اختلال یادگیری در کودکان | بهترین روانشناس کودک در تهران | درمان اختلال یادگیری + فیلم

اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری، مشکل بسیار جدی و دشواری است که بیشتر مواقع در نواحی زیر رخ می دهد :

خواندن- تلفظ- نوشتن و ریاضی

کودکی که به اختلال یادگیری مبتلاست ،در یکی از موضوعات سطح توانایی بسیار کمی دارد . در حالی که تمام فرصت ها، سن مربوطه و توانایی های دیگر را نیز در اختیار دارد

این گونه مشکلات را باید توسط یک متخصص حرفه ای درمان کرد.

مرکز کودک جایروس با همکاری متخصصان مغز و اعصاب جایروس افتخار دارد که در زمینه ی کلیه ی اختلالات یادگیری همراه شما و کودکتان باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

دلایل اختلالات یادگیری در کودکان

در حال حاضر علت اصلی بروز اختلالات یادگیری را نمی دانیم اما وقتی که کودک در این زمینه دچار اختلال است ، بخشی از مغز وی ،برای نگه داشتن اطلاعات دچار مشکل است که به این بخش ” مشکلات پردازش مبتنی بر سیستم عصبی ” گفته می شود.

مشکلات پردازشی رایج شامل تلفظ سخت یا به خاطر سپردن بخش های غیرمرتبط اطلاعات مانند اعداد و حروف جدید است.

اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری با برخی از ژن های خاص در ارتباط است و می توانند ارثی باشند.در صورتی که یکی از اعضای خانواده مشکلاتی در زمینه ی خواندن و تلفظ دارد یا این که به اختلالات یادگیری دچار بوده است ، احتمال این وجود دارد که فرزندان نسل بعدی آن ها نیز به اختلالات یادگیری دچار شوند.

علائم اختلال یادگیری

در صورتی که فکر می کنید ، فرزند شما اختلال یادگیری دارد ، بهتر است نگاهی به علائم رایج آن بیاندازید.داشتن یک یا بیشتر این علائم به این معنی نیست که کودک شما قطعا به اختلال یادگیری دچار شده است. در صورتی که نگران هستید می توانید با معلم کودک یا روانشناس وی صحبت کنید

برخی از علائم و نشانه های اختلال یادگیری

  • عدم تمایل به خواندن یا به سختی خواندن
  • به هنگام تلفظ کلمات ساده و رایج مشکلات زیادی دارد
  • به سختی می تواند صداها و هجّا ها را در کلمات پیدا کند
  • قصه ها و ایده های جالب زیادی برای شما می گوید اما نوشتن آن ها برایش سخت و دشوار است
  • دست خط بسیار بدی دارد
  • درباره تکالیف مدرسه، اعتماد به نفس زیادی ندارد
اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

تشخیص اختلال یادگیری در کودکان

با معلم کودک صحبت کنید.

در صورتی که نگرانید که مبادا کودک شما در مدرسه دچار مشکل است و اختلالات یادگیری دارد می توانید با معلم کودک خود صحبت کنید

می توانید از وی سوال کنید که آیا کودک شما به اندازه ای که انتظار می رود در زمینه ی خواندن ، نوشتن و ریاضی پیشرفت کرده است یا خیر!!

اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

معلم می تواند کودک شما را امتحان کرده و نتایج آن را با شما به اشتراک بگذارد.این مسئله به شما کمک می کند تا الگوی مشکل را شناسایی کنید

درخواست یک ارزیابی را داشته باشید.

در صورتی که هم چنان نگرانید ، درخواست یک ارزیابی رسمی در مدرسه را داشته باشید.

یک گفتار درمانگر یا روانشناس می تواند در این باره به شما کمک کند. آن ها تلاش می کنند تا تمام علت های احتمالی این مشکل را تشخیص دهند.در صورتی که احساس می کنید روانشناس مدرسه ، صلاحیت لازم را ندارد ، می توانید با یک روانشناس در خارج از مدرسه ، قرار ملاقاتی ترتیب دهید.

درباره اختلالات یادگیری با کودک خود صحبت کنید

کودکانی  که به اختلالات یادگیری دچار هستند نمی توانند به راحتی کودکان دیگر ، بخوانند یا بنویسند. این مسئله ممکن است منجر به این شود که کودک با خود فکر کند ؛احمق یا کودن است.

این که با کودک خود درباره اختلالات یادگیری صحبت کنید می تواند به وی کمک کند تا با این گونه افکار مقابله کند.

می توانید به کودک بگویید ، ابتلا به اختلالات یادگیری به این معنیست که مغز او درباره اطلاعات جدید به گونه ی دیگری فکر می کند اما این مسئله دلیل نمی شود که به اندازه ی دیگر کودکان باهوش نباشد.

اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

گفتاردرمانگر یا روانشناس می تواند به شما یاد دهد که چگونه این مسئله را برای کودک خود توضیح دهید به نحوی که آن را درک کند.

می توانید روی نقاط مثبت و کارهایی که کودک قادر به انجام آن ها است تاکید کنید .می توانید به این اشاره کنید که خیلی از افراد موفق در تاریخ به اختلال یادگیری مبتلا بوده اند .

می توانید مثال افراد موفق زیر را برای کودک خود بیاورید که به اختلالات یادگیری دچار بوده اند :

جسیکا واتسون ( جوان ترین قایق ران در سراسر دنیا )

لیندزی فاکس ( تاجر معروف استرالیایی)

جیمی الیور ( سرآشپز معروف)

آن بنکرافت ( اولین زنی که به قطب شمال سفر کرد )

ریچارد برانسون (بنیانگذار هواپیمایی ویرجین )

تام کروز ؛ دنیل رادکلیف و کیرا نایتلی ( بازیگران معروف هالیوود)

 

کودکانی که به اختلالات یادگیری دچار هستند عموما ،اعتماد به نفس پایینی دارند.هم چنین در صورتی که این اختلال به سرعت شناسایی نشود، احتمال عقب افتادن از تکالیف مدرسه و هم چنین اخراج بیشتر می شود.

این مسئله به آن معنی است که تشخیص سریع و به موقع اختلالات یادگیری اهمیت به سزایی دارد و به جهش کودک کمک می کند.

 

جهش به این معنی است که توانایی برگشت از مشکلات را داشته باشد و بتواند رویه عادی را دنبال کند.

آموزش مهارت های زندگی برای تمام کودکان به خصوص کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری به شدت لازم و ضروری است.

می توانید برای این کار ، پیشنهادات زیر را انجام دهید

می توانید الگوی کودک خود باشید

می توانید با مثبت بودن ، اعتماد به نفس داشتن و انعطاف پذیر بودن ؛ الگوی کودک خود باشید. به عنوان مثال در صورتی که کیکی پخته اید که مزه ی خوبی ندارد می توانید بگویید : ” مهم نیست ، دفعه ی بعد بیشتر تلاش می کنم “.

یا این که اگر در محل کار فیدبک منفی گرفته اید ، بگویید : ” شنیدن این مسئله سخت است اما می تونم خیلی چیزا ازش یاد بگیرم “.

مقاله ی زیر را در این باره از دست ندهید :

افسردگی کودکان| علت افسردگی کودک| بهترین روانشناس تهران

تشویق و تمجید

همیشه برای پیشرفت کودکتان در یک چیزی او را تمجید کنید

همیشه توانایی های غیر درسی ای کودکتان در آن ها خوب است را تشویق کرده و برایشان جشن بگیرید.ممکن است این توانایی ها ، ورزش؛ موسیقی ، نمایش یا مهربان بودن با دوستان باشد

کودک خود را تشویق کنید که نقاط مثبت زندگی خود را ببیند و بداند که اختلالات یادگیری تنها بخش بسیار کوچکی از هویت و شخصیت اوست

کودک خود را تشویق کنید که برنامه ای برای یادگیری داشته باشد. به عنوان مثال شاید نوشتن یک سری دستورالعمل یا کشیدن نقاشی به او کمک کند تا چیزهای جدید را یاد بگیرد.

زمانی را برای بودن و شنیدن حرف های کودک خود بگذارید و سعی کنید که با هم تفریح داشته باشید.این کار به کودکتان علامت می دهد که خاص و مهم است و ارزش سپری کردن زمان را دارد

کودک خود را به امتحان چیزهای جدید تشویق کنید.

اختلال یادگیری در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری خواندن

همان گونه که در بالا ذکر کردیم اختلال خواندن یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که برای کودکان مبتلا به این مشکل پیش می آید. می توانید از خود شروع کرده و برای کودک قصه های جذاب و شیرین بخوانید و به او بفهمانید که خواندن چقدر می تواند لذت بخش و سرگرم کننده باشد.

اختلالات یادگیری در ریاضی

یاد گرفتن ریاضی می تواند برای تمام کودکان سخت و دشوار باشد اما در صورتی که سطح کودک شما در ریاضیات نسبت به دیگر هم سالان خود بسیار پایین است، شاید علامت اختلالات یادگیری باشد .بهتر است که در این باره با پزشک روانشناس کودک مشورت داشته باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.