تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان| معجزه موسیقی بر خواب| اختلالات خواب

گوش دادن به موسیقی در هنگام خواب کودک یک روش پیشنهادی عالی برای خواب بهتر و آرامش بخش است. ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان شامل چه مواردی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان بپردازیم.

آیا موسیقی بر بهبود کیفیت خواب کودکان تاثیر می گذارد؟

تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان

معمولا از گوش دادن به موسیقی به عنوان روشی برای برانگیختن عواطف و احساسات خوب در طول روز یاد می ‌شود. رقصیدن در هنگام پخت و پز، گوش دادن به موسیقی در هنگام نظافت منزل و حتی بازی کردن کودکان در کنار گوش دادن به موسیقی در روح و روان انسان تاثیرات قابل توجهی را خواهد گذاشت.

گوش دادن به موسیقی در هنگام خواب کودک یک روش پیشنهادی عالی برای خواب بهتر و آرامش بخش است. تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان غیر قابل انکار است. ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان شامل چه مواردی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان بپردازیم.

به وجود آوردن یک محیط آرامش بخش

از لحظه ای که فرزند شما به دنیا می آید و شما او را به منزل خود می آورید تجربیات مختلف و جدیدی را کسب خواهد کرد و این تجربیات می ‌تواند تاثیرات مهمی را بر شکوفایی احساسات مختلف کودک بگذارد. گوش دادن به موسیقی یکی از این تجربیات مهم است و می تواند باعث به وجود آمدن یک محیط آرام و آرامش بخش شود و یک فضای مناسب برای خواب کودک ایجاد شود.

پخش کردن یک موسیقی ملایم در هنگام خواب علاوه بر آنکه باعث آرامش کودک می شود می تواند به یک عادت سودمند برای او تبدیل گردد و هنگامی که شما موسیقی آرامش بخشی را پخش می کنید کودک می داند که وقت خواب او رسیده است و احساس آرامش به او دست خواهد داد.

تاثیرات روانشناختی موسیقی بر خواب کودکان

تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان

تاثیرات روانشناختی موسیقی بر خواب کودکان غیر قابل انکار است. لالایی خواندن برای کودک یکی از روش های موثر و کارآمد برای خواباندن او تلقی می شود. به طور کلی بدن همه ما به ریتم و صدای موسیقی واکنش نشان می دهد و موسیقی ملایم و آرامش بخش باعث کند شدن ضربان قلب خواهد شد و در نتیجه کودک تنفس عمیق تر و آرام تری خواهد داشت. ریتم آرامش بخش لالایی شبیه ضربان قلب کودک است و صدای ملایم مادر به معنای رهایی از دنیای پر تنش روزمره است. هرچه موسیقی ملایم تر باشد کودک آرامش بیشتری خواهد داشت و از تنش و استرس دور خواهد شد.

بهترین زمان پخش کردن موسیقی برای کودک

تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان و غیر قابل انکار است و متخصصان و پخش کردن موسیقی برای کودک تاکید دارند و به پدر و مادرها پیشنهاد می کنند که نیم ساعت قبل از خواب کودک موسیقی مورد نظر را برای فرزند خود پخش کنند تا کودک بتواند آرامش لازم را از موسیقی دریافت کند و خواب مناسبی داشته باشد. همان گونه که در قسمت های قبل اشاره کردیم در صورتی که گوش دادن به موسیقی به یک عادت برای کودک تبدیل شود کودک می تواند زمان خواب خود را با شنیدن موسیقی تشخیص دهد و تلاش کمی برای بیدار ماندن کند. اگر این احتمال وجود دارد که صداهای مزاحم باعث اختلال در خواب کودک شود می توانید در طول ساعات خواب کودک صدای موسیقی را قطع نکنید تا کودک راحت تر بخوابد.

 

موسیقی می تواند باعث ایجاد اختلال در صدای باران و رعد و برق شود و از ترسیدن کودک جلوگیری نماید. پخش کردن صدای موسیقی در هر شرایط و هر مکانی این حس را در کودک القا می کند در یک محیط ایمن قرار دارد و می تواند خواب راحتی داشته باشد.

 

تاثیرات موسیقی بر ذهن و بدن کودک

تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان

همه ما به خوبی با تجربه حاصل از شنیدن یک موسیقی لذت بخش و مورد علاقه که حس آرامش را به وجود ما تزریق می ‌کند و ما را سر ذوق می آورد آشنا هستیم حتی برخی از موسیقی ها باعث می شود که با پای خود به زمین ضربه بزنیم و لحظات خوشی را تجربه کنیم. کودکان نیز از این قاعده جدا نیستند. موسیقی تاثیرات حیرت انگیز و قدرتمندی را بر ذهن و بدن کودکان می گذارد و علاوه بر منظم کردن ضربان قلب آنها باعث آزاد شدن هورمون هایی می شود که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند.

گوش دادن به موسیقی همچنین باعث ارتقاء مهارت های شناختی ذهن کودک و بخش هایی از مغز که در عواطف انسان نقش دارند خواهد شد. برخی از تاثیرات موسیقی بر بدن عبارت است از آهسته شدن تنفس و ضربان قلب، پایین آمدن فشار خون، آرام شدن سیستم عصبی بدن، از بین رفتن تنش عضلانی، کاهش اضطراب و استرس، آزاد سازی هورمون های سروتونین و اکسی توسین.

تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان

گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش باعث می ‌شود که تغییراتی در بدن به وجود بیاید و الگوی خواب را در کودک ایجاد کند. پایین آمدن ضربان قلب و تعداد تنفس از جمله تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از گوش دادن به موسیقی هستند که باعث می شوند کودک خواب مناسبی داشته باشد گوش دادن به موسیقی باعث از بین رفتن استرس و عصبانیت و تنش در کودک خواهد شد. پخش کردن یک موسیقی آرامش بخش برای کودک قبل از خواب با تاثیرات روانی و جسمانی مثبت متعددی همراه خواهد شد به همین دلیل محققان بر گوش دادن به موسیقی قبل از خواب تأکید دارند و معتقد هستند که شنیدن موسیقی باعث بهبود کیفیت خواب کودکان، نوجوانان و حتی افراد بزرگسال می شود.

بهترین نوع موسیقی برای خواب موسیقی بی کلام و لایت است زیرا بدن و ذهن کودک به شدت به موسیقی واکنش نشان می دهد به همین دلیل انتخاب یک موسیقی آرامش بخش و بهبود کیفیت خواب کودک شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. محققان به این نتیجه رسیده است که تاثیرات مثبت موسیقی بر خواب کودکان با گذر زمان بیشتر و بهتر خواهد شد و پدر و مادرها می ‌توانند پس از مدتی شاهد تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان خود باشند. برخی از کودکان دچار اختلالات خواب هستند و شب ها نمی توانند راحت به خواب بروند. این مسئله پدر و مادرها را دچار یک چالش بزرگ خواهد کرد. اگر شما نیز در زمره این گروه از پدر و مادرها قرار دارید و کودک تان بسیار بد خواب است و برای خوابیدن شما را دچار مشکل کرده است می توانید از معجزه موسیقی قبل از خواب استفاده کنید و تاثیرات موسیقی بر خواب کودکان خود را مشاهده کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.