آیا شما هم بر سر کودکان خود فریاد میزنید؟| فریاد زدن بر سر کودکان| تربیت صحیح کودک

در سال های اخیر تحقیقات زیادی در خصوص عوارض تنبیه جسمانی کودکان انجام شده است و محققان در این خصوص به پدر و مادرها هشدارهای لازم را داده اند. در آخرین تحقیقی که بر روی تاثیرات فریاد زدن بر سر کودکان انجام شده است محققان ادعا کرده اند که این کار می ‌تواند به اندازه تنبیه فیزیکی اثرات مخربی را بر روی کودک به جا بگذارد.

عوارض فریاد زدن بر سر کودکان

فریاد زدن بر سر کودک

در سال های اخیر تحقیقات زیادی در خصوص عوارض تنبیه جسمانی کودکان انجام شده است و محققان در این خصوص به پدر و مادرها هشدارهای لازم را داده اند. در آخرین تحقیقی که بر روی تاثیرات فریاد زدن بر سر کودکان انجام شده است محققان ادعا کرده اند که این کار می ‌تواند به اندازه تنبیه فیزیکی اثرات مخربی را بر روی کودک به جا بگذارد. تنبیه کردن کودک از طریق فریاد زدن یا استفاده از کلمات نامناسب با تاثیرات حاد و جدی بر کودکان همراه است. محققان متوجه شده ‌اند که فریاد زدن بر سر کودکان باعث می شود که ریسک بروز مشکلات رفتاری در آنها افزایش پیدا کند و حتی آن ها علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان را مشاهده کرده اند.

معمولاً پدر و مادرها به علت از دست دادن کنترل خود بر سر کودکان شان فریاد می زنند و در نتیجه شروع به توهین کردن به کودک خود می ‌کند و حتی ممکن است کودک خود را با القاب نامناسب صدا بزنند. این کار با آثار مخرب بر شخصیت کودک همراه خواهد شد. در تحقیقی که به مدت دو سال بر روی کودکان انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که تاثیرات تنبیه کلامی و فریاد زدن بر سر کودکان با عوارض حاصل از تنبیه فیزیکی برابری می کند. هنگامی که کودک به سن ده سالگی می رسد و شخصیت او به صورت مجزا از پدر و مادر شروع به شکل گیری می کند تنبیه کلامی و فریاد زدن می تواند او را با مشکلات متعددی مواجه کند و ریسک بروز مشکلات رفتاری را افزایش دهد. کودکانی که در این سنین در معرض خشونت کلامی پدر و مادر قرار گرفته اند رفتار های پرخاشگرانه و تهاجمی بیشتری را از خود نشان خواهند داد. به همین دلیل باید پدر و مادر با روش های تربیت و برخورد مناسب با کودکان خود آشنا شوند.

تقریبا می توان گفت که همه پدر و مادرها علیرغم آشنایی با عوارض فریاد زدن بر سر کودکان از این روش استفاده می کنند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ در مجله ازدواج و خانواده منتشر شد محققان اعلام کردند که ۹۰ درصد از پدر و مادر ها ادعا کرده اند طی چند سال گذشته بر سر کودکان خود فریاد کشیده اند. خانواده هایی که کودکان آنها ۷ سال به بالا سن دارند ادعا کرده اند که تقریباً همه آن ها بر سر کودکان خود فریاد می کشند.

چرا فریاد زدن بر سر کودکان فایده ای ندارد؟

فریاد زدن بر سر کودک

فریاد زدن بر سر کودکان علاوه بر عوارض منفی که بر روان کودک به جا می گذارد یک استراتژی تربیتی سودمند در نظر گرفته نمی شود. در این قسمت به چند دلیل مهم در خصوص علل خودداری از فریاد زدن بر سر کودکان اشاره می کنیم که به عنوان یک علامت مهم در خصوص عوارض حاصل از این رفتار نامناسب به شما هشدار خواهد داد:

  • فریاد زدن بر سر کودکان زمینه بروز مشکلات رفتاری را فراهم می کند و اکثر پدر و مادرها ادعا می ‌کنند هنگامی که بر سر کودکان خود فریاد می کشند کودکان شان در مقابل رفتار بدتری نشان می ‌دهند و آنها شاهد یک چرخه فریاد کشیدن بین خود و کودکان شان خواهند بود. برای آن که این چرخه نادرست از بین برود باید پدر و مادر از روش ‌های دیگری استفاده کنند چرا که فریاد زدن هیچ کاربردی ندارد.
  • هنگامی که شما برای اولین بار بر سر فرزند خود فریاد می زنید فوراً به شما توجه می کند و به هر چیزی که می گویید گوش می دهد اما هر چه تعداد دفعات فریاد زدن شما بیشتر شود از میزان اثرگذاری آن کاسته خواهد شد و کودک به این رفتار عادت خواهد کرد.
  • فریاد زدن بر سر کودکان باعث افزایش میزان ناامیدی پدر و مادر خواهد شد. اگر معمولا رفتارهای کودک تان باعث ناامیدی شما می شود باید بدانید که فریاد زدن شما فقط میزان ناامیدی تان را بیشتر خواهد کرد و همچنین باعث می ‌شود که شما بیشتر به کودک خود توهین کنید و از کلمات نامناسب استفاده نمایید.
  • کودکان یاد می ‌گیرند که فریاد زدن یک روش مناسب برای ابراز مخالفت است زیرا شما در برخورد با شرایط مشابه از داد زدن استفاده کرده اید و از آن جایی که کودکان از رفتارهای پدر و مادر خود تقلید می کنند در برخورد با دوستان و اعضای خانواده نیز از این شیوه به ظاهر سودمند استفاده خواهند کرد.

آیا فریاد زدن به بهبود رفتار کودک کمک خواهد کرد؟

فریاد زدن بر سر کودک

فریاد زدن هیچ چیزی را به کودک شما یاد نمی دهد به همین دلیل باید دست از فریاد زدن بر سر کودک خود بردارید. کودکان باید مهارت هایی را یاد بگیرند که به آنها برای کنترل عواطف و رفتارهای شان کمک کند اما فریاد زدن هیچ گونه آموزشی را برای کودک به دنبال ندارد. فریاد زدن و از دست دادن کنترل خود به معنای از دست دادن احترام به خود است. معمولاً کودکان نمی توانند به کسی که به آنها توهین کرده است یا بر سرشان داد زده است احترام بگذارند و به او اعتماد کنند.

گاهی اوقات کودکان با خود فکر می کنند پدر و مادرشان توانایی کنترل رفتار خود را ندارند پس چگونه می خواهند رفتار فرزندشان را کنترل کنند. در نتیجه آنها توجه کمی به شما خواهند کرد و اهمیت چندانی به نظرات شما نخواهند داد. داد زدن بر سر کودک هیچ گونه تاثیر مثبتی بر تربیت او نخواهد گذاشت. به خاطر داشته باشید که اگر فریاد زدن بر سر کودکان با تاثیرات مثبت همراه بود پدر و مادرها مجبور نبودند به کرات از این روش استفاده کنند با این حال متاسفانه اکثر پدر و مادرها به جای آنکه سعی کنند تعداد دفعات داد زدن بر سر کودک خود را کاهش دهند بارها و بارها بر سر کودک خود فریاد می زنند و انتظار دارند که کودک آنها درست عمل کند و دیگر اشتباهاتی که قبلاً انجام داده است را تکرار نکند.

به جای فریاد زدن بر سر کودک چه باید کرد؟

فریاد زدن بر سر کودک

آنچه کاملا مشخص است این است که اکثر پدر و مادرها نمی خواهند که بر سر کودکان خود داد بزنند و معمولاً از این رفتار خود ناراحت هستند اما متاسفانه این رفتار نامناسب از آنها سر می ‌زند و باعث می ‌شود کودکانشان نیز این رفتار را یاد بگیرند و در شرایط مشابه بر سر دوستان خود داد بزنند. هنگامی که کودک تان به شما گوش نمی دهد یا آن که قانون شکنی کرده است بهتر است به فکر راه چاره باشید و حتما به خاطر داشته باشید که از هر گونه فریاد زدن یا پرخاشگری خودداری کنید.

بهترین کار در شرایطی که کودک تان به شما گوش نمی دهد این است که سعی کنید او را از امتیازاتی که دارد محروم کنید به عنوان مثال اگر کودک شما اجازه دارد روزی یک ساعت با تبلت خود بازی کند می توانید او را از بازی کردن محروم کنید تا بداند که عواقب گوش ندادن به صحبت های پدر و مادر چیست. یا اگر کودک شما به خوردن روزانه بستنی علاقه دارد می توانید با ترفند ممنوعیت خوردن بستنی او را تنبیه کنید. هرگز از تنبیه بدنی کودک استفاده نکنید و تصور نکنید که چون در گذشته و در دوران کودکی پدر و مادر شما از این روش استفاده کرده اند بدون شک تاثیرات مثبتی را بر کودک شما خواهد گذاشت.

بهتر است بدانید آثار مخرب حاصل از تربیت بدنی کودک آنقدر گسترده است که حتی از دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی می شود و کودک شما را با چالش‌ های بسیار زیادی مواجه خواهد کرد. برخی از این کودکان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و برخی دیگر از حضور در جمع وحشت می کنند و به شدت منزوی می شوند. قبل از آنکه بر سر کودک خود فریاد بکشید به این نکات مهم کاملاً توجه کنید سپس است در خصوص نحوه برخورد صحیح با کودک خود تصمیم بگیرید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.