آیا میدانید چرا بعضی از کودکان از رعد و برق می ترسند؟| ترس از رعد و برق در کودکان| درمان ترس از رعد و برق

ترس از رعد و برق در کودکان یک پدیده شایع است و ممکن است خود شما نیز در دوران دوران کودکی به شدت از شنیدن صدای رعد و برق وحشتناک کرده باشید اما مسئله مهمی که نباید از آن غافل شوید این است که

ترس از رعد و برق در کودکان

آیا کودک شما از شنیدن صدای رعد و برق به شدت وحشت می کند و شروع به جیغ زدن می نماید یا آنکه خودش را در بغل تان می اندازد تا جای امنی را برای پناه گرفتن پیدا کند؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید بدانید که فرزند شما دچار آسترا فوبیا است. ترس از رعد و برق در کودکان یک پدیده شایع است و ممکن است خود شما نیز در دوران دوران کودکی به شدت از شنیدن صدای رعد و برق وحشتناک کرده باشید اما مسئله مهمی که نباید از آن غافل شوید این است که برخی از کودکان در پی شنیدن صدای رعد و برق دچار واکنش های جسمانی از قبیل عرق کردن کف دست یا در قفسه سینه می شوند و ترس آنها بسیار شدید تر از چیزی است که فکرش را می ‌کنید. درمان ترس در کودکان اهمیت زیادی دارد و به سلامت روانی آنها کمک می کند.

ترس از رعد و برق در کودکان

جالب است بدانید که این نوع فوبیا را می ‌توان در حیوانات نیز مشاهده کرد به نحوی که برخی از آنها با شنیدن صدای رعد و برق سعی می ‌کنند خود را در جایی پنهان ‌کنند. آسترا فوبیا یک واژه یونانی است که ریشه آن به کلمه استریپ به معنای رعد و برق و فوبوس به معنای ترس بر می ‌گردد. ترس از رعد و برق در کودکان می ‌تواند تاثیرات منفی بر آنها بگذارد و باعث اختلال در امور زندگی آنها شود به همین دلیل باید توجه ویژه‌ ای به این مسئله داشته باشید. ترس از رعد و برق در کودکان باعث می شود که آنها از رفتن به مکان هایی که احتمال بارش باران و رعد و برق در آنجا مطرح است خودداری کنند اما خبر خوبی که در این خصوص وجود دارد این است که ترس از رعد و برق در کودکان کاملاً قابل درمان است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

علل ترس از رعد و برق در کودکان

ترس از رعد و برق در کودکان

ترس از رعد و برق در کودکان می ‌تواند به واکنش طبیعی بدن آنها ارتباط داشته باشد البته کودکان ترس را از سایر اعضای خانواده خود یاد می ‌گیرند. به عنوان مثال اگر خواهر یا برادر آنها از رعد و برق می ترسد این ترس را از او یاد می ‌گیرند و ترس از رعد و برق در کودکان نهادینه می ‌شود و با شنیدن صدای رعد و برق وحشتناک می ‌کنند و خودشان را در آغوش پدر یا مادر می ‌اندازند.

برخی از کودکان که یک تجربه تروماتیک مرتبط با رعد و برق داشته اند نیز دچار اختلال ترس از رعد و برق می شوند و برخی دیگر شاهد آسیب دیدگی یک فرد به علت رعد و برق بوده اند و به همین دلیل دچار اختلال ترس از رعد و برق شده اند. برخی دیگر از کودکان شاهد آسیب دیدگی یک فرد به علت رعد و برق بوده اند و همین مسئله باعث بروز فوبیا در کودکان شده است. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و کودکانی که دچار مشکلات مرتبط با پردازش حواس هستند بیشتر از سایر کودکان دچار فوبیا از رعد و برق می شوند زیرا حساسیت آنها به صداها بیشتر است.

علائم و نشانه های ترس از رعد و برق در کودکان

ترس از رعد و برق در کودکان

کودکانی که دچار اختلال آسترا فوبیا هستند قبل و در هنگام بروز رعد و برق دچار حملات پانیک می شوند. ترس از رعد و برق در کودکان می ‌تواند باعث بروز علائمی مانند درد قفسه سینه، بی حسی، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، اختلال در تنفس، عرق کردن کف دست، پناه گرفتن در آغوش دیگران و مواردی از این قبیل شود. گاهی اوقات ترس از رعد و برق در کودکان باعث می ‌شود که خودشان را در کمد، حمام یا زیر تخت پنهان کنند. دیدن این وضعیت می ‌تواند باعث ناراحتی عمیق پدر و مادر شود اما جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که می ‌توان به درمان این نوع فوبیا در کودکان پرداخت.

درمان ترس از رعد و برق در کودکان

ترس از رعد و برق در کودکان

می ‌توان از رفتار درمانی شناختی برای درمان ترس از رعد و برق در کودکان استفاده کرد. این روش درمانی بسیار موثر است زیرا به ذهن ناخودآگاه کودک یاد می دهد که از تفکرات منفی رها شود و این امر از طریق بازآموزی خودآگاه میسر می ‌شود. در روش رفتار درمانی شناختی، درمان گر کودک را تشویق می ‌کند درباره ترس خود صحبت کند یا آن که مطالبی را یادداشت کند. در این نوشته ها ممکن است درمان گر شاهد جملاتی از قبیل ‘هنگامی که رعد و برق می زند باید در کمد یا زیر تخت قایم شوم چون اتفاق بدی قرار است رخ بدهد’، باشد. در مرحله بعدی درمان گر و کودک با هم به بررسی جملات نوشته شده می ‌پردازند و تفکرات منفی را با هم بررسی می کنند. در این شرایط کودک متوجه می ‌شود که او دچار حمله پانیک شده است و تفکرات منفی خود او را باور دارد که این مسئله باعث بدتر شدن ترس او شده است.

اضطراب و استرس شدید کودک باعث می شود که کنترل خود را از دست بدهد و ترس از رعد و برق بر او غلبه کند. در رفتار درمانی شناختی، درمان گر به کودک کمک می کند به تدریج این تفکرات منفی را کنار بگذارد و تفکرات منطقی را جایگزین آنها نماید تا بتواند ترس و اضطراب خود را کنترل کند. در یک روش دیگر نیز پزشک در ابتدا سعی می کند تصاویری را از رعد و برق به کودک نشان دهد سپس به همراه او به تماشای فیلم هایی از طوفان می نشیند و با هم به صدای رعد و برق به گوش می دهند تا کودک بتواند با این پدیده طبیعی کنار بیاید. آموزش دادن تکنیک های نفس کشیدن و مهارت های مخصوص شل کردن عضلات نیز می تواند کمک بسیار زیادی به درمان ترس از رعد و برق در کودکان نماید.

نقش پدر و مادر در درمان ترس از رعد و برق در کودکان

صحبت کردن با کودکان

پدر و مادر باید از بررسی مکرر شرایط جوی خودداری کنند زیرا این کار ممکن است حساسیت کودک را به این پدیده افزایش دهد. سعی کنید کاملا طبیعی عمل کنید تا کودک شما حساس نشود. درباره رعد و برق با فرزند خود صحبت کنید و به او کمک کنید که بتواند بر ترس غلبه کند در عین حال به او اطمینان بدهید که همیشه حمایتش می کنید و در کنار او خواهید بود.

هنگامی که رعد و برق شروع می شود از کودک خود بخواهید که شروع به شمارش اعداد کند به عنوان مثال به صورت معکوس از عدد ۲۰۰ تا ۱ را بشمارد یا آنکه از او بخواهید داستانی را که اخیراً خوانده است برای تان تعریف کند. این اقدامات به او کمک می کند تا بتواند به تدریج با ترس غیر عادی اش کنار بیاید و دیگر از رعد و برق نترسد و به این نتیجه برسد که رعد و برق یک پدیده طبیعی است و هیچ گونه ترسی ندارد. به خاطر داشته باشید که از مسخره کردن کودک خود به علت ترس از رعد و برق خودداری کنید تا از لطمه بیشتر به کودک پیشگیری گردد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.