پس زده شدن کودک توسط سایر کودکان| راهکارهای ضروری| کردن کودکان با هم

گاهی اوقات برخی از کودکان رفتارهای را از خود نشان می دهند که باعث بروز اختلاف بین آنها و دوستان شان می ‌شود و ممکن است آنها را هل دهند، اسم دوستان شان را مسخره کنند یا حتی آنها را کتک بزنند. گاهی اوقات یک کودک توسط سایر دوستانش پس زده می ‌شود. این نوع رفتار قلدرانه معمولا در دوران راهنمایی و سپس در دوران دبیرستان بیشتر خود را نشان می دهد.

هفت نکته برای کمک به کودکانی که از جمع پس زده می شوند

پس زده شدن کودک

گاهی اوقات برخی از کودکان رفتارهای را از خود نشان می دهند که باعث بروز اختلاف بین آنها و دوستان شان می ‌شود و ممکن است آنها را هل دهند، اسم دوستان شان را مسخره کنند یا حتی آنها را کتک بزنند. پس زده شدن کودک یکی از این رفتارها محسوب می شود. رفتار  قلدرانه معمولا در دوران راهنمایی و سپس در دوران دبیرستان بیشتر خود را نشان می دهد. حتی این نوع رفتارها در محل کار نیز شایع است. برخورد کردن با این نوع رفتارهای قلدرانه کودکان می ‌تواند به یک چالش برای کودک تبدیل شود. پس زده شدن کودک از جمع می تواند باعث ناراحتی بسیار زیادی شود. این مسئله در مواردی که روابط دوستانه بسیار مهم و نزدیک است دشوارتر خواهد بود.

پس زده شدن کودکان از جمع علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی روانی می تواند باعث بروز مشکلات آموزشی نیز شود و در صورتی که یک کودک با چنین شرایطی وارد دوران بزرگسالی شود احساس بی ارزش بودن، پس زده شدن و ناکارآمدی نسبت به دیگران خواهد کرد این موضوع می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد دیگری نیز شود. اگر چه شما نمی توانید برای پس زده شدن کودک خود از جمع کاری انجام دهید در این مقاله قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که به شما برای مدیریت چنین شرایطی کمک خواهد کرد.

به احساسات کودک خود ارزش و بها بدهید

هنگامی که کودک شما در خصوص پس زده شدن از جمع دوستانش صحبت می کند به او اطمینان بدهید که فرد مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کرده است از واکنش نشان دادن بیش از حد یا زنگ زدن به دوستان کودک خود به شدت خودداری کنید و سرزنش کردن کودک خود به خاطر شرایط ایجاد شده پرهیز نمایید. از گفتن جملاتی مانند ‘تو باید سعی کنی آدم متفاوتی بشی که اونا تو رو دوست داشته باشن’ اجتناب کنید در عوض سعی کنید به کودک خود گوش دهید و با او همدردی کنید. به کودک خود بگویید که او تنها فردی نیست که از جمع دوستانش کنار گذاشته شده است و آخرین نفر هم نخواهد بود. بر توانایی های کودک خود تأکید کنید و بگویید که او می ‌تواند خدمات زیادی را به جهان ارائه دهد.

به کودک خود به کمک کنید تفاوت بین رفتارهای قلدرانه و رفتار نامهربانانه را درک کند. گاهی اوقات پس زده شدن کودک از جمع به صورت غیر عمد رخ می ‌دهد به همین دلیل باید به فرزند خود کمک کنید بتواند به این نتیجه برسد که آیا پس زده شدن کودک به صورت عمدی بوده یا غیر عمدی رخ داده است. در هر شرایطی از کم اهمیت جلوه دادن احساسات کودک خود اجتناب کنید زیرا بدون شک او شرایط بدی را پشت سر می گذارد.

درباره آنچه که قابل کنترل و غیر قابل کنترل است صحبت کنید

مشاوره کودک

به کودک خود بگویید که همیشه امکان کنترل برخی موارد وجود ندارد. به عنوان مثال نمی توان آنچه که سایرین درباره او می ‌گویند را کنترل کرد اما فرزند شما می ‌تواند نحوه واکنش نسبت به آنچه که می شنود را کنترل کند. به کودک خود کمک کنید بتواند نحوه کنترل کردن موقعیت پیش آمده را یاد بگیرد و بر رفتارهای قلدرانه کودکان دیگر غلبه کند. هدف از این کار این است که احساس بی پناهی و ناامیدی در کودک شما به وجود نیاید و در عوض احساس کند که توانایی های بیشتری دارد.

پس زده شدن کودک توسط سایر کودکان یک تجربه ناعادلانه و دردناک برای کودک شما است اما این مسئله به این معنا نیست که او باید قربانی این نوع رفتار باشد. به کودک خود قدرت دهید تا بتواند از این موقعیت خارج شود و موضوع پس زده شدن توسط سایر کودکان باعث محدودیت توانایی ‌های او نشود.

نصیحت کنید اما سعی نکنید چیزی را درست کنید

بر گفتگو با فرزند خود تاکید کنید اما هرگز با پدر و مادر کودکانی که فرزند شما را از جمع خود کنار گذاشته اند تماس نگیرید در عوض به کودک خود اجازه دهید خودش در موقعیت ایجاد شده تصمیم گیری کند این کار باعث تقویت حس اعتماد به نفس، استقلال و قدرت در کودک خواهد شد. نقش شما این است که حامی فرزند خود باشید و او را در نحوه کنترل شرایط ایجاد شده راهنمایی کنید. فرزند شما به حمایت، همدردی شما و گوش شما برای شنیدن آنچه که برایش پیش آمده است نیاز دارد و در صورتی که بتوانید این نیاز فرزند خود را پوشش دهید به قدرتمند شدن او کمک کرده اید.

از او بخواهید روابط دوستانه جدیدی را بسازد

پس زده شدن کودک

روابط دوستانه سالم یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از رفتارهای قلدرانه کودکان است. داشتن حداقل یک دوست صمیمی به کودک شما حس تعلق خاطر می دهد و می تواند حس بد پس زده شدن در مدرسه را از بین ببرد. کودک خود را تشویق کنید در مدرسه در تیم‌ های ورزشی و سایر فعالیت‌ های خود به ایجاد روابط دوستانه سالم بپردازد.

به او گوشزد کنید کودکانی که او را از جمع خود کنار گذاشته اند تنها دوستان او نیستند. به جای آن که بر رفتارهای سایر کودکان با فرزند خود تمرکز کنید به او یاد بدهید که باید کنترل موقعیت ایجاد شده را در دست بگیرد و دوستان جدیدی را برای خود پیدا کند. پیدا کردن دوستان جدید به معنای داشتن احساس بهتری است.

کودک خود را به انجام فعالیت های خارج از مدرسه تشویق کنید

پس زده شدن کودک

هنگامی که کودک شما به انجام فعالیت های خارج از مدرسه می ‌پردازد شانس ایجاد روابط جدید و پیدا کردن دوستان تازه را خواهد داشت. فعالیت ‌های خارج از مدرسه به کودک کمک می کند از تنش ایجاد شده رها شود و خلاقیت او شکوفا گردد. هرگز تاثیری که فعالیت های خارج از مدرسه بر کودک شما می گذارد را دست کم نگیرید زیرا باعث می شود که آن ها اجتماعی شوند و نیاز به استفاده از رسانه های اجتماعی در آنها کاهش پیدا کند زیرا آنها ارتباطات رو در رو با دیگران را تجربه خواهند کرد.

مهارت های اجتماعی کودک خود را بهبود ببخشید

گاهی اوقات کودکان به علت نداشتن مهارت های اجتماعی مناسب کنار گذاشته می شوند و به همین دلیل دوستان کودک او را سرزنش می کنند. در این حالت شما می توانید به کودک خود کمک کنید به تقویت مهارت های اجتماعی خود بپردازد تا از بروز چنین مشکلاتی در آینده پیشگیری شود. به این ترتیب شما مهارت های ضروری و سالم را به کودک خود یاد می ‌دهید و او می ‌تواند از آنها در زندگی خود استفاده کند.

کمک های بیرونی را نادیده نگیرید

مشاوره کودک

پس زده شدن کودک توسط سایر کودکان می تواند به اشکال مختلف تاثیرات منفی بر اعتماد به نفس فرزند شما بگذارد. در چنین شرایطی حضور یک مشاور یا روانشناس کاملاً ضروری خواهد بود تا ریسک افسردگی در کودک شما به حداقل برسد. گفت و گو با مشاور به کودک شما کمک می ‌کند بتواند راحت ‌تر به بیان نظرات و نگرانی های خود بپردازد. بهتر است بدانید که روانشناسان و مشاوران منطقی ‌تر عمل می ‌کنند و می ‌توانند نکات و پیشنهادات بهتری را به فرزند شما ارائه دهند مشاوره درمانی کودک می ‌توانند به او برای کنترل شرایط به وجود آمده و بازگشت به زندگی کمک کنند. اگر کودک شما در چنین شرایطی قرار دارد بهتر از هر چه زودتر برای غلبه بر مشکل او از روانشناسان و مشاوران توانمند درخواست کمک کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی
منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.