با کودکی که تجربه مرگ پدر یا مادر را دارد چگونه برخورد کنیم| مرگ‌ پدر یا مادر| از دست دادن والدین

اگر کودک شما اخیراً با مرگ پدر یا مادر خود مواجه شده است بدون شک دوران سختی را پشت سر می ‌گذارد و باید بدانید که در این شرایط آسیب پذیری بالایی دارد چرا که فاقد مهارت های لازم برای پذیرش مرگ عزیزان خود است.

مرگ پدر یا مادر و برخورد صحیح با کودک

مرگ پدر یا مادر

مامان من کی از بهشت بر می گرده؟ خیلی وقته که منتظرشم! اینها جملاتی است که توسط یک کودک پنج ساله که مدتی است مادرش فوت شده پرسیده شده است. از دست دادن عزیزان همیشه شبیه یک زمین لرزه مخرب است که وجود انسان را در هم می شکند. اگر چه مرگ همیشه یک واقعیت دائمی است که ما با آن مواجه می ‌شویم توانایی ما به عنوان افراد بزرگسال در رویارویی با مرگ عزیزان و عکس ‌العمل کودکان یکسان نیست.

شاید کودکان مهاجرت کردن به یک شهر دیگر یا طلاق پدر و مادرشان را راحت‌ تر قبول کنند اما هرگز با مسئله مرگ پدر یا مادر خود کنار نیایند. در مسئله اول کودکان پس از مدتی به تغییر ایجاد شده عادت می کنند زیرا اطمینان دارند که هر چند وقت یک بار پدر یا مادر خود را ملاقات خواهند کرد و دلتنگی آنها برطرف خواهد شد، اما هنگامی که کودک با مرگ پدر یا مادر خود مواجه می شود می فهمد که تغییرات فاحش تر از آنچه است که تصور می کرده است زیرا دیگر فردی که فوت شده را ملاقات نخواهد کرد. اگر کودک شما اخیراً با مرگ پدر یا مادر خود مواجه شده است بدون شک دوران سختی را پشت سر می ‌گذارد و باید بدانید که در این شرایط آسیب پذیری بالایی دارد چرا که فاقد مهارت های لازم برای پذیرش مرگ عزیزان خود است. در این مقاله بیشتر به توضیح این مسئله خواهیم پرداخت.

درد و رنج کودک پس از مرگ پدر یا مادر

مرگ پدر یا مادر

درد از دست دادن یکی از عزیزان به ماهیت تغییرات حاصل از آن ارتباط دارد. هنگامی که مرگ به صورت ناگهانی و غیر منتظره رخ بدهد کودک زمان کمی را برای عادت کردن به شرایط ایجاد شده خواهد داشت اما در صورتی که کودک انتظار مرگ پدر یا مادر خود را به علت بیماری آنها داشته باشد پذیرش این مسئله برای او راحت تر خواهد بود زیرا زمان کافی برای فکر کردن به مرگ آنها را خواهد داشت و می تواند به آرامی به شکل دهی مجدد روابط خود بپردازد. تدریجی بودن تغییرات و قابلیت پیش بینی آن ها باعث می شود که کودک بهتر با این موضوع کنار بیاید. درد حاصل از مرگ عزیزان به ماهیت ارتباطات کودک با پدر و مادر مربوط است.

هنگامی که لحظه جدایی نزدیک تر می شود استرس و اضطراب کودک شما بیشتر خواهد شد. در صورتی که این جدایی باعث شود بین کودک و فرد مورد علاقه او فاصله بسیار زیاد ایجاد شود شرایط برای کودک به گونه‌ ای خواهد شد که گویی او یکی از عزیزان خود را از دست داده است. گاهی اوقات معلم های کودک اولین افرادی هستند که متوجه درد و ناراحتی کودک می شوند و به خوبی درد و رنج و اختلالات یادگیری کودک را از نزدیک احساس می ‌کنند. مرگ پدر یا مادر یا سایر افرادی که کودک با آنها ارتباط عاطفی محکمی دارد در محیط مدرسه و محیط جامعه تاثیرات متعددی را بر کودک خواهد گذاشت.

پدر و مادرها در مواجهه با مرگ یکی از عزیزان خود سعی می کنند کنترل بهتری بر عملکرد و رفتار خود داشته باشند و ممکن است اصلا تصور نکنند که مرگ افراد نزدیک خانواده چه تاثیراتی را بر فرزند آنها خواهد گذاشت. هنگامی که یکی از اعضای خانواده که کودک علاقه زیادی به او دارد فوت می کند باید توجه ویژه ‌ای به کودک کرد چرا که کم اهمیت شمردن این مسئله می تواند باعث طولانی شدن درد و رنج کودک شود و احتمال آنکه آثار حاصل از این ضایعه و کودک دائمی شود افزایش خواهد یافت.

فرایند سوگواری کردن توسط کودک پس از مرگ پدر یا مادر

مرگ پدر یا مادر

سوگواری کردن فرایندی است که دنیای درونی ما را پس از مرگ یکی از عزیزان مان شکل می ‌دهد و شامل یک مجموعه از واکنش‌ های عاطفی، شناختی، رفتاری و جسمانی است می ‌تواند در افراد مختلف به اشکال متفاوت خود را نشان دهد البته ماهیت ضایعه مرگ پدر یا مادر در این مسئله تاثیرات بسیار مهمی دارد. کودکان در دوران سوگواری برای مرگ پدر یا مادر با دو چالش مهم مواجه می شوند که عبارت است از: تجزیه و تحلیل موضوع ایجاد شده (به عنوان مثال اگر مرگ پدر یا مادر به سرطان ارتباط داشته باشد کودک سعی می کند بداند سرطان چیست و اطلاعاتی را درباره آن به دست بیاورد)، کنار آمدن و پذیرش مرگ پدر یا مادر (در این مورد کودک برای دیدن پدر یا مادر خود بی قراری می کند و شروع به بهانه گیری های مختلفی خواهد کرد ممکن است بگویند باید پدر یا مادرش او را به مدرسه ببرد).

تا چند هفته پس از مرگ پدر یا مادر کودک تصورات و افکار مزاحم متعددی را خواهد داشت. ترس اولین حسی است که به سراغ کودک می آید و این ترس شامل ترس از ناشناخته ها و ترس از آینده و ادامه دادن زندگی بدون حضور پدر یا مادر است. پس از مدتی حس ترس جای خود را به احساس ناراحتی می دهد و کودک دچار درد عمیق خواهد شد. در حقیقت نمی توان گفت که بهترین روش برای سوگواری پس از مرگ پدر یا مادر چیست چرا که کودکان در سنین مختلف به شیوه‌ های متفاوتی سوگواری می کنند و مفهوم مرگ را به اشکال مختلفی درک می نمایند.

مرگ پدر یا مادر

کودکان عکس ‌العمل‌ های متفاوتی به مرگ پدر یا مادر نشان می دهند برخی از آنها اصلاً صحبت نمی کنند و برخی دیگر در این باره با افراد غریبه شروع به حرف زدن خواهند کرد. هنگامی که یک کودک به معلم خود می گوید که مادرش فوت شده است حس ترس تمام وجود سایر کودکان را در بر می ‌گیرد و آنها نیز با ترس حاصل از مرگ مادر خود مواجه خواهند شد. سوگواری پس از مرگ عزیزان کاملاً طبیعی است اما در صورتی که مشکلات عاطفی و رفتاری کودک بسیار شدید باشد و بیش از شش ماه ادامه پیدا کند یا بر توانایی و عملکرد آموزشی تاثیرات منفی گذاشته باشد بدون شک به کمک متخصص نیاز خواهد داشت.

صحبت کردن درباره مرگ پدر یا مادر با کودکان

مشاوره کودک

هیچ گاه از صحبت کردن درباره مرگ با کودکان خود نترسید و تصور نکنید که صحبت نکردن در این باره برای آنها بهتر است. هرگز تلاش نکنید که ذهن آنها را از مرگ و تصور از دست دادن عزیزان دور کنید چرا که این واقعیت دیر یا زود رخ خواهد داد. سعی کنید حقایق مهم را درباره این اتفاق غیرقابل اجتناب برای کودک خود توضیح دهید و تلاش کنید کودک تان را به خوبی درک کنید. با فرزند خود درباره احساسات و تجربیات احتمالی خود درباره مرگ عزیزان یا مرگ پدر یا مادر صحبت کنید.

گاهی اوقات کودکان به گونه ‌ای عمل می ‌کند که انگار هیچ چیزی از کلماتی که شما توضیح داده اید را نشنیده اند اما مطمئن باشید که همه جملات شما را شنیده و به خاطر سپرده اند. از کودک خود بخواهید درباره احساساتش با شما صحبت کند اما احساسات او را دست کم نگیرید. سعی کنید بفهمید نظر کودک شما درباره مرگ چیست و در خصوص ادامه زندگی پس از مرگ پدر یا مادر یا سایر افرادی که به آنها تعلق خاطر دارد چه تصور و دیدگاهی دارد. تلاش کنید با کودک تان دوست باشید تا او بتواند همه احساساتش را با شما در میان بگذارد. درک کردن کودک در خصوص مرگ پدر یا مادر و اتفاقات پس از آن اهمیت بسیار زیادی دارد و به کودک کمک می ‌کند بتواند بهتر و راحت تر با این اتفاق ناگوار کنار بیاید و آن را قبول کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.