نحوه برخورد با نوجوانان پسر| چگونه با نوجوانان رفتار کنیم؟|نکاتی برای پدر و مادر

دوران نوجوانی برای خود فرد، پدر و مادر، دوستان و خانواده او دوران سختی است. نوجوانان پسر گاهی اوقات رفتارهای به خصوصی را از خود نشان می دهند به عنوان مثال همیشه بد اخلاق، عصبی، خشن و گستاخ هستند و این رفتارها باعث حیرت پدر و مادر آنها می ‌شود.

نحوه برخورد صحیح با نوجوانان پسر چگونه است؟

دوران نوجوانی برای خود فرد، پدر و مادر، دوستان و خانواده او دوران سختی است. نوجوانان پسر گاهی اوقات رفتارهای به خصوصی را از خود نشان می دهند به عنوان مثال همیشه بد اخلاق، عصبی، خشن و گستاخ هستند و این رفتارها باعث حیرت پدر و مادر آنها می ‌شود. این مسئله باعث می شود که این سوال مدام در ذهن آنها تکرار شود که برخورد صحیح با نوجوانان پسر چگونه است و چگونه می توانند برخورد درستی را با فرزند خود داشته باشند. اگر این مسئله ذهن شما را نیز به عنوان پدر و مادر به چالش کشیده است خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.

دوران بلوغ با تغییرات متعدد همراه است

تغییرات دوران بلوغ

معمولا پسران نوجوان در سنین ۱۱ تا ۱۶ سالگی وارد دوران بلوغ می ‌شوند و در این دوران با تغییرات فیزیکی متعددی از قبیل رشد قد و ورزیده شدن عضلات مواجه می شوند. در این دوران و پس از آن میل جنسی در آنها به وجود می ‌آید و آنها دقت بیشتری به بدن خود و سایرین می ‌کنند و به عبارتی نحوه نگرش آنها متفاوت خواهد بود. نوجوانان پسر علاوه بر تغییرات فیزیکی با تغییرات عاطفی نیز مواجه می شوند و حتی برخی از آنها از گرایشات جنسی خود اطمینان ندارند و گیج می شوند. برخی از نوجوانان پسر دچار بحران هویت می شوند و به کمک پدر و مادرشان نیاز دارند.

با زبان بدن آشنا شوید

برخورد صحیح با نوجوانان پسر

زبان بدن به مجموعه ای از حرکات و حالات بدن فرد گفته می شود که بیانگر احساسات او است. هنگامی که شما با زبان بدن فرد فرزند خود آشنا می شوید می توانید به خوبی متوجه شوید که نحوه برخورد صحیح با فرزندتان چگونه است.

برای آنکه بتوانید با زبان بدن فرزند خود و نحوه برخورد صحیح با نوجوانان پسر آشنا شوید باید به خوبی به آنها توجه کنید تا بتوانید حالات و خلق و خوی آنها را تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر فرزند شما مدام با موهای خود بازی می کند و دستش را در موهایش فرو می ‌برد به احتمال زیاد چیزی او را نگران کرده است یا اگر فرزند شما با انگشتش روی میز ضربه می ‌زند به احتمال زیاد حوصله اش سر رفته است. پس به خاطر داشته باشید که در وهله اول اطلاعات کاملی را در خصوص زبان بدن فرزند خود به دست بیاورید.

عواطف فرزند خود را درک کنید

سعی کنید فرزند خود را درک کنید و او را بفهمید. هنگامی که فرزندتان احساس کند که شما او را درک می کنید ارتباط بهتری بین شما شکل خواهد گرفت پس سعی کنید هنر خوب گوش دادن را یاد بگیرید تا بتوانید به این نتیجه برسید که مشکل فرزند شما چیست. حتی گاهی اوقات سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید تا بفهمید که او چه حسی دارد. هنگامی که فرزندتان با شما صحبت می ‌کند اول با دقت به هر آنچه که می گوید گوش بدهید سپس برخی از جملات را برایش تکرار کنید تا متوجه شود به خوبی به او گوش داده اید و می دانید که او چه می گوید.

بدون آنکه او را قضاوت کنید به صحبت هایش گوش بدهید و قبل از آنکه حرف بزنید به قول معروف با کفش های او راه بروید تا بتوانید دید بهتری نسبت به صحبت‌ های او داشته باشید. اگر یک اتفاق ناخوشایند برای فرزند شما رخ داده است که گفتن آن او را شرمنده می کند سعی کنید گفت و گویی را ترتیب دهید که در آن که در آن درباره تجربه مشابهی که داشته این صحبت کنید تا متوجه شود که شما او را به خوبی درک می کنید.

برخورد صحیح با نوجوانان پسر

مهربانی خود را به او نشان بدهید چرا که مهربانی یکی دیگر از نکات مهم در خصوص نحوه برخورد صحیح با نوجوانان پسر است. اگر احساس می ‌کنید که پسرتان مشکلی دارد مانند یک دوست با فرزند خود صحبت کنید و سعی کنید با ایجاد یک رابطه کاملا دوستانه او را تشویق کنید تا آنچه که در ذهنش می گذرد را برای شما توصیف کند. اگر فرزند شما از طرف دوستانش مسخره شده است یا آنها با او رفتار بدی داشته اند سعی کنید برخورد خوبی با او داشته باشید و او را درک کنید.

به فرزند خود وفادار باشید

وفاداری یکی از مهم ‌ترین اصول یک رابطه دوستانه است. هرگز اصرار فرزند خود را در فاش نکنید و اجازه ندهید که اعتماد به شما از بین برود و بین شما دلخوری به وجود بیاید. حتی گاهی اوقات به خاطر او از خود گذشتگی کنید تا بداند که چقدر برایش ارزش قائل هستید. از برملا کردن راز های فرزند خود اجتناب کنید و حتی آنها را به سایر فرزندان خود نگویید. با فرزند خود صادق باشید البته گاهی اوقات واقعیت تلخ است اما شنیدن آن بهتر از رفتن به بیراهه است.

به دوستان فرزند خود دقت کنید

تاثیر دوستان بر هم

معمولا فرزند شما با همه دوستانش در یک سن قرار دارند و علایق و سلایق آنها شبیه یکدیگر است و همه آنها به شدت تحت تاثیر رفتار های خوب و بد یکدیگر قرار دارند. برای آنکه برخورد صحیح با نوجوانان پسر را یاد بگیرید باید سعی کنید با نحوه نگرش و برخورد آنها با یکدیگر آشنا شوید و هرگز از فشاری که از طرف دوستان به فرزند شما وارد می ‌شود غافل نشوید.

مصرف مواد مخدر در نوجوانان مسئله مهمی است که نباید آن را نادیده بگیرید چرا که نوجوانان تحت تاثیر فشاری که از سمت دوستان و هم وارد می ‌شود ممکن است به مصرف مواد مخدر بپردازند و در دام اعتیاد گرفتار شوند. توجه کردن به این مسئله به شما برای برخورد صحیح با نوجوانان پسر کمک خواهد کرد.

علت رفتارهای عجیب فرزند خود را بفهمید

در دوران بلوغ دختران و پسران دستخوش تغییرات متعددی می شوند اما این تغییرات در میان پسران بیشتر از دختران است و مدت زیادی طول می ‌کشد تا این تغییرات به پایان برسند. به همین دلیل پسرها رفتارهای مناسبی از خود نشان می ‌دهند. معمولا پسران نوجوان در سن ۱۷ سالگی مهارت ‌های اجتماعی بهتری را از خود نشان می ‌دهند و ممکن است قبل از آن رفتارهای بچه ‌گانه و نامناسبی داشته باشند. پس در برخورد صحیح با نوجوانان پسر از این مسئله غافل نشوید و فراموش نکنید که خود شما نیز روزی نوجوان بوده اید و با چالش های متعددی مواجه شده اید. به فرزند خود کمک کنید این دوران را با کمترین بحران به پایان برساند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.