تاثیرات اعتیاد بر کودکان| اعتیاد والدین| عوارض مخرب اعتیاد

استفاده از اسامی و صفت های مختلف برای توصیف اعتیاد به مواد مخدر یا الکل اهمیت چندانی ندارد و تنها چیزی که حائز اهمیت است این است که تاثیرات اعتیاد بر کودکان، خانواده، دوستان و سایر افرادی که شما با آنها ارتباط دارید غیر قابل انکار است.

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

استفاده از اسامی و صفت های مختلف برای توصیف اعتیاد به مواد مخدر یا الکل اهمیت چندانی ندارد و تنها چیزی که حائز اهمیت است این است که تاثیرات اعتیاد بر کودکان، خانواده، دوستان و سایر افرادی که شما با آنها ارتباط دارید غیر قابل انکار است. ابعاد جسمانی، روانی و روحی اعتیاد بر اعضای خانواده و به ویژه کودکان کاملا تایید شده است و این کودکان در معرض خطرات متعدد ناشی از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل قرار دارند.

این گروه از کودکان به علت اعتیاد پدر یا مادر یا هر دو توجه کمی از جانب آنها دریافت کنند و اغلب دچار سوء استفاده فیزیکی، ذهنی و حتی متاسفانه تجاوز می ‌شوند. این کودکان که شاهد اعتیاد و مصرف مواد مخدر در پدر و مادر خود هستند دچار ترومای شدید عاطفی و روانی می شوند و این ضربه آن قدر شدید است که گاهی اوقات واقعا قابل ترمیم نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات اعتیاد بر کودکان بپردازیم و آن را به لحاظ ابعاد روانی ذهنی و جسمانی مورد ارزیابی قرار دهیم.

حقایقی درباره تاثیرات اعتیاد بر کودکان

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۱۲ درصد از کودکان با پدر و مادرهایی زندگی می ‌کنند که به الکل یا سایر انواع مواد مخدر اعتیاد دارند که این رقم بسیار تکان دهنده است. و حدود ۳/۸ میلیون نفر از کودکان زیر ۱۸ سال یکی از پدر و مادر آنها حداقل به یک ماده مخدر وابستگی دارد و از این رقم حدود ۳/۷ میلیون نفر از کودکان با پدر و مادرهایی زندگی می کنند که به الکل اعتیاد دارند.

سالانه ۴۰۰ هزار نوزاد از مادران معتاد به دنیا می ‌آیند و طبق اطلاعات به دست آمده تقریبا درصد از زنان باردار ۱۵ تا ۴۴ ساله به مواد مخدر اعتیاد دارند.

اعتیاد پدر و مادر با آثار متعددی برای کودکان همراه است که در ادامه با آنها اشاره می کنیم.

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

همان گونه که در شروع این مقاله عنوان کردیم تاثیرات اعتیاد پدر و مادر بر کودکان می تواند شامل آثار جسمانی، ذهنی و عاطفی باشد. در بخش زیر به طور دقیق به بررسی این مسئله می پردازیم.

تاثیرات اعتیاد بر جسم کودکان

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

در کودکانی که پدر و مادر آنها اعتیاد دارند اغلب آثار جسمانی حاصل از اعتیاد قبل از تولد شروع می شود چرا که مادر در دوران بارداری نیز از مواد مخدر استفاده کرده است. برخی از عوارض حاصل از مصرف مواد مخدر در دوران بارداری به شرح زیر می باشد:

    • نقص جسمانی جنین
    • رشد ناکافی
    • شکل‌گیری نامناسب اندام های جسمانی
    • اختلالات ذهنی، اختلال توجه و اختلال دلبستگی

 

 

در صورتی که پدر و مادر نتوانند از کودک خود مراقبت کنند کودکان ها با بیماری های جسمانی و ذهنی متعددی مواجه خواهند شد. این گروه از کودکان به علت اعتیاد پدر و مادر دچار مشکلات ناشی از اضطراب از قبیل میگرن یا آسم می ‌شوند. گاهی اوقات پدر و مادرهایی که به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند آنقدر تحت تاثیر قرار می ‌گیرند که اخلاقیات و حس انسانیت در آنها از بین می رود. این گروه از کودکان همواره احساس تنهایی می کنند زیرا پدر و مادر توجهی به فرزند خود ندارند. این مسئله باعث می شود که به تدریج مسائلی از قبیل افسردگی در کودک یا رفتارهای نا به هنجار از قبیل تلاش به خودکشی در کودک به وجود بیاید.

تاثیرات اعتیاد بر ذهن کودکان

تاثیرات اعتیاد بر کودکان
کودکانی که پدر و مادر آنها به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند در محیطی در حال بزرگ شدن هستند که در آن هیچ گونه نظم و امنیتی دیده نمی ‌شود. همین مسئله باعث می ‌شود که کودک عملکرد خوبی در مدرسه نداشته باشد زیرا به علت هرج و مرج حاکم بر محیط منزل و دریافت نکردن حمایت و تشویق از جانب پدر و مادر نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند.

از آنجایی که این گروه از پدر و مادرها به لحاظ نظم هیچ نقشی در زندگی کودک خود ندارند ممکن است کودک آنها به این نتیجه برسد که دلیلی برای احترام گذاشتن به معلم یا سایر افراد وجود ندارد و به نوعی کودک رفتار سرکش گر از خود نشان دهد. متاسفانه کودکانی که پدر و مادر آنها به مواد مخدر اعتیاد دارند در آینده در معرض خطر اعتیاد قرار خواهند گرفت.

تاثیرات اعتیاد بر روان کودکان

تاثیرات اعتیاد بر کودکان

همان گونه که تاثیرات اعتیاد بر جسم کودک در هنگام تولد احساس می شود تاثیرات روانی نیز کاملا قابل درک است. همان گونه که می ‌دانید ارتباط بین کودک و پدر و مادر و ایجاد یک رابطه عمیق برای دریافت محبت و عشق پدر و مادر کاملا ثابت شده است، اما پدر و مادرهایی که اعتیاد دارند دلبستگی چندانی به فرزند خود نخواهند داشت. این مسئله باعث می شود مشکلات متعددی برای کودک به وجود بیاید و به نحوی با جهان اطراف خود قطع ارتباط کند.

کودکانی که پدر و مادر آنها اعتیاد دارند نسبت به نشان دادن عواطف خود به دیگران ناتوان هستند. هنگامی که کودک بزرگ تر می شود و به سن نوجوانی می رسد تعارضات عاطفی بیشتری را در خصوص اعتیاد پدر و مادر خود احساس می کند. یکی از تاثیرات اعتیاد بر کودکان این است که آنها احساس می ‌کنند باید از پدر و مادرشان مراقبت کنند و حتی ممکن است احساس شرمندگی یا گناه داشته باشند زیرا احساس می کند آنها در اعتیاد پدر و مادر خود نقش دارند. این نوع تفکرات باعث می ‌شود نوجوانانی که احساس می کنند جهان روی شانه های آنها حمل می شود دچار اضطراب شوند. اضطراب در کودکان و نوجوانان نیز به نوبه خود آنها را دچار چالش های متعددی خواهد کرد و ممکن است اضطراب کودک یا نوجوان آنقدر شدید شود که به طور کامل زندگی روزمره و فعالیت‌ های آموزشی او را مختل کند.

اگر شما پدر یا مادر یک کودک هستید و به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارید وقت آن رسیده است به فکر سلامت روح و جسم کودک خود باشید و با توجه به نکاتی که در خصوص تاثیرات اعتیاد بر کودکان توضیح داده شد به فکر رهایی از مشکل خود و عوارض حاصل از مصرف مواد مخدر باشید. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم تاثیرات منفی اعتیاد بر جسم روح و روان کودکان و حتی زندگی و موفقیت آنها در آینده غیر قابل انکار است. اعتیاد پدر و مادر همه ابعاد زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و او را دچار مشکلات متعدد می ‌کند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.