بهبود الگوی خواب کودکان| اختلالات خواب| درمان اختلالات خواب کودکان

آیا شب ها برای خواباندن کودک خود به مشکل می خورید؟ آیا کودک شما دچار اختلال خواب شده است؟ تعجب نکنید کودکان نیز مانند بزرگسالان گاهی اوقات دچار اختلالات خواب می ‌شوند. خواب ناکافی با تاثیرات منفی بر رشد کودک، رفتار و یادگیری او همراه است. خوشبختانه روش های متعددی برای کمک به بهبود الگوی خواب کودکان وجود دارد.

چگونه به بهبود الگوی خواب کودکان کمک کنیم؟

اختلالات خواب کودکان

آیا شب ها برای خواباندن کودک خود به مشکل می خورید؟ آیا کودک شما دچار اختلال خواب شده است؟ تعجب نکنید کودکان نیز مانند بزرگسالان گاهی اوقات دچار اختلالات خواب می ‌شوند. خواب ناکافی با تاثیرات منفی بر رشد کودک، رفتار و یادگیری او همراه است. خوشبختانه روش های متعددی برای کمک به بهبود الگوی خواب کودکان وجود دارد. اگر فرزند شما دچار اختلال خواب شده است وقت آن رسیده که بدانید برای بهبود الگوی خواب کودک خود چه اقداماتی را باید انجام دهید تا ریسک بروز عوارض حاصل از بی خوابی به حداقل برسد.

به الگوی خواب کودک خود توجه کنید؟

متخصصان اختلالات خواب گاهی اوقات از الگوی خواب تحت عنوان بهداشت خواب یاد می ‌کنند. بهداشت خواب مسائلی از قبیل رفتارهای فرد قبل از خوابیدن را شامل می شود. متخصصان عقیده دارند که باید همه افراد قبل از خواب زمانی را به ریلکسیشن اختصاص دهند.

در ادامه به چند نکته مهم اشاره می کنیم که می تواند برای بهبود الگوی خواب کودکان و نوجوانان سودمند باشد. داشتن یک برنامه منظم برای خواب کمک بسیار زیادی به بهبود الگوی خواب کودکان خواهد کرد به عنوان مثال کودک قبل از خواب می تواند به سرویس بهداشتی برود، دندان‌ هایش را مسواک بزند سپس پدر و مادرش برای او قصه بگویند. این اقدامات باعث می شود که ذهن و بدن کودک برای یک خواب شبانگاهی مناسب آماده شود و تنش و استرس حاصل از مقاومت به خواب از بین برود.

وسایل الکتریکی را از دسترس کودک خود خارج کنید

در حقیقت در اکثر کودکان بی خوابی علت خارجی دارد و عامل مختل کننده خواب در محیط وجود دارد. اکثر کودکان از بازی کردن با کامپیوتر یا تبلت لذت می برند و حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از بازی کردن دست بکشند. همه ما به اهمیت خواب بر ذهن و بدن واقف هستیم و می ‌دانیم که خواب کافی و مناسب به سرحال شدن فرد برای روز بعد کمک می کند و در صورتی که فرد مورد نظر به اندازه کافی نخوابد ممکن است بد اخلاق، عصبی و پرخاشگر شود. استفاده از وسایل الکتریکی در رختخواب از مواردی هستند که مانع از خوابیدن کودک می شوند و لذت بازی کردن با آنها باعث می شود کودک در برابر وسوسه خوابیدن مقاومت کند. معمولا نور حاصل از صفحه تبلت یا کامپیوتر باعث بی خوابی می شود به همین دلیل باید نیم ساعت قبل از خواب همه وسایل الکتریکی را از دسترس کودک خارج کرد.

به نقش اختلالات خواب در کودکان توجه کنید

اختلالات خواب در کودکان

کودکان و نوجوانان نیز مانند بزرگسالان در معرض بروز اختلالات خواب قرار دارند و کودکانی که خروپف می کنند باید حتما به طور کامل ارزیابی شوند تا علت مشکل آنها تشخیص داده شود. آپنه خواب اختلالی است که می ‌تواند با مسائل مختلفی از قبیل خیس کردن رختخواب، اختلال بیش فعالی نقص توجه و یا حتی راه رفتن در خواب همراه شود. برخی از کودکان دچار سندروم پای بی قرار می شوند و این مسئله باعث می شود خوابیدن برای آنها دشوار باشد همچنین احتمال بروز سایر اختلالات خواب نیز وجود دارد. اگر شما احساس می کنید که کودک تان دچار اختلال خواب شده است بهتر است هر چه زودتر با پزشک صحبت کنید تا در صورت لزوم شما را به متخصص خواب ارجاع دهد.

اختلالات خواب با عوارض جدی همراه است

عوارض حاصل از اختلالات خواب یک مسئله غیر قابل انکار است و همه افرادی که دچار بی خوابی هستند را درگیر می کند. کودکان نیز از این قاعده جدا نیستند و اختلالات خواب احتمال بروز رفتارهای بیش فعالانه، اختلال در توجه و رفتارهای نامناسب را افزایش می دهد. عدم درمان اختلالات خواب می تواند بر هوش و یادگیری کودک تاثیرات منفی بگذارد و جالب آن که آنها برخلاف بزرگسالان به علت کمبود خواب دچار حالت خواب آلودگی نمی شود به همین دلیل پدر و مادر آنها نمی توانند بی خوابی کودک خود را تشخیص بدهد. تحقیقات نشان داده است که ریسک بروز آسیب دیدگی در کودکانی که دچار اختلالات خواب هستند بیشتر از سایر کودکان است.

برنامه خواب فرزند خود را تنظیم کنید

اختلالات خواب کودکان

برخی از کودکان دوست دارند تا دیر وقت بیدار بمانند و پا به پای پدر و مادر خود تلویزیون تماشا کنند. در چنین مواردی باید یک برنامه منظم را برای خواب کودک در نظر گرفت تا هر شب سر یک ساعت معین بخوابد. هنگامی که کودک هر شب حتی آخر هفته ها سر ساعت بخوابد بدنش یاد می ‌گیرد که باید تحت هر شرایطی در زمان مشخص شده بخوابد. به همین ترتیب بیدار شدن سر ساعت اهمیت بسیار زیادی دارد. از کودک خود بخواهید هنگامی که احساس خواب آلودگی می کند بخوابد تا دچار بی خوابی نشود.

از فرزند خود بخواهید قبل از خواب به موسیقی گوش دهد

گوش دادن به موسیقی قبل از خواب می ‌تواند به بهبود الگوی خواب کودکان کمک کند و کیفیت خواب آنها را افزایش دهد. ۱۵ تا ۶۰ دقیقه آخر قبل از خواب را به گوش دادن به موسیقی اختصاص دهید یا آن که برای کودک خود قصه بگویید تا ذهن او برای خواب آماده شود. لالایی خواندن برای کودکان می ‌تواند به بهبود الگوی خواب آنها کمک کند. اجازه ندهید کودک تان از وسایل الکتریکی استفاده کند زیرا نور آبی صفحه آن باعث می شود خواب از سر کودک بپرد. در صورتی که کودک به لحاظ ذهنی برای خوابیدن آماده شود بدون هیچ گونه مشکلی به خواب خواهد رفت.

مراقب الگوی ورزش کردن و غذا خوردن فرزند خود باشید

اختلال خوردن در کودکان

ورزش کردن برای بدن همه ما ضروری است اما باید ۴ ساعت قبل از خواب از ورزش کردن خودداری کرد در غیر این صورت می‌تواند الگوی خواب را تغییر دهد. همچنین خوردن مواد غذایی قبل از خواب باعث مختل شدن روند خوابیدن خواهد شد. به همین ترتیب باید از غذا خوردن در ساعات آخر شب خودداری کرد تا بدن برای خواب آماده شود. نوجوانان باید از اوایل شب از مصرف کافئین خودداری کنند زیرا کافئین به عنوان یک محرک در نظر گرفته می شود که باعث اختلال در الگوی خواب آنها خواهد شد. کافئین در خوراکی هایی از قبیل نوشابه، چای، قهوه، خوراکی های حاوی شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

اهمیت خواب را برای کودک خود توضیح بدهید

هنگامی که حس خواب آلودگی به ما دست می دهد به سختی می توانیم در برابر این وسوسه ی شیرین مقاومت کنیم. به کودک خود توضیح بدهید که خواب به موقع چقدر اهمیت دارد و باید سر ساعت و به اندازه کافی بخوابد تا بتواند روز بعد به انجام فعالیت مورد علاقه خود بپردازد و انرژی لازم را برای این کار داشته باشد. درباره عوارض حاصل از بی خوابی برای او صحبت کنید و بگویید که خواب ناکافی می تواند باعث افزایش وزن او شود. همه کودکان به روزی ۸ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند تا بتوانند روز بعد را با انرژی بیشتری شروع کند.

بهبود الگوی خواب کودکان تاثیرات بسیار مهمی را بر ذهن و مغز آنها می گذرد پس شما به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید خواب فرزند خود را منظم کنید و در صورتی که فرزند شما دچار اختلالات خواب است به فکر درمان باشید و او را نزد متخصص اختلالات خواب ببرید تا مشکل او را درمان کند. متخصصین توانمند ما در کلینیک خواب می توانند در این خصوص به شما و کودک تان کمک کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.