اختلال خوردن در کودکان | تمایل عجیب کودکان به هرزه خواری | بهترین مرکز روانشناسی کودک در تهران

اختلال خوردن در کودکان

اختلال خوردن در کودکان

اختلال خوردن در کودکان

وقتی که بحث اختلال خوردن در کودکان زیر 12 سال پیش می آید ، کلید حل این مشکل ، تشخیص و پیشگیری به موقع است.اجازه بدهید که نگاه دقیق تری به این مسئله داشته باشیم و بگوییم که نشانه های بروز این مشکل چه هستند.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

بیشتر افراد فکر می کنند که اختلال خوردن تنها در نوجوانان و کودکان جوان تر به وجود می آید اما این مسئله می تواند بر روی کودکان زیر 12 سال نیز تاثیر بگذارد.

در سال های اخیر ، میزان بروز اختلال خوردن در دختران و پسران زیر 12 سال نیز به طرز چشم گیری رو به افزایش بوده است به همین خاطر لازم است که والدین و هرشخصی که با کودکان کار می کند ، نشانه های بروز این مشکل را شناسایی کنند.

رشد فیزیکی بخش بسیار مهمی از دوره کودکی است و اختلال خوردن می تواند اثرات مخربی بر روی بدن کودک بگذارد.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

علت ها و عوامل تشدید

مخققین نمی دانند که چه چیزی دقیقا سبب بروز اختلالات خوردن می شود اما به قوت می دانند که چه چیزی سبب افزایش خطر ابتلا به این معضل می شود.اختلال خوردن می تواند ارثی باشد به همین خاطر در صورتی که کودک والدین یا خواهر برادری دارد که به اختلال خوردن دچار است ، 7 الی 12 مرتبه بیشتر از دیگر کودکان در خطر ابتلا به معضل خواهد بود.

علاوه بر این کودکانی که مبتلا به بیماری های وخیم خصوصا دیابت وابسته به تزریق انسولین ، هستند نیز در خطر ابتلا به این مشکل خواهند بود.

هم چنین کودکانی که دچار افسردگی، اضطراب یا دیگر بیماری های روحی و روانی هستند نیز در خطر ابتلا به اختلال خوردن می باشند.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

انواع رایج اختلال خوردن در کودکان

اختلال عدم تمایل نسبت به خوردن غذا یکی از رایج ترین اختلالات خوردن است که کودکان به آن دچار می شوند. این دسته از کودکان عموما یا هیچ گونه تمایلی به غذا خوردن ندارند یا مصرف هرگونه مواد غذایی مانند لبنیات و سبزیجات برای آن ها به عذابی مجسم تبدیل می شود. به عنوان مثال کودک در این شکل از اختلال نمی تواند غذا را ببلعد یا این که بافت و شکل غذا برایش اکراه آمیز است در صورتی که در گذشته از خوردن آن لذت می برده است.

علاوه بر این  ممکن است کودک بترسد که اگر بعضی غذاها را بخورد ، معده درد گرفته و حالت تهوع و استفراغ به وی دست دهد.

این مشکل می تواند منجر به کاهش وزن شدید کودک شده و کمبود ویتامین را به وجود آورد.

پیکا یا هرزه خواری،  یک نوع عارضه است که در طول آن کودک تمایل عجیبی نسبت به خوردن اشیاء یا مواد غیر مغذی پیدا خواهد کرد .در صورتی که کودکتان به این مشکل دچار شده باشد ، ممکن است سطح رشد کودک به اندازه ی مطلوبی نباشد. ( به عنوان مثال کودکی که علاقه به جویدن چیزها دارد ).این اشیاء ممکن است شامل خاک، صابون، شن، یخ و یا مو باشند.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

آنورکسیا نیز می تواند پسران و دختران خردسال را تحت تاثیر قرار دهد. کودکانی که به این مشکل دچار هستند تصور می کنند که اضافه وزن دارند در حالی که از نظر افراد دیگر بسیار لاغر و کم وزن به نظر می رسند.

ممکن است کودکان نسبت به غذای مصرفی خود و چگونگی کنترل وزنشان وسواس پیدا کنند. این کودکان به طور مرتب ورزش های سنگین انجام می دهند و هیچ گونه تمایلی به خوردن غذا از خود نشان نخواهند داد.

آنورکسیا می تواند منجر به بروز صدماتی جبران ناپذیر به سلامت جسمانی و رشد کودک شود. به همین خاطر بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان های پزشکی برای کودک خود باشید.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری پزشکان و متخصصان اعصاب و روان جایروس ، افتخار دارد تا کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی را به کودک عزیز شما ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

لجبازی کودکان در غذا خوردن

لجبازی کودک برای عدم تمایل به غذا خوردن همیشه نشانگر این است که کودکتان لجباز و بدقلق است . گاهی مواقع این لجبازی به خاطر عارضه هایی فیزیکی کودک رخ می دهد که تمایل وی نسبت به غذا خوردن را کم می کند.

بو و شکل غذا می تواند در نحوه ی غذا خوردن وی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در صورتی که کودکتان به هنگام غذا خوردن لجبازی می کند ، می توانید از حقه های خلاقانه ای استفاده کنید که او را وادار به غذا خوردن کنید.

به عنوان مثال می توانید بر قوه ی خیال پردازی کودک تمرکز کنید و برای غذا خوردن وی، قصه هایی از شخصیت های خیالی تعریف کنید که با غذا خوردن بزرگ و قوی شده اند.

در صورتی که این اختلال بیش از حد بر کودک شما اثر منفی گذاشته است، توصیه می کنیم به سراغ یک روانشناس کودک بروید و از او راهنمایی بخواهید.

اختلال خوردن در کودکان
اختلال خوردن در کودکان

علت تمایل کودک به خوردن کاغذ

همان گونه که اشاره کردیم ، تمایل کودک به خوردن اشیاء و مواد غیر خوراکی تحت عنوان اختلال ” پیکا ” شناخته می شود. اما آیا می دانید که چرا کودکتان نسبت به این مواد علاقه دارد ؟

علت اصلی پیکا مشخص نیست اما می توان موارد زیر را بیان کرد :

  • این مشکل غالبا مواقعی تکرار می شود که کودکتان یک مشکل اساسی دارد . از جمله :
    • معلولیت فکری – کودکانی که دارای معلولیت شدید هستند بیشتر احتمال دارد که این گونه عادات غذایی را از خود نشان دهند.

  • اوتیسم
  • بی توجهی یا سوءاستفاده از کودکان : پیکا برخی مواقع به این خاطر به وجود می آید که اهمیت زیادی به کودک داده نمی شود و از وی مراقبت درستی به عمل نمی آید.
  • برخی کودکانی که چنین عاداتی دارند احتمالا آهن و زینک پایینی در بدن خود دارند.سطوح پایین زینک می تواند منجر به تغییر ذائقه و احساس بویایی شود. بزرگسالانی که سطوح پایین زینک دارند، گفته اند که غذاها در نظرشان بوی بدی داشته و مزه ی افتضاحی دارند.در صورتی که زینک خون پایین باشد ، مواد غیر غذایی احتمالا مزه ی بهتری برای فرد خواهند داشت.

خوردن نخ توسط کودکان

همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم ، خوردن مواد غیر غذایی به خاطر ابتلا به عارضه ای به نام پیکا است.به جای تشر زدن به کودک، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و از او بخواهید که آزمایشی برای کودک شما ترتیب دهد تا کمبودهای غذایی وی را تشخیص دهید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.