چند راهکار سودمند برای بهبود اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان| درمان اضطراب اجتماعی در کودکان +فیلم

منظور از اختلال اضطراب اجتماعی ترس از برقراری ارتباط با دوستان نیست بلکه منظور از این اختلال این است که کودک از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است مورد قضاوت و ارزیابی دیگران قرار بگیرد ترس شدیدی دارد. معمولاً کودکانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند در خصوص کارهایی از قبیل صحبت کردن مقابل جمع، بلند خواندن یک مطلب، ناراحت کردن دیگران و صحبت کردن با افراد غریبه می ‌ترسند.

چگونه به کودکی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی است کمک کنیم؟

اختلال اضطراب اجتماعی کودک

منظور از اختلال اضطراب اجتماعی ترس از برقراری ارتباط با دوستان نیست بلکه منظور از این اختلال این است که کودک از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است مورد قضاوت و ارزیابی دیگران قرار بگیرد ترس شدیدی دارد. معمولاً کودکانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند در خصوص کارهایی از قبیل صحبت کردن مقابل جمع، بلند خواندن یک مطلب، ناراحت کردن دیگران و صحبت کردن با افراد غریبه می ‌ترسند. این گروه از کودکان در موقعیت های اجتماعی مختلف از قبیل مدرسه، کلاس درس، مهمانی های خانوادگی و بازی با سایر کودکان دچار اضطراب می ‌شوند. این اختلال می ‌تواند بر عملکرد آموزشی، ارتباط اجتماعی، اعتماد به نفس کودک و سایر حوزه های عملکردی تاثیرات منفی بگذارد.

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان باعث می ‌شود که آنها از شرکت کردن در فعالیت های ورزشی و بازی با همسالان خود اجتناب کنند. اگر کودک شما دچار اختلال اضطراب اجتماعی است باید به خوبی ماهیت بیماری او را درک کنید و به او کمک کنید بتواند با علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی کنار بیاید.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان چیست؟

معمولاً علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان خود را از سن ۱۲ سالگی نشان می ‌دهد و در ۷۵ درصد از موارد این اختلال بین سنین ۸ تا ۱۵ ساله خود را نشان خواهد داد. گاهی اوقات این اختلال در پی تجربه یک تروما از قبیل قلدری دیگران و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودک به وجود می آید. در آمریکا حضور ۱۵ میلیون نفر از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند. برخی از علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان به شرح زیر می باشد:

  • کودک احساس می کند که رفتار او به گونه ای است که باعث می شود توسط دیگران قضاوت شود.
  • موقعیت های اجتماعی همیشه می تواند باعث بروز ترس یا اضطراب در کودک شوند و کودک دچار علائمی از قبیل گریه کردن، ناتوانی در تکلم، داد زدن، قشقرق به پا کردن و مواردی از این قبیل شود.
  • کودک از حضور در جامعه خودداری می کند.

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان

  • ترس و اضطراب کودک بسیار شدید است.
  • ترس و اضطراب کودک بیش از شش ماه طول می ‌کشد.
  • روابط اجتماعی، کاری و فردی کودک به شدت کاهش پیدا می ‌کند.
  • کودک به شدت به افراد آشنا می چسبد.
  • کودک دیگران را به خاطر مشکلات اجتماعی اش سرزنش می کند.
  • ضربان قلب بالا، لرزش دست، لرزش صدا، تهوع و استفراغ و بروز مشکل در تکلم از علائم جسمانی اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان محسوب می‌ شوند.

چگونه می توان به بهبود اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان کمک کرد؟

  • کودکانی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند می دانند که در موقعیت های اجتماعی دچار ترس و اضطراب می شوند اما علت ترس خود را نمی دانند. در چنین شرایطی باید به آنها کمک کرد بتوانند عوامل و محرک های اجتماعی، فیزیکی و عاطفی که باعث می شود دچار ترس شوند را پیدا کنند. این امر اولین گام مهم در کمک به بهبود اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان است.
  • روش های مخصوص آرام سازی ذهن و کنترل استرس را به کودک خود یاد بدهید. کودکان باید بدانند که در موقعیت های استرس آور از چه ابزارهایی برای کنترل استرس خود استفاده کنند. گاهی اوقات کودکان با علائم و نشانه های جسمانی شدیدی مواجه می شوند که در این حالت باید ابتدا به آرام کردن کودک پرداخت. از کودک خود بخواهید که در مواجه شدن با شرایط استرس زا چند نفس عمیق بکشد تا به تدریج ضربان قلب او آرام شود. به کودک خود یاد بدهید که برای نفس عمیق کشیدن تصور کند که در حال دمیدن در یک بادکنک است. کودکان می توانند در چنین شرایطی در حالی که مشغول نفس عمیق کشیدن هستند یک داستان خیالی را در ذهن خود مرور کنند یا اینکه شما می توانید یک داستان کوتاه را به آرامی در گوش فرزند خود زمزمه کنید و به کودک تان کمک کنید موقعیت خودش را پیدا کند.

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان

  • معمولاً هنگامی که کودک دچار اضطراب می شود عضلات بدنش را منقبض می کند. از کودک خود بخواهید در هنگام بروز استرس به شل کردن عضلات خود بپردازد و این کار را با تکان دادن دست هایش شروع کند و حدود چند ثانیه دستش را مشت کند سپس رها کند و در مرحله بعدی به سراغ شل کردن عضلات بازو، گردن، شانه و پا برود.
  • معمولاً اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان باعث می ‌شود که به شدت تحت تاثیر باورهای منفی قرار بگیرند و به این ترتیب اضطراب آنها بیشتر شود. به کودک خود یاد بدهید که تفکرات منفی را بشناسد و احساسات مثبت را جایگزین آنها نماید. اگر کودک شما جملاتی از قبیل ‘معلم من فکر می ‌کنه احمقم چون نمی تونم کتابم رو خوب بخونم’ را به شما می گوید به او کمک کنید این تفکر منفی را بشناسد و با جملات مثبتی از قبیل ‘من موقع خوندن مشکل دارم ولی معلمم به من کمک می کنه بهتر بخونم’ جایگزین کند.

مهارت های حل مسئله را به کودک خود یاد بدهید

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان

اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان باعث می ‌شود که آنها از حضور در شرایطی که باعث ایجاد استرس می ‌شود خودداری کنند. این نوع مقاومت در نهایت باعث می ‌شود که به تدریج و با گذر زمان اختلال اضطراب اجتماعی در آنها بدتر شود. اگر کودک شما از صحبت کردن در جمع می ترسد از او بخواهید قبل از انجام این کار چند بار در منزل و در مقابل آینه حرف بزند و تمرین کنند یا آن که برای شما صحبت کند تا برای حرف زدن در جمع آماده شود.

از کودک خود بخواهید به شناسایی عواملی بپردازد که باعث بروز استرس و اضطراب در او می شوند و سعی کند روش هایی را برای برطرف کردن آنها طراحی کند. برخی از کودکان نمی توانند به راحتی با کسی دوست شوند و البته شما نمی توانید برای فرزند خود دوست انتخاب کنید. در چنین حالتی از او بخواهید به عنوان مثال با همسالان خود احوالپرسی کند و سعی کند وارد گروه دوستانه آنها شود. سپس با آنها حرف بزنند و به صحبت های دوستانش گوش دهد و جواب سوال های آنها را بدهد.

در صورتی که اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان تاثیرات منفی بر توانایی آنها در مدرسه، جامعه و در برقراری ارتباط با دیگران گذشته باشد بهتر است از یک روانشناس با تجربه در زمینه کار با کودک کمک بگیرید. خبر خوبی که در این خصوص وجود دارد این است که اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان به راحتی قابل درمان است و کودکان یاد می گیرند چگونه به کنترل علائم خود بپردازند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.