بی میلی کودک برای انجام تکالیف مدرسه| مشکلات یادگیری کودکان با استعداد| روانشناسی کودک

آخرین مسئله ای که ممکن است اکثر پدر و مادرهایی که کودکان با استعداد دارند به آن فکر کنند این است که برای انجام تکالیف خود مشکل دارند. همان طور که می دانید مهارت یادگیری در کودکان با استعداد بسیار بالا است اما متاسفانه این گروه از کودکان و انجام تکالیف خود نمی ‌پردازند یا آنکه به پدر و مادر خود می ‌گویند که تکالیف شان را انجام داده ‌اند

چرا کودکان با استعداد برای انجام تکالیف مدرسه مشکل دارند؟

کودکان با استعداد

آخرین مسئله ای که ممکن است اکثر پدر و مادرهایی که کودکان با استعداد دارند به آن فکر کنند این است که برای انجام تکالیف خود مشکل دارند. همان طور که می دانید مهارت یادگیری در کودکان با استعداد بسیار بالا است اما متاسفانه این گروه از کودکان و انجام تکالیف خود نمی ‌پردازند یا آنکه به پدر و مادر خود می ‌گویند که تکالیف شان را انجام داده ‌اند اما واقعیت چیز دیگری است یا آن که تکالیف خود را با بی دقتی کامل انجام می دهند. وجود این مشکلات در کودکان با استعداد یک مسئله غیر عادی تلقی نمی ‌شود.

به طور کلی تشویق کردن یک کودک برای انجام تکالیف دشوار است و این مسئله در کودکانی که با استعداد هستند دشوارتر است. روانشناسان از پدر و مادرها می خواهند برای حل این مشکل سعی کند علت بی میلی فرزند خود را برای انجام تکالیفش تشخیص دهند.

علل بی میلی کودکان با استعداد برای انجام تکالیف مدرسه

 

  • اختلال یادگیری در کودکان یک مسئله شایع تلقی می ‌شود و در واقع برای کودکی که دچار مشکل شنوایی، مشکلات یادگیری یا ه اختلال دیگری است انجام دادن تکالیف مدرسه دشوار است. کودکان با استعداد نیز ممکن است دچار چنین اختلالاتی باشند و معمولا تاثیرات این نوع ناتوانی ها خود را در تکالیف آنها نشان می ‌دهد. کودکان با استعدادی که دچار اختلالات تشخیص داده نشده هستند ممکن است برای درک یک موضوع گیج شوند یا آنکه ناتوانی در درک آن باعث احساس شرمندگی در آنها شود و به همین دلیل از انجام تکالیف مدرسه خود سر باز بزنند.

کودکان با استعداد

  • برخی از کودکان با استعداد هیچ گونه برنامه ریزی منظمی ندارند و به همین دلیل انجام دادن تکالیف مدرسه برای آنها به یک چالش بزرگ تبدیل می شود. این گروه از کودکان گاهی اوقات فراموش می کنند که کتاب و دفترشان را همراه خود ببرند و به نظر می رسد برنامه ریزی روزانه کمک چندانی به این کودکان نمی کنند زیرا آنها به راحتی همه چیز را فراموش می کنند و وسایل خود را گم می کنند. به عنوان مثال اگر کودک با خود اینگونه برنامه ‌ریزی کند که وسایلش را به مدرسه ببرد ممکن است به سرعت فراموش کند که باید آنها را به منزل برگرداند حتی بعضی از آنها کتاب دفتر و سایر وسایل خود را در کشوی میزشان جا می گذارند و ممکن است تا مدت ها ندانند چه بر سر آن آمده است.
  • برخی از کودکان کمال گرا هستند و معمولاً تمایلی به انجام تکالیف مدرسه خود ندارند زیرا احساس می ‌کنند که سطح تکالیف برای آنها کافی نیست. در صورتی که تکالیف آنها مطابق با استانداردهای شان نباشد و مطالب آموزشی فاقد کیفیت عالی باشد به سرعت خسته و دلزده می شوند. البته ممکن است به تدریج و با گذر زمان به انجام تکالیف خود بپردازند تا از احساس دلسردی پیشگیری کنند. کودکان با استعداد کمال گرا ممکن است در ابتدا به انجام تکالیف خود بپردازند اما بعدا توجهی به انجام آن نداشته باشند زیرا انجام دادن چنین تکالیفی باعث رضایت مندی آنها نمی ‌شود یا آنکه این کودکان احساس می کنند تمرینات مدرسه نمی تواند توانایی واقعی شان را نشان دهد یا آنکه معلم آنها به بررسی و ارزیابی تکالیف شان نمی پردازد. معمولاً کودکان کمال گرا تلاش کمی برای انجام تکالیف خود می کنند زیرا احساس می کنند که به علت پایین بودن سطح تکالیف نیازی به انجام آنها نیست.
  • هر کاری که چالش برانگیز نباشد باعث احساس خستگی می شود و فرد تمایلی برای انجام آن نخواهد داشت. انجام دادن تکالیف مدرسه برای کودکان با استعداد باید به یک چالش تبدیل شود تا آنها مایل به انجام تکالیف خود باشند البته چالش برانگیز بودن یک مسئله به این معنا نیست که باید خیلی دشوار باشد زیرا ممکن است باعث بروز اضطراب و استرس در کودکان با استعداد شود. در صورتی که تکالیف مدرسه خیلی راحت یا خیلی دشوار باشد کودک احساس می کند که تمرکز کردن بر آنها دشوار است و به منظور اجتناب از این احساس ناخوشایند سعی می ‌کند که از انجام دادن تکالیف خود اجتناب کند. هنگامی که تکالیف کودک بسیار دشوار باشد می تواند از دیگران برای انجام آنها کمک بگیرد اما در صورتی که این تکالیف بسیار ساده باشند و کودک نیازی به کمک دیگران نداشته باشد پدر و مادر و معلم های او انتظار دارند که بدون هیچ گونه مشکلی به انجام آنها بپردازد این در حالی است که انجام دادن تکالیف ساده برای کودکان با استعداد خسته کننده است به همین دلیل انتخاب تمرینات مناسب برای این گروه از کودکان کاملاً ضروری است.

رفع مشکل عدم تمایل به انجام تکالیف مدرسه در کودکان با استعداد

کودکان با استعداد

هنگامی که کودکان از انجام تکالیف خود امتناع می ‌کنند باعث کلافه شدن پدر و مادرشان می شوند. در بخش زیر به چند نکته راهبردی در این خصوص اشاره می ‌کنیم:

  • همان گونه که در قسمت بالا اشاره کردیم ممکن است کودکان با استعدادی که دچار اختلال یادگیری هستند برای انجام تکالیف مدرسه خود به مشکل بر خورند این گروه از کودکان نیز مانند همه کودکانی که اختلال یادگیری دارند باید با نحوه مدیریت ناتوانی خود آشنا شوند و با استراتژی ‌های خاص یادگیری آشنا شوند تا بتوانند در سطح خود در انجام تکالیف شان بپردازند. باید خاطرنشان کنیم که معمولاً از مشکلات کودکان با استعداد به اشتباه تحت عنوان اختلال بیش فعالی نقص توجه، اختلال دو قطبی و اختلال نافرمانی مقابله جویانه یاد می شود. می توان وجود برخی از اختلالات بیش فعالی را از طریق تست آی کیو و نمره هایی که کودک به دست می آورد تشخیص داد. شما به عنوان پدر و مادر کودکان با استعداد باید بدانید که وجود مشکل برای انجام تکالیف مدرسه می تواند دلایل متعددی داشته باشد به همین دلیل شناسایی یک نوع ناتوانی ضرورتا به معنای اولین اقدام ضروری در خصوص رفع مشکل کودکان با استعداد نیست.

کودکان با استعداد

  • کودکانی که به علت نداشتن برنامه ریزی دچار مشکل هستند باید مورد توجه قرار بگیرند. اگرچه اکثر کودکان با استعداد دچار اختلالات مختلف از قبیل اختلال بیش فعالی نقص توجه نیستند معمولاً به برنامه ‌ریزی نیاز دارند. به عنوان مثال کودکان می توانند کتاب و دفتر خود را درون یک قفس قرار بدهند و هنگامی که قرار است تکالیف خود را انجام دهند و آنها را از قفس بردارند و پس از اتمام کار مجددا آنها را به جای خود برگردانند. معمولاً کودکان با استعداد برای انجام دادن تکالیفی که خیلی آسان هستند دقت کافی نمی ‌کنند و اغلب تکالیف خود را با عجله انجام می دهند تا بتوانند به سرعت به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازند. در چنین حالتی می توان زمانی را برای انجام تکالیف مدرسه در نظر گرفت و کودک باید در آن ساعت به انجام تکالیف خود بپردازد سپس اجازه دارد به سراغ کارهای هیجان انگیز و مورد علاقه اش برود. این برنامه ‌ریزی باید ثابت باشد به عنوان مثال کودک می تواند قبل از شام و یا بعد از آن به انجام تکالیف خود بپردازد.
  • به طور کلی معلم ها می توانند نیاز به تمرینات چالش‌ برانگیز را تشخیص بدهند. اگر کودک شما در زمره کودکان با استعداد قرار دارد و انجام دادن تکالیف مدرسه برایش دشوار است می توانید از معلمش بخواهید تمرینات چالش برانگیزی را برای او در نظر بگیرد. همیشه به خاطر داشته باشید که کودکان هر روز تکالیفی را برای انجام دادن دارند و باید به انجام آن بپردازند پس جملاتی مانند امروز درس ندارم نباید شما را به اشتباه بیندازد.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.