید پدر و مادر به فکر چاره باشند.

چگونه بدون فریاد زدن بر سر کودکان آنها را تربیت کنیم؟

فریاد زدن بر سر کودک

همه پدر و مادر ها گاهی اوقات کنترل خود را از دست می دهند و بر سر کودکان خود فریاد می کشند. از سوی دیگر فریاد زدن بر سر کودکان فرآیندی است که معمولا کودکان در بروز آن نقش دارند و با انجام دادن برخی کارها باعث می شوند که پدر و مادر آنها کنترل خود را از دست بدهند و بر سرشان فریاد بکشند. اگر فریاد کشیدن بر سر کودک به طور مداوم در منزل رخ بدهد باید پدر و مادر به فکر چاره باشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع فریاد کشیدن بر سر کودکان بپردازیم چرا که این مسئله می ‌تواند با تأثیرات منفی بر کودکان همراه باشد.

فریاد کشیدن بر سر کودکان به معنای پذیرش این رفتار متخاصمانه است

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می ‌دهد فریاد کشیدن بر سر کودکان یک روش تربیتی ایده‌ آل نیست و در حقیقت یکی از اشتباهات رایج در تربیت کودکان محسوب می شود. مهمترین مسئله ای که باید از خودتان بپرسید این است که کودکان شما از این روش تربیتی چه چیزهایی را یاد می گیرند و تاثیرات فریاد کشیدن بر سر کودکان چه خواهد بود. هنگامی که شما فریاد می کشید کودک تان فوراً به شما گوش می دهد اما باید به حقایقی که در فریاد کشیدن بر سر کودکان نهفته است دقت بیشتری کنید.

فریاد کشیدن بر سر کودکان به آنها یاد می دهد که این کار از لحاظ اجتماعی قابل قبول است یا هنگامی که کودک خود را تنبیه بدنی می کنید او یاد می گیرد که این روش برای تربیت کردن قابل قبول است و در نهایت فرزند شما به این نتیجه می ‌رسد که در هنگام بروز یک مشکل یا انجام دادن یک کار اشتباه شما باید فریاد بزنید زیرا این موضوع در ذهن او به یک قانون قابل قبول تبدیل شده است.

با گذر زمان تاثیرات فریاد کشیدن بر کودکان از بین خواهد رفت

فریاد زدن بر سر کودک

اگر هنگامی که شما بر سر کودک خود فریاد می کشید او فورا به شما توجه می کند باید بدانید که با گذر زمان و تکرار مداوم این کار از میزان اثرگذاری فریاد کشیدن کاسته خواهد شد. هنگامی که شما به طور مداوم صدای خود را بالا می برید موقعیتی را به وجود خواهید آورد که کودک شما کمتر به فریاد کشیدن یا صحبت های شما توجه خواهد کرد زیرا به این رفتار از سوی شما عادت کرده است و دیگر مانند قبل توجهی به این کار ندارد.

فریاد کشیدن بر سر کودکان یک رفتار قابل احترام نیست

هنگامی که شما اشتباهی را در محل کار خود انجام بدهید و رئیس تان بر سر شما فریاد بکشد چه احساسی خواهید داشت؟ اگر یکی از دوستان، پدر مادر یا یکی از اعضای خانواده با شما به این روش صحبت کند چه کار خواهید کرد؟ آیا احساس خشم و عصبانیت و جریحه دار شدن احساسات به سراغ شما خواهد آمد؟ هنگامی که برای بار اول با چنین رفتاری مواجه شوید به احتمال زیاد به آنها گوش می دهید اما تکرار این رفتار برای دفعه دوم دیگر تأثیری بر روی شما نخواهد داشت. اما اگر آنها خطایی که از سوی شما سر زده است را با ملایمت و مهربانی گوشزد کنند و شأن و شخصیت شما حفظ شود توجه بیشتری به آنها خواهید کرد و همه سعی خود را می کنید تا دیگر مشکلی ایجاد شده تکرار نشود.

همه ما انسان ها در برابر فریاد کشیدن عکس العمل طبیعی از خود نشان می ‌دهیم که گاهی اوقات این عکس ‌العمل خود را در قالب خشم و گاهی اوقات به صورت ناراحتی نشان می ‌دهد. هنگامی که کودکان با خشم شما مواجه می ‌شوند نیز چنین رفتارهایی را از خود نشان می دهند شما به عنوان پدر و مادر باید با خود فکر کنید که چه رفتاری با کودکان بهتر و شایسته تر است.

فریاد کشیدن به معنای از دست دادن کنترل عواطف است

فریاد زدن بر سر کودک

مخالفت کردن، ناامیدی و ناراحتی سه سلاح بسیار قدرتمندی هستند که پدر و مادرها می ‌توانند از آنها برای تربیت کودکان خود استفاده کنند. اما هنگامی که شما بر سر کودکان خود فریاد می کشید به آنها نشان می دهید که هیچ گونه کنترلی بر عواطف و رفتارهای خود ندارید و فقط با فریاد کشیدن سعی می کنید موقعیت خود را تثبیت کنید.

فریاد کشیدن بر سر کودکان به آنها آسیب می رساند

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است نشان داده که تاثیرات مخرب فریاد کشیدن بر سر کودکان گسترده تر از آن است که فکرش را بکنید. محققان دانشگاه پیتزبورگ متوجه شده ‌اند که استفاده از کلمات نامناسب و فریاد کشیدن می ‌تواند به اندازه تنبیه جسمانی کودک با تاثیرات مخرب همراه شود. این محققان ادعا می ‌کنند کودکانی که مورد خشم و فریاد پدر و مادر خود قرار می گیرند در مقایسه با سایر کودکان بیشتر دچار مشکلات رفتاری می شوند و فریاد کشیدن باعث می شود که ریسک بروز افسردگی در کودکان افزایش پیدا کند.

اکنون این سوال مطرح می شود که چگونه می توان از فریاد کشیدن بر سر کودکان خودداری کرد تا کودک دچار مشکلات و اختلالات رفتاری نشود. در بخش زیر به چند نکته مهم در این باره اشاره می کنیم:

    • هنگامی که کودک شما یک کار نادرست را انجام داده است و شما احساس می ‌کنید ممکن است هر لحظه کنترل خودتان را از دست بدهید کمی صبر کنید تا آرام شوید و از انجام دادن هر گونه کار اشتباهی خودداری کنید. سپس به سراغ کودک خود بروید و با او در خصوص مشکل ایجاد شده صحبت کنید و به طور واضح برای او توضیح دهید که دفعه بعد انتظار دارید برخورد او چگونه باشد و در صورتی که او برای بار دوم مرتکب چنین رفتاری شود چه عواقبی در انتظارش خواهد بود.
    • سعی کنید همه چیز را از دیدگاه یک کودک بررسی کنید به عنوان مثال اگر کودک شما در حال تماشای برنامه کودک است یا مشغول انجام بازی های ویدیویی است و شما از او می خواهید که کاری را انجام دهد به احتمال خیلی زیاد او در همان لحظه به صحبت های شما گوش نخواهد داد. در چنین شرایطی ده دقیقه به او فرصت بدهید بازی اش را تمام کند. در این حالت متوجه خواهد شد که شما از او می خواهید هر چه زودتر به آنچه که گفته اید گوش بدهد. اگر کودک شما درباره موضوع خاصی دروغ می گوید سعی کنید علت دروغگویی کودک خود را پیدا کنید و قبل از این کار از نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه خودداری کنید.

فریاد زدن بر سر کودک

  • هنگامی که از دست کودک خود عصبانی هستید سعی کنید به کارهایی که درست انجام داده است فکر کنید سپس با کودک خود صحبت کنید و درباره رفتار نامناسبی که انجام داده است از او توضیح بخواهید و به او بگویید که انتظار دارید دفعه بعد چنین رفتاری را از خود نشان ندهد و در نهایت بر مواردی تاکید کنید که کودک شما در انجام دادن آنها توانایی لازم را دارد.

آرام صحبت کردن با کودک تاثیر بیشتری دارد

هنگامی که کودک شما کار نادرستی را انجام داده است سعی کنید آرام شوید سپس با او صحبت کنید و از او بخواهید به طور کامل به شما توجه کند. از عصبانی شدن خودداری کنید و به او بگویید که چرا از انجام چنین رفتاری توسط او ناراحت شده اید. هنگامی که شما با کودک خود رفتار خوبی داشته باشید او یاد می گیرد که با سایر کودکان بهتر رفتار کند و از فریاد زدن یا دعوا کردن خودداری کند. هرگز از جادوی کلمات غافل نشوید و مراقب لحن صحبت کردن خود با کودک تان باشید زیرا شما یک سلاح بسیار قدرتمند را در اختیار دارید که می توانید به کمک آن به بهبود اعتماد به نفس کودک خود کمک کنید یا آن که با توهین کردن به او زمینه بروز مشکلات رفتاری در کودک را فراهم کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.