سوالات متداول درباره مصرف ماریجوانا قسمت دوم| مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان| اعتیاد به ماری جوانا

تحقیقات نشان داده است که برخی از ترکیبات موجود در ماری جوانا می تواند در علم پزشکی کاربرد داشته باشد. سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان استفاده از آن را در درمان هر نوع بیماری یا اختلال تایید نکرده است، با این حال مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان می تواند سلامت آنها را به خطر می اندازد چرا که خطرات و عوارض حاصل از آن بیشتر از خواص احتمالی آن است.

سوالات متداول درباره مصرف ماری جوانا

 

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

آیا گاهی اوقات از ماری جوانا به عنوان دارو استفاده می شود؟

تحقیقات نشان داده است که برخی از ترکیبات موجود در ماری جوانا می تواند در علم پزشکی کاربرد داشته باشد. سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان استفاده از آن را در درمان هر نوع بیماری یا اختلال تایید نکرده است، با این حال مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان می تواند سلامت آنها را به خطر می اندازد چرا که خطرات و عوارض حاصل از آن بیشتر از خواص احتمالی آن به عنوان درمان در علم پزشکی می باشد. در حال حاضر دانشمندان برخی از ترکیبات سودمند موجود در ماری جوانا را به اشکال مختلف دارویی تبدیل کرده ‌اند.

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که THC موجود در این گیاه می تواند تهوع و استفراغ را در بیمارانی که برای درمان سرطان شیمی درمانی می شوند را از بین ببرد هم چنین برای تحریک اشتها در بیماران مبتلا به ایدز مفید است. در برخی از کشورهای خارج از محدوده ایالات متحده آمریکا برخی از اسپری های حاوی THC هستند که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر تحقیقات بر روی ماری جوانا و استفاده از ترکیبات موجود در آن به شیوه ای ایمن در علم پزشکی ادامه دارد و پزشکان قصد دارند روشی را برای مصرف ماری جوانا پیدا کند که دود حاصل از کشیدن آن به ریه ها آسیب نرساند.

آیا مصرف ماری جوانا بر رانندگی کردن تاثیر می گذارد؟

تعداد زیادی از افرادی که به مصرف ماری جوانا اعتیاد دارند ادعا می کنند که مصرف آن باعث می ‌شود حال بهتری داشته باشند و در هنگام رانندگی تمرکز آنها بالا برود اما آیا این مسئله واقعیت دارد؟ محققان ادعا می کنند که مصرف ماری جوانا در ابتدا شاید باعث شود فرد دقت بسیار بالایی داشته باشد اما این اثر موقت است و زود از بین می رود. مصرف علف به اشکال مختلف بر مهارت رانندگی افراد مصرف کننده تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

آیا مصرف ماری جوانا توسط افراد باردار بر جنین تاثیر میگذارد؟

مصرف ماری جوانا

مصرف هرگونه ماده مخدری در دوران بارداری بر جنین تاثیر خواهد گذاشت و ماری جوانا از این قاعده جدا نیست. تحقیقات کمی در این خصوص انجام شده است اما محققان متوجه شده اند نوزادانی که از مادران معتاد به ماری جوانا به دنیا می آیند و ممکن است دچار اختلالات شناختی شوند. در دوران شیردهی نیز در ترکیبات موجود در مورد جوانان از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود که این مسئله باعث نگرانی محققان و پزشکان شده است چرا که میزان THC در شیر مادر بسیار بیشتر از غلظت آن در خون است. در تحقیقی که در این خصوص انجام شده است پزشکان اعلام کرده اند که استفاده از ماری جوانا توسط مادران در یک ماه اول شیردهی می تواند بر کنترل سیستم عضلانی نوزاد تاثیرات منفی بگذارد و او را دچار مشکل کند.

تاثیرات مصرف ماری جوانا بر مغز چیست؟

تاثیرات مصرف ماری جوانا بر مغز در بلند مدت و کوتاه مدت برای همه مشخص است. ماده THC موجود در ماری جوانا بر سلول های عصبی مغز که در شکل‌ گیری خاطرات نقش دارند تاثیر می گذارد و باعث می شود به خاطر آوردن اتفاقات اخیر و یادگیری موارد جدید برای فرد مصرف کننده دشوار باشد. دانشمندان به طور دقیق نمی دانند که تاثیرات مصرف ماری جوانا در بلند مدت چیست اما اسکن ام آر آی از مغز افرادی که از ماری جوانا استفاده می ‌کنند تغییرات زیادی دیده شده است که در مغز افراد غیر معتاد وجود ندارد.

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

متاسفانه افرادی که از ماری جوانا استفاده می کنند عقیده دارند که به آن اعتیاد پیدا نمی ‌کنند اما موسسه عالی سوء مصرف مواد مخدر اعلام کرده است که حدود ۹ درصد از افرادی که علف می کشند به آن اعتیاد دارند. این درصد در افرادی که در دوران نوجوانی به مصرف ماری جوانا می پردازند و افرادی که هر روز از آن استفاده می کنند بیشتر است. بر اساس تحقیقی که در این خصوص انجام شده است مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان به ویژه افرادی که دچار مشکلات اجتماعی هستند می تواند به سرعت باعث وابستگی آنها شود. این تحقیق نشان داده است که احتمال وابستگی به ماری جوانا در نوجوانانی که دچار مشکلات متعدد خانوادگی هستند بیشتر از سایر افراد است و ممکن است اولین تجربه آنها از مصرف ماری جوانا به اعتیاد به آن تبدیل شود.

آیا می توان اعتیاد به ماری جوانا را ترک کرد؟

برنامه درمان ترک اعتیاد و قطع مصرف ماری جوانا بر رفتار درمانی فرد مصرف کننده تمرکز می کند زیرا تاکنون هیچ دارویی برای درمان اعتیاد به ماری جوانا معرفی و تایید نشده است. محققان موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در حال آزمایش کردن روش های مختلف برای کمک به افرادی هستند که ماری جوانا مصرف می کنند. روش های متعددی برای درمان ترک اعتیاد به ماری جوانا در نوجوانان وجود دارد که به آنها کمک می کند اعتیاد خود را کنار بگذارند.

نوجوانان از چه سنی شروع به مصرف ماری جوانا می کنند؟

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

محققان عقیده دارند که به طور متوسط نوجوانان از سن ۱۶ سالگی شروع به مصرف علف می کند که متاسفانه گاهی اوقات سن مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان به زیر ۱۶ سال نیز می رسد. از هر ۷ نفر از دانش آموزان کلاس هشتم یک نفر از پایپ برای مصرف ماری جوانا استفاده می کند که این مسئله باعث نگرانی خانواده ‌ها شده است. برخی از افرادی که از پایپ استفاده می کنند ممکن است با عوارضی از قبیل اضطراب شدید مواجه شوند. ریسک بروز افکار پارانوئیدی پس از مصرف ماری جوانا وجود دارد که این مسئله در مواردی که فرد مقدار زیادی ماری جوانا مصرف می ‌کند و دوز THC در بدن او افزایش پیدا می کند بیشتر است. این احساس ترسناک با کم شدن اثر ماری جوانا ن از بین می رود. در برخی موارد نادر که فرد دز بسیار بالای ماری جوانا استفاده کرده است علائم شدیدتری ایجاد می ‌شود و فرد به درمان پزشکی فوری نیاز خواهد داشت. در مواردی که ماری جوانا به همراه سایر مواد مخدر از قبیل کوکائین مصرف شده باشد فرد با واکنش های بسیار بدی مواجه خواهد شد. یکی از عوارض مصرف ماری جوانا در نوجوانان این است که باعث می ‌شود به انجام رفتارهای پرخطر بپردازند و سلامت آینده خود را به خطر بیاندازند.

آیا مصرف ماری جوانا می تواند باعث بروز بیماری ذهنی شود؟

محققان هنوز به خوبی نمی دانند که چگونه مصرف ماری جوانا با بیماریهای ذهنی ارتباط دارد اما مصرف بسیار زیاد ماری جوانا می تواند باعث بروز اختلال در ادراک و تفکرات فرد مصرف کننده شود. ماری جوانا باعث بدتر شدن علائم روانی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خواهد شد. همیشه ریسک بروز افسردگی، اضطراب و فکر کردن خودکشی در افرادی که به ماری جوانا اعتیاد دارند وجود دارد. افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند انگیزه خود را از دست می دهند، اتفاقاتی که در زندگی می افتد برای شان اهمیتی ندارد و به طور مداوم خسته هستند و تمایل به کار کردن ندارند. معمولاً مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان باعث می ‌شود که عملکرد آموزشی آنها در مدرسه افت کند.

آیا می توان از مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان پیشگیری کرد؟

مصرف ماریجوانا توسط نوجوانان

تحقیقات متعددی که در خصوص مصرف ماری جوانا توسط نوجوانان انجام شده است نشان داده که پدر و مادر نقش مهمی را در خصوص مصرف ماری جوانا توسط فرزندان شان ایفا می کنند. پدر و مادرهایی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و فرزند آنها به طور مداوم شاهد مصرف آن است بیشتر از سایرین در دام اعتیاد گرفتار می شوند به این ترتیب اولین مسئله مهم در خصوص پیشگیری از اعتیاد نوجوانان این است که ماری جوانا در دسترس آنها نباشد و قبح مصرف آن شکسته نشده باشد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.