مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد| اهمیت آموزش به کودکان با استعداد| کودکان با توانایی های خاص

یکی از رایج ترین افسانه ها درباره کودکان با استعداد این است که آنها در کلاس درس کاملاً مشتاق یادگیری و شنیدن مطالب جدید هستند. برخی از این کودکان علاقه بسیار زیادی به مطالب جدیدی که توسط معلم تدریس می ‌شود دارند و برای انجام تکالیف خود هیچ گونه مشکلی ندارند این در حالی است که مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد یک مسئله مهم و غیرقابل انکار است

علت مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد چیست؟

توجه نکردن کودکان به درس

همان گونه که می دانید توانایی یادگیری مطالب و مفاهیم جدید در همه افراد یکسان نیست و برخی از افراد توانایی بالایی در یادگیری مطالب دارند حال آنکه برخی دیگر دچار اختلال یادگیری هستند و به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند تا بتوانند مطلب جدیدی را یاد بگیرند. یکی از رایج ترین افسانه ها درباره کودکان با استعداد این است که آنها در کلاس درس کاملاً مشتاق یادگیری و شنیدن مطالب جدید هستند. برخی از این کودکان علاقه بسیار زیادی به مطالب جدیدی که توسط معلم تدریس می ‌شود دارند و برای انجام تکالیف خود هیچ گونه مشکلی ندارند این در حالی است که مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد یک مسئله مهم و غیرقابل انکار است چرا که تعدادی از آنها تمایلی به انجام تکالیف خود ندارند.

در حقیقت تعداد زیادی از کودکان با استعداد عملکرد معکوسی دارند و دچار مشکل توجه کردن هستند و برخی از آنها به انجام تکالیف خود نمی ‌پردازند یا آنکه فراموش می کنند آنها را انجام دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد بپردازیم.

علل بروز مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد

کودکان با استعداد

در اکثر موارد کودکان با استعداد علائم توجه نکردن به مطالب را در کلاس درس از خود نشان می دهند و حتی هنگامی که وارد دوران پیش دبستانی می ‌شوند کاملا برای یادگیری مطالب جدید اشتیاق دارند. متاسفانه آنچه که در مهد کودک و پیش دبستانی به این کودکان آموزش داده می ‌شود مطالبی است که آنها از قبل یاد گرفتند به عنوان مثال یک کودک پنج ساله که قبلا با مهارت خواندن مطالب آشنا شده است حضور در کلاس های یادگیری الفبا برای او خسته کننده و عذاب آور خواهد بود. جالب است بدانید حتی اگر این کودکان قبلاً با مهارت خواندن مطالب آشنا نشده باشند و مطالبی که آموزش داده می شود برای آن ها جدید نباشد باز هم سریع تر از سایر کودکان مطلب را یاد می ‌گیرند.

معمولاً کودکان سطح متوسط برای یادگیری یک مفهوم جدید به ۹ تا ۱۲ بار تکرار نیاز دارند و کودکان بالاتر از سطح متوسط به ۶ تا ۸ بار تکرار نیاز دارند این در حالی است که کودکان با استعداد فقط به یک یا دو بار تکرار و مرور مطالب نیازمند می ‌باشند و از آنجایی که اکثر دانش آموزان حاضر در کلاس درس در سطح متوسط قرار دارند و معلم مجبور است چندین بار یک مطلب را تکرار کند فرایند آموزش برای کودکان با استعداد خسته کننده خواهد بود.

کودکان با استعداد

کودکان با استعداد به محرک های زیادی نیاز دارند و در صورتی که این محرک ها را از طرف معلم های خود دریافت نکنند خودشان به ایجاد محرک خواهند پرداخت. در صورتی که کلاس درس خسته کننده باشد کودک توجهی به مطالبی که تدریس می ‌شود نخواهد کرد و شروع به فکر کردن درباره کارهای مورد علاقه خود می کند و ممکن است به پنجره کلاس زل بزند و با دیدن پرنده هایی که در حیاط مدرسه وجود دارند به پرواز کردن آنها فکر کند.

مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد در مقابل توانایی چندگانه آنها

آنچه که در مورد کودکان با استعداد حیرت انگیزه است این است که آنها می ‌توانند مطالبی که معلم توضیح می ‌دهد را دنبال کنند و هنگامی که معلم تصور می کند این کودکان توجهی به درس ندارند و اسم آنها را صدا می ‌زند و یا سوال خاصی از آنها بپرسد متوجه می ‌شود که می تواند بدون هیچ گونه مشکلی پاسخ سوال پرسیده شده را بدهند. با این حال گاهی اوقات کودک با این حال گاهی اوقات کودک آنقدر در دنیا و افکار خود غرق می شود که حتی نمی تواند صدای معلمش را هنگام صدا زدن نامش بشنود در چنین شرایطی معلم تصور می کند که کودک توجهی به کلاس درس ندارد اما واقعیت این است که کودکی علاقه زیادی به یادگیری دارد حال آنکه مطالبی که قبلاً یاد گرفته است در حال تکرار شدن است و تکرار مطالب قبلی چیزی نیست که کودک را کنجکاو کند و او را وادار به شنیدن مطالب نماید.

برطرف کردن مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد

کودکان با استعداد

کودکان با استعدادی که به طور صحیح به چالش کشیده شده‌اند به ندرت دچار مشکل توجه نکردن در کلاس درس می شوند. متاسفانه ممکن است متقاعد کردن یک معلم در خصوص ارتباط بین چالش برانگیز نبودن مطالب و مشکل توجه کردن در کودکان با استعداد کار دشواری باشد زیرا این احتمال وجود دارد که معلم با نیازهای کودکان با استعداد آشنا نباشد و نتواند آنها را درک کند.
اولین گام در برطرف کردن مشکل عدم توجه در کودکان با استعداد این است که با معلم کودک خود در این خصوص صحبت کنید. اکثر معلم ها می خواهند بهترین کار را برای دانش‌آموزان خود انجام بدهند البته به خاطر داشته باشید که از به کار بردن کلماتی مانند خسته کننده و با استعداد خودداری کنید زیرا معمولاً معلم ها در برابر شنیدن جملاتی مانند ‘کودک من سر کلاس حوصله اش سر می رود’ واکنش نشان می ‌دهند و مهمتر از همه آن که معلم ها با تعداد زیادی از دانش آموزان در ارتباط هستند و باید مطالب آموزشی جدیدی را برای کودکان مختلف با استعدادهای متفاوت توضیح بدهند و شنیدن چنین جمله ای می تواند برای آنها به معنای انتقاد از توانایی تدریس در کلاس درس باشد حتی اگر پدر و مادر چنین منظوری نداشته باشند. به جای استفاده از این نوع جملات بهتر است پدر و مادر ها درباره کودک خود به عنوان یک انسان که نیازهای ویژه‌ای دارد صحبت کنند. به عنوان مثال می توانند به معلم کودک شان بگویند کودک من زمانی که به چالش کشیده می ‌شود عملکرد بهتری دارد و توجه بهتری به کلاس می کند.

همکاری پدر و مادر کودکان با استعداد و معلم های آنها می ‌تواند به رفع مشکل توجه نکردن در کودکان با استعداد کمک کند و از آن ها افراد موفقی بسازد. همان گونه که می دانید موفقیت یک فرد حاصل یک اقدام گروهی است و افراد و محیط های مختلفی در روند موفقیت او نقش دارند. مدرسه و معلم های مدرسه از جمله عوامل موثر در موفقیت یک کودک با استعداد محسوب می شوند و از آنجایی که کودکان با استعداد نیازهای خاصی دارند باید به این نیازها در مدرسه پاسخ داده شود و کودک در مدرسه انگیزه لازم برای گوش دادن به مطالب جدیدی که تدریس می شود را به دست بیاورد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.