ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص | تاثیرات ورزش بر کودکان بیش فعال+ فیلم

معمولاً تنظیم کردن برنامه ها در خانواده هایی که یک کودک بیش فعال حضور دارد کمی استرس آور به نظر می رسد. به طور کلی پدر و مادر را با چالش های متعددی در مدرسه و منزل مواجه هستند و به همین دلیل ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه نیازمند برنامه ریزی دقیق تری است.

ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه

ورزش در کودکان بیش فعال

اگر تا کنون با یک کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه مواجه شده باشید می دانید که این گروه از کودکان انرژی بسیار زیادی دارند و معمولاً در حال جنب و جوش هستند و اصلا نمی تواند بنشیند و حتی در صورت نشستن مدام پای خود را تکان می ‌دهند و به اصطلاح وول می خورند. این گروه از کودکان دچار نقص توجه نیز هستند و معمولاً پدر و مادرهای شان را با چالش ‌های زیادی مواجه می ‌کنند و گاهی اوقات باعث می ‌شوند که حس درماندگی به پدر و مادرشان دست بدهد. برخی از این پدر و مادرها به علت رفتارهای کودک خود ارتباط شان را با دوستان و فامیل قطع می کنند اما نمی دانند که این مسئله راه حل مشکل آنها نیست. معمولاً تنظیم کردن برنامه ها در خانواده هایی که یک کودک بیش فعال حضور دارد کمی استرس آور به نظر می رسد. به طور کلی پدر و مادر را با چالش های متعددی در مدرسه و منزل مواجه هستند و به همین دلیل ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه نیازمند برنامه ریزی دقیق تری است.

اکثر پزشکان و متخصصان به این گروه از پدر و مادرها توصیه می کنند که کودکان خود را به انجام دادن ورزش هایی تشویق کننده فعالیت جسمانی در آنها زیاد است زیرا ورزش کردن می تواند یک مداخله کننده معتبر در علائم و نشانه های اختلال بیش فعالی نقص توجه باشد. روزانه حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت فعالیت جسمانی تاثیرات بسیار زیادی را بر سلامت ذهن و جسم همه افراد خواهد گذاشت که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه از این قاعده جدا نیستند. ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه باعث می شود که خواب بهتری داشته باشند و مشکلات عاطفی کمتری را در مدرسه و منزل تجربه کنند.

ورزش در کودکان بیش فعال

حضور در یک تیم ورزشی و یادگیری قوانین یک بازی جدید یا یک فعالیت ورزشی می ‌تواند مزایای زیادی را برای این گروه از کودکان به همراه داشته باشد. ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه باعث می شود که آنها مهارت های اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران و مهارت کار گروهی را یاد بگیرند و سطح اعتماد به نفس آنها افزایش پیدا کند. از آنجایی که ریسک بروز افسردگی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بیشتر از سایر کودکان است فعالیت های ورزشی می تواند به کاهش ریسک بروز علائم و نشانه های افسردگی در کودکان کمک کند.

اگر شما نیز قصد دارید کودک خود را برای حضور در یک تیم ورزشی آماده کنید یا او را تشویق کنید که به انجام فعالیت جسمانی بپردازد باید قبل از هر کاری توانایی های بالقوه را در نظر بگیرید و از چالش‌ هایی که ممکن است کودک شما در زمین بازی با آنها مواجه شود غافل نشوید. مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید نوع فعالیت ورزشی است که کودک شما انتخاب می کند. به عنوان مثال گاهی اوقات تمریناتی که با حرکات سریع بدن همراه هستند بهترین روش برای پیشگیری از بروز علائم نقص توجه است. بسکتبال، شنا، فوتبال و هاکی از جمله تمرینات ورزشی سودمند برای کودکان بیش فعال است.

ورزش در کودکان بیش فعال

در صورتی که فشار حاصل از رقابت بالا باشد یا آنکه انجام دادن یک فعالیت ورزشی نیازمند مهارت بسیار بالایی باشد انجام دادن ورزش هایی از قبیل هاکی، اسکی روی یخ یا مواردی از این قبیل می تواند یک نقطه شروع بسیار عالی برای کودک شما محسوب شود. اگر کودک شما علاقه ای به ورزش کردن ندارد می توانید از سایر فعالیت های فوق برنامه کمک بگیرید که می ‌توانند به سلامت بدن و ذهن کودک کمک کنند. رقص، نمایش، انجام کارهای خیریه یا شرکت در گروه سرود از جمله فعالیت های فوق برنامه سودمند برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه محسوب می شوند.

شروع ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است لازم باشد چندین برنامه ورزشی مختلف را امتحان کنید تا فرزند شما بتواند در نهایت بهترین نوع فعالیت ورزشی را برای خود انتخاب کند. در این زمینه کاملا صبور باشید و از کودک خود بخواهید که ورزش و فعالیت های فوق برنامه را در فصل های مختلف امتحان کند تا بتواند به این نتیجه برسد که آیا تمایلی به ادامه دادن آن ها دارد یا خیر.

هرگز توانایی های کودک خود را به علت اختلال بیش فعالی نقص توجه دست کم نگیرید. تعداد زیادی از ورزشکاران از قبیل مایکل جردن، تری بردشاو، مایکل فلپس و هنرمندانی از قبیل جیم کری، و آدام لوین دچار اختلال بیش فعالی نقص توجه بوده اند و سالیان سال در کنار این اختلال به انجام فعالیت های مورد علاقه خود پرداخته‌ اند. هنگامی که کودک شما یک فعالیت ورزشی یا فعالیت فوق برنامه را شروع کرد حتما با مربی کودک تان در خصوص اختلال فرزند خود صحبت کنید و از او بخواهید که بر رفتارهای مثبت و موفقیت آمیز کودک شما تاکید کند. اگر فرزند شما داروی خاصی را برای کنترل اختلال بیش فعالی نقص توجه مصرف می کند و احتمالا مصرف این دارو باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود یا آنکه هر عرضه جانبی دیگری دارد حتما به مربی کودک خود اطلاع بدهید.

ورزش در کودکان بیش فعال

به خاطر داشته باشید که ممکن است فرزند شما در ابتدا با اشتیاق زیاد به انجام یک فعالیت جسمی بپردازد اما آن فعالیت ورزشی نتواند او را به خود جذب کند و علایق او را تحریک نماید. نکته مهمی که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که سلامت ذهن و جسم کودک شما آنقدر اهمیت دارد که در صورت عدم تمایل کودک برای انجام یک فعالیت ورزشی به سراغ یک تمرین دیگر بروید. به کودک خود آزادی عمل بدهید تا از داشتن لحظات شاد لذت ببرد و بدنش را به حرکت وا دارد سپس ببینید چه اتفاقی رخ می دهد.

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه قابلیت سازش پذیری بالایی دارند و عملکرد آنها در هنگام انجام یک فعالیت جسمانی می تواند باعث حیرت شما شود. هرگز قدرت و تاثیرات مثبت ورزش و فعالیت های فوق برنامه را در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه نادیده نگیرید. سعی کنید علایق کودک خود را بشناسید و او را برای ادامه آن و دستیابی به موفقیت تشویق کنید. تاثیرات ورزش و فعالیت های فوق برنامه در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه آنقدر گسترده است که پس از مدتی پدر و مادر و معلم های کودکان بیش فعال به خوبی آنها را احساس خواهند کرد‌.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.