هفت روش عالی برای کنترل خشم کودکان| کودک عصبانی| چرا کودک من زود خشمگین میشود؟

به احتمال زیاد برای شما نیز پیش آمده است که کودک تان به دلایل مختلف از عصبانی و خشمگین شود. به عنوان مثال کودک شما تقاضای خرید یک اسباب بازی را می کند اما شما به دلایل منطقی از خرید آن خودداری می کنید یا به فرزند خود می گوید که کمی صبر کند تا در فرصت بهتری اقدام به خرید آن نمایید. در چنین شرایطی معمولاً کودکان خشمگین می شوند و حتی برخی از آنها قشقرق به پا می ‌کنند. کنترل خشم کودکان می ‌تواند…

هفت روش عالی برای کنترل خشم کودکان

به احتمال زیاد برای شما نیز پیش آمده است که کودک تان به دلایل مختلف از عصبانی و خشمگین شود. به عنوان مثال کودک شما تقاضای خرید یک اسباب بازی را می کند اما شما به دلایل منطقی از خرید آن خودداری می کنید یا به فرزند خود می گوید که کمی صبر کند تا در فرصت بهتری اقدام به خرید آن نمایید. در چنین شرایطی معمولاً کودکان خشمگین می شوند و حتی برخی از آنها قشقرق به پا می ‌کنند. کنترل خشم کودکان می ‌تواند به یک اقدام چالش برانگیز برای آنها تبدیل شود چرا که معمولاً کودکان به سادگی قانع نمی ‌شوند و معمولاً خشم درونی آنها بسیار زیاد است.

این گروه از کودکان به سادگی ناامید می شوند و شروع به داد و بیداد می کنند. اگر شما فرزندی دارید که به سرعت خشمگین می شود باید مهارت‌ های لازم را برای کنترل احساسات خود به شیوه کاملا سالم به او یاد بدهید تا بداند در شرایط ضروری چگونه عکس العمل خوبی را از خود نشان دهد. در بخش زیر به ۷ روش عالی برای کنترل خشم کودکان اشاره می کنیم.

عواطف کودک را به او یاد بدهید

خشمگین شدن کودک

معمولاً کودکان زمانی که نمی توانند عواطف خود را درک کنند یا زمانی که قادر به بیان آنها نیستند شروع به داد و فریاد می کنند و خشمگین می شوند. کودکی که نمی تواند بگوید عصبانی شده است این رفتار را به صورت داد و فریاد کرد نشان می ‌دهد یا آن که کودکی که نمی تواند ناراحتی خود را توضیح دهد ممکن است شروع به انجام دادن رفتاری کند تا توجه شما را جلب نماید. بهتر از کلماتی از قبیل ناراحت و عصبانی، شاد و خشمگین را به فرزند خود یاد بدهید تا با آن‌ها آشنا شود و بتواند به کمک آن ها به بیان عواطف خود بپردازد.

هنگامی که فرزند شما خشمگین است به او بگویید ‘احساس می کنم الان واقعا خشمگینی’ تا به تدریج یاد بگیرد که حس الان او خشمگین بودن نام دارد. پس از آن که فرزند شما توانست به خوبی احساسات و عواطف خود را بشناسد و آنها را توصیف کند سعی کنید کلمات بیشتری را به او یاد بدهید. کلماتی از قبیل ناامید و دلسرد، نگران و تنها می ‌توانند به او برای توصیف احساسات خود کمک کنند.

یک خشم سنج بسازید

کنترل خشم کودکان

خشم سنج وسیله‌ ای است که به کودکان کمک می کند بتوانند علائم و نشانه های خشمگین شدن را تشخیص بدهند و بدانند که در حال عصبانی شدن هستند. روی یک تکه کاغذ یک دماسنج بزرگ بکشید و اعداد ۰ تا ۱۰ را روی آن بنویسید. سپس به کودک خود توضیح دهید که عدد صفر به این معنا است که او خشمگین نیست و در این حالت صورت او خندان به نظر می ‌رسد. عدد ۵ به معنای خشم متوسط است و در این حالت کودک در حال عصبانی شدن است و ممکن است دست های خود را مشت کند. عدد ۱۰ به معنای خشم شدید است و در این حالت کودک کاملاً عصبانی شده است و صورتش داغ می شود و در این حالت صورت او شبیه یک اژدهای عصبانی به نظر می رسد. هنگامی که کودکان با علائم و نشانه های خشم آشنا می شوند متوجه خواهند شد که قبل از رسیدن به مرحله ده باید سعی کنند خودشان را کنترل نمایند.

برنامه ای را برای آرام کردن فرزند خود طراحی کنید

به کودک خود یاد بدهید که در هنگام عصبانیت و احساس خشم چه کارهایی را باید انجام بدهد. کنترل خشم کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا برخی از آنها در هنگام عصبانیت شروع به کتک زدن خواهر یا برادر خود می کنند یا وسایل شان را پرت می کنند. در چنین شرایطی باید استراتژی های سالم تری را برای کنترل خشم خود به کار بگیرند. کودک خود را تشویق کنید هنگامی که عصبانی و خشمگین است بیرون برود و کمی قدم بزند. به او بگویید که نیازی نیست در اتاق بماند تا اشتباه دیگری را انجام بدهد و بهترین کار این است که به اتاقش برود یا در فضای حیاط کمی قدم بزند تا احساس بهتری داشته باشد و آرام شود. برای کنترل خشم کودکان می توانید از او بخواهید نقاشی بکشد یا کتاب بخواند یا هر کاری که دوست دارد انجام بدهد تا آرام شود.

تکنیک های کنترل خشم را به فرزند خود یاد بدهید

تکنیکهای کنترل خشم کودکان

یکی از بهترین روش ها برای کمک به کنترل خشم کودکان این است که آنها را با تکنیک های کنترل خشم آشنا کنید. به عنوان مثال از آنها بخواهید در هنگام احساس عصبانیت و خشم نفس عمیق بکشند، کمی قدم بزنند از ۱ تا ۱۰ بشمارند و این مراحل را تکرار کنند تا از خشم آنها کاسته شود. کودکان خشمگین به کمک پدر و مادر خود نیاز دارند تا بتوانند با روش های صحیح کنترل خشم آشنا شوند و از انجام دادن کارهای نادرست پرهیز نمایند.

از موثر جلوه دادن عوامل ایجاد کننده خشم کودکان پیشگیری کنید

گاهی اوقات کودکان به این دلیل خشم خود را نشان می ‌دهند که یک روش عالی برای به دست آوردن چیزهایی است که نیاز دارند. به عنوان مثال در صورتی که در هنگام قشقرق به پا کردن کودک، پدر و مادرش به او اسباب بازی دلخواهش را بدهند یا کاری که می خواهد انجام بدهند تا کودک آنها آرام شود کودک یاد می گیرد که با این روش می تواند به راحتی به خواسته هایش دست پیدا کند. پس به خاطر داشته باشید که از انجام دادن چنین کاری خودداری کنید زیرا فقط در کوتاه مدت شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود و در بلند مدت باعث بروز مشکلات رفتاری کودک و بدتر شدن خشم او خواهد شد.

عواقب خشمگین شدن فرزند خود را برای او توضیح بدهید

عواقب خشم کودکان

آموزش مداوم به کودک به او کمک می کند بدانند که خشمگین شدند و بی احترامی یک رفتار قابل قبول نیست و در صورتی که قانون شکنی کند بدون شک هر بار با عواقب آن مواجه خواهد شد. اگر فرزند شما هنگامی که عصبانی است وسیله را شکسته باید آن را درست کنند و یا آنکه به انجام امور منزل بپردازد تا بتواند برای تهیه مجدد آن به وسیله کمک کند. به این ترتیب یاد می گیرد که از انجام دادن چنین رفتارهایی دست بردارد.

از تماشای برنامه های خشونت آمیز پیشگیری کنید

اگر فرزند شما رفتار پرخاشگرانه ای دارد و مدام عصبی و خشمگین است اجازه ندهید به تماشای برنامه‌ های تلویزیونی یا بازی های ویدئویی خشونت آمیز بنشیند. از اینکه فرزند شما شاهد خشونت خانگی باشد پیشگیری کنید و در عوض سعی کنید او را از چنین محیطی دور کنید و به تماشای بازی های مفید بنشانید و برایش کتاب بخوانید تا با مهارت های مثبت و سالم آشنا شود.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.