ویژگی های کودکان با استعداد| کودکان نابغه| شناسایی کودکان با استعداد

اکثر پدر و مادر ها دوست دارند بدانند ویژگی های کودکان با استعداد چیست و چه مشخصاتی باعث می شود که آنها از دوستان و هم سن و سالان خود متمایز باشند. شناسایی ویژگی های شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانشناختی در کودکان با استعداد کار دشواری نیست. در حقیقت از دید روانشناسان با تجربه می توان به راحتی یک کودک با استعداد را شناسایی کرد حتی افراد عادی نیز می ‌توانند به راحتی متوجه شوند که یک کودک با استعداد با سایر کودکان تفاوت دارد.

مشخصات و ویژگی های کودکان با استعداد

ویژگی های کودکان با استعداد

اکثر پدر و مادر ها دوست دارند بدانند ویژگی های کودکان با استعداد چیست و چه مشخصاتی باعث می شود که آنها از دوستان و هم سن و سالان خود متمایز باشند. شناسایی ویژگی های شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانشناختی در کودکان با استعداد کار دشواری نیست. در حقیقت از دید روانشناسان با تجربه می توان به راحتی یک کودک با استعداد را شناسایی کرد حتی افراد عادی نیز می ‌توانند به راحتی متوجه شوند که یک کودک با استعداد با سایر کودکان تفاوت دارد. با این حال هنوز پدر و مادرها در پی یافتن ویژگی های کودکان با استعداد هستند. معمولا این پدر و مادرها می دانند که کودک شان با هوش است اما آیا باهوش بودن کودک به معنای با استعداد بودن او است؟

در بخش زیر فهرستی از ویژگی های کودکان با استعداد را در اختیار شما قرار می دهیم که می توانید از آن برای تشخیص با استعداد بودن فرزند خود استفاده کنید. اگر پس از مطالعه این مطالب متوجه شدید که کودک شما تعداد زیادی از این مشخصات را دارد باید با مشاور یا معلم مدرسه و صحبت کنید تا از تست مخصوص کودکان با استعداد را بگیرد و نظرش را به شما بگوید. با این حال ممکن است این تست ها در کودکانی که در سنین پایین قرار دارند خیلی قابل اعتماد نباشد.

ویژگی های شناختی کودکان با استعداد

ویژگی های کودکان با استعداد

آیا کودک شما به شدت کنجکاو است و علایق شدیدی دارد؟ آیا کودک شما به کارها یا مواردی که کودکان و هم سن و سالانش توجهی ندارند دقت می کند؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است ممکن است کودک تان با استعداد باشد. اگر کودک تان به طور مداوم از شما سوال می پرسد و شما را با سوال هایی از قبیل چرا باید غذا بخورم؟ چرا باید بخوابم؟ چرا در جهان جنگ وجود دارد؟ چرا بعضی از مردم فقیر هستند؟ چرا برخی از کودکان کار می کنند؟ کلافه کرده است ممکن است کودک شما جزو کودکان با استعداد باشد. اگر کودک شما وقت زیادی را صرف انجام این سرگرمی جدید می کند و با هیچ کس حرف نمی زند این مسئله بر علایق شدید او دلالت دارد. داشتن یک حافظه قوی، عالی بودن مهارت دلیل آوری، مهارت بالا در تصویر پردازی و آنالیز از ویژگی های کودکان با استعداد است.

کودکان با استعداد می توانند به سرعت و به راحتی ارتباط بین اشیا و عقاید و حقایق را مشاهده کنند و معمولا قدرت تفکر عالی و انعطاف پذیری دارند. مهارت‌ های حل مسئله در این گروه از کودکان بسیار بالا است. یکی دیگر از ویژگی های کودکان با استعداد این است که به سرعت و با تلاش و تمرین کمتر به یادگیری مطالب جدید می پردازند. اگر خیال پردازی های کودک شما غیرعادی به نظر می رسد به نحوی که گاهی اوقات را دچار دردسر می کند این حالت را به عنوان یکی دیگر از ویژگی های کودکان با استعداد در نظر بگیرید.

ویژگی های عاطفی و اجتماعی کودکان با استعداد

ویژگی های کودکان با استعداد

علاقه مندی به مسائل اجتماعی و فلسفی یکی دیگر از ویژگی‌ های کودکان با استعداد است که آنها را از سایر دوستان شان متمایز می کند. کودکان با استعداد به لحاظ عاطفی و جسمانی حساسیت بسیار بالایی دارند. این گروه از کودکان ممکن است از وجود تگ روی لباس خود که باعث التهاب پوست شان می شود شکایت داشته باشند به علاوه کودکان با استعداد به شدت به مسئله عدالت و انصاف اهمیت می دهند. به عنوان مثال اگر یک عدد کیک را به یک کودک با استعداد بدهید و از او بخواهید که آن را بین چند کودک تقسیم کند به همه آنها به یک اندازه مساوی کیک خواهد داد. این کودکان کمال ‌گرا، پر انرژی و گاهی اوقات شوخ طبع هستند. آنها ذاتاً افرادی با انگیزه هستند و به جای اینکه به دنبال جلب رضایت دیگران باشند برای خودشان اهدافی را مشخص می کنند و سعی می نمایند به آنها دست پیدا کنند.

ویژگی های زبانی و کلامی کودکان با استعداد یکی دیگر از مشخصاتی است که آنها را از دیگران متمایز می کند. دایره لغات این کودکان بسیار گسترده است و می توانند قبل از سایر دوستان خود شروع به خواندن مطالب مختلف کنند. حتی اگر این کودکان در سن استاندارد شروع به خواندن نمایند سرعت خواندن در آنها بسیار بالا خواهد بود.

سایر ویژگی های کودکان با استعداد

ویژگی های کودکان با استعداد

کودکان با استعداد از یادگیری مطالب جدید لذت می ‌برند و معمولا انجام دادن کارهایی که نیازمند قدرت تفکر و خلاقیت است برای شان هیجان انگیز است. این گروه از کودکان دوست دارند کتاب ها و مجله هایی که برای کودکان بزرگتر نوشته شده است را مطالعه کنند، به طوری که از خواندن مطالب دشوار یا حل کردن سوالات سخت و دشوار غرق در هیجان می ‌شوند و بیشتر اوقات دیدگاه ارزیابی کننده و انتقادی دارند. کودکان با استعداد ممکن است به لحاظ ذهنی بسیار باهوش باشند و عملکرد آنها شبیه کودکان بزرگتر از خود باشد اما نسبت به یک اتفاق یا یک موقعیت مانند یک کودک عادی واکنش نشان می دهند. کودکان با استعداد نیاز چندانی به خواب ندارند و حتی در دوران نوزادی نیز خیلی کم می خوابند. برخی از این کودکان دیر شروع به حرف زدن می کنند اما بعداً از جملات کامل برای بیان منظور خود استفاده خواهند کرد. میل به کشف و بررسی محیط در آن ها بسیار بالا است و بارها یک نقطه را بررسی می ‌کنند. این کودکان چالش را دوست دارند و معمولا انجام دادن کارهای ساده ای که قوانین پیچیده ای ندارند باعث خستگی و دلزدگی آنها می شود بنابراین باید همه چیز مطابق با وضعیت آنها باشد تا کودک کسل نشود.

ویژگی های کودکان با استعداد

کودکان با استعداد معمولا انجام دادن بازی های ساده را دوست ندارند و همیشه در هنگام بازی با کودکان هم سن و سال خود سعی می کنند قوانین پیچیده ای را برای بازی انتخاب کنند. این مسئله گاهی اوقات باعث می شود که دوستان شان از آنها فاصله بگیرند زیرا احساس می کنند قصد دارند رئیس بازی در بیاورند. این در حالی است که بازی کردن کودکان با استعداد با یکدیگر هیچ گونه مشکلی را برای آنها پیش نمی آورد زیرا همه آنها در شرایط مشابهی قرار دارند و از انجام دادن بازی های پیچیده خسته نمی شوند.

اگر پس از خواندن این مقاله به این نتیجه رسیدید که کودک شما مشخصات و ویژگی های کودکان با استعداد را دارد می توانید او را نزد مشاور ببرید تا به طور کامل ارزیابی شود. متخصصین توانمند ما می ‌توانند در این زمینه به شما و کودک تان کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه برقراری ارتباط با متخصصین ما می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و از خدمات مرکز بهره مند شوید.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.