تاثیر فیلمهای ویدئویی بر کودکان اوتیسم| اختلال طیف اوتیسم| درمان اوتیسم

تعداد زیادی از متخصصان پیشنهاد می کنند که کودکان چند ساعت در طول روز به تلویزیون نگاه کنند. تلویزیون و فیلم های ویدیویی نقش درمانی ندارند اما در حقیقت می ‌تواند برای پدر و مادر و کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مزایای را به همراه داشته باشد.

تاثیرات فیلم دیدن بر روی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

اوتیسم

این مسئله که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به مداخلات درمانی گسترده نیاز دارند حقیقت دارد. در واقع تعداد زیادی از متخصصان پیشنهاد می کنند که کودکان چند ساعت در طول روز به تلویزیون نگاه کنند. تلویزیون و فیلم های ویدیویی نقش درمانی ندارند اما در حقیقت می ‌تواند برای پدر و مادر و کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مزایای را به همراه داشته باشد. به این ترتیب پدر و مادر این کودکان می توانند فیلم هایی را انتخاب کند تا کودک شان به تماشای آن بنشیند. روش های درمان اختلال طیف اوتیسم بسیار گسترده است که از هر یک برای کودکان مختلف استفاده می شود. در ادامه به دلایل محکمی که برای فیلم نگاه کردن در این گروه از کودکان ارائه شده است اشاره می کنیم.

آموزش به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

محققان به بررسی قدرت الگو برداری فیلم های ویدیویی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم پرداخته اند و متوجه شده‌ اند که این فیلم های ویدیویی ابزارهایی قدرتمند برای آموزش مفاهیم، مهارت ها و حتی واکنش ‌های عاطفی هستند. برخی از این فیلم ها می توانند مهارت های مهم زندگی از قبیل مسواک زدن، بستن بند کفش و سایر موارد را به کودکان آموزش دهند. هنگامی که از این فیلم ها برای آموزش به کودک استفاده می شود پدر و مادر از نتایج مثبت آن بر عملکرد کودک خود حیرت زده خواهند شد.

ایجاد ارتباط بین کودک و همسالانش

اوتیسم

کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم سبک فکری خاصی دارند به عنوان مثال ممکن است طنز کلام را در برنامه محبوب باب اسفنجی متوجه نشوند اما دانش آنها از شخصیت ها و محیط برنامه می ‌تواند یک شرایط مناسب را برای برقراری ارتباط با سایر کودکان در را به وجود بیاورد. کودکان بزرگتر می توانند از مزایای آشنایی با برنامه های محبوب تلویزیونی بهره بگیرند و وارد حوزه های مختلف فعالیت های اجتماعی شوند.

ارائه یک زبان مشترک بین کودک و پدر و مادر

هنگامی که شما و کودک تان با هم به تماشای تلویزیون می پردازید یک زبان نمادین بین شما شکل می گیرد که می تواند مبنایی را برای به اشتراک گذاری یک بازی خیالی فراهم کند. به عنوان مثال اگر کودک شما دوست دارد برنامه انگری بردز را نگاه کند با او همراه شوید و حتی اگر می توانید اسباب بازی آن را تهیه کنید و در هنگام بازی با کودک از آن استفاده نمایید تا مهارت های بازی های نمادین در کودک ایجاد شود.

گشودن یک دریچه جدید به روی کودک

اوتیسم

تعداد زیادی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم جذب حیوانات، قطار و سایر جنبه‌ های دنیای واقعی می شوند. انتخاب برخی از فیلم ها از قبیل سرزمین حیوانات و سایر برنامه ها می تواند علایم کودک را تحریک کند. به این ترتیب شما به عنوان پدر و مادر کودک باید سعی کنید با علایق او آشنا شوید تا از طریق برنامه‌ های کودک او را با دنیای حقیقی روبرو کنید.

ایجاد ارتباط بین دنیای درونی و بیرونی

تعداد زیادی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در دنیای درون ذهن خود زندگی می کنند. یکی از مهمترین چالش هایی که پدر و مادر کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با آن مواجه هستند این است که روشی را پیدا کنند تا کودک آنها با دنیای واقعی مواجه شود. در اکثر برنامه های تلویزیونی دنیای واقعی به تصویر کشیده می ‌شود که کودک می ‌تواند از طریق آنها دنیای حقیقی را تجربه کند و با این فضا ارتباط برقرار کند.

فراهم کردن امکان استراحت برای پدر و مادر

همه ما به خوبی می ‌دانیم که پرورش و تربیت کودکان یک کار وقت گیر و خسته کننده است این مسئله در خصوص پدر و مادر کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شدیدتر است. واقعیتی که در خصوص این گروه از پدر و مادرها وجود دارد این است که آنها همیشه به صورت فیزیکی و عاطفی در طول روز و هر لحظه در دسترس کودک نیستند. آنها هم مانند سایر پدر و مادرها به استراحت نیاز دارند تا بتوانند مجددا تجدید قوا کنند. بهترین کار این است که تعدادی فیلم و برنامه را متناسب با سن کودک تهیه کنید و اجازه دهید کودک شما به تماشای آنها بپردازد و شما نیز کمی استراحت کنید.

ایجاد ارتباط بین کودک و پدر و مادر

اوتیسم

ایجاد ارتباط بین کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و پدر و مادر او کاملاً ضروری است. حتی پدر و مادرهایی که در برنامه درمانی کودک خود حضور فعال ندارند می توانند در طول روز ساعاتی را به کودک خود اختصاص دهند و فیلم نگاه کنند. این کار باعث می ‌شود که ارتباط عاطفی و فیزیکی عمیقی بین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و پدر و مادر آنها به وجود بیاید.

پیدا کردن یک ایده جدید برای درمان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

اگر شما در برنامه درمان کودک خود حضور فعال دارید و از روش های مختلف درمانی از قبیل فلورتایم بهره می گیرید باید بدانید که دیدن برنامه های مختلف تلویزیونی و ویدئویی می ‌تواند به شما ایده ‌های خوبی بدهد و قوه خیال پردازی شما را تحریک کند تا از روش های جدید برای کمک به کودک خود استفاده کنید.

تقویت مهارت شنوایی و بینایی

اوتیسم

معمولاً افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یاد می گیرد که از چشم ها و گوش های خود بهترین استفاده را بکنند اما ممکن است نتوانند حرف بزنند. نگاه کردن به برنامه های تلویزیونی می ‌تواند به آنها برای آموزش دانش و مهارت مورد نیاز در مدرسه و جامعه کمک کند. پدر و مادرها می توانند از برنامه های خاصی که با هدف آموزش به کودکان اختلال طیف اوتیسم طراحی شده است کمک بگیرند. به طور کلی پدر و مادرها کنترل کامل بر تجربه کودک شان از تماشای تلویزیون دارند و می ‌توانند از این قدرت برای کمک به کودک خود استفاده کنند و تجربه های جدیدی را به دست بیاورند.

هنگامی که شما با کودک خود فیلم می بینید گاهی اوقات فیلم را نگه دارید و از کودک خود درباره آن سوال بپرسید تا کاملاً کودک شما با موضوع فیلم درگیر شود. اگر کودک شما یک بخش خاص از فیلم را دوست دارد و ترجیح می دهد آن را چندین بار ببیند می توانید از آن اپیزود به عنوان جایزه به خاطر رفتار خوب کودک یا موفقیتی که به دست آورده است استفاده کنید. به خاطر داشته که هرچه میزان تعامل بین شما و کودک تان بیشتر باشد ارتباطات قوی تری بین شما شکل خواهد گرفت و کودک از درون پیله خود خارج می شود و به تدریج با شما احساس نزدیکی خواهد کرد و از شدت علائم اختلال اوتیسم کاسته خواهد شد.

از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با کودک خود استفاده کنید و همه تلاش خود را بکنید که به او برای رفع محدودیت هایش کمک کنید ممکن است در این مسیر خسته شوید و تصور کنید ادامه راه برای تان غیر ممکن است اما این همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک تان فقط شما را دارد پس شما وظیفه دارید که همیشه حامی او باشید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.