علت دزدی کردن نوجوانان چیست؟| دزدی کردن نوجوانان| چند نکته کاربردی

نوجوانان به روش‌ های مختلف دزدی می ‌کنند و برخی از آنها از کیف پدر و مادرشان پول بر می دارند و برخی دیگر وسایل دوستان و همکلاسی های خود را سرقت می کنند. در قانون برای دزدی کردن نوجوانان بر اساس آن چیزی که سرقت کرده اند مجازات ‌هایی در نظر گرفته شده است که با ماهیت نوع سرقت مطابقت دارد. دزدی کردن نوجوانان علاوه بر آنکه

چگونه از دزدی کردن نوجوانان پیشگیری کنیم؟

نوجوانان به روش‌ های مختلف دزدی می ‌کنند و برخی از آنها از کیف پدر و مادرشان پول بر می دارند و برخی دیگر وسایل دوستان و همکلاسی های خود را سرقت می کنند. در قانون برای دزدی کردن نوجوانان بر اساس آن چیزی که سرقت کرده اند مجازات ‌هایی در نظر گرفته شده است که با ماهیت نوع سرقت مطابقت دارد. دزدی کردن نوجوانان علاوه بر آنکه مجازات ‌هایی را در پی دارد باعث شرمندگی و احساس گناه در پدر و مادر و گاهی اوقات خود نوجوان می شود. در بخش زیر به روش هایی می پردازیم که می تواند به شما برای پیشگیری از دزدی کردن نوجوانان کمک کند.

عواقب دزدی کردن را برای فرزند خود توضیح دهید

عواقب دزدی کردن نوجوانان

 

هنگامی که پدر و مادر متوجه می ‌شوند که فرزند آنها از کیف پول شان دزدی کرده است یا آنکه وسایلی که از افراد دیگر دزدیده است را در کیف پیدا می کنند بسیار افسرده و ناراحت می شوند. اگر شما نیز در چنین شرایطی قرار دارید و اولین بار است که فرزندتان دزدی می کند باید با او به گفتگو بنشینید و برای او توضیح بدهید که دزدیدن وسایل شما یا دیگران یک کار غیرقانونی است و می ‌تواند باعث به زندان افتادن او شود. هرگز به سادگی از کنار چنین مسائلی رد نشوید و تحت هیچ شرایطی به او نگویید که کار بدی انجام نداده است و تا زمانی که کسی نفهمیده هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

هنگامی که درباره دزدی و عواقب آن در زندگی صحبت می کنید کاملاً شفاف و بدون ابهام منظور خود را بیان کنید تا فرزند شما بداند به هیچ عنوان از موضع خود کوتاه نمی ‌آیید. می ‌توانید در این خصوص به مجازاتی که در قانون برای سرقت در نظر گرفته شده است اشاره کنید و به طور کامل آن را برای فرزند خود توضیح بدهید. روش سودمند دیگری که می توانید از آن استفاده کنید این است که به فرزند خود نشان بدهید که درصورت دستگیر شدن چه اتفاقاتی برای او رخ خواهد داد.

در مواردی که نوجوانان از افراد غریبه دزدی می کنند آنها را به پلیس تحویل می‌دهند و پلیس به آنها دستبند زده و به اداره پلیس انتقال می دهد. برای فرزند خود توضیح بدهید که این کار چه تاثیرات بدی را در آینده آنها خواهد گذاشت. می توانید از مصاحبه هایی که با افراد زندانی انجام شده است استفاده کنید و آنها را به فرزند خود نشان دهید تا با هر آنچه که در زندان رخ می ‌دهد آشنا شود و بداند چه چیزی انتظارش را می کشد.

تنبیهی را برای فرزند خود در نظر بگیرید که تاثیرات مثبت دارد

تنبیه کردن نوجوانان

به جای آن که فرزند خود را کتک بزنید یا آن که تنبیه های شرم آور را برای او در نظر بگیرید که باعث خشمگین شدن او شود بهتر است تنبیهی را برای او تعیین کنید که تاثیرات مثبتی را بر فرزند شما بگذارد و متوجه شود که دزدی کردن تا چه اندازه به روابط او با پدر و مادرش و دیگران لطمه می زند. این کار باعث می ‌شود که فرزند شما با ارزش صداقت و راستی آشنا شود. به عنوان مثال ممکن است هنگامی که فرزند شما در حال برداشتن پول از کیف پول تان است سر رسیده باشید و تصمیم گرفته باشید همه پولی که برداشته است را از او پس بگیرید تا او را تنبیه کنید. در چنین حالتی ممکن است او برای به دست آوردن پول مورد نیاز خود دست به کارهای عجیب و غریب بزنند جالب است بدانید که برخی از آنها به دنبال پیدا کردن کار می ‌روند تا بتوانند پول به دست بیاورند که این مسئله باعث مسئولیت پذیر شدن آنها می شود و در نتیجه علت نادرست بودن سرقت از دیگران را درک خواهند کرد.

یکی دیگر از کارهایی که می ‌توانید انجام دهید این است که فرزندتان علاوه بر پس دادن پولی که سرقت کرده است باید به عنوان مثال تا یک هفته به انجام امور منزل نیز بپردازد. او با انجام دادن یک کار مثبت برای دیگران می ‌تواند اشتباه خود را جبران کند.

از فرزند خود درباره علت دزدی سوال بپرسید

سوال کردن درباره علت دزدی

با فرزند خود صحبت کنید و از او بپرسید که چرا احساس کرده است باید دزدی کند زیرا ممکن است دلایل و مسائل دیگری فرزند شما را به دزدی وادار کرده باشد. شناسایی علل اصلی دزدی کردن نوجوانان می تواند به شما برای پیشگیری از سرقت مجدد کمک کند. معمولاً دزدی کردن نوجوانان دلایل متعددی دارد که در بخش زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • گاهی اوقات فشاری که از سمت دوستان به فرزند شما وارد می شود مهمترین عواملی است که باعث می شود دست به سرقت بزند. گاهی اوقات دوستان فرزند شما آخرین مدل یک گوشی موبایل را در اختیار دارند و فرزند شما نیز می خواهد مشابه آن را داشته باشد و به همین دلیل راه دزدی را در پیش می گیرد چون به عقیده او تنها راهی است که می ‌توان از آن را به خواسته اش برساند به همین دلیل شروع به دزدیدن پول از شما یا سایر افراد می کند تا بتواند به آنچه که می ‌خواهد دست پیدا کند.
  • یکی از مسائلی که در دوران نوجوانی مطرح می ‌شود این است که نوجوانان سعی می ‌کنند با سایر دوستان خود در شرایط یکسانی قرار بگیرند و گاهی اوقات مجبور می شوند دزدی کنند و وسایل خود را شبیه آنها نمایند.

دزدی کردن نوجوانان

  • نیاز به توجه پدر و مادر نیز می تواند در دزدی کردن نوجوانان نقش داشته باشد. نوجوانان به خوبی می داند که انجام دادن برخی کارها باعث می شود که پدر و مادر به آنها توجه بیشتری کنند به همین دلیل راه دزدی را در پیش خواهد گرفت.
  • گاهی اوقات دزدی کردن در نوجوانان دختر نیز دیده می شود و جالب است بدانید که نیاز به لوازم بهداشتی و تهیه تامپون و پد و شرم از گفتن چنین مواردی و درخواست برای تهیه آن ها توسط خانواده باعث می ‌شود که دزدی کنند و از کیف پدر و مادر یا دوستان خود پول بردارند. پس کاملا به این مسئله دقت کنید و هوشیار باشید.
  • گاهی اوقات برخی از نوجوانان از انجام دادن کارهای اشتباه و رفتارهای پرخطر لذت می برند و به عبارتی انجام دادن هر چیزی که برای شان ممنوعه است را با لذت فراوان انجام خواهند داد. دزدی کردن یکی از کارهایی است که آن را با میل و رغبت انجام می دهند.

 

دزدی کردن نوجوانان می تواند فریاد بی صدای نیاز به توجه باشد پس این مسئله را نادیده نگیرید. در عوض سعی کنید وقت بیشتری را برای خانواده بگذارید و به آنها نشان دهید که چقدر وجودشان برای شما اهمیت دارد. سعی کنید در این دور همی ها لحظات بی نظیری را برای فرزندان خود به وجود بیاورید تا عطش نیاز به جلب توجه در آنها سیراب شود.

 

به اندازه کافی به فرزند خود پول دهید

گاهی اوقات علت دزدی کردن نوجوانان به نداشتن پول کافی ارتباط دارد زیرا نمی توانند با پول ناچیزی که شما به آنها می دهید وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند. شما می توانید یک کار پاره وقت را برای فرزند خود پیدا کنید تا بتواند هزینه ‌های خود را تأمین کند. این کار به او کمک می‌ کند که مسئولیت پذیر شود و با نحوه مدیریت سرمایه آشنا گردد تا بتواند وسایلی که دوست دارد را بخرد.

از فرزند خود بخواهید در فعالیت‌ های فوق برنامه شرکت کند

ورزش کردن نوجوانان

فرزند خود را تشویق کنید که انرژی اش را برای بهبود مهارتها و توانایی هایی که دارد صرف کند. اگر فرزند شما به ورزش کردن علاقه دارد می توانید او را در باشگاه ورزشی مورد علاقه ثبت نام کنید. این کار باعث می ‌شود دوستان جدیدی پیدا کند که همه ی آن ها به ورزش کردن علاقه دارند و به این ترتیب از دنیای سرقت فاصله می ‌گیرد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.