پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید| رفتار با فرزند دختر| تربیت صحیح دختر

اگر شما پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید می توانید به طور صحیح او را راهنمایی کنید تا بتوانند تصمیمات درستی بگیرد در غیر این صورت به احتمال زیاد فرزند شما به بیراهه خواهد رفت. اگر شما پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید…

پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید

اگر شما پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید می توانید به طور صحیح او را راهنمایی کنید تا بتوانند تصمیمات درستی بگیرد در غیر این صورت به احتمال زیاد فرزند شما به بیراهه خواهد رفت. اگر شما پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید او همیشه شما را دوست خواهد داشت و به خاطر داشته باشید که در این حالت شما می توانید مهارت های یک زندگی موفق را نیز به او یاد بدهید تا بعدا نیز به یک فرد موفق در جامعه تبدیل شود. اگر شما نیز دختر نوجوان دارید توجه کردن به نکات زیر می تواند با کمک کننده باشد و به شما برای ایجاد یک رابطه مثبت و عالی کمک کند.

به دختر خود توجه کنید

توجه کردن به فرزند دختر

گاهی اوقات پدر و مادر از دختر خود غافل می شوند و این مسئله باعث به وجود آمدن فاصله بین آنها می ‌شود. دختر خود را به طور منظم بغل کنید و به او آرامش بدهید و به او بگویید که چقدر زیبا است و هنگامی که به دلایل مختلف ناراحت است به او تسلی خاطر بدهید تا دوباره آرامش خود را به دست بیاورد. سعی کنید ارتباط خوبی را با دختر خود برقرار کنید. دختران نوجوان همیشه دوست دارند که با پسرها ارتباط داشته باشند نوع این ارتباط چندان مهم نیست اما به خاطر داشته باشید که اگر ارتباطات بین شما و دخترتان قوی باشد و به شما به عنوان یک دوست نگاه کند راحتی و اعتماد بیشتری بین شما به وجود خواهد آمد و می ‌تواند هنگامی که با یک فرد جدید دوست شده است این مسئله را با شما در میان بگذارد و حتی در ارتباطات خود با جنس مخالف را پنهان نکند.

سعی کنید نقاط قوت و ضعف فرزند خود را بشناسید و بر آنها تمرکز کنید تا نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل شود و نقاط قوت تثبیت گردد. به شناسایی عواملی که باعث خوشحالی فرزند شما می شود بپردازید و سعی کنید شناخت کاملی از فرزند خود به دست بیاورید. هنگامی که فرزندتان در حال صحبت کردن با شما است با علاقه به او گوش بدهید و از نگاه کردن به او با نگرانی و عصبانیت خودداری کنید. به عنوان مثال اگر او درباره پسری صحبت می ‌کند که به تازگی ارتباط دوستانه بین آنها شکل گرفته است از دختر خود درباره آن پسر سوال بپرسید یا از او بخواهید برای شما قرار ملاقاتی را تنظیم کند. سعی کنید کاملا منطقی و عاقلانه برخورد کنید تا فرزندتان چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد.

درباره علایق فرزند خود سوال بپرسید

صحبت کردن با فرزند دختر

با فرزند خود صحبت کنید و سعی کنید علایق او را بشناسید البته ممکن است زمانی که شما برای سوال پرسیدن انتخاب کرده ‌اید مناسب نباشد و فرزند شما با بی حوصلگی به سوالات تان پاسخ دهد یا به اصطلاح جواب سربالا بدهد در چنین حالتی بهتر است از دست از سوال کردن بردارید و زمان بهتری را برای این کار انتخاب کنید تا فرزند شما در شرایط بهتری قرار بگیرد. سوالاتی که می توانید از فرزند خود بپرسید به شرح زیر می باشد:

کتاب مورد علاقه ات چیه؟ چه فیلمی رو دوست داری؟ از چه رنگی خوشت میاد؟ خواننده مورد علاقه ات کیه؟ دوست داری اوقات فراغت چیکار کنی؟ دوست داری برای خرید کجا بری؟ از چه حیوانی خوشت میاد؟ چه غذایی رو دوست داری؟

سعی کنید به روز باشید و به دنبال مدل های روز دنیا، آرایش های رایج، خواننده ها و بازیگران مطرح باشید تا بتوانید فرزند خود را درک کنید. به خاطر داشته باشید که دختر شما سعی می کند خودش را پیدا کند. قبول کنید که او دیگر بچه نیست و وارد دوران نوجوانی شده است و تمایلات و خواسته های متفاوتی دارد و این مهمترین مسئله ای است که باید همه پدر و مادرها به آن توجه کنند پس همه تلاش خود را به کار بگیرید تا پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید. به علایق و سلایق او احترام بگذارید و هرگز او را مسخره نکنید.

صحبت کردن با فرزند دختر

اگر فرزند شما با پسری ارتباط دارد سعی کند در یک محیط دوستانه با او صحبت کنید و این خاطر نشان کرد که بهتر است این ارتباط در چارچوب اصول خانواده ادامه داشته باشد و اگر پس از ملاقات با آن پسر احساس کردید که فرد مناسبی برای ادامه ارتباط نیست با فرزند خود به راحتی در این خصوص صحبت کنید تا بداند چه کاری را انجام بدهد.

به فرزند خود آزادی عمل بدهید

ضمن اینکه از فرزند خود مراقبت می کنید به او آزادی عمل نیز بدهید تا در فضای مناسبی رشد کنند اما با مهربانی کامل محدودیت ‌ها و مرزهایی که باید رعایت کند را برایش توضیح بدهید. به خاطر داشته باشید که ممکن است گاهی اوقات بخواهد به امتحان کردن محدودیت هایی که برایش توصیف کرده اید بپردازد. در چنین حالتی باید این نکته را مجدداً به او یادآوری کنید که عمل کردن در چارچوب اصول خانواده کاملاً ضروری است.

اگر شما نوع پوشش فرزند خود را دوست ندارید با او منطقی صحبت کنید و به او بگویید که چه مشکلی در لباس پوشیدن او وجود دارد و پیشنهادات خود را بیان کنید. اگر نوع پوشش فرزند شما نگاه های غیر عادی مردم را به دنبال دارد با او در این خصوص صحبت کنید تا بداند دلیل واقعی شما چیست. سعی کنید پدر و مادر مهربانی باشید تا فرزند شما هنگامی که با هر نوع مشکلی مواجه می شود بتواند به راحتی درباره آن صحبت کند. به عبارت دیگر هرگز جزو آن دسته از پدر و مادرهایی نباشید که فرزندش از او می ترسد و جرأت بیان نظرات و عقاید خود را ندارد.

گاهی اوقات فرزند خود را غافلگیر کنید

صحبت کردن با فرزند دختر

سعی کنید تاریخ های مهم را به خاطر داشته باشید. روز تولد، روز دختر، روز دانش آموز و مواردی از این قبیل را هرگز فراموش نکنید. برای فرزند خود یک جشن کوچک خانوادگی بگیرید و سعی کنید لحظات شادی را برای او به وجود بیاورید تا از بودن در کنار شما خوشحال باشد و هنگامی که از منزل خارج می شود برای بازگشت به منزل لحظه شماری کند. هرگز جزو آن دسته از پدر و مادرهایی نباشید که فرزند خود را از منزل فراری می ‌دهند و فرزند آنها هیچ تمایلی برای بازگشت به خانه ندارد.

گاهی اوقات به صورت تصادفی به انجام کارهای فرزند خود بپردازید. به عنوان مثال می توانید اتاق او را تمیز کنید البته ممکن است به شما بگوید که دوست ندارد اتاقش را تمیز کنید اما در واقع او از تمیز شدن اتاق خود توسط شما لذت خواهد برد. غذای مورد علاقه او را بپزید و هیجان زده اش کنید و به این شیوه به او نشان بدهید که وجودش چقدر برای شما اهمیت دارد. خرید لوازم آرایش متناسب با سن او یا خرید لباس و جواهرات و بدلیجات مورد علاقه اش او را غرق در لذت خواهد کرد و همیشه از این بابت از شما تشکر خواهد کرد. از هر روشی برای ایجاد روابط صمیمانه بین خود و دخترتان استفاده کنید.

به دختر خود اعتماد کنید

همیشه به فرزند خود اعتماد داشته باشید و طوری عمل کنید که بداند به او اعتماد کامل دارید. هنگامی که فرزند شما به این نتیجه برسد که شما به او اعتماد دارید او نیز به شما اعتماد خواهد کرد و هرگز به این اعتماد خیانت نمی کند. اگر فرزند شما کار اشتباهی انجام داده است و به اشتباه خود پی برده و از شما عذرخواهی می کند بهتر است معذرت خواهی او را قبول کنید تا بداند که یک پدر و مادر خوب و منطقی دارد و در شرایط متفاوت، عملکرد متفاوت و مناسبی دارند.

به همراه فرزند خود به گردش بروید

بچه ها همیشه از پیشنهاد گردش با پدر و مادر خود استقبال می ‌کنند و این پیشنهاد برای آنها بسیار خوشحال کننده و خوشایند است. طوری برنامه ریزی کنید که یک روز را به طور کامل با فرزند خود به گردش بروید و اوقات خوشی را با هم سپری کنید. معمولا نوجوانان رفتن به سینما، پارک، استخر و البته خرید کردن را دوست دارند. روزی که قرار است با فرزند خود به گردش بروید به طور کامل استراحت کنید تا بتوانید انرژی لازم برای همراهی او را داشته باشید و پا به پای فرزند خود بدوید، بازی کنید و به اندازه او هیجان زده شوید.

سعی کنید با دختر خود به جاهایی بروید که به آنجا تعلق خاطر دارد و از آنجا بودن لذت می برد. اگر قبلاً با هم به کنسرت رفته اید و دختر شما روز خوبی را تجربه کرده است می توانید مجددا چنین لذتی را به او بچشانید یا آنکه او را به جاهایی ببرید که هرگز قبل آنجا را ندیده است تا علاوه بر کسب تجربیات جدید می تواند از تک تک لحظه های خود لذت ببرد.

با بی ادبی فرزند خود درست برخورد کنید

صحبت کردن با فرزند دختر

اگر فرزند شما با بی ادبی رفتار کرده و جواب شما را به نحو مناسبی داده است ابتدا آرامش خود را به دست بیاورید سپس با او به گفتگو بنشینید و قوانینی را در خصوص نحوه برخورد و ارتباط با دیگران وضع کنید. به عنوان مثال می ‌توانید بگویید ‘ما همیشه تو خانواده با احترام با هم دیگه صحبت می ‌کنیم و این به این معناست که بی ‌احترامی توی این خونواده جایی نداره’. درباره قوانینی که وضع می کنید قاطعانه عمل کنید. هنگامی که قصد دارید به وضع قوانین بپردازید از فرزند خود بخواهید در گفتگوهای شما شرکت داشته باشد در این حالت شما به او یادآوری می کند که در اتخاذ قوانین نقش داشته است و موافقت خود را با آنها اعلام نموده است.

بر رفتارهای فرزند خود تمرکز کنید

بر رفتار و عملکرد فرزند خود دقت کنید و از نظر دادن درباره شخصیت او خودداری کنید. به جای اینکه به او بگویید که ‘گستاخ و بی ادبی’ بهتر است بگویید ‘وقتی با من اینجوری حرف زدی واقعاً ناراحت شدم.’ عواقب بد رفتاری فرزندتان را برای او توضیح بدهید اما مواظب باشید که زیاده روی نکنید. تنبیه فرزند خود را بر اساس خطایی که انجام داده است مشخص کنید به نحوی که نوع تنبیه با نوع اشتباه فرزند شما مطابقت داشته باشد و نتیجه مثبتی از برخورد خود بگیرید.

شوخ طبع باشید

سعی کنید همیشه با فرزند خود راحت باشید و با او شوخی کنید. گاهی اوقات برای یکدیگر لطیفه تعریف کنید و بخندید. این کار باعث می شود که دیدگاه شما به هم نزدیک بشود و بتوانید گفتگوی خوبی را با هم داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی به منظور خندیدن و داشتن اوقات خوش به مسخره کردن کسی نپردازید بلکه به شیوه ای سالم با هم شوخی کنید و بخندید. ایجاد روابط صمیمانه باعث می ‌شود که شما پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید و او با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

الگوی خوبی برای دختر خود باشید

همیشه به خاطر داشته باشید که بچه ها از پدر و مادر خود تقلید می کنند پس کاملاً مراقب رفتارهای تان باشید. همیشه در حضور دختر خود به نحوی صحبت کنید یا عمل کنید که دوست دارید فرزند شما عمل کند. به عنوان مثال اگر شما با همسر خود بد رفتاری می کنید دختر شما نمی تواند بفهمد که چرا او نباید مانند شما عمل کند و چه اشکالی در نحوه برخورد شما با همسرتان وجود دارد. در نحوه صحبت کردن با فرزند خود کاملا دقت کنید زیرا دقیقا همان حرف هایی که به او می زنید را به خود شما تحویل خواهد داد.

به خاطر داشته باشید که بحث و مشاجره با نوجوانان به ندرت با تاثیرات مثبت همراه است به همین دلیل هنگامی که عصبانی هستید از حرف زدن با فرزند خود اجتناب کنید و هر موقع که آرامش خود را به دست آوردید با او به گفتگو بنشینید. همیشه به خاطر داشته باشید که وظیفه شما این است که پدر و مادر خوبی برای دختر خود باشید تا به فردی موفق و قابل اعتماد در آینده تبدیل شود. از جادوی کلمات غافل نشوید و سعی کنید در هنگام صحبت کردن با دختر خود مراقبت ادبیاتی که به کار می ‌برید باشید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.