ترس از سگ در کودکان|علت ترس از سگ در کودکان| فوییای سگ

تعداد زیادی از کودکان سگ ها را دوست دارند و هنگامی که آنها را جایی می بینند ذوق زده می شوند و می خواهند به کنار سگ ها بروند و با آن بازی کنند اما تعدادی از آنها هنگامی که به سگ نزدیک می ‌شوند جیغ می زنند و پشت پدر یا مادر خود پنهان می شوند. کودکان ذاتاً یکسان نیستند و تعدادی از آنها روحیه ماجرا جویانه ای دارند حال آنکه برخی دیگر از هر چیز جدیدی می ترسند

چرا بعضی از کودکان از دیدن سگ وحشت می کنند؟

فوبیا در کودکان

تعداد زیادی از کودکان سگ ها را دوست دارند و هنگامی که آنها را جایی می بینند ذوق زده می شوند و می خواهند به کنار سگ ها بروند و با آن بازی کنند اما تعدادی از آنها هنگامی که به سگ نزدیک می ‌شوند جیغ می زنند و پشت پدر یا مادر خود پنهان می شوند. کودکان ذاتاً یکسان نیستند و تعدادی از آنها روحیه ماجرا جویانه ای دارند حال آنکه برخی دیگر از هر چیز جدیدی می ترسند. این گروه از کودکان نسبت به تجربیات جدید حساسیت زیادی دارند و آستانه تحمل آنها در هنگام احساس استرس بسیار کم است. این مسئله در خصوص ترس از سگ نیز صدق می کند و برخی از آنها با نزدیک شدن سگ جیغ بنفش می کشند.

معمولاً دلایل ترس از سگ در کودکان مشخص است یکی از این دلایل این است که اکثر پدر و مادرها از کودکان خود می خواهند که از نزدیک شدن به سگ خودداری کنند و حتی به فرزندان می ‌گویند که سگ یک موجود ترسناک است. جالب است بدانید که فقط کودکان از سگ ها نمی ‌ترسند بلکه سگ ها نیز ممکن است از دیدن کودکان وحشت زده شوند. سینوفوبیا نام علمی ترس از سگ است.

اکنون این سوال مطرح می ‌شود که چگونه می ‌توان به ترس از سگ در کودکان غلبه کرد و چه راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. در بخش زیر به ۱۰ راه کار سودمند برای کمک به درمان ترس از سگ در کودکان اشاره می کنیم.

ده روش برای درمان ترس از سگ در کودکان

فوبیای سگ در کودکان

    • اگر کودک شما از سگ می ترسد سعی کنید ترس او را درک کنید. ترس از عنکبوت، ترس از مار، ترس از صحبت کردن در جمع و مواردی از این قبیل عواملی هستند که به نحوی باعث بروز ترس و اضطراب در کودکان و گاهی اوقات بزرگترها می شوند. اگر چه منطق همه ما بدون خطر بودن صحبت کردن در جمع را تایید می کند، به طور یقین می توان گفت که ترس یک فرآیند غیر عقلانی و غیر منطقی نیست. ترس از سگ در کودکان نیز شبیه صحبت کردن در جامعه است و باعث وحشت کودک می ‌شود این مسئله بدین معنا است که اولین گام در کمک به کودک برای غلبه بر ترس از سگ این است که ترس او را قبول کنید و او را درک نمایید.
    • به جملاتی که قرار است به فرزند خود بگویید دقت کنید و مراقب باشید با جملاتی که انتخاب می کنید به ترس بیشتر کودک خود دامن نزنید. به عنوان مثال از او نه خواهید سگ را ناز کند یا به بدن سگ دست بزند. حتی بعضی از پدر و مادرها از کودک خود می خواهند از دیگران بپرسد آیا سگ گاز می گیرد؟ جملات تاثیر و قدرت بسیار بالایی بر کودک و دیدگاه او در خصوص خطرناک بودن سگ ها دارد. پس جملات خود را با دقت کامل انتخاب کنید.
    • لزومی ندارد کودک خود را به برقراری ارتباط با سگ تشویق کنید. به خاطر داشته باشید که باید از مجبور کردن فرزند خود برای نزدیک شدن به سگ خودداری کنید زیرا این کار می ‌تواند باعث شعله ور شدن ترس از سگ در کودکان شود. در عوض باید به تدریج کودک خود را با سگ آشنا کنید. برای این کار می ‌توانید از تصاویری که در کتاب، فیلم و تلویزیون وجود دارد استفاده کنید و آنها را به کودک خود نشان بدهید سپس از فاصله دور کودک خود را به تماشای سگ ببرید و در نهایت به تدریج کودک را نزدیک تر ببرید. به خاطر داشته باشید که اگر احساس کردید هنوز رفتن به مرحله بعدی برای کودک شما دشوار است بهتر است به مرحله قبل بر گردید و با کودک خود همگام شوید و اجازه بدهید به تدریج ترس از سگ در کودک شما از بین برود.
      هنگامی که احساس کردید کودک شما برای رفتن به مرحله بعدی کاملا آماده شده است از یک سگ بالغ استفاده کنید زیرا توله های آنها اصلا قابل پیش بینی نیستند و ممکن است کارهایی را انجام دهند که باعث ترس بیشتر در کودک شما شود.

فوبیای سگ در کودکان

    • سعی کنید اطلاعات خود را درباره برقراری ارتباط با سگ ها بیشتر کنید. هرچه اطلاعات شما بیشتر باشد می توانید مطالب بیشتری را در اختیار کودک خود قرار دهید. باید بدانید که سگ ها زبان گفتاری ندارند به این ترتیب از طریق حالات بدن و صورت به برقراری ارتباط می پردازند بنابراین هنگام ارتباط با سگ از حالات صورت استفاده کنید تا کودک تان نیز این موارد را یاد بگیرد.
    • شاید به نظر شما احمقانه باشد اما معمولا کودکان ترس کمتری از سگ هایی دارند که لباس تن دارند به این ترتیب سعی کنید چنین سگ هایی را برای برقراری انتخاب کنید. هر چه رنگ لباس سگ روشن تر باشد جذابیت بیشتری در جذب کودکان خواهد داشت و می تواند در کاهش ترس آنها موثر باشد.
    • هنگامی که کودک شما برای برقراری ارتباط با سگ و لمس کردن آن آماده شد اجازه بدهید به بدن سگ دست بزند. دست زدن به بدن سگ به جای سر آن باعث می شود که احساس ترس در کودک به حداقل برسد. ممکن است هنگامی که سگ به کودک شما نگاه می کند حالت صورتش ترسناک باشد و همین مسئله باعث وحشت بیشتر کودک شود و همه زحمات شما به باد برود.
      زمانی که کودک شما برای برقراری ارتباط با سگ آماده شد باید بدانید هنگامی که کسی به سگ نزدیک شود سگ شروع به بو کردن آن فرد خواهد کرد پس قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که کودک شما کاملا آماده شده است. به عنوان مثال می ‌توانید به فرزند خود بگویید سگ قرار است تو را بو کند و حتی ممکن است تو را ببوسد! در چنین حالتی ذهن کودک انسجام بهتری خواهد داشت و با دیدن چنین کاری از طرف سگ شد که نخواهد شد.
      به کودک خود بگویید که ارتباط شاد و دوستانه بین کودک و سگ باعث می شود که ارتباط آنها با یکدیگر بسیار نزدیک شود. از همان دوران کودکی احترام گذاشتن و روابط دوستانه را به فرزند خود یاد بدهید و به این ترتیب اطمینان حاصل کنید که کودک شما از لگد زدن یا کشیدن دم سگ خودداری می کند.

فوبیای سگ در کودکان

  • از کودک خود بخواهید که قبل از هر کاری از شما سوال بپرسد که آیا اجازه انجام آن را دارد یا خیر. نزدیک شدن به سگ و بازی کردن با آن یکی از این موارد است زیرا ممکن است سگ خطرناک باشد و سلامت کودک شما را به خطر بیاندازد.

گاهی اوقات برخی از پدر و مادرها برای غلبه بر ترس از سگ در کودکان خود برای او یک عدد سگ می خرند تا کودک با آن بازی کند اما در واقع بدترین کار را انجام می دهند زیرا کودک آنها اصلاً آمادگی مواجه شدن با سگ را ندارد. حتی اگر قرار است سگ در یک اتاق دیگر بماند باز هم باعث ترس کودک تان خواهد شد زیرا فرزند شما احساس می ‌کند که هیچ کجای خانه برای او امن نیست و به این ترتیب ترس او بیشتر می ‌شود. قبل از انجام هر کاری برای غلبه بر ترس کودک فکر کنید و در صورتی که به هیچ نتیجه ای نرسید می توانید از یک روانشناس با تجربه کمک بگیرید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.