درمان استرس کودکان | درمان اضطراب | تشخیص استرس در کودک | بهترین مرکز روانشناسی کودک

درمان استرس کودکان

درمان استرس کودکان

هر کودکی ممکن است در برهه هایی از زندگی ، دچار استرس و اضطراب شود که همین مسئله ی روحی در نهایت به عارضه های وخیم تری ممکن است منجر شود.اما آیا می دانید که منشا و مبداء بروز این گونه استرس ها در کودک چیست ؟

درمان استرس کودکان
درمان استرس کودکان

بهترین روانشناس کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری بهترین پزشکان و متخصصین مغز و اعصاب، توانسته است که بهترین خدمات روانشناسی و روانپزشکی را در سطح شهر تهران به کودکان و نوجوانان عزیز ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

منبع استرس

استرس در واقع عملکرد خواسته ها و تمایلاتی است که فشار بیش از حد بر روی ما وارد می کند تا آن ها را انجام دهیم.این خواسته ها و تمایلات معمولا از یک منبع خارجی مانند خانواده؛ کار، دوستان یا مدرسه بر ما هوار می شوند.

اما علاوه بر این منشاء این گونه استرس ها ممکن است از درون خود فرد باشد و معمولا به مواقعی مرتبط است که آن چه که باید انجام دهیم را در قیاس با آن چه می توانیم انجام دهیم قرار داده و همین مسئله موجب افزایش استرس می شود.

درمان استرس کودکان
درمان استرس کودکان

به همین خاطر استرس می تواند هر شخصی که دچار احساس شکست شده است، حتی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.در دوران پیش دبستانی ، جدایی از والدین می تواند منجر به بروز اضطراب شود.هر چه کودک بزرگ تر می شود ، فشار های آکادمی و اجتماعی منجر به استرس می شوند( مخصوصا وقتی که کودک تلاش می کند که خود را با جامعه تطبیق دهد).

بیشتر کودکان به قدری مشغول هستند که عموما هیچ وقتی برای بازی های خلاقانه یا استراحت بعد از مدرسه برایشان باقی نمی ماند.کودکانی که راجع به تمام فعالیت هایشان شکایت دارند یا این که از انجام کارهایشان سرباز می زنند ممکن است به استرس دچار شده باشند.

درباره فعالیت های فوق برنامه ی کودک با وی حرف بزنید.در صورتی که از انجام این برنامه ها شکایت کردند، درباره آسیب ها و مضرات عدم انجام این فعالیت ها با وی گفتگو کنید.

در صورتی که نمی توانید این فعالیت ها را متوقف کنید، راه هایی را امتحان کنید که از طریق آن ها زمان کودک و مسئولیت هایش را مدیریت کرده و به این ترتیب اضطراب وی را کاهش دهید.

درمان استرس کودکان
درمان استرس کودکان

استرس کودکان فقط منحصر به مشکلات خودشان نمی شود! آیا تا به حال پیش آمده است که کودک شما حرف هایتان راجع به مشکلات کاری ،بیماری یکی از اعضای خانواده یا جر و بحث با همسرتان بر سر مسائل مالی را شنیده باشد ؟!

والدین باید دقت داشته باشند که وقتی کودکشان در نزدیکی آن هاست چگونه راجع به این مسائل صحبت کنند چرا که کودکان بر اضطراب والدین تمرکز کرده و خود نیز دچار استرس می شوند.

خبرهای جهانی می تواند منجر به بروز استرس شود.کودکانی که تصاویر خشنی را در تلویزیون می بینند یا صحبت هایی راجع به فاجعه های طبیعی، جنگ یا تروریسم می شوند ممکن است درباره امنیت خود و کسانی که دوست دارند ، احساس نگرانی و استرس پیدا کنند.

درباره آن چه کودکتان می بیند و می شنود با وی صحبت کنید و مراقب آن چه که کودک در تلویزیون می بیند باشید،و برایشان توضیح دهید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است

درمان استرس کودکان
درمان استرس کودکان

چگونه استرس کودکان را کاهش دهیم

چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید که بر استرس خود مقابله کنند؟! استراحت خوب و مواد غذایی سالم می تواند به بهترین شکل به کودکتان کمک کند.

هر روز برای کودک خود وقت بگذارید.چه این که بخواهند با شما حرف بزند و چه این که فقط به بودن در کنار شما نیاز داشته باشند.

آن ها را وادار به حرف زدن نکنید حتی اگر واقعا می دانید که علت نگرانی آن ها چیست!!

برخی مواقع کودکتان فقط دوست دارد که زمانی را صرف انجام فعالیت های بامزه با آن ها کنید و همین مسئله به آن ها آرامش لازم را خواهد داد.

آموزش مدیریت استرس به کودکان

حتی وقتی که کودک بزرگ می شود نیز زمان کیفیت مهم خواهد بود.برای برخی از افراد واقعا سخت است که از محل کار به خانه برسند و روی زمین نشسته و با کودک خود بازی کنند یا درباره روز کودک از وی سوالاتی بپرسند مخصوصا اگر خودشان نیز روز سخت و استرس زایی را پشت سر گذاشته باشند.اما نشان دادن علاقه به کودک می تواند بیانگر اهمیت آن ها باشد.

درمان استرس کودکان
درمان استرس کودکان

از طریق صحبت راجع به علت های احتمالی بروز استرس می توانید به کودک خود کمک کنید تا با آن مقابله کند.با همدیگر می توانید راه حل های متفاوتی مانند انجام فعالیت های بعد از مدرسه ، صحبت کردن بیشتر با والدین و معلم ها و تمرین های ورزشی را به کار بگیرید تا به این ترتیب استرس کودک کاهش پیدا کند.

هم چنین می توانید موقعیت های استرس زایی به شخصه برای کودک خود پدید آورید و او را برای آن ها آماده سازید.

به عنوان مثال به کودکتان بگویید که قرار ملاقات با پزشکش چه روزی است و درباره ی آن چه که در مطب پزشک قرار است رخ دهد با او صحبت کنید.اطلاعاتی که می دهید باید متناسب با سن کودک باشد.برای کودکانی که سن پایین تری دارند نیازی نیست که تمام جزییات و آماده سازی های پیشرفته را توضیح دهید.

به خاطر داشته باشید که برخی از سطوح استرس در هر انسانی عادی است. به کودک خود آموزش دهید که چه زمانی احساس خشم، ترس، تنهایی یا اضطراب عادی و طبیعی است و این که تمام انسان ها این احساسات را بیان می کنند.

وقتی که کودک شما راجع به مشکل استرس آور خود صحبت نمی کند ، تلاش کنید که خودتان سر صحبت را باز کنید!!

این مسئله نشان می دهد که شما به مشکلات کودکتان خود علاقه دارید و آماده هستید که هر وقت تمایل داشت با او صحبت کنید.

اگر کودکتان مشکلاتی از خود بروز داد که موجب نگرانی شما شد و خود کودک نیز تمایلی به حرف زدن راجع به آن ها ندارد می توانید با یک روانشناس کودک یا تراپیست مشورت کنید

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.