نحوه صحبت کردن با کودکان| بهترین لحن حرف زدن با کودک| صحبت کردن با کودک

احتمالا این سوال به ذهن شما هم رسیده است که چرا بعضی از کودکان در برخورد و صحبت کردن با دیگران لحن ملایم و معقولی دارند اما برخی دیگر در این گروه قرار ندارند و اگر چیزی بر خلاف میل آنها انجام شود فورا شروع به داد و بیداد خواهند کرد. همه ما به عنوان پدر و مادر درباره نحوه صحبت کردن با کودک خود فکر می کنیم و رفتار و عملکرد آنها برای ما مهم تلقی می شود و سعی می کنیم که در صورت لزوم به اصلاح اشتباهات آنها بپردازیم.

چرا نحوه صحبت کردن با کودک اهمیت زیادی دارد؟

صحبت کردن با کودک

احتمالا این سوال به ذهن شما هم رسیده است که چرا بعضی از کودکان در برخورد و صحبت کردن با دیگران لحن ملایم و معقولی دارند اما برخی دیگر در این گروه قرار ندارند و اگر چیزی بر خلاف میل آنها انجام شود فورا شروع به داد و بیداد خواهند کرد. همه ما به عنوان پدر و مادر درباره نحوه صحبت کردن با کودک خود فکر می کنیم و رفتار و عملکرد آنها برای ما مهم تلقی می شود و سعی می کنیم که در صورت لزوم به اصلاح اشتباهات آنها بپردازیم.

گاهی اوقات همه تلاش خود را می ‌کنیم تا رفتارهای درست و مناسب را به فرزند خود یاد بدهیم اما ممکن است هرگز به آنچه که خودمان می گوییم و نحوه بیان جملات خود توجهی نداشته باشیم و معمولاً نمی توان از دیدگاه یک فرد دیگر رفتارهای خود را مشاهده کنیم. هنگامی که این سوال به ذهن تان می رسد که نحوه ارتباط خود با کودک تان را توضیح دهید تصور کنید در حال ضبط کردن ارتباط خود با کودک تان هستید و می ‌توانید تصاویر و صداها را به عقب بر گردانید و مجدداً به آنها گوش بدهید. آیا صدای شما در هنگام صحبت کردن با کودک تان گرم و پر از عشق و محبت است؟ آیا نسبت به آنچه که کودک تان می گوید با علاقه گوش می دهید؟ یا اینکه هنگام صحبت کردن کودک خود در حال ارسال پیام برای دوستان تان هستید یا کارهای دیگری را انجام می دهید و توجه کافی به فرزند خود ندارید؟ یا کاملا برعکس، همه حواس خود را به فرزندتان می دهید؟
با خودتان فکر کنید که اگر امکان مشاهده رفتارهای خود را داشتید آیا از عملکرد و برخورد خود با کودک تان راضی بودید یا خیر؟ اگر پاسخ شما به این سوال منفی است به دنبال راهی برای تغییر نحوه برقراری ارتباط خود با کودک تان باشید.

صحبت کردن با کودکان

آیا هنگامی که کودک شما کار اشتباهی انجام می دهد صدای شما در هنگام صحبت کردن با او عصبانی و پر از خشم است یا آن که سعی کنید و رفتار خود کنترل داشته باشید؟ درباره تن صدای خود در هنگام صحبت کردن با کودک تان فکر کنید و به روش‌ های مختلف برای بهبود کیفیت صدای خود در هنگام صحبت کردن با کودک تان بیاندیشید و سعی کنید حتی هنگامی که کودک شما کار اشتباهی انجام داده است لحن صدای بهتری داشته باشید.

دلایل مهمی که بر گرم و مثبت بودن لحن صحبت کردن تاکید دارند

صحبت کردن با کودکان

در این قسمت قصد داریم به چند دلیل مهم در خصوص اهمیت گرم بودن لحن صدا در هنگام صحبت کردن با کودک اشاره کنیم و نکاتی را به شما یاد دهیم که در هنگام برقراری ارتباط با فرزند خود از آنها استفاده کنید. این موارد به شرح زیر می باشند:

  • هنگامی که شما سعی می کنید با لحن مناسبی با کودک خود صحبت کنید احتمال آن که کودک به حرف شما گوش بدهد افزایش خواهد یافت. با خودتان فکر کنید که کدام یک بهتر است؟ کودکی که با او صحبت می کنید و به حرف شما گوش می دهد یا کودکی که به هیچ یک از حرف های شما توجهی ندارد؟
  • حتی اگر کودک شما کار اشتباهی انجام داده است بر خودتان مسلط باشید و اجازه بدهید فرزند شما از خودش دفاع کند و از شما شروع به صحبت کردن با کودک خود نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که عصبانیت و بد اخلاقی با کودک هیچ فایده‌ ای ندارد و هنگامی که شما با داد و بیداد سعی می ‌کنید منظور خود را برای کودک تان توضیح بدهید نتیجه مناسبی را به دست نخواهید آورد و ممکن است به ارتباطات خود با کودک تان لطمه بزنید. در حقیقت تحقیقات نشان داده است که پرخاشگری با کودک نتایج معکوسی را به دنبال دارد و ممکن است کودک فقط همان لحظه به آنچه که شما می گویید گوش بدهد اما اگر با ملایمت و آرامش بیشتری با کودک تان صحبت کنید امکان پرورش مهارت‌ های لازم را برای تغییر دادن رفتار نامطلوب کودک را در او به وجود خواهید آورد.

صحبت کردن با کودکان

  • کودکان از رفتار پدر و مادر خود الگو برداری می کنند پس بر رفتار و عملکرد خود دقت کافی داشته باشید.
  • بهترین و مطمئن ترین روش برای صحبت کردن با کودک به شیوه مناسب، آن است که شما به گونه ای با فرزند خود رفتار کنید که انتظار دارید او به همان سبک با شما رفتار نماید. اگر همیشه با عصبانیت و حالت انتقادی با او صحبت کنید نمی توانید انتظار عملکرد خوبی را از او داشته باشید پس کاملا مراقب باشید.
  • اگر با کودک خود با ملایمت صحبت کنید ارتباطات بین شما و او قوی و محکم خواهد شد. هنگامی که با کودک خود با احترام و مهربانی صحبت می ‌کنید و تقویت ارتباطات خود کمک خواهید کرد.
  • هنگام صحبت کردن با کودک خود از عباراتی مانند ممنونم و لطفاً استفاده کنید و با قاطعیت برای او توضیح دهید که انتظار چنین رفتاری را از او دارید. با نهایت احترام و محبت با کودک خود رفتار کنید تا پیوند عاطفی بهتر و محکم تری بین شما به وجود بیاید.
  • لحن خشن و به دور از احترام نتایج معکوسی را به دنبال خواهد داشت. هنگامی که شما با ملایمت با کودک خود صحبت می ‌کنید او این رفتار را به ارتباط با دوستان معلم ها و سایر افرادی که در زندگی او حضور دارند انتقال خواهد داد و با آن‌ها با ملایمت و مهربانی صحبت خواهد کرد.
  • در صورتی که این مسئله در دوران کودکی در وجود فرزند شما نهادینه شود و این مهارت‌ ها را یاد بگیرد می‌ توانید انتظار داشته باشید که چند سال بعد با یک نوجوان با ادب و توانمند مواجه خواهید شد که توانایی ابراز وجود خود را به شیوه ای مودبانه خواهد داشت.

برخورد مناسب با همسر و تاثیر آن بر کودکان

صحبت کردن با کودکان

مسئله مهمی که باید از آن غافل نشوید صحبت کردن با همسرتان در حضور کودکان است زیرا کودکان کنجکاوتر از آنچه که شما تصور می ‌کنید هستند پس هرگز خیال نکنید که کودک شما به صحبت‌ هایی که با همسرتان می کنید توجه نمی کنند. اگر شما با همسرتان با ملایمت صحبت کنید کودکان تان مقابل متقابلا همان رفتار را به خود شما باز خواهد گرداند، اما اگر شاهد بد رفتاری یا پرخاشگری شما با همسرتان باشند سعی می ‌کنند خشمی که به علت ناراحت کردن پدر یا مادر توسط طرف مقابل در آنها به وجود آمده است را به صورت یک رفتار پرخاشگرانه و تلافی ‌جویانه به خود شما برگرداند و شما شاهد پرخاشگری کودک خود خواهید بود.

در حضور کودکان از بحث و جدل خودداری کنید تا کودک فقط از شما و همسرتان رفتار مناسب و گفتار ملایم را یاد بگیرد و همیشه از این روش برای ابراز عقیده و نظراتش استفاده کند. حتی اگر رفتاری پیش آمده است که او را ناراحت کرده باید بتواند با ملایمت و لحن مناسب اعتراض خود را اعلام کند. در این شرایط سعی کنید که او را درک کنید و با بهترین لحن ممکن علت بروز مشکل ایجاد شده را برای او توضیح دهید. هنگامی که کودک تان مهربانی و صبوری شما را مشاهده می کند تلاش خواهد کرد اختلاف نظرهای موجود را قبول کند و با این مسئله کنار بیاید اما اگر شما هنگام صحبت کردن با او داد و بیداد کنید و با عصبانیت صحبت ‌های خود را بیان کنید نه تنها نمی توانید او را متقاعد کنید بلکه بر عصبانیت او نیز دامن خواهید زد و شاهد خواهید بود که فرزند شما با پرخاشگری و خشم با شما صحبت خواهد کرد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.