آیا کودکان به بازی با والدین نیاز دارند| تاثیر بازی کردن بر کودک+ فیلم

همه کودکان بازی کردن را دوست دارند و معمولا به تنهایی یا با سایر کودکان بازی می ‌کنند اما محققان به این نتیجه رسیده اند که بازی کردن کودک با پدر و مادر اهمیت بسیار زیادی دارد و همیشه از بازی کردن با والدین خود لذت می برند و از پیشنهاد پدر و مادر برای بازی کردن با لذت استقبال می کنند.

 

کودکان به بازی کردن نیاز دارند

بازی با کودک
همه کودکان بازی کردن را دوست دارند و معمولا به تنهایی یا با سایر کودکان بازی می ‌کنند اما محققان به این نتیجه رسیده اند که بازی کردن کودک با پدر و مادر اهمیت بسیار زیادی دارد و همیشه از بازی کردن با والدین خود لذت می برند و از پیشنهاد پدر و مادر برای بازی کردن با لذت استقبال می کنند. محققان از پدر و مادرها می خواهند که برای بازی با کودکان خود برنامه ریزی کنند و هرگز خیال نکنند کودک آنها در حال بازی با دیگران است و نیازی به بازی کردن با آنها ندارد.

پدر و مادرهایی که چند فرزند دارند باید هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی با فرزندان خود بازی کنند و لحظات شادی را برای آنها ایجاد کنند. حضور هر دو والد برای بازی با کودک لازم است اما  اگر شما از از همسرتان جدا شده اید یا فقط یک کودک دارید بهتر است گاهی اوقات دوستان یا خانواده خود را دعوت کنید و به بازی کردن با فرزند خود بپردازید. برای آنکه بتوانید ارتباط خوبی را در هنگام بازی کردن با کودک خود برقرار کنید باید از دنیای بزرگسالان فاصله بگیرید و وارد دنیای کودکی شوید. در هنگام بازی از کودک خود سوال بپرسید، با او همراه شوید و تمام تلاش تان را بکنید که به او خوش بگذرد اما در همین حین دقت کنید که مدیریت و کنترل شرایط را از دست ندهید.

در صورت نیاز از اسباب بازی های کودک استفاده کنید و سعی کنید به کمک آنها نحوه حل مشکلات فردی را آموزش دهید تا کودک شما مهارت های اجتماعی را یاد بگیرد. به عنوان مثال خرس عروسکی کودک شما کار اشتباهی را انجام داده است در این حالت از کودک خود بپرسید که الان باید چه عکس العملی به این رفتار نشان دهد و او را تشویق کنید که راه درست را انتخاب نماید.

پیشنهاداتی برای بازی با کودک

 

  • شما می توانید کودک خود را به حیاط یا پارک ببرید و با او بازی کنید توپ را به سمتش پرتاب کنید و منتظر پاسخ او بمانید.
  • سعی کنید زمانی را به راه رفتن در طبیعت اختصاص دهید و از فضای دلچسب آنجا لذت ببرید.
  • می توانید به همراه او پازلی که به هم ریخته است را تکمیل کنید یا اینکه با او کارت بازی کنید تا یاد بگیرد هر گاه نوبتش شد بازی کند و با نخوه برد و باخت آشنا شود.
  • کودک خود را تشویق کنید و با صدای بلند با او بخندید.

بازی با کودک

  • گاهی اوقات با هم کار دستی درست کنید و در حین بازی او را قلقلک دهید یا هنگامی که نقاشی می کشید کمی از رنگ روغن را به صورتش بمالید و با هم خوش بگذرانید.
  • اگر قصد درست کردن کیک و شیرینی را دارید از کودک خود کمک بگیرید گاهی اوقات کمی ریخت و پاش بد نیست اما در عوض حسابی به هر دوی شما خوش می گذرد.
  • با هم به موسیقی گوش دهید و با خواننده هم صدایی کنید حتی با هم برقصید. اگر کودک تان استعداد موسیقی دارد با او تمرین کنید تا بیشتر به تکرار این کار تشویق شود.
  • با هم کتاب بخوانید و از هم سوال بپرسید یا مسیر داستان را عوض کنید و با هم یک داستان جدید بسازید.
  • باهم فیلم ببینید و فیلم های مورد علاقه کودک خود را پیدا کنید و با علایق او آشنا شوید.
  • بازی های بچه گانه مانند ‘گرگم به هوا نون بیار کباب ببر قایم موشک’ و غیره را انجام دهید.
  • به کودک تان یاد دهید هر موقع به بازی کردن نیاز دارد به شما بگوید اما در کنارش یاد بگیرد که صبور باشد تا کار شما تمام شود و وقت آزاد داشته باشید.

تقویت روابط بین کودک و والدین با بازی کردن

بازی با کودک
بازی کردن با کودک باعث ایجاد روابط محکم بین پدر و مادر و کودک می شود که برای همیشه پایدار خواهد بود. بازی کردن باعث می ‌شود کودک به این نتیجه برسد که شما او را دوست دارید و به او عشق می ورزید. هنگامی که شما با کودک خود بازی می کنید کودک یاد می ‌گیرد با شما صادق و راحت باشد و بتواند مشکلاتش را با شما در میان بگذارد و در این حالت شما باید برخوردی منطقی و مناسب با کودک خود داشته باشید تا اطمینان حاصل کند مسیر درستی را برای بیان مشکل پیدا کرده است.

فعالیت های خانوادگی برای همه اعضای خانواده عالی هستند و باعث تقویت ارتباط بین اعضای خانواده می شوند. به عبارتی می ‌توان گفت خانواده ای که با هم بازی می ‌کند در کنار هم می ‌ماند و روحیه همکاری و حمایت در میان آنها افزایش پیدا می کند. این مسئله باعث تقویت اعتماد به نفس کودک، تقویت مهارت های اجتماعی، احساس تعلق به یکدیگر و یادگیری مهارت های ارتباطی خواهد شد.

انواع بازی های کودکانه

بازی با کودک
با بزرگ شدن کودکان معمولاً تمایل آنها برای بازی کردن به صورت فردی کمتر می شود و بیشتر به بازی‌ های گروهی روی می ‌آورند. برخی از کودکان بر اساس علایق شخصی دوست دارند با کودکان بزرگ تر از خود بازی کنند اما برخی دیگر ترجیح می دهند با کودکان همسن خود یا حتی کوچک تر بازی کنند. به طور کلی نحوه بازی کردن کودکان در شرایط مختلف و در روزهای متفاوتی یکسان نیست مثلاً ممکن است یک روز کودک دوست داشته باشد قایم موشک بازی کند اما روز بعد تمایلی به انجام این بازی از خود نشان ندهد.

کودکان زیر دو سال معمولاً دوست دارند به تنهایی بازی کنند و اغلب بررسی همه نقاط منزل می پردازند و به صداها واکنش نشان می دهند و اشیای مختلف را در دست می گیرند یا آنها را درون دهان خود می گذارند و بازی می کنند. کودکان بزرگ تر نیز گاهی اوقات ترجیح می دهند به تنهایی بازی کنند و ممکن است ساعت ها با دوست خیالی خود وقت بگذرانند آنها بیشتر عاشق ساختن، نقاشی کردن، رنگ کردن، اختراع کردن و کشف چیزهای جدید هستند.

از سن ۲ تا ۳ سالگی به بعد کودکان دوست دارند بیرون بروند و با سایر بچه‌ ها بازی کنند و بیشتر همسالان خود را برای بازی کردن ترجیح می ‌دهند اما گاهی اوقات آنها توجهی به سایر کودکان برای بازی کردن ندارند یا فقط تلاش می ‌کنند آنها را از هم جدا کنند و این کار برای آنها اهمیت زیادی پیدا می ‌کند. از سن ۳ سالگی به بعد کودک قابلیت یادگیری و آموزش پذیری را دارد و می تواند با بقیه کودکان ارتباط برقرار کند و وسایل خود را به آنها بدهد.

بازی با کودک

بزرگسالان باید از دخالت کردن در بازی‌ های کودکان خودداری کنند و فقط زمانی مداخله کنند که کودکان به یک نفر برای حل مشکل خود نیاز دارد. اکثر کودکان از بازی کردن با بزرگسالان به ویژه پدر و مادر لذت می ‌برند که می توان این بازی ها را به صورت فردی یا گروهی انجام داد. شما نیز به عنوان پدر و مادر کودک بهتر است گاهی اوقات برای بازی با او برنامه ریزی کنید و از دنیای پر دغدغه بزرگسالی فاصله بگیرید و به دنیای شاد کودکی بپیوندید و لحظات دلچسبی را در کنار آنها تجربه کنید.

به خاطر داشته باشید که بازی های گروهی به کودک برای یادگیری مهارت های اجتماعی و ارتباطات متعادل کمک خواهد کرد. اگر کودک شما همیشه از بازی کردن با دیگران خودداری می ‌کند هوشیار باشید زیرا ممکن است عدم بازی کردن کودک یک مشکل جدی وجود داشته باشد برای اطمینان بیشتر با پزشک مشورت کنید تا علت بروز این مسئله را متوجه شوید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.