#هشت دلیلی که باید والدین با کودک خود بازی کنند| بازی با کودک| تاثیرات بازی بر کودک

کودکان عاشق بازی کردن هستند و هرگز از انجام دادن این کار لذت بخش خسته نمی شوند. آنها از هر فرصتی برای بازی کردن و تفریح کردن استفاده می کنند و به سرعت جذب کودکان دیگر می ‌شوند.

هشت دلیلی که باید والدین با کودک خود بازی کنند

بازی با کودک

کودکان عاشق بازی کردن هستند و هرگز از انجام دادن این کار لذت بخش خسته نمی شوند. آنها از هر فرصتی برای بازی کردن و تفریح کردن استفاده می کنند و به سرعت جذب کودکان دیگر می ‌شوند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی از گروهی است کودکان می خواهید شما را هم در بازی خود راه بدهند از شما استقبال کنند و هیجان زده شوند. کودکان همیشه به دنبال بازی با بزرگترها هستند و بازی کردن با پدر و مادر آنها را هیجان زده می کند.

اگر شما صاحب فرزند هستید باید برخلاف تمام مشغله ای که دارید زمانی را به بازی کردن با کودک خود اختصاص دهید تا هم او از بودن کنار شما لذت ببرد و هم شما برای لحظاتی از دنیای پر استرس امروزی تر شوید. گاهی اوقات ما با افرادی مواجه می شویم که ادعا می ‌کنند باید کودکان از محیطی که بزرگترها قرار دارند بیرون بروند و بدون ایجاد مزاحمت برای آنها بازی کنند. اما واقعیت این است که کودکان و بازی کردن با پدر و مادر به سایر افراد نیاز دارد. با ما همراه باشید تا اهمیت بازی کردن با کودکان را برای شما توضیح دهیم.

کودک همبازی ندارد

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که هیچ کسی برای بازی کردن با کودک وجود ندارد و این مسئله باعث رنجش کودک می شود. در این حالت شما چه انتظاری از کودک خود دارید؟ تا کی به تنهایی بازی کند؟ تا کی با اسباب بازی های خود حرف بزند؟ شما مسئول کودک خود هستید پس وظیفه دارید زمانی را به او اختصاص دهید و به بازی با او بپردازید.

گاهی اوقات با کودک خود فوتبال یا بسکتبال بازی کنید و او را هیجان زده کنید و تلاش کنید علی رغم محیط خسته کننده ای که در آن قرار دارید او را به فعالیت وادار کنید. به خاطر داشته باشید که در این شرایط شما تنها همبازی او هستید پس به خوبی کودک خود را درک کنید.

یک الگوی مهم در زندگی او هستید

بازی با کودک

هنگامی که شما با کودک خود بازی می ‌کنید به او یاد می ‌دهید که بازی باید در چارچوب خاص انجام شود و شما به فعالیت جسمانی اهمیت زیادی می دهید. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک تان رفتارهای شما را زیر نظر دارد و از آنها الگو برداری می کند پس کاملاً مراقب باشید خطایی از شما سر نزند.

مهارت های حرکتی فرزندتان را تقویت می کنید

همه ما به خوبی می دانیم که کودکان از همان اوایل دوران تولد به پیشرفت نیاز دارند تا بتوانند از لحاظ جسمانی تکامل پیدا کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که کودک به یک سوپر استار یا یک قهرمان ورزشی تبدیل شود. تنها هدف از بازی کردن با کودک این است که او را به فعالیت وادار کنید. توانایی حرکتی در زمره مهارت های مهم زندگی قرار دارد که باید با آنها اهمیت داده شود.

سطح سلامت کودک تان را ارتقا می دهید

بازی با کودک

هنگامی که شروع به بازی کردن با کودک خود می کنید او را در بهترین شرایط جسمانی قرار می دهید در نتیجه کودک از فعالیت کردن لذت می برد و از سلامت جسمانی، عاطفی و ذهنی بهره‌ مند خواهد شد. به احتمال زیاد شما نیز این جمله را از پدر بزرگ های خود شنیده اید که ‘عقل سالم در بدن سالم است’ و بازی کردن با کودک می ‌تواند به حفظ سلامت او کمک کند.

به بهبود عملکرد آموزشی او کمک می ‌کنید

تحقیقاتی که اخیرا در این خصوص انجام شده است نشان داده که ارتباط مثبتی بین فعالیت جسمانی و بالا بودن نمره کودک در درس های مدرسه وجود دارد. اگر مایل هستید که کودکی با نمرات عالی داشته باشید ۴ روز در هفته را به کودک خود اختصاص دهید و هر بار حدود ۳۰ دقیقه با او بازی کنید و بخندید. اکنون تصمیم با شما است دوست دارید هر روز که خسته از سرکار بر می ‌گردید با کودک خود برای یاد دادن مسائلی که باید در مدرسه یاد می گرفته است اما نگرفته سر و کله بزنید و بیشتر خسته شوید یا آنکه ۳۰ دقیقه با بازی کنید و تفریح کنید و خستگی تان برطرف شود.

با کودک خود ارتباط عاطفی برقرار خواهید کرد

بهتر است بدانید که بازی کردن با کودک علاوه بر آنکه لحظات شادی را برای هر دوی شما به وجود می آورد باعث می شود که پیوند عاطفی بین شما قوی تر شود. تعداد فرزندان اهمیت زیادی ندارد بلکه مهم بازی کردن با آنها است. می توانید با آنها فوتبال، قایم موشک یا فوتبال دستی بازی کنید و آنها را به وجد بیاورید. بازی با کودک باعث می ‌شود بتوانید او را بشناسید و با علایقش آشنا شوید. هنگامی که شما با کودک خود بازی می ‌کنید احساس می ‌کند که برای شما اهمیت دارد و شما عاشق او هستید. این مسئله در روحیه و تاثیرات مثبتی را می گذارد و از او شخصیتی محکم و پویا می سازد.

دوباره لذت بازی کردن را تجربه می کنید

هنگامی که با کودک خود بازی می کنید متوجه می شوید که بیشتر می خندید و از زمان لذت می برید و دوباره لحظات شاد دوران کودکی را برای خود زنده می کنید. آخرین باری که به دنیای کودکی برگشتید کی بود؟ هرگز فکر نکنید که برای بازی کردن با کودک خود پیر شده‌ اید و بازی کردن برای شما زشت است. گاهی اوقات لازم است همه ما کودک شویم و معصومیت آن دوران را به خاطر بیاوریم. هنگامی که بازی می کنید سطح کورتیزول خون شما کاهش پیدا می ‌کند و میزان سروتونین افزایش خواهد یافت، چه چیزی بهتر از این؟

کودک شما وارد دنیای کشف کردن می شود

مشاوره روانشناسی کودک

هنگامی که با کودک خود بازی می ‌کنید او تجربیات زیادی را کسب می کند. گاهی اوقات با او به فضای باز مانند پارک و یا در صورت امکان به جنگل بروید و به کشف اماکن جدیدی که تاکنون کودک شما ندیده است بپردازید. از دنیای بزرگسالی رها شوید و مانند یک کودک به اکتشاف پردازید و کودک خود را نیز به هیجان بیاورید. گاهی اوقات به همراه کودک خود یک مجموعه از سنگ ها یا برگ های زیبا جمع آوری کنید تا کودک شما از اکتشاف در کنار خانواده لذت ببرد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.