ترس از پرواز در کودکان (قسمت دوم)| درمان ترس بچه ها از پرواز| بهترین مرکز روانشناسی کودک

همان گونه که در مقاله قبلی اشاره کردیم برخی از کودکان از پرواز با هواپیما به شدت می ترسند و سعی می کنند دلایل مختلفی را برای خودداری از پرواز با هواپیما بیان کنند. در این مقاله قصد داریم نکات دیگری را در خصوص کمک به کاهش اضطراب کودک در خصوص ترس از پرواز بیان کنیم.

راه کارهایی برای غلبه بر ترس از پرواز در کودک

همان گونه که در مقاله قبلی اشاره کردیم برخی از کودکان از پرواز با هواپیما به شدت می ترسند و سعی می کنند دلایل مختلفی را برای خودداری از پرواز با هواپیما بیان کنند. ترس از پرواز در کودک مساله مهمی است که می تواند باعث بروز حملات پانیک در کودک شود. در این مقاله قصد داریم نکات دیگری را در خصوص کمک به کاهش اضطراب کودک در خصوص ترس از پرواز بیان کنیم.

پروسه پرواز را برای فرزند خود توضیح بدهید

توضیح دادن پرواز با هواپیما

در خصوص پرواز کردن هواپیما در آسمان برای فرزند خود توضیح بدهید تا بداند قرار است چه اتفاقاتی رخ بدهد. به او بگویید که نحوه عبور از گیت و ورود به هواپیما چگونه است سپس درباره صدای هواپیما در حین پرواز صحبت کنید. معمولا کودکانی که قبلاً تجربه پرواز را نداشته اند و اطلاعاتی درباره آن ندارند دچار ترس و اضطراب می شوند. برای اینکه بتوانید ترس از پرواز در کودک خود را از بین ببرید

سعی کنید از طریق فایل های ویدیویی موجود در اینترنت کودک خود را با پرواز هواپیما در آسمان آشنا کنید. سعی کنید کمی خلاق باشید و از قدرت خیال پردازی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از فرزند خود بخواهید چشم هایش را ببندد و تصور کند در هواپیما قرار دارد و در حال عبور از روی ابرها است سپس از او بخواهید به پایین نگاه کند و ببیند که چقدر همه چیز از آن بالا هیجان انگیز به نظر می رسد. سعی کنید فرآیند پرواز در خیال را برای او لذت بخش کنید. اگر کودک شما همچنان اضطراب دارد تلاش کنید به کنترل اضطراب کودک خود بپردازید. سعی نکنید که یک قیافه شجاع به خود بگیرید بلکه باید درباره اضطراب خود نیز وقتی برای اولین بار سوار هواپیما شدید صحبت کنید تا فرزند شما بداند که قبلا پدر یا مادرش در شرایط مشابهی قرار داشته اند.

اضطراب کودک خود را کنترل کنید

ترس از پرواز در کودکان

با نحوه کنترل استرس و اضطراب کودک آشنا باشید تا بتوانید به از بین بردن ترس از پرواز در کودک خود کمک نمایید. بهتر است بدانید که مصرف داروهای ضد اضطراب به عنوان اولین اقدام برای کمک به کودک در نظر گرفته نمی شود بلکه استفاده از تکنیک های کاهش اضطراب و رفع استرس می تواند کاملاً اثرگذار باشد. راه رفتن و کمی پیاده روی می تواند یک روش بسیار عالی برای کاهش میزان اضطراب باشد. نفس عمیق کشیدن نیز در بهبود میزان اضطراب کودک تاثیر به سزایی دارد. از کودک خود بخواهید که به آرامی و به صورت عمیق نفسش را فرو ببرد چند لحظه نفس خود را حبس کند سپس به آرامی آن را بیرون بفرستد.

تمرینات مخصوص آرام سازی ذهن نیز می تواند به بهبود ترس از پرواز در کودک و کاهش استرس او کمک کند. نکته مهمتر اینکه باید حتماً به آن توجه کنید این است که شب قبل از پرواز باید فرزند شما خواب راحتی داشته باشد و سعی کنید روز پرواز یک غذای سالم را برای او تهیه کنید. رعایت این نکته نیز می تواند بسیار موثر باشد.

وسایل سرگرم کننده به همراه داشته باشید

سرگرم کردن کودک در هواپیما

ترس از پرواز در کودک می تواند به یک مشکل بزرگ برای خانواده تبدیل شود اما مدیریت صحیح این پروسه و سرگرم کردن کودک در کابین هواپیما به کاهش استرس او کمک می کند. همه کودکان از دیدن برنامه های کارتونی لذت می برند و به عبارتی می توان گفت که از دنیای واقعی جدا می‌ شوند و وارد این فضای کودکانه می شوند شما نیز می توانید در طول پرواز از برنامه کودک یا هر چیز دیگری که کودک به آن علاقه دارد استفاده کنید و زمینه سرگرم شدن کودک خود را فراهم کنید تا ترس او از پرواز کاهش پیدا کند. اگر کودک شما بتواند کمی بخوابد بدون شک شرایط بهتری به وجود خواهد آمد.

با خدمه پرواز در باره ترس از پرواز در کودک خود صحبت کنید

خدمه پرواز آموزش های لازم را در خصوص ترس و اضطراب کودکان و بزرگسالان از پرواز دیده اند می دانند چگونه با آنها برخورد کنند. آن ها می توانند اطلاعات بیشتری را در خصوص ترس از پرواز در کودک شما در اختیارتان قرار دهند به همین دلیل از اینکه به آنها بگویید فرزند شما از پرواز می ترسد تردید نکنید چرا که بدون شک اطلاعات خوبی را از آنها دریافت خواهید کرد.

ترس از پرواز در کودک خود را دست کم نگیرید

نادیده گرفتن ترس کودک و منتظر بودن برای از بین رفتن آن به صورت خود به خود فقط باعث بدتر شدن آن می شود. هنگامی که کودک شما درباره ترس خود از پرواز صحبت می کند به او نگویید که دختر و پسرهایی که بزرگ شده ‌اند نباید از این چیزهای احمقانه بترسند. همین جمله کافی است دست را به کودک شما بیشتر شود و اضطراب جدیدتری به آن اضافه بشود و به این نتیجه برسد که نباید درباره ترس و اضطراب خود با هیچ کسی حرف بزند. در چنین شرایطی باید سعی کنید مهربان باشید و فرزند خود را درک کنید تا بتواند با ترس از پرواز کنار بیاید. همه ما می دانیم که نیازی نیست ترس از پرواز در کودک یا هر نوع ترس دیگری دلیل منطقی داشته باشد و با گفتن جملاتی مانند ‘احمقانه’، ‘ ترسو’ و مواردی از این قبیل به بدتر شدن وضعیت کودک خود دامن نزنید.

به روانشناس مراجعه کنید

مراجعه به روانشناس کودک

اگر ترس از پرواز در کودک شما بسیار شدید است و شما نتوانسته اید کمک چندانی به او کنید وقت آن رسیده که به متخصص مراجعه نمایید. برای این منظور باید به متخصصی که در زمینه درمان فوبیا در کودکان تخصص دارد مراجعه کنید. مراجعه به روانشناس و کمک به کودک برای غلبه بر ترس از پرواز و اختصاص دادن زمان برای رفع این مشکل آنقدر اهمیت دارد که شما می توانید بعداً تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنید و در آینده فرزند شما از پرواز با هواپیما لذت خواهد برد.

در مواردی که ترس کودک از پرواز بسیار شدید باشد و اضطراب بالایی داشته باشد پزشک به تجویز دارو می پردازد تا استرس کودک را کنترل کند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد اضطراب به مدت کوتاهی می ‌توانند اضطراب کودک را از بین ببرند به همین دلیل نباید در اکثر موارد برای کنترل اضطراب کودک به سراغ دارو درمانی رفت چرا که مصرف دارو برای کنترل اضطراب بدون امتحان کردن سایر روش ‌های موجود شبیه این است که شما بدون ضدعفونی کردن یک زخم روی آن بانداژ بگذارید که در این حالت نه تنها وضعیت زخم بهبود پیدا نمی کند بلکه احتمال عفونی شدن آن نیز مطرح می‌ شود. پس به این ترتیب بهترین کار برای کمک به کاهش ترس از پرواز در کودک این است که از همه مراحل بالا پیروی کنید و در صورت لزوم و طبق نظر پزشک به مصرف داروهای تجویز شده برای کنترل اضطراب فرزند خود بپردازید و از تکنیک های مخصوص کنترل اضطراب کودک استفاده کنید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.