شش علامت هشدار دهنده اضطراب در نوجوانان| اضطراب در نوجوانان| درمان اضطراب

همه نوجوانان گاهی اوقات دچار اضطراب می ‌شوند و اضطراب یک واکنش طبیعی به وجود استرس است که گاهی اوقات به فرد کمک می ‌کند بتواند با شرایط ایجاد شده مقابله کند. در تعداد زیادی از نوجوانان اقداماتی از قبیل صحبت کردن در جمع، امتحان نهایی، رقابت های مهم ورزشی یا داشتن قرار ملاقات می تواند باعث ایجاد احساس بی قراری و اضطراب شود.

شش علامت پنهان اضطراب در نوجوانان

وحشت زدگی کودک

همه نوجوانان گاهی اوقات دچار اضطراب می ‌شوند و اضطراب یک واکنش طبیعی به وجود استرس است که گاهی اوقات به فرد کمک می ‌کند بتواند با شرایط ایجاد شده مقابله کند. در تعداد زیادی از نوجوانان اقداماتی از قبیل صحبت کردن در جمع، امتحان نهایی، رقابت های مهم ورزشی یا داشتن قرار ملاقات می تواند باعث ایجاد احساس بی قراری و اضطراب شود. اضطراب در نوجوانان باعث می شود که آنها به شدت عرق کنند یا ضربان قلب آنها بالا برود که این عوامل به نحوه عکس العمل مغز به احساس اضطراب ارتباط دارد.

گاهی اوقات در برخی از این نوجوانان علائم و نشانه های اضطراب شدیدتر از عرق کردن است و تاثیرات منفی بر روابط دوستانه و خانوادگی آنها، حضور در فعالیت های ورزشی و عملکرد آموزشی خواهد گذاشت. در صورتی که اضطراب باعث تداخل در فعالیت ‌های روزمره شود از آن تحت عنوان اختلال اضطراب یاد می ‌شود. طبق اظهارات مرکز ملی سلامت ذهن تقریباً ۲۵ درصد از افرادی که ۱۳ تا ۱۸ سال سن دارند دچار اختلال اضطراب هستند و فقط ۶ درصد از نوجوانان با اختلال اضطراب شدید دست و پنجه نرم می ‌کنند.

با بزرگ شدن نوجوانان علائم و نشانه های آن ها نیز بدتر می شود چرا که آنها تغییرات عاطفی و جسمانی متعددی را تجربه می کنند. گاهی اوقات این مسائل می ‌تواند به نوسانات هورمونی ناشی از بلوغ ارتباط داشته باشد اما به طور کلی ۶ علامت وجود دارد که نشان دهنده اضطراب در نوجوانان است که این علائم به شرح زیر می باشند:

تغییرات عاطفی

اضطراب در نوجوانان

اگرچه برخی از نوجوانانی که اضطراب دارند احساس نگرانی خود را توضیح می دهند برخی دیگر از آنها دچار تغییرات عاطفی می شوند و مسائلی از قبیل تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت بی دلیل و حتی پرخاشگری را از خود نشان می ‌دهند. گاهی اوقات شدت مشکلات ایجاد شده آنقدر زیاد است که باعث شوکه شدن پدر و مادر و سایر اطرافیان فرد می شود به نحوی که آنها به طور مدام از خود می ‌پرسند چه شده است و چرا فرزند من چنین رفتاری را از خود نشان داده است. از این تغییرات به سادگی رد نشوید زیرا صرفاً به معنای رسیدن به بلوغ و تغییرات هورمونی نیست و می ‌تواند به اضطراب فرزند شما ارتباط داشته باشد.

تغییرات اجتماعی

اضطراب می تواند تاثیرات منفی بر روابط نوجوانان بگذارد. اگر فرزند شما کاملاً اجتماعی است و در فعالیت های ورزشی و اجتماعی مختلف شرکت دارد اما به صورت ناگهانی از حضور در فعالیت های مورد علاقه خود خودداری می کند یا آنکه ارتباط خود را با دوستانش قطع کرده است باید هوشیار باشید و علت این رفتار ها را پیدا کنید. تغییرات اجتماعی با مواردی از قبیل اجتناب از ارتباطات اجتماعی با دوستان ثابت و همیشگی، اجتناب از انجام دادن تمرینات و کارهای مورد علاقه، ترک کردن گروه دوستان و ترجیح دادن تنهایی، همراه است. منزوی شدن نوجوانانی که قبلا به شدت اجتماعی بوده اند توجه خانواده و دوستان را جلب می ‌کند چرا که به عنوان یک رفتار غیر عادی تلقی می شود.

تغییرات فیزیکی

اضطراب در نوجوانان

در اکثر مواقع اختلال اضطراب با ایجاد تغییرات فیزیکی همراه می شود که هرچه فرد بزرگ تر می شود بر شدت آنها افزوده خواهد شد. پدر و مادرها وظیفه دارند که با دقت به این الگوها توجه کنند. معمولاً سردرد یک علامت فیزیکی است که به علت اضطراب در نوجوانان به وجود می آید. اگر فرزند شما به صورت مکرر از سردرد شکایت دارد باید آن را به عنوان یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید و از کنار آن به سادگی رد نشوید. برخی از تغییرات فیزیکی ناشی از اضطراب در نوجوانان عبارت است از سردرد مداوم و به ویژه میگرن، مشکلات و اختلالات گوارشی، احساس درد بدون دلیل، خستگی بیش از حد، شکایت از نداشتن حال مناسب بدون دلیل پزشکی مشخص، تغییر در الگوی غذا خوردن.

اختلال خواب

طبق گفته پزشکان نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله به روزی ۸ تا ۱۰ ساعت خواب منظم نیاز دارند تا سطح سلامت آنها افزایش پیدا کند و از پدر و مادر را می خواهند که ۳۰ دقیقه قبل از خواب اجازه ندهند فرزندان آنها از موبایل، لپ تاپ و سایر وسایل مشابه استفاده کند و همه وسایل الکتریکی را از اتاق خواب او خارج کنند. همه ما به خوبی می ‌دانیم که انجام دادن تکالیف مدرسه، تغییر کردن ساختار مغز، فعالیت ‌های ورزشی و حتی استفاده از موبایل و سایر وسایل الکتریکی می تواند باعث ایجاد تغییر الگوی خواب در نوجوانان خواب شود. به همین دلیل ممکن است پدر و مادر نتوانند به این نتیجه برسند که آیا خستگی فرزند آنها به اضطراب ارتباط دارد یا خستگی آنها ناشی از یک روز پرمشغله است. علائمی از قبیل دیر خوابیدن، نخوابیدن به مقدار کافی، کابوس دیدن و احساس خستگی پس از خوابیدن می ‌تواند از علائم هشداردهنده اضطراب در نوجوانان باشد.

ضعیف شدن عملکرد آموزشی

اضطراب در نوجوانان

همان گونه که در قسمت‌ های بالا اشاره کردیم اضطراب در نوجوانان می تواند بر همه چیز از قبیل الگوی خوابیدن تا الگوی غذا خوردن تاثیر بگذارد و حتی گاهی اوقات باعث ضعیف شدن عملکرد آموزشی آنها خواهد شد. گاهی اوقات اضطراب در نوجوانان آنقدر زیاد است که آنها از رفتن به مدرسه خودداری می کنند یا آنکه اضطراب باعث بیمار شدن آنها می شود. علائمی از قبیل کاهش نمره های دروس مختلف، انجام ندادن تکالیف مدرسه و نداشتن تمرکز می تواند در پی اضطراب در نوجوانان به وجود بیاید.

علائم حملات پانیک

همه نوجوانانی که اضطراب دارند دچار حملات پانیک نمی شوند و برخی دیگر این حملات را به صورت خفیف تجربه می ‌کنند. بالا بودن ضربان قلب، لرزش بدن و عرق کردن، احساس گیجی، تهوع و استفراغ، اختلال در تنفس، درد قفسه سینه، احساس مرگ، احساس دیوانه شدن و سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا می تواند از علائم هشدار دهنده اضطراب در نوجوانان باشد.

در صورتی که احساس می کنید اضطراب فرزند شما آنقدر شدید شده است که باعث تداخل در عملکرد آموزشی، ارتباط او با دوستان و اعضای خانواده شده است و فعالیت‌ های روزمره او را مختل کرده بهتر است او را نزد روانشناس ببرید تا به طور کامل ارزیابی شود. بهتر است بدانید که اضطراب قابل درمان است و اکثر نوجوانان می توانند با یاد گرفتن روش های نحوه کنترل آن بر مشکل خود غلبه کنند و به زندگی عادی برگردند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.