ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی| علت افسردگی نوجوانان| راهکارهایی برای کاهش میزان استفاده از گوشی موبایل

بر اساس تحقیقی که اخیرا منتشر شده است ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی نشان داده شده است. در واقع این تحقیق به ثابت کردن ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی نپرداخته است اما نشان داده که ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه ‌های اجتماعی…

ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی

اعتیاد نوجوانان به گوشی

همه ما به خوبی می ‌دانیم که امروزه نوجوانان به شدت جذب رسانه های اجتماعی شده اند و بدون شک بخش گسترده ای از اوقات خود را در گوشی های شان سپری می کنند. به طور کلی می ‌توان گفت که نوجوانان از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با یکدیگر، سوال پرسیدن درباره تکالیف مدرسه و مواردی از این قبیل استفاده می کنند اما علیرغم همه این نکات مثبت رسانه های اجتماعی با تاثیرات منفی بر سلامت ذهن نوجوانان همراه هستند. بر اساس تحقیقی که اخیرا منتشر شده است ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی نشان داده شده است. در واقع این تحقیق به ثابت کردن ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی نپرداخته است اما نشان داده که ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه ‌های اجتماعی مسئله‌ ای است که نباید نادیده گرفته شود.

در این تحقیق ده هزار نوجوان ۱۴ ساله مورد ارزیابی قرار گرفته اند و محققان به طور کامل به بررسی ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی پرداخته اند و متوجه شده اند که دختران بیشتر از پسران از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و به طور متوسط ۴۳ درصد از دختران در طول روز حدود ۳ یا ۴ ساعت از شبکه ‌های اجتماعی استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است که دختران تمایل بیشتری برای حضور در فضای مجازی دارند. این گروه از دختران معمولاً اعتماد به نفس کمی دارند و رضایت مندی آنها از ظاهر صورت و بدن شان بسیار کم است همچنین وجود اختلالات خواب در آنها گزارش شده است. این داده‌ های به دست آمده می ‌تواند یک ضربه مهم به پدر و مادرها تلقی شود تا بر روی استفاده از شبکه های اجتماعی توسط فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند.

ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه‌ های اجتماعی مهمترین علامت هشدار دهنده ‌ای است که نباید به سادگی از کنار آن رد شد زیرا بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق ریسک بروز علائم و نشانه های افسردگی در دخترانی که روزانه چندین ساعت از شبکه ‌های اجتماعی استفاده می ‌کنند بیشتر از دیگران است. اگر چه ریسک بروز این مسئله در میان دختران بیشتر از پسران است نباید از موضوع افسردگی پسران، اختلالات خواب و مسائلی از این قبیل در آن‌ها غافل شویم.

تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر افراد بزرگسال

افسردگی و اعتیاد نوجوانان به گوشی

در تحقیق دیگری که بر روی بزرگسالان انجام شد محققان متوجه شدند که کاهش میزان استفاده از شبکه ‌های اجتماعی در دانشجویان ۱۸ تا ۲۲ سال باعث شده است که از میزان افسردگی و تنهایی آنها کاسته شود. در واقع باید سعی کنیم که از شبکه های اجتماعی درست استفاده کنیم و قبل از آن که به فرزندان خود اجازه استفاده از شبکه‌ های اجتماعی را بدهیم به طور کامل به بررسی تاثیرات آنها بر سلامت ذهن و جسم فرزندان خود بپردازیم. به خاطر داشته باشید که کودکان همیشه از پدر و مادر خود الگو برداری می کنند پس سعی کنید در این مورد نیز الگوی خوبی برای آنها باشید.

چند نکته مهم برای پدر و مادرها

شما به عنوان یک پدر و مادر توانمند می توانید با فرزند خود درباره رسانه های اجتماعی به طور شفاف و واضح صحبت کنید و مزایا و معایب آن را برای او توضیح دهید. فراموش نکنید که شما قصد دارید وارد یک گفتگوی دو نفره بشوید پس به فرزند خود نیز اجازه صحبت کردن بدهید. به خاطر داشته باشید که همه نوجوانان روحیه یکسانی ندارند و ممکن است برخی دیگر به شدت تمایل زیادی به استفاده از اینستاگرام خود داشته باشند اما برخی دیگر بود و نبود این شبکه اجتماعی برای شان هیچ تفاوتی نداشته باشد.

افسردگی و اعتیاد نوجوانان به گوشی

سعی کنید با نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی توسط فرزند خود آشنا شوید و تاثیرات آن را بر فرزندتان ارزیابی کنید. تلاش کنید ارتباط دوستانه ای را با فرزند خود برقرار کنید زیرا شما نمی توانید همیشه کنترل گوشی موبایل خود را در دست داشته باشید. اگر شما به ارتباط بین افسردگی نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی مشکوک شده اید بهتر است برنامه را برای استفاده از شبکه های اجتماعی توسط فرزند خود تعیین کنید به عنوان مثال فرزند شما فقط برای مواقع ضروری از گوشی موبایل خود استفاده کند و به سراغ شبکه های اجتماعی برود.

سعی کنید میزان استفاده شما از گوشی موبایل و شبکه‌ های اجتماعی به همان صورتی باشد که انتظار دارید فرزندتان از آن استفاده کند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هنگامی که فرزند شما یا یکی از اعضای خانواده در حال صحبت کردن است هرگز به صفحه موبایل خود خیره نشوید خودتان را به جای آنها بگذارید و ببینید در شرایط مشابه چقدر این حرکت باعث ناراحت شدن شما می شود. در چنین مواردی گوشی موبایل خود را کنار بگذارید و به طور کامل به صحبت‌ های آنها گوش بدهید.

زندگی پر مشغله مدرن باعث شده است که همه ما به راحتی برخی مسائل را فراموش کنیم و بدون شک نوجوانان نیز از این قاعده جدا نیستند و ممکن است تاثیرات منفی استفاده از موبایل را بر سلامت ذهن خود فراموش کنند. صحبت کردن درباره علائم و نشانه های اضطراب و افسردگی و میزان تاثیرگذاری آنها بر نوجوانان و آموزش دادن به آنها در این خصوص می تواند تأثیرات مثبت بسیار زیادی را داشته باشد . سعی کنید فعالیت های جدیدی را کشف کنید که می تواند باعث هیجان زده شدن شما و فرزندتان شود به نحوی که فراموش کند به سراغ گوشی موبایل خود برود و به شبکه‌ های اجتماعی سر بزنند.

افسردگی و اعتیاد نوجوانان به گوشی

فوتبال بازی کردن و رفتن به سینما و مواردی از این قبیل می ‌تواند برای شما و فرزندتان بسیار خاطره انگیز باشد. فراموش نکنید که ترک کردن عادت استفاده از گوشی موبایل و پرسه زدن در شبکه های اجتماعی مستلزم صرف زمان و صبر و حوصله است پس کاملا صبور باشید تا فرزند شما بتواند با این چالش کنار بیاید و نحوه استفاده صحیح از گوشی موبایل و شبکه‌ های اجتماعی را یاد بگیرد و به عبارتی از اعتیاد به گوشی موبایل رها شوند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.