مشاوره کودک | چه هنگام کودک خود را به نزد مشاور ببریم؟! | بهترین مشاور کودک در تهران + فیلم

مشاوره کودک

مشاوره کودک

مشاوره کودک

گرچه خیلی از ما، می توانیم از طرف دوستان و خانواده به دنبال حمایت باشیم اما این مسئله همیشه امکان پذیر و در دسترس نیست!پس در این گونه مواقع بهترین قدم چیست ؟چگونه می توان از بار سنگین احساسات تلنبار شده رها شد؟!!

مشاوره کودک
مشاوره کودک

حتی به عنوان یک بزرگسال، باز هم سخت است که به دنبال کمک باشیم مخصوصا اگر به خاطر مشکلات روحی و روانی باشد.

پس در نظر بگیرید که این قدم، چه قدر می تواند برای یک کودک هراس انگیز باشد.کودکی که دچار مشکلات روحی شده است یا این که در حال تجربه ی چیزی است که نمی داند دقیقا چه معنی ای دارد ، از کجا باید بفهمد که بهترین اقدام ممکن چیست ؟!!

اولین کاری که باید انجام دهید ، این نیست که مستقیما به یک جلسه مشاوره کودک مراجعه کنید.بسته به سن کودک، وی می تواند راجع به احساسات خود با دوستانش صحبت کند.علاوه بر این ممکن است با معلم یا مربی پرورشی خود نیز راجع به مشکلاتش صحبت کند.

بهترین مرکز مشاوره کودک

مرکز کودک جایروس با در اختیار داشتن بهترین متخصصین مغز و اعصاب و هم چنین مشاوران زبده و ماهر آماده است که کلیه خدمات مشاوره و روانشناسی کودک را به شما عزیزان ارائه دهد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید

بهتر است بدانید که کار چندان راحتی نیست و در صورتی که کودکتان به جای شما، با شخص دیگری درد و دل کرد یا مشکل خود را بیان نمود، بهتر است واکنش منطقی و درستی داشته باشید چرا که صحبت کردن درباره ی این گونه مسائل با والدین ، خیلی سخت تر خواهد بود.

مشاوره کودک
مشاوره کودک

اگر تغییری در رفتارهای کودک شما به وجود آمده است ، ببینید که چه اتفاقی در زندگی کودک به وجود آمده است که در نهایت منجر به این تغییرات وسیع رفتاری شده است ؟!

وضعیت ها و موقعیت هایی نظیر نقل مکان؛ طلاق،فقدان، ترک تحصیل و … می تواند به مقیاس بسیار بزرگی بر روی کودک اثر بگذارد و هنگامی که کودک نداند چگونه با این مسائل مقابله کند، منجر به بروز استرس در وی خواهد شد.

 

تلاش کنید که از طریق سوال پرسیدن با آن ها صحبت کرده و حمایت خود را نشان دهید.حتی اگر کودکتان آماده حرف زدن راجع به مشکلش نبود، بهتر است به آن ها اطمینان خاطر دهید که همواره در کنارشان خواهید ماند.

در صورتی که راجع به کودک خود نگران هستید و به نظر می رسد که مشکلات کودک، بر سلامتی وی تاثیر گذاشته اند، زمان آن رسیده که به دنبال مشاوره کودک باشید.

مشاوره رفتاری کودک

مشاوره به کودک این فرصت را خواهد داد که بدون ترس از قضاوت، راجع به مشکلات و احساسات درونی خود صحبت کنند.حرف زدن با مشاوری که هیچ ارتباطی با منزل و مدرسه ی کودک ندارد می تواند تا حد زیادی فشار را از شانه های نحیف کودک بردارد.

جلسات مشاوره، فضایی امن را برای کودک مهیا می سازد تا در طول آن احساسات خود را بیان کرده و متوجه شوند که چه چیزی سبب بروز این احساسات در آن ها شده است.

متد و روشی که در این جلسات انتخاب می گردد، بسته به سن کودک ، وضعیت و بلوغ آن ها خواهد بود.روش های بسیار زیادی وجود دارد که کودک را تشویق به بیان بهتر احساسات خود می کنند (مانند بازی و هنر)!!

خواندن قصه و صحبت کردن راجع به احساسات یک شخصیت داستانی خاص می تواند به درک بهتر کودک از احساسات کمک کرده و هم چنین به آن ها شجاعت خواهد داد که راجع به احساسات خودشان نیز حرف بزنند.

مشاوره کودک
مشاوره کودک

به این ترتیب خواهید دید که نقاشی، طراحی یا قصه گویی می تواند بهترین راه بیان احساسات برای کودک باشد.

کودکانی که سن بالاتری دارند، ممکن است مشاوره کلامی را ترجیح دهند( یا ترکیبی از هر دو)

این مسئله به خود کودک و مشاور وی بستگی دارد.در طول این جلسات، کودک و مشاور با یکدیگر صحبت کرده و به این نتیجه خواهند رسید که چه روشی بهترین پاسخ دهی را خواهد داشت!!

گرچه از متدهای متفاوتی برای مشاوره کودک استفاده می شود اما هدف این گونه جلسات برای بزرگسالان و کودکان یکسان است :

کمک به افراد برای مقابله بهتر با احساسات خود و لذت بردن مجدد از زندگی

مزایا و منافع مشاوره کودک

نمونه هایی که می توان از آن ها به عنوان منافع مشاوره نام برد را در ادامه فهرست کرده ایم :

  • مقابله با نگرانی های هر روزه ( مثل استرس امتحان)
  • مشکلات ارتباطی با دوستان، اعضای خانواده و معلمان
  • نگرانی های وسواس گونه و آزاردهنده کودک
  • غم و اندوه
  • افسردگی و اضطراب
  • اختلالات یادگیری

در حقیقت هر چیزی(حتی اگر واقعا کوچک باشد) موجب ناراحتی و نگرانی کودکتان شده است ، حائز اهمیت خواهد بود.بهتر است بدانید که مشاوران کودک جایروس همواره در دسترس هستند و محیطی را برای کودک شما فراهم می آورند که بدون ترس از قضاوت، بتوانند احساسات خود را به راحتی بروز بدهند.

مشاوره کودک
مشاوره کودک

هیچ گونه دلیل درست و غلطی برای چرایی نیاز یک فرد به مشاوره وجود ندارد.پس بهتر است قضاوت را کنار بگذاریم و برچسب هایی مانند دیوانه و روانی را فراموش کنیم.

بعضی وقت ها خیلی خوب خواهد بود اگر فقط بتوانیم با شخص بی طرفی راجع به مشکلات خود صحبت کنیم اما برخی مواقع به کمک های بیشتری نیاز خواهد بود.مشکلات رایج کودکان که می شود با کمک مشاور از عهده ی آن ها برآمد، شامل موارد زیر است :

  • قلدری های کودک
  • مشکلات و اختلالات یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • افسردگی و اضطراب
  • فقدان و محرومیت
  • اختلالات وابستگی
  • اضطراب جدایی

بهترین روانشناس یا مشاور کودک کیست ؟

گرچه در واقع هیچ گونه محدودیتی در فضای مشاوره کودک وجود ندارد اما توصیه می کنیم که حتما سابقه و تجارب مشاور کودک خود را بررسی کنید.

مشاوره کودک
مشاوره کودک

گرچه برخی از جنبه های مشاوره صرف نظر از سن؛ یکسان است اما برخی مشکلاتی وجود دارند که فقط یک متخصص و مشاور کودک می تواند از عهده ی درمان آن ها بر آید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.