آپنه خواب در کودکان| عوارض آپنه خواب بر رفتار کودک| درمان آپنه خواب

آپنه خواب در کودکان در مقایسه با خروپف یک اختلال نسبتاً نادر است که می ‌تواند تأثیرات منفی جدی بر کودک بگذارد و او را با مشکلاتی مواجه کند. اکنون این سوال مطرح می ‌شود که آپنه خواب در کودکان چیست و چه تاثیراتی بر هوش، رفتار و رشد آن ها می گذارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص آپنه خواب در کودکان در اختیار شما قرار دهیم.

آپنه خواب در کودکان

آپنه خواب در کودکان

آپنه خواب در کودکان در مقایسه با خروپف یک اختلال نسبتاً نادر است که می ‌تواند تأثیرات منفی جدی بر کودک بگذارد و او را با مشکلاتی مواجه کند. اکنون این سوال مطرح می ‌شود که آپنه خواب در کودکان چیست و چه تاثیراتی بر هوش، رفتار و رشد آن ها می گذارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص آپنه خواب در کودکان در اختیار شما قرار دهیم.

آپنه خواب در کودکان چیست؟

به طور کلی منظور از آپنه خواب این است که مجاری هوایی به طور کامل یا به طور نسبی بسته می شوند و باعث بروز اختلال در خواب می ‌شوند. این مسئله می ‌تواند به کاهش سطح اکسیژن در خواب یا بیدار شدن از خواب عمیق ارتباط داشته باشد که در حالت دوم مغز سعی می ‌کند بدن را برای از سر گرفتن تنفس طبیعی بیدار کند. ممکن است این حالت صدها بار در طول خواب شبانه رشد دهد و باعث بروز اختلالات خواب در کودکان شود. منظور از آپنه خواب در کودکان این است که حداقل کودک در یک ساعت خواب یک بار دچار آکنه شود که این مسئله در مورد بزرگسالان باید پنج بار در ساعت رخ دهد تا غیرعادی تلقی شود. این فرآیند می ‌تواند به برخی از علائم و نشانه های آپنه خواب در کودکان ارتباط داشته باشد و شامل تنفس از دهان، راه رفتن در خواب یا خیس کردن رختخواب باشد.

در هنگام آپنه خواب چه اتفاقی رخ می دهد؟

آپنه خواب در کودکان

معمولا آپنه خواب به علت بروز ناهنجاری های ساختاری که باعث تنگ شدن مجاری هوا می شود رخ می دهد. عواملی از قبیل حجم ناکافی عضلات در این ناحیه می تواند در بروز آپنه خواب در کودکان نقش داشته باشد. در هنگام خواب عضلات بیشتر شل می ‌شوند و در صورتی که یک بافت در مجاری هوایی متورم یا بزرگ شده باشد فرآیند تنفس مختل خواهد شد و در صورتی که هوای کمی وارد مجاری هوایی شود سطح اکسیژن پایین می ‌آید و دی اکسید خون بالا خواهد رفت. در چنین حالتی مغز سعی می ‌کند با بیدار کردن بدن به اختلال ایجاد شده واکنش نشان دهد تا سطح اکسیژن را بالا ببرد و در نتیجه از کیفیت خواب کودک کاسته خواهد شد.

علائم و نشانه های آپنه خواب در کودکان شامل چه مواردی است؟

تقریبا می ‌توان گفت همه کودکانی که دچار آپنه هستند با صدای بلند خروپف می کند این در حالی است که آپنه خواب فقط در ۱۰ تا ۳۰ درصد از کودکانی که خروپف می کنند رخ می دهد به این ترتیب نمی ‌توان گفت که خروپف ضرورتا به معنای وجود آپنه خواب در کودکان است. سایر علائم و نشانه های آپنه خواب عبارت است از قطع شدن تنفس، خروپف، بی قراری در هنگام خواب و نفس کشیدن از طریق دهان.

کودکانی که دچار آپنه خواب هستند معمولا دچار تعریق نیز می شوند آپنه خواب می ‌تواند بر سلامت روانی کودکان تأثیر بگذارد. بزرگسالانی که دچار آپنه خواب هستند و معمولا در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می ‌کنند اما کودکان اغلب رفتارهایی از قبیل پرخاشگری، بیش فعالی و تحریک پذیری را از خود نشان می دهند. این گروه از کودکان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل می ‌شوند و اغلب از سردردهای صبحگاهی شکایت دارند و عملکرد آموزشی آنها ضعیف است.

میزان شیوع آپنه خواب در کودکان چقدر است؟

آپنه خواب در کودکان

تقریباً حدود ۱ تا ۳ درصد از کودکان پیش دبستانی دچار آپنه خواب می شوند و ۱۰ درصد از آنها خروپف می ‌کنند. کودکان ۲ تا ۶ ساله بیشتر از سایر کودکان دچار این مسائل می شوند زیرا مجاری هوایی کوچک می شود که در چنین حالتی پره های بینی کودک بزرگ خواهد شد. ریسک بروز آپنه و انسداد مجاری هوا با بالا رفتن سن کودک و رسیدن به دوران نوجوانی بیشتر می شود که گاهی اوقات این مسئله به چاقی و اضافه وزن کودک ارتباط دارد. کودکانی که دچار آسم و آلرژی هستند بیشتر از سایرین دچار آپنه خواب می شوند.

آپنه خواب خروپف بر هوش رفتار و رشد کودک چه تاثیراتی دارد؟

تا چند سال اخیر تصور می شد که خروپف به یک بیماری خوش خیم در کودکان ارتباط دارد اما متاسفانه تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است نشان داده که خروپف به مشکلات روان شناختی، رفتاری و شناختی کودک ارتباط دارد. کودکانی که خروپف می کنند معمولا عملکرد آنها در تست های استاندارد مخصوص رشد ذهن ضعیف تر است و اغلب نمره های پایینی را در آزمون های یادگیری و حفظی به دست می ‌آورند. تعدادی از این کودکان در تست بهره هوشی نمره خوبی را به دست نمی ‌آورند.
پزشکان تصور می ‌کنند که آپنه خواب باعث می شود کودک در فواصل زمانی مختلف بیدار شود و خواب منظم و یکپارچه ای نداشته باشد چرا که کودک مدام از خواب عمیق وارد مرحله خواب سبک می شود. کودکان بر عکس بزرگسالان مدام از خواب بیدار می شوند و خواب راحتی ندارند. این نوع از اختلالات خواب می تواند باعث بروز مشکل در توجه کردن، بیش فعالی، مشکل در مدرسه، اضطراب و بروز علائم و نشانه های افسردگی در کودکان شود. در واقع آپنه خواب و اختلال در تنفس در کودکان به نقص رشد ارتباط دارد و این گروه از کودکان مانند دوستان خود رشد نمی ‌کنند و حتی ممکن است بعضی از آنها به مرحله رشد ایده‌ آل نرسند. پزشکان تصور می ‌کنند که بیدار شدن از خواب به صورت مکرر می تواند باعث بروز اختلال در ترشح هورمونهای شود که در هنگام خواب آزاد می شوند. هورمون رشد یکی از این هورمون ها است و در صورتی که به مقدار کافی ترشح نشود کودک رشد مناسبی نخواهد داشت.

ارزیابی آپنه خواب در کودکان چگونه انجام می شود؟

آپنه خواب در کودکان

کودکانی که به آپنه خواب مشکوک هستند باید توسط متخصص خواب ارزیابی شوند و ممکن است لازم باشد یک شبانه روز در مرکز خواب تحت نظر باشند تا مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. انجام تست آپنه خواب در منزل برای تشخیص این اختلال در کودکان مورد تایید پزشکان نمی باشد. در درمان آپنه خواب در کودکان باید علت اصلی بروز آن را مشخص کرد و به درمان آلرژی و سایر مشکلات احتمالی در کودکان پرداخت. با بزرگ شدن کودک می توان از سایر روشهای درمانی موجود برای بهبود وضعیت استفاده کرد. آپنه تنفسی در کودکان می ‌تواند با تاثیرات جدی و دائمی بر رشد ذهنی و جسمی کودک همراه شود به همین دلیل تشخیص زود هنگام و شروع به موقع درمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر علائم و نشانه های آپنه خواب در کودک شما باعث نگرانی تان شده است بهتر است او را نزد متخصص اختلالات خواب ببرید تا بتواند او را به طور کامل ارزیابی کند و در صورت لزوم او را به سایر متخصصان ارجاع دهد. آپنه خواب به خوبی قابل درمان است و پدر و مادر کودک نقش مهمی را در درمان فرزند خود ایفا می کنند. با توجه به تاثیرات روانشناختی آپنه خواب بر کودکان باید هرچه زودتر برنامه درمان او را شروع کرد تا کودک دچار مشکلات حاصل از این اختلال نشود.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.